Gå til innhold

Søsteren til Stoltenberg .


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, du er veldig snill synes jeg :)

 

Mitt er jo, som du ser i signaturen; "vi som har forstått, skjønner at vi aldri gir opp". Det er tatt fra låta "Fritt vilt" av Klovner i kamp (2003) - en fantastisk låt om psykisk lidelse.

Tusen takk, og i like måte til deg! :-)

Grunnen til at jeg er så bevisst på dette, er at livet er kort. Jeg vil ha mest mulig utav livet, og det innebærer også å ta vare på de rundt meg.

Jeg oppdaget ikke dette før jeg ble frisk av depresjonen selv, så det tok meg "halve livet" å finne det ut. Men det er ikke for sent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    17

  • AnonymBruker

    15

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Hvilken (psykisk) sykdom er det det ikke finnes noen som helst behandling for?

 

Visse personlighetsforstyrrelser er svært vanskelig å behandle. Asperger finnes det ingen behandling for.

Anonymous poster hash: 75dd2...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at "terapiresistens" i hovedsak dreier seg om at man bare ikke har funnet en behandling som fungerer (enda).

 

I OCD er dette uansett en veldig vanlig problemstilling. Kun 30-50% responderer på SSRI når det prøves (i standard doser), og "respons" regnes som bare 25% bedring eller mer. Jeg hadde også det jeg trodde var et tilfelle av "terapiresistent" OCD når jeg sto på 100 mg Zoloft og metakognitiv terapi hjalp lite.

 

Imidlertid var det en psykiater på DOL som fortalte meg hvordan SSRI skulle doseres, og det ble også lagt på et AP. Nå vil jeg si at jeg er i 70-80% forbedring, altså klar "respons". Nå tror jeg det også blir lettere å få metakognitiv terapi slik at jeg blir kvitt den siste fjerdedelen også.

 

Det var svært så stor tiltro du har til medisiner! I disse superhøye dosene får man mye bivirkninger også? Og ikke glem at forskning viser at 1/3 blir dårligere av SSRI.

Anonymous poster hash: 75dd2...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var svært så stor tiltro du har til medisiner! I disse superhøye dosene får man mye bivirkninger også? Og ikke glem at forskning viser at 1/3 blir dårligere av SSRI.

Anonymous poster hash: 75dd2...729

 

 

Jeg har NULL bivirkninger av Zoloft.

 

Men det betyr selvsagt ikke at andre ikke kan ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har NULL bivirkninger av Zoloft.

 

Men det betyr selvsagt ikke at andre ikke kan ha det.

 

Jeg har aldri noen gang følt meg så dårlig som den gangen jeg prøve Effexor. Rene rottegiften! Og det var på minste dose (75 mg). Nå tålte jeg Cipramil bedre, selv om det totalt drepte sexlysten. Men hva skal man gjøre?

Anonymous poster hash: 75dd2...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Hvilken (psykisk) sykdom er det det ikke finnes noen som helst behandling for?

Homofili :ph34r:

 

Og personligheter som ikke blir sett på som positive av samfunnet og som gis diagnoser, kan ikke endre personligheten (eller seksuell legning) til en person, uansett hva du gjør. Men bivirkninger og slikt kan hjelpes med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

 

Siden du har svar på alt: Hva gjør man hvis det ikke finnes noen behandling for den lidelsen/sykdommen man har?

Anonymous poster hash: 75dd2...729

 

Det er jeg som har svar på alt:

 

Ting man ikke kan gjøre noe med må man akseptere, og så gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Det er ikke en quick-fix for å bli lykkelig, men har du noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem til den dagen du også ser at følelser kan ha verdi:-) Men du kan godt få bruke noen år på det ;-)

 

En del psykiske lidelser bedres ikke ved medisinering. Kanskje er det særlig de som strever med den typen problematikk man må forvente at trenger tid på å finne sin vei videre.

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Litt mer on-topic:

 

Jeg synes noen forveksler praktiske råd med moralisering. Jeg tror at når Nini ble narkoman som 27-åring var det først og fremst et resultat av hennes egne dårlige valg. Dødsfallet er ikke mindre tragisk av den grunn.

 

Det betyr ikke at hun "bare kan ha det så godt". Det er synd på folk som gjør dårlige valg.

 

Man skal også prøve å hjelpe folk som gjør dårlige valg. De skal ikke seile sin egen sjø, men det er veldig vanskelig å hjelpe folk som ikke hjelper seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

 

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

 

Voldsomt til hat da.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voldsomt til hat da.. :(

Du dah, - det er jo ikke hat, det er bare Madelenemies direkthet.  Hun er jo en enda større tilhenger av "no nonsense" enn det du er, så du kan da umulig bli støtt av dette.

 

Jeg må tilstå at jeg humret litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer on-topic:

 

Jeg synes noen forveksler praktiske råd med moralisering. Jeg tror at når Nini ble narkoman som 27-åring var det først og fremst et resultat av hennes egne dårlige valg. Dødsfallet er ikke mindre tragisk av den grunn.

 

Det betyr ikke at hun "bare kan ha det så godt". Det er synd på folk som gjør dårlige valg.

 

Man skal også prøve å hjelpe folk som gjør dårlige valg. De skal ikke seile sin egen sjø, men det er veldig vanskelig å hjelpe folk som ikke hjelper seg selv.

Enig med deg i dette.

 

Jeg prøver å oppnå en slags balanse mellom å fortsette å insistere på at vi i utstrakt grad har evnen til velge fritt men samtidig prøve å unngå fordømmelse av dem som går seg vill i sine egne liv ved stadig å ta destruktive valg.

 

Når man først har gått seg vill f.eks. gjennom utstrakt rusmisbruk, så kan veien tilbake til normaliteten være uhyre krevende.  For noen år siden fulgte jeg ganske tett noen jenter som forsøkte å komme seg ut av stoffmisbruket sitt. Første fase gikk greit, men etter hvert sprakk alle bortsett fra en. En av grunnene var at de i løpet av de årene med misbruk, så hadde de både mistet kontakt med alle nyktre venner og fått redusert kognitiv kapasitet slik at de ikke var i stand til å fullføre utdannelse. De klarte ikke å finne en måte å leve på som ikke-rusmisbrukere. Jeg har alltid hatt lettere for å forstå hvorfor det gikk dårlig med nesten alle disse jentene for alle hadde vært utsatt for omfattende omsorgssvikt og misbruk i oppveksten. Historien om Nini Stoltenberg er vanskeligere å forstå, fordi hun hadde såpass mye ressurser, var godt voksen da misbruket begynte og hun var omgitt av mennesker som ønsket å hjelpe henne. Sannsynligvis er noe av kjernen i hennes historie at hun likte rusen altfor godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dah, - det er jo ikke hat, det er bare Madelenemies direkthet.  Hun er jo en enda større tilhenger av "no nonsense" enn det du er, så du kan da umulig bli støtt av dette.

 

Jeg må tilstå at jeg humret litt...

Hei!

Puh!! Godt du/dere forstod det riktig!!

Hate noen uten grunn, kjenner ikke, kommuniserer ikke med etc... er ikke i min forståelse /tanke.

Bare et raskt inntrykk etter innlegg etter innlegg av grunnløs engstelse og ikke høre på de som kjenner best osv...sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som med en med tourette banner til deg, da kan man jo ikke bli fornermet :P Tror neppe hun mente å være slem

Hei!

Korrekt.

Men bare jamrer sååååå mye han, om det samme og i tillegg skriver om seg selv, " har moderate/milde psykiske problemer" :-D da blir det komisk, men selvsagt, er han så syk, så gikk jeg over streken:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til hat da.. :(

Hei!

Du har ikke svart meg/skrevet til meg, så hvordan kan jeg hate deg?

Gjør ikke det!

Det er bare rart for meg at du føler du har milde psykose / små psykiske problemer, men lever ditt liv styrt av en medisincoktail som stadig bør diskuteres med nhd od din egen frykt for å ikke spise nok tabletter .

Jeg tror du spiser rikelige mengder nå:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg i dette.

 

Jeg prøver å oppnå en slags balanse mellom å fortsette å insistere på at vi i utstrakt grad har evnen til velge fritt men samtidig prøve å unngå fordømmelse av dem som går seg vill i sine egne liv ved stadig å ta destruktive valg.

 

Når man først har gått seg vill f.eks. gjennom utstrakt rusmisbruk, så kan veien tilbake til normaliteten være uhyre krevende.  For noen år siden fulgte jeg ganske tett noen jenter som forsøkte å komme seg ut av stoffmisbruket sitt. Første fase gikk greit, men etter hvert sprakk alle bortsett fra en. En av grunnene var at de i løpet av de årene med misbruk, så hadde de både mistet kontakt med alle nyktre venner og fått redusert kognitiv kapasitet slik at de ikke var i stand til å fullføre utdannelse. De klarte ikke å finne en måte å leve på som ikke-rusmisbrukere. Jeg har alltid hatt lettere for å forstå hvorfor det gikk dårlig med nesten alle disse jentene for alle hadde vært utsatt for omfattende omsorgssvikt og misbruk i oppveksten. Historien om Nini Stoltenberg er vanskeligere å forstå, fordi hun hadde såpass mye ressurser, var godt voksen da misbruket begynte og hun var omgitt av mennesker som ønsket å hjelpe henne. Sannsynligvis er noe av kjernen i hennes historie at hun likte rusen altfor godt.

Jeg tror det ligger mer til denne "historien" enn det vi blir gitt innblikk i.  Kan vi se bort fra en type "omsorgssvikt" i dette hjemmet med foreldre opptatt av egen karriere? Jeg tror det har vært mye krav om, snakket/usnakket for barna i Stoltenbergfamilien. Selv stusser jeg feks over at Jens kaller sin foreldre ved fornavn, hvor nær er du da dine egne foreldre?

 

Nini er ikke den første som ramler på kjøret og kommer fra det vi andre betrakter som såkalte ressursterke familier. Jeg tror vi glemmer at ressurssterke ikke nødvendigvis betyr  tilstedeværende. Jeg tror det er krevende å være et Stoltenbergbarn på mange måter og at en av dem derfor bukket under i sin flukt fra et eller annet. Kanskje hadde hun bare i sitt rebelske jeg lyst til å prøve heroin og bli hekta, kanskje ligger det mer til historien enn vi gis innblikk i. 

 

Jeg ser på Stoltenbergfamilien litt som kongefamilien. Vi får det de vil gi oss og det de kan gi uten at det innebærer for mange riper i lakken. Og ofte kan de gi litt ekstra om det skulle gavne dem eller noe/en sak, slik feks Ninis rusmisbruk kunne brukes i politisk øyemed. Dessuten kan et rusmisbruk ikke holdes hemmelig over særs lang tid når det er en person i en offentlig familie, så de var ikke gitt noe reelt valg til å kunne feks feie dette under teppet om de ønsket det aldri så mye. Akkurat som Mette-Marits fortid...

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...