Gå til innhold

Hva er dine sparetips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei, googlet det etter at jeg skrev det var vist feil, men kunne sverge på at jeg leste det et sted. kanskje det var uføre i ung alder som gikk ned , eller prosentvis andel av befolkningen som ble ufør, jeg husker rett og slett ikke

 

Edit:

 

Antallet årsverk på trygd har vokst med 19 prosent i perioden 1992-2011 sett under ett. Det er omtrent det samme som veksten i folketallet i aldersgruppen 16-66 år. -

 

 

Veksten i sysselsetting har imidlertid vært langt sterkere, 31 prosent

 

Veksten i sysselsetting har imidlertid vært langt sterkere, 31 prosent. - See more at: http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Kronikker-og-andre-artikler/2012/2012-028#sthash.TmlOecFs.wdYNyW9D.dpuf

See more at: http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Kronikker-og-andre-artikler/2012/2012-028#sthash.TmlOecFs.dpuf

 

hmm ser ut som det er likt sånn egentlig, men nvm

 

Edit2 wdf funker dårlig med copy paste med linux fra den websiden beklager at det ble fucked up paste ish

 

Skulle ikke tro det var slik når man hører politikerne syte og klage.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    40

  • DexterMorgan

    31

  • Madelenemie

    15

  • stjernestøv

    7

DexterMorgan

 

Skulle ikke tro det var slik når man hører politikerne syte og klage.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

 

 

Sant nok, men vi er på en oljeboble som blir forsterket med ekstrem innvandring, og når denne boblen sprekker tror jeg vi går på en heftig smell, uansett hva vi gjør, blir spennende å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nå hører det med til historien at jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke har moral/empati/sympati/skamfølelse/alle negative følelser. Så, ja, vi får skylde på sykdommen min :ph34r:

 

Ps. jeg betaler for nettet mitt jeg bare gir generelle råd for de som virkelig er i pengeknipe en kort stund, så ikke kom her å bli full emo-mode

Hei!

Mener du autisme?

Du har jo det, men jeg har det også, men kjenner sterk sympati med andre. Samt jeg har moral.

Men empati er jeg usikker på om jeg har? Selv om min psykiater sier jeg har det, min psykiater liker meg, og vil nok jeg skal fremstå ok. Jeg er litt usikker på hvem som har rett i forhold til definisjonen på empati.

Jeg føler sjelden feks dårlige stemninger,

Den der skammen vet jeg heller ikke? Skammer meg sjelden, men selvsagt kan jeg skamme meg muligens hvis jeg krenker andre, tror ikke jeg harnoen vane med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Hei!

Mener du autisme?

Du har jo det, men jeg har det også, men kjenner sterk sympati med andre. Samt jeg har moral.

Men empati er jeg usikker på om jeg har? Selv om min psykiater sier jeg har det, min psykiater liker meg, og vil nok jeg skal fremstå ok. Jeg er litt usikker på hvem som har rett i forhold til definisjonen på empati.

Jeg føler sjelden feks dårlige stemninger,

Den der skammen vet jeg heller ikke? Skammer meg sjelden, men selvsagt kan jeg skamme meg muligens hvis jeg krenker andre, tror ikke jeg harnoen vane med å gjøre det.

 

jeg tror jeg har en del andre ting, i tilleg til høyfungerende-autisme, som gjør at jeg er litt annerleden enn for eksempel deg madelene. Bla.a tror jeg selv at jeg har mange schizoide trekk, mange dyssosiale/antisosiale trekk mange dystymitrekk og mange sosial angst trekk. Men dette er jo helt uofisisselt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg tror jeg har en del andre ting, i tilleg til høyfungerende-autisme, som gjør at jeg er litt annerleden enn for eksempel deg madelene. Bla.a tror jeg selv at jeg har mange schizoide trekk, mange dyssosiale/antisosiale trekk mange dystymitrekk og mange sosial angst trekk. Men dette er jo helt uofisisselt da :P

 

Det er aldri lurt å diagnostisere seg selv.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva tror du da ? Er jeg frisk ?

 

Definer "frisk". Trodde du hadde Schizotyp personlighetsforstyrrelse.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

 

Definer "frisk". Trodde du hadde Schizotyp personlighetsforstyrrelse.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

 

vet ikke, skal ta og google og se om jeg passer til det aner ikke hva det er

 

edit: Nah trokke det føler ikke jeg passser bra med unntak av 1-2 trekk

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vet ikke, skal ta og google og se om jeg passer til det aner ikke hva det er

 

Nå må du ikke være beskjeden da. Så god greie du har på dette husker du det nok hvis du tenker deg om.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

 

Nå må du ikke være beskjeden da. Så god greie du har på dette husker du det nok hvis du tenker deg om.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

 

beklager, du blander nok meg sammen med en annen person tror jeg, det passet ikke noe særlig for min del de kriteriene for den

 

Men når det er sagt er det vel ikke første gang du tror noen er noen annen enn den de er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

beklager, du blander nok meg sammen med en annen person tror jeg, det passet ikke noe særlig for min del de kriteriene for den

 

Men når det er sagt er det vel ikke første gang du tror noen er noen annen enn den de er ;)

 

Det vet jeg ingen ting om. Nå tror jeg du forvekler meg med en annen.  :ph34r:

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

 

Det vet jeg ingen ting om. Nå tror jeg du forvekler meg med en annen.  :ph34r:

Anonymous poster hash: 9a3db...e70 Ikke

Tro hva du vil det, jeg skal ikke røpe navnet ditt her siden du skriver som anonym respekterer jeg det, men ikke tro du lurer meg altså!  :ph34r: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tro hva du vil det, jeg skal ikke røpe navnet ditt her siden du skriver som anonym respekterer jeg det, men ikke tro du lurer meg altså!  :ph34r:

 

Takk det samme.  :ph34r:

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jeg har en del andre ting, i tilleg til høyfungerende-autisme, som gjør at jeg er litt annerleden enn for eksempel deg madelene. Bla.a tror jeg selv at jeg har mange schizoide trekk, mange dyssosiale/antisosiale trekk mange dystymitrekk og mange sosial angst trekk. Men dette er jo helt uofisisselt da :P

Hei!

Ok det er jo mulig.

Men det er fort å misforstå mye autistisk atferd som dyssosial, ved nærmere ettersyn/ utspørring oppklares dette raskt. Man kan gjøre ting som sjokkerer forundrer andre, mye fordi man er så mye i sitt eget,

Jeg ble betegnet som feks uinteressert i andre mennesker som barn, avflatet ovenfor mennesker, kontaktsvak :-( osv..som tenåring står det verre" bryr seg ikke om andre menneskers følelser", jeg ble lei meg da jeg leste dette, for jeg kan ikke med viten og vilje forårsake andres sorg eller smerte:-( min psykiater har forklart dette godt og satt det inn i en autistisk kontekst, og ikke antisosial. Jeg er enig, men ser hvor lett en viss atferd kan misforståes hvis man ikke går litt i dybden.

Da feks noen nå brakk foten, lo jeg, flere ting fikk det komiske frem:-( jeg forstod ikke før jeg traff vedkommende at faktisk hadde vondt... Tenkte ikke på det, jeg tenkte på helikopterturen, den ble jeg begeistret for, veeldig teknisk interessert i osv... Omtrent som ABBs planlegging og utførelsen, alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så fint reflektert av de anonyme

 

Stå på anonyme, se hva de anonyme får til!

 

Jeg er 100% anonymt mot slaveri

 

Jeg er 100¤% anonymt i mot miljøvandalisme

 

Jeg er 100% anonymt mot dårlige råd.

 

Jeg er 100 % anonymt mot...

 

Men for h... hvem er dere?

 

? Du er da vel også anonym her? Eller er Madelenemie ditt hele og fulle navn også i det virkelige livet? Du har ikke noe etternavn du, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger meg her og meg der. Jeg vil snakke sparetips.

 

Vi kan jo la oss inspirere av Rimi- Hagen og sende blusene våre til England for å få nye snipper på dem istedenfor å handle i vilden sky på H&M. Nye knapper også, sikkert. Og jeg har blitt anbefalt en meget dyktig og billig skomaker i India. Hvis jeg legger ferieturen dit neste år kan jeg jo ta med alle slitte sko samtidig, så sparer jeg en pen slant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Asperger meg her og meg der. Jeg vil snakke sparetips.

 

Vi kan jo la oss inspirere av Rimi- Hagen og sende blusene våre til England for å få nye snipper på dem istedenfor å handle i vilden sky på H&M. Nye knapper også, sikkert. Og jeg har blitt anbefalt en meget dyktig og billig skomaker i India. Hvis jeg legger ferieturen dit neste år kan jeg jo ta med alle slitte sko samtidig, så sparer jeg en pen slant.

 

Jeg kjøper alltid med lekker ost når jeg er på tur til Italia. Det sparer jeg grådig mye på.

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ahh, dette visste jeg ikke :) Er dårlig på å spare, så liker å betale for mye skatt (så jeg ikke har mulighet til å ta ut penger fra sparekontoen) :)

 

Jeg fikk beskjed om av en pengekompis som jobber med slikt om at jeg hadde for lite lån, og at jeg burde ta opp mer i boliglån (og bruke det på båt og oppussing ja) :) Etter lånet sitter jeg med omtrent 1,4 i lån, og inntekt på rundt 900 000, hadde takstmann fra banken etterpå og boligen er nå "verdt" rundt 5-6 ganger mer enn det jeg ga. Har null greie på slikt selv. :)

 

Fond og aksjer og slikt er ikke for meg, hehe :)

Anonymous poster hash: f4d07...301

 

 

Hvis du MÅ ta opp et lån for å bruke på båt og oppussing, så er det vesentlig gunstigere å bruke boligen som sikkerhet, enn å ta opp et forbrukslån ja. Men det forutsetter at du betaler raskere ned på det lånet (maks 5 år) enn et "vanlig" boliglån med typisk 20-25 år nedbetaling. For hvis du bare øker ditt vanlige boliglån og har en typisk lang nedbetalingstid på det, så vil du måtte betale MYE i samlede renter over hele lånets nedbetalingstid.

 

Med en inntekt på 900.000,- så burde du heller spart penger over litt tid (burde ikke ta lang tid med såpass god inntekt, og såpass lite lån), og betalt for oppussing og båten kontant - hvis du ønsker å komme økonomisk best ut av det på litt sikt.

 

Og bare som et eksempel - ta det du betaler pr måned i dag i renter og avdrag på lånet, og legg til det du i dag i tillegg kan sette av til sparing hver måned. Det er tilnærmet det beløpet du kunne spart pr måned om du ikke hadde hatt lån. Og jeg er sikker på at det beløpet ville blitt ganske stort i løpet av et år.

 

Da tar det ikke lang tid å spare til noe og så betale det kontant - i stedet for å låne penger for å kjøpe det, og betale renter på det lånet i mange år fremover. Renter er penger du betaler rett til banken (bortsett fra rentefradraget), og er egentlig rent bortkastede penger, hvis du har råd og økonomisk "frihet" til å la være å ha lån.

 

Nå er jeg sikkert eldre enn deg, og har hatt litt mer tid på å betale ned all gjeld. Jeg har også en forholdvis god lønn, og har derfor prioritert å betale ned gjeld så raskt som mulig - men også tatt meg råd til å kjøpe det jeg virkelig har hatt lyst på, pusset opp huset, kjøpt meg en bra bil, reist på fine ferier osv. 

 

Men fordi jeg hele tiden har sørget for å redusere gjelden forholdsvis raskt, så kan jeg nå som gjeldsfri også sette av nok penger til at jeg vil ha 100% økonomisk frihet til f.eks å pensjonere meg når jeg fyller 62 år - uten å behøve å tenke på om pensjonen vil strekke til for all den fritiden jeg da vil få.

 

Det er for meg den virkelige betydning av økonomisk frihet - som er oppnålig for mange, om man tenker litt langsiktig rent økonomisk og sørger for å betale ned gjeld "raskt nok".

 

Og derfor mener jeg det beste sparetipset nettopp er å betale ned gjeld så raskt man kan - dog justert noe for hvilken alder man har, all den tid nødvendig investering i bolig betyr et behov for låneopptak for de aller aller fleste. Men det endrer ikke på det faktum at nedbetaling av gjeld er den mest lønnsomme sparingen du kan foreta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Asperger meg her og meg der. Jeg vil snakke sparetips.

 

Vi kan jo la oss inspirere av Rimi- Hagen og sende blusene våre til England for å få nye snipper på dem istedenfor å handle i vilden sky på H&M. Nye knapper også, sikkert. Og jeg har blitt anbefalt en meget dyktig og billig skomaker i India. Hvis jeg legger ferieturen dit neste år kan jeg jo ta med alle slitte sko samtidig, så sparer jeg en pen slant.

 

Ja beklager det, var han anonyme tullingen som fortsatte å stille dumme spørsmål til meg også da måtte jeg jo svare o.0

 

Sparetips som innebærer å legge igjenn pengene våre i utlandet isteden for innandet er jeg generelt negativ til, samfunnsmessigt altså, men for enkeltpersoner kan det jo være bra. Vi vil aldri kunne ha slike latterlig høye lønninger dersom alle sender pengene utenlands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...