Gå til innhold

Video om schizotyp personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere med schizotyp lidelse: 

Får dere antipsykotisk medisin? Hvordan gikk det til?
Føler at jeg dematerialiserer meg i kontakt med andre. Noen ganger tror jeg at jeg hadde hatt godt av medisiner, men tenker at da trenger jeg det egentlig ikke, hvis jeg må be om det??

Anonymous poster hash: 38b8e...e3a
  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Health Freak

40

• slabbedask

19

• Madelenemie

12

• DexterMorgan

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel
Skrevet

I stad når jeg lagde mat var det en tanke som sa "strutter av selvsikkerhet", og så lurte jeg på om de på butikken sa det, for jeg var der tidligere i dag. For hvis jeg strutter av selvsikkerhet, så er jeg en svindler.

:ph34r::P

Som hun i den videoen sa, så lurer hun på hva som er reelt og hva som har med "sykdom" å gjøre, får aldri noe svar.

Jaja.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Jeg tror du kan gå ut i fra at det ikke er reelt når du hører andre snakke stygt om deg i butikken, på fest i nabolaget og på tv(!?). Da får du rett i 98% av tilfellene, og om du tar feil i blant er det egentlig helt greit.

Skrevet

Til dere med schizotyp lidelse: 

Får dere antipsykotisk medisin? Hvordan gikk det til?

Føler at jeg dematerialiserer meg i kontakt med andre. Noen ganger tror jeg at jeg hadde hatt godt av medisiner, men tenker at da trenger jeg det egentlig ikke, hvis jeg må be om det??

Når jeg startet i behandling fant de frem reseptblokka med en gang, og jeg bare tok det. Jeg tenkte ikke noe over det. Jeg visste ingenting om alt snakket om om man "bør" eller "trenger" det, og bivirkninger.

Jeg ble nok friskere av det. Ble mindre paranoid. For jeg var visst grensepsykotisk. Hadde visst vært psykotisk tidligere, men det hadde blitt bedre pga. bosituasjon - siden jeg har schizotyp lidelse, og ikke schizofreni.

Men senere gikk jeg mye opp mye i vekt og leste på internett om medisiner. Så jeg slutter på medisiner, og slutter i terapi.

Da fikk jeg etterhvert endel paranoide tanker om at telefonen ble avlyttet fordi de skulle ta meg for trygdesvindel. Blant annet. Jeg følte meg ikke frisk, jeg følte meg dement og at hodet spant, og jeg snakket med meg selv, altså levde meg inn i roller og pratet høyt, i timesvis, så jeg gikk tilbake til legen og spurte om jeg kunne begynne på medisinen igjen. Så roet det seg.

Dette gjentok seg en gang til.

Sånn jeg tenker så har jeg nytte av medisinen selv om det har vært jeg som har tatt initiativ til det...

Skrevet

Jeg tror du kan gå ut i fra at det ikke er reelt når du hører andre snakke stygt om deg i butikken, på fest i nabolaget og på tv(!?). Da får du rett i 98% av tilfellene, og om du tar feil i blant er det egentlig helt greit.

Tenker ikke at de prater om meg på TV, men hender jeg tenker at sangtekster handler om meg, at de er skrevet med meg som mål. Hvis det er noen ekle ting som blir sagt i sangen. Men det er ikke f.eks. Metallica liksom, det er om det er en lokal musiker som gir ut plate.

Også føler jeg at jeg får noen slags åpenbaringer om hva andre sier andre steder.

Sikkert bare tull alt sammen.

Ingen misliker meg. Haha, neppe. Det er mange som ser på meg som et udyr. Men jeg vet vel egentlig ikke det heller, det er bare mitt inntrykk.

Skrevet

at hodet spant følte jeg også da jeg sluttet på abilify

det spant så ille at jeg kunne ikke fungere

Skrevet

at hodet spant følte jeg også da jeg sluttet på abilify

det spant så ille at jeg kunne ikke fungere

Jeg føler at "det der" ikke er bra for hjernen... sist gang følte jeg meg veldig svekket kognitivt...

Har det litt med medisiner også, men mye kortere og svakere.

Skrevet

Jeg føler at "det der" ikke er bra for hjernen... sist gang følte jeg meg veldig svekket kognitivt...

Har det litt med medisiner også, men mye kortere og svakere.

har aldri vært borti andre som har opplevd det

trodde jeg var den eneste

Skrevet

da jeg kom ut av psykosen kjentes det ut som jeg hadde et stort hull i hjernen der ting strømmet gjennom

Skrevet

Trodde egentlig det var ganske vanlig jeg... men hva vet jeg. :)

Jeg hadde tanker om at hjernen skulle ta fyr, slik at den ble ødelagt, akkurat som når en sikring blir overbelastet og smelter...

Skrevet

jeg hadde tanker om at hjernen var en båt i stormende farvann uten anker

Skrevet

jeg hadde tanker om at hjernen var en båt i stormende farvann uten anker

Er det et bilde på at du trengte hjelp?

Er vel ofte sånn det fungerer... at man tenker i metaforer... som i drømmeland.

Skrevet

et bilde på hvor urolig hjernen føltes. ustø.

var rent fysisk

Skrevet

Ja... men så er spørsmålet da, om hjernen blir fucket opp for alltid, eller om den repareres med riktig behandling...

Skrevet

Min er nesten tilbake til normalen

Men det er bra. ;)

Tror min er helt normal... noe annet er motivasjon og interesse...

Skrevet

Når jeg startet i behandling fant de frem reseptblokka med en gang, og jeg bare tok det. Jeg tenkte ikke noe over det. Jeg visste ingenting om alt snakket om om man "bør" eller "trenger" det, og bivirkninger.

Jeg ble nok friskere av det. Ble mindre paranoid. For jeg var visst grensepsykotisk. Hadde visst vært psykotisk tidligere, men det hadde blitt bedre pga. bosituasjon - siden jeg har schizotyp lidelse, og ikke schizofreni.

Men senere gikk jeg mye opp mye i vekt og leste på internett om medisiner. Så jeg slutter på medisiner, og slutter i terapi.

Da fikk jeg etterhvert endel paranoide tanker om at telefonen ble avlyttet fordi de skulle ta meg for trygdesvindel. Blant annet. Jeg følte meg ikke frisk, jeg følte meg dement og at hodet spant, og jeg snakket med meg selv, altså levde meg inn i roller og pratet høyt, i timesvis, så jeg gikk tilbake til legen og spurte om jeg kunne begynne på medisinen igjen. Så roet det seg.

Dette gjentok seg en gang til.

Sånn jeg tenker så har jeg nytte av medisinen selv om det har vært jeg som har tatt initiativ til det...

Takk for svar.

Jeg ikke kan si noe fordi jeg mister meg selv. Og er ganske sikker på at legen ikke synes det ille nok.

Samtidig drives jeg nærmere kanten av stupet. Det er et evig dillemma. Veit ikke helt hvorfor jeg stilte

spørsmål her heller. Uansett, takk.

Skrevet

Jeg VET at jeg ikke har en "personlighet". Altså "noe som er mitt". Jeg VET at jeg bare kopierer andre. Psykiateren sier hun tror dette er depersonalisering. Jeg tror hun tar feil. Jeg tror dette er reelt. Dette er jo en av grunnene til at andre avskyr meg. Fordi jeg er en "joker" som er i stand til alt. Men kom jeg også til å tenke på om det her bare er innbilning?

Skulle ønske jeg fikk noen svar snart. :(

Natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...