Gå til innhold

Minfulness

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vidioene til denn dama er bra, Melanie Tonia Evans, jeg brukte de en gang og fikk det bedre i et par uker.

Kan ikke sende link da jeg bare har notert ned navnet .

Skrevet

Noen av de teknikkene som presenteres under mindfulnessparaplyen oppfatter jeg som omtrent identisk med "vanlige avslapningsteknikker", dette gjelder særlig det om betegnes som "bodyscan" hvor man kort og godt følger en instruksjon om å flytte oppmerksomheten fra kroppsdel til kroppsdel. (F.eks. kjenn på høyre storetå - fotsåle - overside fot - ankel- legg - kne - lår osv. osv. ) Effekten av dette er svært lik det man oppnår med f.eks. autogen trening, mener jeg.

Helt enig med deg i at mindfullness har mye til felles med autogen trening, og deler av det er omtrent det samme. Imidlertid er det svært mange som har problemer med å få til god autogen trening på egen hånd, særlig hvis man har mye uro (og nettopp mot det er autogen trening/mindfulness veldig fint). Kan derfor være lurt med veiledning (gjerne via CD/lydspor/app), uansett hva man kaller det.

motorPrøysen
Skrevet

Noen av de teknikkene som presenteres under mindfulnessparaplyen oppfatter jeg som omtrent identisk med "vanlige avslapningsteknikker", dette gjelder særlig det om betegnes som "bodyscan" hvor man kort og godt følger en instruksjon om å flytte oppmerksomheten fra kroppsdel til kroppsdel. (F.eks. kjenn på høyre storetå - fotsåle - overside fot - ankel- legg - kne - lår osv. osv. ) Effekten av dette er svært lik det man oppnår med f.eks. autogen trening, mener jeg.

Tenker du at din advarsel mot mindfulness også gjelder for denne mindfulnessteknikken, eller er det mer ved de mindre strukturerte mentale teknikkene (som øvelser med oppmerksomhet mot pust)  det er grunn til å være forsiktig ved visse typer lidelser?

Jeg tenker på mindre strukturerte øvelser, der man ofte kommer mer i kontakt med underbevisstheten. Jeg tror også øvelser av typen body-scan stort sett er trygge.

Skrevet

Helt enig med deg i at mindfullness har mye til felles med autogen trening, og deler av det er omtrent det samme. Imidlertid er det svært mange som har problemer med å få til god autogen trening på egen hånd, særlig hvis man har mye uro (og nettopp mot det er autogen trening/mindfulness veldig fint). Kan derfor være lurt med veiledning (gjerne via CD/lydspor/app), uansett hva man kaller det.

Ja, jeg tror også at bruk av guidede øvelser for mange er mye mer gjennomførbart enn når man skal "gjøre alt selv". Etter hvert finnes det jo også mange gode lydfiler å få tak i.

Mitt poeng i denne sammenhengen var mer at "mindfulness" brukes om øvelser av ganske ulik karakter. Det er ganske stor forskjell på bodyscan og mer klassiske meditasjonsøvelser.

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg kan så fryktelig mange forskjellige øvelser eller vet så mye om den ene eller andre retningen, men noe har jeg prøvd (den bodyscanøvelsen lærte jeg som barn, og noen meditasjonsteknikker har jeg lært etterhvert), og jeg klarer ikke helt å forstå at det man vil oppnå (les: det jeg får til) er så ulikt enten man kaller det det ene eller det andre?

Skrevet

Jeg tror det handler om å finne noe du selv har troen på. Jeg for.eks, finner mindfullness interessant, og jeg har troa på det, uten at jeg har forsøkt det. Jeg kan på en måte forstå logikken i det. Om det vil faktisk være noe for meg i praksis gjenstår å se, da jeg begynner på kurs til torsdag! :)

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg kan så fryktelig mange forskjellige øvelser eller vet så mye om den ene eller andre retningen, men noe har jeg prøvd (den bodyscanøvelsen lærte jeg som barn, og noen meditasjonsteknikker har jeg lært etterhvert), og jeg klarer ikke helt å forstå at det man vil oppnå (les: det jeg får til) er så ulikt enten man kaller det det ene eller det andre?

Jeg synes det er en viss forskjell på f.eks. bodyscan og oppmerksomhetsmeditasjon (dvs. meditasjon med fokus på pust), og jeg synes også det er en viss forskjell på guidede og selvstyrte teknikker, men er enig i at virkningen på mange måter er ganske lik.

Jeg oppfatter også de meditasjonsformene som undervises som mindfulnessteknikker som ganske like teknikker jeg har lært andre steder (f.eks. Acem), men har diskutert dette med andre som ikke er enige med meg.

Skrevet

Jeg har ikke praktisert meditasjon, nettopp fordi jeg, som MotoroPrøysen skriver noe om, har vært litt engstelig for å få kontakt med "noe" jeg ikke er klar for...

Men jeg er har god hjelp av avslapningsmusikk og shaktimatte.

Skrevet

Jeg har ikke praktisert meditasjon, nettopp fordi jeg, som MotoroPrøysen skriver noe om, har vært litt engstelig for å få kontakt med "noe" jeg ikke er klar for...

Men jeg er har god hjelp av avslapningsmusikk og shaktimatte.

Det de fleste kommer i kontakt med er rastløshet og kjedsomhet, men jeg sier ikke dette for å argumentere for at du bør prøve meditasjon.

Skrevet

Det de fleste kommer i kontakt med er rastløshet og kjedsomhet, men jeg sier ikke dette for å argumentere for at du bør prøve meditasjon.

Ok, kanskje jeg skal tørre å prøve ;) Det er jo min angst for at det "verste skal skje". Har et tilbud om kurs hos psykolog jeg går til.

Skrevet

Og det verste som kan skje er uforløst sorg:( Men kanskje det går bra også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...