Gå til innhold

Søsteren til Stoltenberg .


Gjest

Anbefalte innlegg

I hvilken verden greide du å tolke det som at jeg aldri gjør feil valg?

Jeg irriterer meg over en voldsom jantelov her på DOL. Gjør man noe riktig så skal man liksom alltid få kjeft for det. Er det eneste riktige å gjøre en masse uhensiktsmessige ting og utagere pga det?

Den janteloven du beskriver er jeg ikke helt i stand til å se.

 

Opplever ikke å få kjeft for å gjøre riktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    17

  • AnonymBruker

    15

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida

Her har jeg så mye meninger at jeg vel får begrense meg litt, men likevel:

 

Det er på tide at mennesker begynner å ta ansvar for sine handlinger.

 

Å spise en sjokolade når vekta sier at du ikke burde, å drikke alkohol, å sette et skudd heroin, å ta kniven og skade seg selv, å slå ned noen, å unnlate og møte på jobb, (jeg kunne fortsatt i det uendelige) er valg man tar. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noen av tingene.

 

Selv om noen gjør bedritne valg, så er de fortsatt viljestyrte valg og man må stå til ansvar/ta konsekvensene av valgene sine.

Du får det til å høres veldig enkelt ut. Alle har et valg, men når nesten ingen narkomane greier å slutte, sier det vel litt om hvor vanskelig det er. Kan ikke sammenligne det med å slutte med sjokolade. Alle ville greid å slutte med sjokolade hvis en ble like ødelagt av det som av narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alle gjør en del dårlige valg gjennom livet uten at det får så store negative konsekvenser.

 

For å bli narkoman trenger en imidlertid å gjøre repeterte dårlige valg over lang tid og være uten evne eller vilje til å lære av sine dårlige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg så mye meninger at jeg vel får begrense meg litt, men likevel:

 

Det er på tide at mennesker begynner å ta ansvar for sine handlinger.

 

Å spise en sjokolade når vekta sier at du ikke burde, å drikke alkohol, å sette et skudd heroin, å ta kniven og skade seg selv, å slå ned noen, å unnlate og møte på jobb, (jeg kunne fortsatt i det uendelige) er valg man tar. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noen av tingene.

 

Selv om noen gjør bedritne valg, så er de fortsatt viljestyrte valg og man må stå til ansvar/ta konsekvensene av valgene sine.

Det er ikke alle valg som er like enkle som å velge om en skal ha en rød eller blå genser.

 

Jeg tror vi har større forståelse for de som gjør feil valg på områder vi selv sliter med å gjøre de rette valgene, enn vi har for de som gjør feil valg på områder vi aldri selv har hatt problemer.  Der er det vanskeligere å forstå hvorfor de ikke bare tar seg sammen og gjøre det rette.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei.

 

Jeg sa aldri at hun fortjente å dø. Men det er et faktum at setter du heroin, så tar kroppen skade av det.

 

Men også du må ta konsekvensen av dine valg. Det må vi alle..

 

Hvorfor kan ikke du bare bestemme deg å kvitte deg med helseangsten? Just do it!

Anonymous poster hash: 3a234...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Hvorfor kan ikke du bare bestemme deg å kvitte deg med helseangsten? Just do it!

Anonymous poster hash: 3a234...297

 

En kan ikke bestemme seg for å bli kvitt angst, men en kan bestemme seg for å ikke la den styre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Alle gjør en del dårlige valg gjennom livet uten at det får så store negative konsekvenser.

 

For å bli narkoman trenger en imidlertid å gjøre repeterte dårlige valg over lang tid og være uten evne eller vilje til å lære av sine dårlige valg.

Litt usikker på om dette var et svar til det siste jeg skrev eller om det var et generelt svar. Er enig i det du skriver, men samtidig så er det vel ikke mye som krever like stor viljestyrke som det å slutte med narkotika. Som min datter sa : - Fryktelig irriterende at jeg ikke greier å slutte med snus en gang, når jeg jobber med narkomane med abstinenser som er inne til avrusning. Viljestyrken du trenger for å slutte med narkotika er stor i forhold til viljestyrken du trenger for å slutte med snus og sjokolade. Narkomane har nok lært at de gjorde et dårlig valg da de begynte. Når de legger seg inn til avrusning igjen og igjen, sier det vel litt om hvor sterk viljen er, men hvor vanskelig det likevel er. Tror ikke vi greier å sette oss inn i det vi som aldri har vært der. Alle burde lest "Hard asfalt" og boka av Christiane F i ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør en del dårlige valg gjennom livet uten at det får så store negative konsekvenser.

For å bli narkoman trenger en imidlertid å gjøre repeterte dårlige valg over lang tid og være uten evne eller vilje til å lære av sine dårlige valg.

Men " evne og vilje"- forsvinner vel ofte med apati som er trekk ved en del psykiske sykdommer som kan utløse ulikt stoffmisbruk- er det da et reelt valg? Apati påvirker jo tankegangen .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Motivasjonen for å slutte med noe er også avhengig av den negative konsekvensen av dårlige valg.

 

Den negative konsekvensen av å snuse er minimal sammenlignet med å injisere heroin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men " evne og vilje"- forsvinner vel ofte med apati som er trekk ved en del psykiske sykdommer som kan utløse ulikt stoffmisbruk- er det da et reelt valg? Apati påvirker jo tankegangen .

Før en har kommet dit (nederst), har en hatt utallige muligheter til å velge på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen" og mange og alle som har ment de kunne bidra har forsøkt å forhindre at det gikk som det gikk, så vidt jeg vet. Hun kom fra en særdeles ressurssterk famile, der ingen har slått hånden av henne, men støtte og hjulpet (søsteren er lege) og brukt sine nettverk (som er Norges beste). Hun var i utgangspunktet ressurssterk selv (glup, pen, godt likt). Hun har vært gjennom flere behandlinger, og helt sikkert fått tilbud om mange flere.

Sykdom velger vi ikke, men hvordan leve med sykdom velger vi.

Bra sagt siste setning synes jeg:) Kan jo likevel undre seg over om det er trekk ved behandling som ikke har vært riktig for henne. Hva gjorde at hun fortsatte ? Så hun alternativer med klart el sløvet blikk . Valgte hun som frisk el syk? Er de valg en gjør som syk reelle ?Jeg synes også familien hennes virker svært klok og varm utad.

Anonymous poster hash: 00757...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle valg som er like enkle som å velge om en skal ha en rød eller blå genser.

 

Jeg tror vi har større forståelse for de som gjør feil valg på områder vi selv sliter med å gjøre de rette valgene, enn vi har for de som gjør feil valg på områder vi aldri selv har hatt problemer.  Der er det vanskeligere å forstå hvorfor de ikke bare tar seg sammen og gjøre det rette.

Jeg for min del forstår deg.

Men handler det ikke mye om vilje?

Jeg er villig til å gå gjennom ild og vann hvis det er noe jeg VIRKELIG vil.

Nylig deltok jeg på et stort landsdekkende arrangenent som funksjonær. Jeg hadde ikke snøring på hva jeg bega meg ut på da jeg sa ja. Jeg hadde lyst til å trekke meg etter møtet som var kun få dager før fordi jeg ikke forsto hva jeg skulle gjøre. Jeg følte meg skikkelig dum og så for meg at det ville ødelegge litt for deltakerne som følge av min kunnskapsløshet. Jeg var på gråten etter møtet.

Men jeg skaffet meg kunnskap (og til tross for at jeg hadde kunnskAp og skjønte hva jeg skulle gjøre, så var jeg urolig/redd). Men jeg valgte å gjennomførte - rett og slett fordi jeg virkelig hadde lyst til å være med. Jeg rett og slett bestemte meg for det.

Jeg tenker, at hvis folk virkelig vil slutte med f eks avhengighet, så kan de få det til - hvis lysten er sterk nok?

Jeg har sluttet med sjokolade som jeg virkelig var avhengig av.

Jeg vet ikke. Bare noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

For å støtte hww:

 

Det avgjørende er at en vil det selv. Uten den sterke viljen til å ta på seg det ubehag som kreves for å nå målet, går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kan ikke bestemme seg for å bli kvitt angst, men en kan bestemme seg for å ikke la den styre seg.

 

Med nok viljestyrke trenger man ikke medisiner og terapi.

Anonymous poster hash: 3a234...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i dette, bare sånn at det er sagt, så mine tanker er basert på en god posrsjon uvitenhet. 

 

Jeg kan forstå det, dersom en 13-15-åring havner i feil miljø i tenårene, og ihvertfall dersom denne kommer fra en dysfunksjonell familie. 

 

Men jeg har mer vanskelig for å skjønne at ikke en 27 år gammel jurist fra en tilsynelatende oppegående familie har såpass innsikt i konsekvenser at man ikke bruker narkotika? (Og må legge til at dette nok ikke er dagen for å si noe slikt, og jeg føler meg litt fæl, men jeg sier det likevel).



Anonymous poster hash: 49bfc...b51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksempel på at en person dypt nede i evja i min fam klarte å snu etter år med apati .. Legen sa han kom til " å daue". Da ble det plutselig slutt på whisky hver dag . Men dessverre for sent . Han døde.Kunne dette valget blitt tatt tidligere ? Jeg tenker ( !) en kan gå fra å være livsbejaende og takle livet til å gå sporenstreks i kjelleren . At det svartner - i denne prosessen tenker jeg det er mulig å være drevet av det destruktive og valgene blir deretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Med nok viljestyrke trenger man ikke medisiner og terapi.

Anonymous poster hash: 3a234...297

 

Jo, det trenger man, men alt går bedre om en også har viljestyrke. Bl.a. viljestyrke til å jobbe hardt i terapien og hver dag ta medisinene slik en skal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i dette, bare sånn at det er sagt, så mine tanker er basert på en god posrsjon uvitenhet.

Jeg kan forstå det, dersom en 13-15-åring havner i feil miljø i tenårene, og ihvertfall dersom denne kommer fra en dysfunksjonell familie.

Men jeg har mer vanskelig for å skjønne at ikke en 27 år gammel jurist fra en tilsynelatende oppegående familie har såpass innsikt i konsekvenser at man ikke bruker narkotika? (Og må legge til at dette nok ikke er dagen for å si noe slikt, og jeg føler meg litt fæl, men jeg sier det likevel).

Anonymous poster hash: 49bfc...b51

kanskje var hun ikke i stand til å bruke sin innsikt? Likefullt får jo hennes valg konsekvenser av skjebnesvanger art . Tenker det er vanskelig å unngå - vi er mennesker og aktører i egen tilværelse . Men når finnes det argument for at valgene er syke og ikke dårlige?! Evt begge deler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker henne da hun ledet ett program på tv på 90tallet. Så ut som om hun var kjernesunn. Må ha vært rett før hun som 27 åring begynte. Finner det i det hele tatt veldig merkelig att oppegående voksne mennesker prøver heroin. Alle vet jo att heroin, ikke er noe å teste, fordi man blir hektet på det som ingenting annet. Og att det ødelegger helse, økonomi og evnen til ett normalt liv. De som prøver det tenker vel att de bare skal røyke det en gang og så aldri mer, det er utrolig naivt, når det er slik de fleste har tenkt som begynner med stoffet.


Det som trengs i Norge er en klar ruspolitikk. Slik jeg som legmann har inntrykk av så er det en slags apati hos behandlere, med masse byråkrati og ventetid for å starte avrusning, samt att det er relativt lave straffer for å besitte små mengder heroin. Det funker jo ikke med erkekonservativ rus politikk heller, se på U.S.A, der sitter store mengder av befolkningen i fengsel og de har nok like stor andel rusmisbrukere enn oss, om ikke større. Bare att der er det like mye crack og methamfetamin.



Det ser ut som hos de narkomane, er blitt en del fokus på å leve best mulig komformtabelt på kjøret, og ikke det å slutte.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...