Gå til innhold

Hva er dine sparetips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DexterMorgan

 

Da risikerer du onkel på døren.

Anonymous poster hash: 596e9...f85

 

Onkel blå? Den skjønnte jeg ikke o.0

 

Oja, nei trokke politiet bryr seg om "intenet-tyver", de sier nok bare til folk at de får skifte passord på wifi :P

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    40

  • DexterMorgan

    31

  • Madelenemie

    15

  • stjernestøv

    7

Istedet for å kjøpe alt man trenger når man syns, gjør mine ulike lister, at jeg vet hva jeg ser etter.

Feks kjøper jeg en del brukt på finn, til en ofte ubetydelig pris sammenlignet med ny pris.

Kjøp av filter pumpe og damutstyr er billigere i Sverige, samt mer utvalg.

Det er noen eks på hvordan lister over gjøremål og planer for min del er besparende.

Jeg sparer mye på å drive frem egne planter, plukke både egne og andres bær og frukter, samt tørke sylte hermetisere m.m. Alt dette krever lister, oversikter og planlegging.

Nå snakker vel trådstarter om sparing i det daglige. Det er ikke sånn at man kan velge å la være å kjøpe brød og melk eller middag.

 

Så kommer du drassende med blomsterfrø og planlegging av hagedam. DET kan man faktisk velge bort. Og er noe man skaffer seg om man likevel har mer enn nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vel trådstarter om sparing i det daglige. Det er ikke sånn at man kan velge å la være å kjøpe brød og melk eller middag.

 

Så kommer du drassende med blomsterfrø og planlegging av hagedam. DET kan man faktisk velge bort. Og er noe man skaffer seg om man likevel har mer enn nok penger.

Hei!

Jeg vil ikke avspore tråden, forstod ikke hva du mente, men startet min egen om sparing, jeg sparer også, av mange og ulike grunner, og mest med tanke på naturen og jordkloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll fryser og skap med mat på tilbud.

Og gå over til e-bøker som man kan kjøpe bilig på ARK, E-bok oog Narvesen på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi føler at pengene kommer inn pent og pyntelig på konto, og så renner de bare ute igjen....

 

Synes egentlig at vi er ganske nøkterne til vanlig, men likevel bruker vi (for) mye penger i det daglige. Dette er det jeg tror vi kan knipe inn på nå fremover:

 

  • Jeg kan sykle flere dager til jobb (litt mindre diesel på den ene bilen - mannen min trenger den andre bilen i jobben)
  • Ungene kan sykle mer til trening (det er 9 km for dem å sykle, så det er litt langt - men de gjør det av og til) - mindre diesel og bompenger
  • Bli flinkere til å bruke mat fra frysen (vi har litt for mye fryst ned i store pakninger som er tungvinte å lage noe av, letter å kjøpe nytt)
  • Bake mer brød og rundstykker
  • Spise mer sesongmat (epler og plommer fra min fars hage nå i høst i stedet for å kjøpe bananer og nektariner...)

Vet ikke helt hvor mye dette monner, men jeg synes vi er nøkterne på tøy og sko (kjøper sjelden nytt til meg og mannen, og stort sett til ungene bare når de trenger det). Aktivitetene deres koster mye, men det prioriterer vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å kjøpe ting i kjosker, på 7-11 og lignende butikker og på bensinstasjon.

Dvs. droppe impulskjøp av hurtigmat, is, brus og aviser. Slikt kan det fort gå utrolig mye penger til.

For øvrig handle mye og sjelden og etter handleliste. Unngå unødvendige ting som brus, kjøpevann og snacks i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å kjøpe ting i kjosker, på 7-11 og lignende butikker og på bensinstasjon.

Dvs. droppe impulskjøp av hurtigmat, is, brus og aviser. Slikt kan det fort gå utrolig mye penger til.

For øvrig handle mye og sjelden og etter handleliste. Unngå unødvendige ting som brus, kjøpevann og snacks i det daglige.

Det er sant. Det går fort mye penger på impulsmat/-drikke, særlig om sommeren i ferien. Der kan vi nok spare inn litt, selv om det heldigvis ikke er så mye av det til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Her er noen fra meg:

 

1. Bruk baksiden av kvitteringer til å skrive nye handlelister

2. Ikke oppsøk steder hvor man kommer i fare for å bruke penger

3. Bruk Skandiabanken som ikke har gebyr på uttakk

4. Ta imot reklame for å finne tilbud og benytt deg av dem, men ikke kjøp noe du ikke trenger

5. Vent til det blir salg, men ikke kjøp noe du ikke trenger

6. Dra på ferie når prisene er lavere

7. Gjør oppussingen selv

 

Flere?

Anonymous poster hash: a0422...4e8

 

Det trekkes en sum fra lønningskontoen til sparekontoen hver måned. Utenom dette gjør jeg ikke annet enn å sørge for at lønningen varer til neste lønning :-) Det betyr at jeg enkelte måneder må være mer forsiktig enn andre måneder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de beste sparetipsene er å bruke det du har til overs hver måned til å betale ned ekstra på det lånet/lånene du måtte ha - i stedet for å bruke det til noe du ikke egentlig behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et av de beste sparetipsene er å bruke det du har til overs hver måned til å betale ned ekstra på det lånet/lånene du måtte ha - i stedet for å bruke det til noe du ikke egentlig behøver.

 

Eller betale mer i skatt hver måned, og få tilbake en god slump med penger en gang i året, med renter. 

Lån er ikke alltid gunstig å ha for lite av. :)

Anonymous poster hash: f4d07...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å kjøpe ting i kjosker, på 7-11 og lignende butikker og på bensinstasjon.

Dvs. droppe impulskjøp av hurtigmat, is, brus og aviser. Slikt kan det fort gå utrolig mye penger til.

For øvrig handle mye og sjelden og etter handleliste. Unngå unødvendige ting som brus, kjøpevann og snacks i det daglige.

Kun drikke hjemmelaget kaffe latte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

- Ha byttekvelder med venner fremfor å kjøpe alt nytt

- Handle mat på Rema

- Kjøp store pakninger av vaskepulver, grønnsåpe og slike ting (og sjekk alltid liter eller kg. prisen, alltid)

 



Anonymous poster hash: f4d07...301
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Klare seg uten bil, evt kutte ned fra to biler til en bil. Heller ta taxi med god samvittighet når sykkel/buss ikke frister. Dette sparer man virkelig mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun drikke hjemmelaget kaffe latte...

Hei!

 

Nå skriver vel TS om sparing i det daglige, dette gjelder brød og melk!

Kaffe latte blir som frø, det er ting man kan klare seg uten!

 

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fylle drivstoff hmm.. er det søndag kveld mon tro?

Anonymous poster hash: f4d07...301

 

Hei!

 

Stemmer, søndag kveld og tidlig mandag morgen.

 

Men bil kan man jo også klare seg uten i byen i vertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå skriver vel TS om sparing i det daglige, dette gjelder brød og melk!

Kaffe latte blir som frø, det er ting man kan klare seg uten!

 

:-D

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå snakker vel trådstarter om sparing i det daglige. Det er ikke sånn at man kan velge å la være å kjøpe brød og melk eller middag.

 

Så kommer du drassende med blomsterfrø og planlegging av hagedam. DET kan man faktisk velge bort. Og er noe man skaffer seg om man likevel har mer enn nok penger.

Er det du eller jeg som har missforstått denne tråden tro? Det spørres om sparetips her og da skal ikke de med god økonomi få komme med sine sparetips eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...