Gå til innhold

Nobelpris i medisin til NTNU-forskere!

Anbefalte innlegg

Dette er ganske så stort! Jeg er overbevist om at ekteparet har nådd dit de har nådd ikke bare pga sin iver, arbeidssomhet og evne til aldri å gi seg, men også fordi de er himla gode til å bygge gode team og jobbe motiverende sammen med andre! En stor dag i Trøndelag!  :D

http://www.nrk.no/viten/nobelpris-til-ntnu-1.11969461http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10204845.ece

http://www.dagbladet.no/2014/10/06/nyheter/innenriks/nobel/edvard_moser/may-britt_moser/35609914/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401360-nobelpris-i-medisin-til-ntnu-forskere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke på samme institutt som ekteparet selv, men kjenner mange som gjør det. Jeg har til gode å høre noen si noe nedsettende om dem eller miljøet på labben. Tvert om, de er himla flinke til å se folk, motivere og slippe alle til i teamet. Noe å lære av for mange (forsknings)milijø dette! :)

Gratulerer begge to :-) Dette er fantastisk, og Sunnmørsposten spådde dette allerede i 2011 : http://www.smp.no/nyheter/article10203143.ece

Jeg gikk på samme barne/ungdomsskole som Edvard, og han hadde noe ekstra allerede den gangen, og var/er en målrettet person.

Det ble flagget på rådhuset i hjembygda hans her idag :-)

Jeg håper de blir værende ved NTNU, men skjønner at flere forskningsmiljøer forsøker å lokke de til seg.

Jeg håper våre folkevalgte skjønner betydningen av grunnforskning, og kan stimulere til dette, - den måten de kan :-)

Anonymous poster hash: 8cb5c...6ef

Annonse

Jeg håper de blir værende ved NTNU, men skjønner at flere forskningsmiljøer forsøker å lokke de til seg.

Jeg håper våre folkevalgte skjønner betydningen av grunnforskning, og kan stimulere til dette, - den måten de kan :-)

NTNU håper også at de blir værende, og har sett verdien i arbeidet deres fra de ankom byen etter å ha fått  hver sin stilling og midler til utvikling av lab. De reiser mye, men har gode vilkår og en solid stab rundt seg der de er nå. Ungene deres har blitt store, så man skal likevel aldri si aldri...

Gjest Gargamel

Vi lånte bort et lite barn til hjerneforskning på NTNU en gang, så jeg trodde en liten stund jeg hadde mye av æren for nobelprisen. Når jeg sjekker så var det visst "Psykologisk Institutt" og ikke Kavli-instituttet. Det er kanskje ikke den samme gjengen. Forsøket gikk i alle fall ut på å få en badehette med masse sensorer på hodet.

Vi lånte bort et lite barn til hjerneforskning på NTNU en gang, så jeg trodde en liten stund jeg hadde mye av æren for nobelprisen. Når jeg sjekker så var det visst "Psykologisk Institutt" og ikke Kavli-instituttet. Det er kanskje ikke den samme gjengen. Forsøket gikk i alle fall ut på å få en badehette med masse sensorer på hodet.

Jo det er det er det samme ekteparet, og de har begge tidligere undervist på Psykologisk institutt. NTNU ble tildelt Centre of Excellence rett etter millenium, men etter gjentatte besøk av Fred Kavli ble det inngått et samarbeid som resuterte i at senteret ble Nord-Europas første Kavli-senter. Den historiske bakgrunnen har tydeligvis blitt for kompleks for en del journalister, og som deg har jeg lest mange varianter om hva/ fra hvor Moser-ekteparet jobber. Kan ikke si at jeg er så imponert over norsk dekning i det hele tatt, men Dagbladet tok kaka med sine to artikler med titlene "Nerdefamilien som gir håp for demenssyke" og "Fikk ikke jobb på Universitetet i Oslo. Fikk nobelprisen".

Jada neida så. Nå ser jeg Bla-bladet er mest opptatt av å være talsrør for dyreverneres kritikk mot tildelingen, begrunnet i forskning på rotter.

Annonse

Ikke sant - viktig og spennende! :)

Hei!

Ja :)

jeg tenkte på at det rare er at jeg har en egen gps inni hodet.

Den er sånn at uansett hvor jeg er i skog, eller en ukjent by, så kan jeg vite ca retning og kommer frem til utgangspunkt.

Dette er jo noe gridcellene er og gjør, det ble derfor forunderlig for meg hvordan jeg som er gjennomgripende utviklingsforstyrret kan ha så gode gridceller/forgreininger?

Kan du begripe det??

Dette er så spesielt at det er uforståelig for de fleste, jeg har rett og slett tross min autisme en innebygd GPS-system.

Jeg trenger feks ikke kompass i naturen, jeg vet alltid retningen :huh:

og til og med i storbyer er det det samme, utgangspunktet kan jeg gå meg tilbake til.

Får være glad jeg slipper demens da:-)

Hei!

Ja :)

jeg tenkte på at det rare er at jeg har en egen gps inni hodet.

Den er sånn at uansett hvor jeg er i skog, eller en ukjent by, så kan jeg vite ca retning og kommer frem til utgangspunkt.

Dette er jo noe gridcellene er og gjør, det ble derfor forunderlig for meg hvordan jeg som er gjennomgripende utviklingsforstyrret kan ha så gode gridceller/forgreininger?

Kan du begripe det??

Dette er så spesielt at det er uforståelig for de fleste, jeg har rett og slett tross min autisme en innebygd GPS-system.

Jeg trenger feks ikke kompass i naturen, jeg vet alltid retningen :huh:

og til og med i storbyer er det det samme, utgangspunktet kan jeg gå meg tilbake til.

Får være glad jeg slipper demens da:-)

Jeg er også slik, men kanskje ikke 100%. Muligens 95% treffsikkerhet i skog og ukjent by. Og også når det gjelder himmelretninger. Har vært med på å gå meg vill en gang. Da var det tåke, vi var på fjellet, og vi bommet litt (gikk nord-nord-øst i stedet for rett nord), og det var litt ekkelt. Brukte fire timer på en en-times tur. Likevel - jeg visste hele tiden at vi gikk omtrent riktig, men vi bommet altså litt.

MEN - noe helt annet er det inne i bygninger! Dersom jeg går opp noen trapper, gjennom korridorer, opp en trapp igjen osv - og så plutselig skal peke ut himmelretningen, eller hvor parkeringsplassen er e.l. - da kan jeg være helt forvirret! Så min innebygde gps virker bare utendørs :-)

Jeg er også slik, men kanskje ikke 100%. Muligens 95% treffsikkerhet i skog og ukjent by. Og også når det gjelder himmelretninger. Har vært med på å gå meg vill en gang. Da var det tåke, vi var på fjellet, og vi bommet litt (gikk nord-nord-øst i stedet for rett nord), og det var litt ekkelt. Brukte fire timer på en en-times tur. Likevel - jeg visste hele tiden at vi gikk omtrent riktig, men vi bommet altså litt.

MEN - noe helt annet er det inne i bygninger! Dersom jeg går opp noen trapper, gjennom korridorer, opp en trapp igjen osv - og så plutselig skal peke ut himmelretningen, eller hvor parkeringsplassen er e.l. - da kan jeg være helt forvirret! Så min innebygde gps virker bare utendørs :-)

Hei!

Men så rart, der er vi like :)

min virker også kun utendørs??

Hvorfor er det sånn? Vet du det?

Min er altså heller ikke 100 %, men utendørs finner jeg alltid frem, jeg kjenner retningen inni meg.

I helgen ble jeg irritert når min mann skulle bruke gps, jeg sa der er retningen, så vi går dit, han gikk etter med sin GPS...men min  :) G :) PS fikk oss raskt rett ut på veien jeg tenkte for å komme raskt hjem til søndagsmiddag.

Men gøy vi har samme greie, like gridceller :D

Hei!

Men så rart, der er vi like :)

min virker også kun utendørs??

Hvorfor er det sånn? Vet du det?

Min er altså heller ikke 100 %, men utendørs finner jeg alltid frem, jeg kjenner retningen inni meg.

Men gøy vi har samme greie, like gridceller :D

Nei, jeg aner ikke hvorfor. Men jeg har venninner som er fullstendig hjelpeløse når de skal finne frem på nytt sted, så det er tydelig at en er forskjellige. Noe går nok an å trene seg opp til, men jeg tipper at noe er biologisk også. Skal se om jeg kan få lest noe om disse gridcellene! Har du link til noe som ikke er fo avansert (helst på norsk)?

Jeg kjenner også retningen inni meg. Det er akkurat som om jeg ikke faller helt til ro på et nytt sted før jeg har (nesten ubevisst) tenkt tanken "der er sør/nord, ja" :-)

Hvis du finner ut noe om hvorfor dette virker dårligere innendørs, må du si i fra! Jeg har mange ganger lurt på det. Mannen min er like dyktig både ute og inne. Han er nok litt svakere enn meg ute, men har nesten aldri problemer innendørs.

Nei, jeg aner ikke hvorfor. Men jeg har venninner som er fullstendig hjelpeløse når de skal finne frem på nytt sted, så det er tydelig at en er forskjellige. Noe går nok an å trene seg opp til, men jeg tipper at noe er biologisk også. Skal se om jeg kan få lest noe om disse gridcellene! Har du link til noe som ikke er fo avansert (helst på norsk)?

Jeg kjenner også retningen inni meg. Det er akkurat som om jeg ikke faller helt til ro på et nytt sted før jeg har (nesten ubevisst) tenkt tanken "der er sør/nord, ja" :-)

Hvis du finner ut noe om hvorfor dette virker dårligere innendørs, må du si i fra! Jeg har mange ganger lurt på det. Mannen min er like dyktig både ute og inne. Han er nok litt svakere enn meg ute, men har nesten aldri problemer innendørs.

Hei!

Skal se hva jeg finner utover dagen.

er jo sykemeldt:-(

Men hyggelig at du også er interessert da har jeg noen å dele gleden/interessen med:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...