Gå til innhold

Utlevering av dosett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan den som skriver ut medisinene kreve at pasienten får utlevert medisinene i dosett? Hvilke regler ligger til grunn for dette? Må det foreligge en skriftlig avtale?

Anonymous poster hash: 3a567...b53

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan ikke kreve det, men det kan være en forutsetning for at en får utskrevet medisin.

Bakgrunnen kan være tidligere dårlig egenadministrasjon av medisiner.

Måten å komme unna det på er å vise utmerket samarbeidsevne og stabilitet over tid :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden jul har jeg vært avhengig av daglig medisinering som sannsynligvis vil være livslangt. Jeg er topp motivert for å ta medisinene, og jeg er ganske ryddig i hodet. Tross dette er jeg helt avhengig av ukedosett for at jeg skal klare å ta medisinene på riktig måte.

Jeg anbefaler at alle bruker ukedosett.

Skrevet

Siden jul har jeg vært avhengig av daglig medisinering som sannsynligvis vil være livslangt. Jeg er topp motivert for å ta medisinene, og jeg er ganske ryddig i hodet. Tross dette er jeg helt avhengig av ukedosett for at jeg skal klare å ta medisinene på riktig måte.

Jeg anbefaler at alle bruker ukedosett.

Takk for svar. Hvis en har fått utskrevet noen sobriler av en tidligere fastlege som ligger hos psykisk helseteam (det er også de som leverer ut dosetten), fordi min psykiater har gitt beskjed om at psykteamet skal ta vare på de. -Kan psykiater gjøre det? Kan jeg kreve å få de utlevert? Jeg ønsker også å styre medisinene mine selv og legge de i dosett selv. Kan jeg kreve det og?

Skrevet

En kan ikke kreve det, men det kan være en forutsetning for at en får utskrevet medisin.

Bakgrunnen kan være tidligere dårlig egenadministrasjon av medisiner.

Måten å komme unna det på er å vise utmerket samarbeidsevne og stabilitet over tid :-)

Jeg har vist stabilitet og samarbeidsevne over lang tid. Men begynner å miste tålmodigheten nå.

Skrevet

Jeg har vist stabilitet og samarbeidsevne over lang tid. Men begynner å miste tålmodigheten nå.

Da er tiden inne for å drøfte med din psykiater om han deler din vurdering. Du kan ikke kreve at noen skriver ut medisiner de er usikre på om blir forvaltet på en ryddig måte, men du kan si at du ikke ønsker hjelp fra hjemmetjenestene. I så fall er det opp til din psykiater om han vil fortsette med samme utskrivning.

Han kan f.eks. nekte å skrive ut mer sobril til deg. Hvis det også er andre medisiner du har hatt vansker med korrekt inntak av, så kan han enten regulere utskrivningen ved å kun skrive ut små mengder av gangen og med tidssperre mellom hvert uttak på apoteket, eller han kan gjøre andre endringer. Uansett, det er din psykiater du må drøfte din frustrasjon med.

Skrevet

Da er tiden inne for å drøfte med din psykiater om han deler din vurdering. Du kan ikke kreve at noen skriver ut medisiner de er usikre på om blir forvaltet på en ryddig måte, men du kan si at du ikke ønsker hjelp fra hjemmetjenestene. I så fall er det opp til din psykiater om han vil fortsette med samme utskrivning.

Han kan f.eks. nekte å skrive ut mer sobril til deg. Hvis det også er andre medisiner du har hatt vansker med korrekt inntak av, så kan han enten regulere utskrivningen ved å kun skrive ut små mengder av gangen og med tidssperre mellom hvert uttak på apoteket, eller han kan gjøre andre endringer. Uansett, det er din psykiater du må drøfte din frustrasjon med.

Jeg skal drøfte det med han. Jeg synes dette opplegget etterhvert som jeg har blitt friskere er nedverdigende. Jeg er såpass lei av overkjøring at jeg vurderer å trekke meg fra terapien.

Skrevet

Det er ikke han som har skrevet ut sobrilene som ligger på psykteamet. Det er en tidligere fastlege som har gjort hvor psykiater krevde at psykteamet skulle ta seg av tablettene. Kan psykiater kreve det når en annen lege skriver ut? Tablettene har lagt der veldig lenge.

Psykiater skriver aldri ut sånne medisiner til noen uansett. Det har han som "policy", så der har jeg intet å tape uansett.

Føler dette er mistillit og overstyring i lengden. Jeg er så lei for at det har blitt sånn men kanskje jeg ikke ønsker denne overstyringen lenger fordi jeg har blitt friskere.

Skrevet

Det er ikke han som har skrevet ut sobrilene som ligger på psykteamet. Det er en tidligere fastlege som har gjort hvor psykiater krevde at psykteamet skulle ta seg av tablettene. Kan psykiater kreve det når en annen lege skriver ut? Tablettene har lagt der veldig lenge.

Psykiater skriver aldri ut sånne medisiner til noen uansett. Det har han som "policy", så der har jeg intet å tape uansett.

Føler dette er mistillit og overstyring i lengden. Jeg er så lei for at det har blitt sånn men kanskje jeg ikke ønsker denne overstyringen lenger fordi jeg har blitt friskere.

Jeg tenker at din reaksjon på hans avgjørelse forrige uke er et bra tema for terapi.

Skrevet

Jeg tenker at din reaksjon på hans avgjørelse forrige uke er et bra tema for terapi.

Ja, vi får snakke om det. Jeg håper han forstår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...