Gå til innhold

Insekter inn i kostholdet

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er mye god mat å lage av insekter.

Men interessant å se aspektet insekter kan ha i medisinen.

Jeg hadde gjerne kjøpt insektsmel, proteinrikt og miljøvennlig.

På linje med plankton og alger, ressurser som venter på å bli brukt i større skala.

Jeg ønsker bestille insekter over nett, da mine barn vil spise dem, hvis noen vet noen gode steder å bestille fra fint, vil jo ha insekter som er godkjent/ trygge å spise.

http://www.vgtv.no/#!/video/101418/har-han-verdens-ekleste-jobb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401222-insekter-inn-i-kostholdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støtter helsefriken her, skal man først spise insekter så bør man spise økologiske insekter ikke fabrikkgenerertemasseproduserte versjoner. Tar forbehold om at jeg ikke har sett videoklippet enda

Er jo bare å gå ut i skogen og skuffe med seg noen maurtuer. "Viltkjøtt". :)

:)

Men fra alvor til spøk, må si du har litt spesielle barn som ønsker å spise insekter, for 99.99% av norske barn synes det er ekkelt. Men i andre land er det jo ganske vanlig da så kommer vel mest ann på hva man blir lært opp til at er normalt

Annonse

Men fra alvor til spøk, må si du har litt spesielle barn som ønsker å spise insekter, for 99.99% av norske barn synes det er ekkelt. Men i andre land er det jo ganske vanlig da så kommer vel mest ann på hva man blir lært opp til at er normalt

Syntes det er litt rart når de samme barna ikke liker brød????

Kan dere ikke bytte ut hønsehuset med en kakkerlakk-bule?

:-D

Bule er uaktuelt,

Nei jeg er ikke interessert i å drive oppdrett selv, jeg tror det holder både for familie og naboer sånn som det er nå.

Hadde jeg ikke vært gift hadde jeg fortsatt hatt bikuber, noe jeg trives med, men folk flest ser ikke forskjell på veps og bier?

Hei!

Ja men så er de små kopier av deg da:-D

Syntes det er litt rart når de samme barna ikke liker brød????

Hei!

Brød er dårlig for mange med autisme, tror derfor de føler seg uvel av gluten.

Insekter innh ikke gluten, dessuten er de praktisk anlagt og har lest seg opp på feks løsninger på verdens sultproblem, feks. Det er altså rasjonell tenkning som ligger bak

Hei!

Det er mye god mat å lage av insekter.

Men interessant å se aspektet insekter kan ha i medisinen.

Jeg hadde gjerne kjøpt insektsmel, proteinrikt og miljøvennlig.

På linje med plankton og alger, ressurser som venter på å bli brukt i større skala.

Jeg ønsker bestille insekter over nett, da mine barn vil spise dem, hvis noen vet noen gode steder å bestille fra fint, vil jo ha insekter som er godkjent/ trygge å spise.

http://www.vgtv.no/#!/video/101418/har-han-verdens-ekleste-jobb

Du er tidlig ute på dette området, en avantgardist, men det er neppe lenge før både innsekter, tang, tare og alger utgjør en større andel av kostholdet. Jeg har spist en del retter tilbredt med tang, tare og alger, og det smaker godt både malt (som smaksforsterker), kokt og dampet. Innsekter har jeg spist mindre av, men husker at vi fikk ristede kakelakker i Mexico som smakte godt. Uviljen mot innsekter/ tang/ alger handler nok kun om sedvane og forestillinger, ikke om smak. 

Du er tidlig ute på dette området, en avantgardist, men det er neppe lenge før både innsekter, tang, tare og alger utgjør en større andel av kostholdet. Jeg har spist en del retter tilbredt med tang, tare og alger, og det smaker godt både malt (som smaksforsterker), kokt og dampet. Innsekter har jeg spist mindre av, men husker at vi fikk ristede kakelakker i Mexico som smakte godt. Uviljen mot innsekter/ tang/ alger handler nok kun om sedvane og forestillinger, ikke om smak.

Hei!

Ja absolutt.

Jeg bruker en god del tang i kostholdet, maler og har i smoothie, og lager mye japansk mat, mye tang i supper og sushi:-)

Det med insekter leste min sønn seg opp på, han snakker mye om fordeling og ressurser, fornuftige ting, så han har påvirket oss, og jeg syns gøy at barn er så fornuftige og rasjonelle.

Ja det er et tidsspørsmål før insekter , tang og tare Etc... Blir en del av vårt kosthold, som proteinkilde billig og helsegevinstene ved å spise tang og tare, eller alger, som produsereres i enorme mengder, er stor.

Jeg kjøper tørket tang til barna, tangchips, det er kjempegodt, men selges dessverre kun i asiatiske butikker, da blir det vanskeligere å få tak i. Min sønn stikker innom butikken selv nå fordi han er blitt stor nok, men utlendingbutikkene ligger jo i spesielle områder, og gjerne langt fra nærbutikken eller der man daglig ferdes.

Min mann er grei og kjører innom de asiatiske butikkene, de selger også fiskechips, småfisk tørket, jeg elsker dem, bare saltet småfisk, ingen gluten smaksforsterker eller dårlige oljer:-)

Annonse

Hvorfor kan en ikke bare spise linser?

Altså... kakkerlakk, liksom... sier ikke mer.

Fordi smaker annerledes og tenker man proteiner innh insekter mer.

Smaken av gressklipper er visst utrolig god.

Insekter formerer seg og vokser raskt så miljøvennlig.

Jeg skal prøve finne ut hva maur kan brukes til, bra ville være tørket som mel, men ristet med smør kan jeg lage hvis alle syns er ok, det er fordommer knyttet til fornuftig mat man også må ta hensyn til

Hvorfor kan en ikke bare spise linser?

Altså... kakkerlakk, liksom... sier ikke mer.

En kan det - også. Min mor er oppvokst på gård, og hadde feks alltid et godt forhold til grisen de slaktet og spiste på julaften. Da hun var liten var jo dette sårt og pussig - spise kjæledyret liksom - men som voksen er hun jo selvfølgelig vant med at dyr er kilde til næring og tenker/ føler ikke det samme. Mange spiser ikke hest av samme grunn, og her i Norge spiser vi ikke hund, frosk eller hamster (som de jo gjør i mange andre land). Mat er både kultur og sedvane, men i seg selv er ikke det å spise innsekter mer rart enn at barn på bygda spiser kjæledyret på julaften.

Mat er både kultur og sedvane, men i seg selv er ikke det å spise innsekter mer rart enn at barn på bygda spiser kjæledyret på julaften.

Det er sikkert sant. Men jeg kommer aldri til å spise insekter. Ikke laboratoriekjøtt, heller. Og det tror jeg mange er med meg på. Jeg mener, når man har falafel. Og linseburger. Og hvis jeg kjører over et rådyr skal jeg i kjøttknipne tider søren meg slenge kadaveret i baksetet og spise det og.

Og hvis jeg kjører over et rådyr skal jeg i kjøttknipne tider søren meg slenge kadaveret i baksetet og spise det og.

Har ikke du tidligere fortalt at du driver og tyller i deg på litersvis med Cola/ brus hver dag? Men rådyr er fyfy altså?! Ah, du går glipp av så mange enkle gleder i livet... ;)

Har ikke du tidligere fortalt at du driver og tyller i deg på litersvis med Cola/ brus hver dag? Men rådyr er fyfy altså?! Ah, du går glipp av så mange enkle gleder i livet... ;)

Hehe, rådyr er sikkert snaskent, det. Jeg mente at jeg tar roadkills når kjøttdeigen koster 500 per pakke... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...