Gå til innhold

Hvordan hindre aldersrelatert vektøkning rundt midjen?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 47 år. Jeg har alltid vært slank og vekten har pleid å ligge på 51-52 kg. Jeg er 160 cm høy. De siste to-tre årene har imidlertid vekten seget oppover til 53-54 kg til tross for at jeg lever akkurat som før. Jeg trener mye, både styrke og kondisjon, og har et sunt og variert kosthold. Den siste tiden har den negative vektutviklingen bare aksellerert selv om jeg har økt treningsmengden og redusert inntaket av mat. Det er slitsomt og jeg går konstant sulten. Jeg har alltid hatt en slank og stram midje som jeg har vært veldig stolt av, men nå synes jeg den eser ut og det føles som om jeg har fått ballongmage.

Jeg forstår selvfølgelig at dette skyldes alderen min og det faktum at overgangsalderen er rett rundt hjørnet. Mitt spørsmål er likevel: hva kan jeg gjøre for å hindre eller i den minste begrense denne utviklingen utover det jeg allerede gjør? Finnes det hormon- eller kosttilskudd som kan være spesielt effektive? Hva med appetittdempende midler eller andre former for godkjente slankeprodukter?

Og vær så snill å ikke gi meg den vanlige leksen om at dette er helt naturlige aldersforandringer som alle kvinner må lære seg å akseptere. Jeg kan ikke utstå tanken på at jeg skal få en slik kjerringkropp med en dvask og uformelig midje og fettkul nederst på magen. Håper heller du kan gi meg noen konstruktive tips.

Kvinne 67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne på 47 år. Jeg har alltid vært slank og vekten har pleid å ligge på 51-52 kg. Jeg er 160 cm høy. De siste to-tre årene har imidlertid vekten seget oppover til 53-54 kg til tross for at jeg lever akkurat som før. Jeg trener mye, både styrke og kondisjon, og har et sunt og variert kosthold. Den siste tiden har den negative vektutviklingen bare aksellerert selv om jeg har økt treningsmengden og redusert inntaket av mat. Det er slitsomt og jeg går konstant sulten. Jeg har alltid hatt en slank og stram midje som jeg har vært veldig stolt av, men nå synes jeg den eser ut og det føles som om jeg har fått ballongmage.

Jeg forstår selvfølgelig at dette skyldes alderen min og det faktum at overgangsalderen er rett rundt hjørnet. Mitt spørsmål er likevel: hva kan jeg gjøre for å hindre eller i den minste begrense denne utviklingen utover det jeg allerede gjør? Finnes det hormon- eller kosttilskudd som kan være spesielt effektive? Hva med appetittdempende midler eller andre former for godkjente slankeprodukter?

Og vær så snill å ikke gi meg den vanlige leksen om at dette er helt naturlige aldersforandringer som alle kvinner må lære seg å akseptere. Jeg kan ikke utstå tanken på at jeg skal få en slik kjerringkropp med en dvask og uformelig midje og fettkul nederst på magen. Håper heller du kan gi meg noen konstruktive tips.

Kvinne 67

Her finner du gode treningsråd:

http://www.3t.no/Hvilken+type+trening+bør+du+prioritere+ut+i+fra+din+alder%3F.b7C_wBDI2r.ips

 

Nøkkelordene er altså "jevnlighet", "styrke" og "store muskelgrupper" når vi passerer førti. Jeg har tidligere fortalt her inne at jeg trener ulike varianter av knebøy/ utfall, situps og pushups + andre øvelser som styrker mage/ rumpe/ armer hjemme 3-4 ganger pr uke, og dette bruker jeg ca 2- 30 min på før kveldsdusj. Om jeg skulle være avhengig av å gjøre dette på treningssenter ville det ikke blitt gjennomført like jevnlig. I tillegg sykler jeg daglig, i tillegg til minst en hard to-timersøkt på senter pr uke. Dette holder min skrott sånn høvelig på plass - iallefall ennå (jeg er noen få år yngre enn deg men ikke mange).

 

Ut over det spiser jeg generelt proteinrikt, og prøver å ha i meg masse grønnsaker og "rene" produkter både når det kommer til kjøtt og fisk. Jeg tror dette har stor betydning, jeg føler meg i allefall langt mer dvask etter ferier med ymse mat. Jeg skeier fremdeles ut big time i helgene med minst en stor potetgullpose (som regel to!) uten at det gjør det store utslaget. Jeg tror jeg kan takke hverdagsvanene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er en kvinne på 47 år. Jeg har alltid vært slank og vekten har pleid å ligge på 51-52 kg. Jeg er 160 cm høy. De siste to-tre årene har imidlertid vekten seget oppover til 53-54 kg til tross for at jeg lever akkurat som før. Jeg trener mye, både styrke og kondisjon, og har et sunt og variert kosthold. Den siste tiden har den negative vektutviklingen bare aksellerert selv om jeg har økt treningsmengden og redusert inntaket av mat. Det er slitsomt og jeg går konstant sulten. Jeg har alltid hatt en slank og stram midje som jeg har vært veldig stolt av, men nå synes jeg den eser ut og det føles som om jeg har fått ballongmage.

Jeg forstår selvfølgelig at dette skyldes alderen min og det faktum at overgangsalderen er rett rundt hjørnet. Mitt spørsmål er likevel: hva kan jeg gjøre for å hindre eller i den minste begrense denne utviklingen utover det jeg allerede gjør? Finnes det hormon- eller kosttilskudd som kan være spesielt effektive? Hva med appetittdempende midler eller andre former for godkjente slankeprodukter?

Og vær så snill å ikke gi meg den vanlige leksen om at dette er helt naturlige aldersforandringer som alle kvinner må lære seg å akseptere. Jeg kan ikke utstå tanken på at jeg skal få en slik kjerringkropp med en dvask og uformelig midje og fettkul nederst på magen. Håper heller du kan gi meg noen konstruktive tips.

Kvinne 67

Du kan ikke punktslanke deg. Magen vil bli mindre om du går ned i vekt, men resten av deg vil også bli mindre. Styrketrening former kroppen og gjør den penere, slik at veltrente, armer, rygg,  lår og veltrent rumpe vil få magen til å se smalere ut.

 

Jeg er ett år eldre enn deg og synes også kommentarer om at en må akseptere ofte er teit. Det kommer litt an på. Mye er mulig å gjøre noe med tross antall barn og alder og man blir fort kjerring om en ikke legger ned litt innsats. Men samtidig må man jo være  realistisk da og faktisk akseptere det som IKKE er mulig å gjøre noe med :-) Vi er ikke 20 hele livet og det må du akseptere.

 

Glem tabletter og fortsett med det du gjør. Kanskje må du trene enda mer og spise enda sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til trening må du redusere kaloriinntaket, om du opplever vektøkning.

 

Om du har en snau time til overs vil jeg råde deg til å se denne dokumentaren om hvordan man kan holde seg frisk og slank så lenge som mulig. Programlederen er journalist og lege, og opplegget kan varmt anbefales. :-) 

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år eldre enn deg- og forstår godt hva du snakker om. 

 

Jeg har økt treningsmengde fra 1 time uka til 5 timer uke (studio). Jeg har økt trimturer ute fra et par timer uke til 8 timer uke. Økningen i trim startet for 3-4 år siden.

 

Jeg har redusert mengde hverdagsmat, og spiser mer grønnsaker. Brød er erstattet med knekkebrød med 24% fiber. Karbonadedeig brukes i stedet for kjøttdeig- og jeg spiser helst ren mat (kjøtt, fisk).

 

Men jeg går likevel  opp i vekt....og har vel gått opp ca 10 kg siste 15 år. Ser jeg på kvinnene i familien, så er det likens med dem. De passerer 40- og blir mer rund i kroppen.


Anonymous poster hash: f363d...fef



Anonymous poster hash: f363d...fef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Det kan føles vanskelig når kroppen er i en endringsfase, og særlig er det den mentale delen som tar tid å endre på -enten det gjelder vektoppgang eller aksept for ny kropp ved vektnedgang. Er det ikke rart at vi kvinner har så vanskelig for å være fornøyd i kroppen vår? Du forteller at du konstant går sulten og at du ikke vil bli en \"dvask kjerring\", og det må da være tungt å ha slike tanker også? Jeg skal spare deg for leksen om at du burde akseptere den nye utviklingen, du har hørt dette før, og du vil kanskje omfavne det senere, men for deg er det andre ting som er viktigere nå.

Det første jeg tenker er at når du konstant går sulten, så får du i deg for lite mat. Ja, for lite og altså ikke for mye som du kanskje tenker. Du sier at du har et sunt og variert kosthold, men du utdyper ikke dette noe, ei heller mengdespørsmålet, så her må jeg foreta noen gjetninger. Likevel kan jeg anta at du spiser mindre enn du trenger siden du er så sulten hele tiden. Når vi over lengere tid får for lite energi vil kroppen iverksette tiltak for å forhindre vektreduksjon, og vi taper mindre vekt selv om vi spiser lite. Samtidig vil vi ved den minste utskeielse forsøke å lagre energi i form av fett, fordi kroppen tror at vi er i en sultekatastrofe. Menneskeheten har overlevd i generasjoner med usikker mattilgang ved å regulere energiforbruk på denne måten, og det kan være dette du opplever nå.

Ditt energibehov ligger på ca 2000-2300 kcal avhengig av hvor mye bevegelse du er i iløpet av en dag. Spiser du for lite vil kroppen forsøke å holde igjen på fettet, så her kan du faktisk ha mye igjen for å øke energiinntaket ditt! Unngå snacks, snop, alkohol og andre energirike matvarer, men øk heller inntaket av sunn og mager mat som metter godt.

Andre ting du bør tenke gjennom er om du drikker nok vann og får i deg nok fiber iløpet av en dag. Mange forveksler tørste med sultfølelse, fordi vi ikke er veldig gode på å skille disse to. Du trenger ca 1,5 l vann pr dag, og du kan se om du er i væskebalanse ved å sjekke fargen på urinen din. Den skal være helt lys, og ganske gjennomsiktig.

Som fiberkilder bør du bruke grovt brød og frukt/grønnsaker. Sjekk om du får i deg ca 70 g grovt korn pr dag, og minst 750 g frukt og grønt. Spiser du for lite av dette vil du helt klart oppleve sult. Videre vil proteiner som kjøtt, fisk og bønner mette godt, så pass på å spise litt proteiner til hvert måltid.

Når det gjelder fett kan du gjerne øke mengden umettet fett, og særlig da omega 3 mengden som vi finner i fet fisk, linfrøolje og valnøtter. Omega 3 er med på å starte en fettforbrenning som vi ikke får utnyttet ved for lite av dette fettstoffet i kroppen. Drikk vanlig tran hver dag, og spis fisk 2-3 ganger pr uke.

Med din såpass lave BMI vil jeg absolutt ikke anbefale deg noen vektnedgang - det er like usunt å være undervektig som det er å være overvektig! Du burde derfor ikke begi deg ut på et slankeopplegg med appetittdempende midler. Du får heller satse på å trene mer muskelstyrke og dermed få opp forbrenningspotensialet. Etterhvert som vi blir eldre mister vi som regel noe av muskelmassen - og forvrenningen går ned. Ditt beste håp som sådann er da å øke muskelmassen. Du kan ikke punktslanke deg, men midjen kan bli smalere med mer trening generelt.

Du forteller at du har fått \"ballongmage\" uten at du går videre inn på dette, men her kan det være gass som utgjør ballongen og ikke nødvendigvis fett. Se etter om magen er mindre om morgenen og øker i omfang utover dagen. Årsaker til økning kan være drikke av kullsyreholdige produkter eller inntak av gassdannende mat. Prøv deg frem å se om mat kan være årsak til problemet.

Lykke til med den nye kroppen din, håper du blir venner med deg selv til slutt. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Huden blir mindre elastisk, så på et tidspunkt er kirurgi eneste håp. Personlig er jeg motstander av å sulte seg tynn, selv om historien viser at det fungerer.

Jeg har tro på proteiner i kosten og trening. For min del er har jeg normal bmi. Ikke mage men heller ikke vaskebrett. Det er jeg fornøyd med. Var litt overvektig en periode, og eneste tiltaket var trening pluss å kutte ut overspising etter at jeg var stappmett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 47 år. Jeg har alltid vært slank og vekten har pleid å ligge på 51-52 kg. Jeg er 160 cm høy. De siste to-tre årene har imidlertid vekten seget oppover til 53-54 kg til tross for at jeg lever akkurat som før. Jeg trener mye, både styrke og kondisjon, og har et sunt og variert kosthold. Den siste tiden har den negative vektutviklingen bare aksellerert selv om jeg har økt treningsmengden og redusert inntaket av mat. Det er slitsomt og jeg går konstant sulten. Jeg har alltid hatt en slank og stram midje som jeg har vært veldig stolt av, men nå synes jeg den eser ut og det føles som om jeg har fått ballongmage.

Jeg forstår selvfølgelig at dette skyldes alderen min og det faktum at overgangsalderen er rett rundt hjørnet. Mitt spørsmål er likevel: hva kan jeg gjøre for å hindre eller i den minste begrense denne utviklingen utover det jeg allerede gjør? Finnes det hormon- eller kosttilskudd som kan være spesielt effektive? Hva med appetittdempende midler eller andre former for godkjente slankeprodukter?

Og vær så snill å ikke gi meg den vanlige leksen om at dette er helt naturlige aldersforandringer som alle kvinner må lære seg å akseptere. Jeg kan ikke utstå tanken på at jeg skal få en slik kjerringkropp med en dvask og uformelig midje og fettkul nederst på magen. Håper heller du kan gi meg noen konstruktive tips.

Kvinne 67

Hei!

Det er bare å mobilisere disiplin og selvkontroll, man må altså være motivert.

Jeg har en tante som da hun ble ca 50 år, sa til meg at hun ikke lenger kunne spise så mye som før, ikke drikke så mye alkohol, og måtte trene mer, hun er slank fortsatt. Hun spiser en gang pr uke en liten søtsake, mer tåler hun ikke, hun er skikkelig tynn og pen.

Jeg tenker det samme, jeg vil heller sette inn grep før jeg får mage, enn å vente til den velter seg i folder, jeg er utålmodig og ville nok valgt noen ukers faste, så problem ferdig også spise mindre, trene mer, drikke mindre alkohol.

Jeg har selv merket at jeg trenger mindre mat enn før, middag rett før jeg legger meg er kanskje det jeg må kutte ned på samt vin, hvis jeg begynner legge på meg.

De kvinner jeg vet med mye mage hengende utenfor bukseliningen, ( noe de viser ved å klappe seg på magen eller bruke belter som ikke ser særlig pent ut når midjen mangler) drikker for mye alkohol, eller spiser for mye kaker, slikt er jo lett å kutte ut til daglig.

Det fins noen tabl og homrontilskudd i USA man kan ta, om jeg finner link skal jeg sende deg, man kan vist da spise som før uten å legge på seg, tabl er forbudt i Norge, men selges i helsekost og apotek i USA.

Noe man kan bruke hvis man mangler motivasjon.

Magefett er jo det farligste helsemessig.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen tabl og homrontilskudd i USA man kan ta, om jeg finner link skal jeg sende deg, man kan vist da spise som før uten å legge på seg, tabl er forbudt i Norge, men selges i helsekost og apotek i USA.

Noe man kan bruke hvis man mangler motivasjon.

Du skal IKKE drive reklame for midler som er forbudt i Norge! Om jeg ser du lenker til noe slik vil jeg rapportere til webmaster umiddelbart og det håper jeg andre gjør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE drive reklame for midler som er forbudt i Norge! Om jeg ser du lenker til noe slik vil jeg rapportere til webmaster umiddelbart og det håper jeg andre gjør også.

Hei!

:-( nå bør du ta deg sammen:-(

Dette er opplysning, ikke reklame,og jeg legger ut linkene når jeg finner dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kvinner jeg vet med mye mage hengende utenfor bukseliningen, (noe de viser ved å klappe seg på magen eller bruke belter som ikke ser særlig pent ut når midjen mangler) drikker for mye alkohol, eller spiser for mye kaker, slikt er jo lett å kutte ut til daglig.

Det fins noen tabl og homrontilskudd i USA man kan ta, om jeg finner link skal jeg sende deg, man kan vist da spise som før uten å legge på seg, tabl er forbudt i Norge, men selges i helsekost og apotek i USA.

Noe man kan bruke hvis man mangler motivasjon.

Magefett er jo det farligste helsemessig.

Jeg tror ikke du skal anta at en som er 160 høy og veier under 55 kg, spiser for mye kaker.  Man kan faktisk ha litt mage eller dårlig markert livlinje når man er såpass kort, uten at det skyldes høyt inntak av kaker eller alkohol, og uten at det er noen helsefare.

 

Noen av de "slanketablettene" som er på markedet i USA, inneholder ganske mye amfetamin.  Ingen bør rådes til å ta dem.  Det finnes verre ting enn å ha BMI over undervektsgrensa.  Dessuten synes jeg ikke det virker som om trådstarter mangler motivasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal anta at en som er 160 høy og veier under 55 kg, spiser for mye kaker. Man kan faktisk ha litt mage eller dårlig markert livlinje når man er såpass kort, uten at det skyldes høyt inntak av kaker eller alkohol, og uten at det er noen helsefare.

Noen av de "slanketablettene" som er på markedet i USA, inneholder ganske mye amfetamin. Ingen bør rådes til å ta dem. Det finnes verre ting enn å ha BMI over undervektsgrensa. Dessuten synes jeg ikke det virker som om trådstarter mangler motivasjon.

Hei!

Ok

Men jeg er jo kortere!

Faktisk en god del kortere. Jeg har likevel midje.

Magefett er ikke bra uansett, og jeg har født mange barn, men lar ikke meg selv forfalle, som kayila, man må tenke på valg ofte som voksen , spise mindre, trene mer.

Jeg syns strekkmerker og magefett forteller løgner, aktive mennesker, vil ta seg representabelt ut,

Da hører en velformet kropp inn. Ikke en som ar gitt opp etter passert 40 år,

Når jeg går på stranden syns andre det er helt utrolig at jeg har født flere barn, bare fordi jeg ikke har strekkmerker og magevalker. Jeg tror jeg er nærmere sannheten om en 40-årings kropp enn disse strekkmerke-skremmerne i avisene. Min datter ville aldri våge seg på å få barn hvis de representerte noen sannhet.

Det provoserer meg, at man skal skremme ungdom fra å få barn.

Litt bevissthet gjør at kroppen ikke har et merke etter graviditet og fødsel.

Det tror jeg er nærmere sannheten.

Tabl innh, ikke amfetamin:-)

Skal prøve finne dem:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ok

Men jeg er jo kortere!

Faktisk en god del kortere. Jeg har likevel midje.

Magefett er ikke bra uansett, og jeg har født mange barn, men lar ikke meg selv forfalle, som kayila, man må tenke på valg ofte som voksen , spise mindre, trene mer.

Jeg syns strekkmerker og magefett forteller løgner, aktive mennesker, vil ta seg representabelt ut,

Da hører en velformet kropp inn. Ikke en som ar gitt opp etter passert 40 år,

Når jeg går på stranden syns andre det er helt utrolig at jeg har født flere barn, bare fordi jeg ikke har strekkmerker og magevalker. Jeg tror eg er nærmere sannheten om en 40-årings kropp enn disse strekkmerke-skremmerne i avisene. Min datter ville aldri våge seg på å få barn hvis de representerte noen sannhet.

Tabl innh, ikke amfetamin:-)

Skal prøve finne dem:-)

Heldig er du. 

 

Spise mindre, trene mer, sier du...

Som nevnt før i denne tråden, har jeg økt treningsmengden betraktelig. Totalt er jeg opp i 13 timer trening i uka, som inkluderer styrke (minst 1.5 time), kondisjon (1-3 time) og raske spaserturer. Jeg har INGEN ønske om å gå opp i vekt, men går sakte, sakte opp- særlig rundt midjen. Jeg opplever å ha redusert total matinntak. Det som jeg føler evt kan redusere vektoppgang litt- er om jeg legger meg sulten... Kanskje jeg bare må gjøre dette- resten av livet?

 

Har fått mage- men også veldig god kondis og sterke muskler :)

 

Anonymous poster hash: f363d...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men jeg er jo kortere!

Faktisk en god del kortere. Jeg har likevel midje.

Magefett er ikke bra uansett, og jeg har født mange barn, men lar ikke meg selv forfalle, som kayila, man må tenke på valg ofte som voksen , spise mindre, trene mer.

Jeg syns strekkmerker og magefett forteller løgner, aktive mennesker, vil ta seg representabelt ut,

Da hører en velformet kropp inn. Ikke en som har gitt opp etter passert 40 år,

Når jeg går på stranden syns andre det er helt utrolig at jeg har født flere barn, bare fordi jeg ikke har strekkmerker og magevalker. Jeg tror jeg er nærmere sannheten om en 40-årings kropp enn disse strekkmerke-skremmerne i avisene. Min datter ville aldri våge seg på å få barn hvis de representerte noen sannhet.

Det provoserer meg, at man skal skremme ungdom fra å få barn.

Litt bevissthet gjør at kroppen ikke har et merke etter graviditet og fødsel.

Det tror jeg er nærmere sannheten.

Tabl innh, ikke amfetamin:-)

Skal prøve finne dem:-)

Jeg påstår ikke at alle som er såpass korte, ikke har midje.  Jeg skrev at man kan ha litt lite markert livlinje når man er såpass kort, uten at det betyr at man spiser for mye kaker eller drikker for mye alkohol, heller ikke at det er noen helsefare. 

 

Strekkmerker har med at huden vokser å gjøre, og det er svært begrenset hva man kan gjøre for å unngå dem.  De trenger ikke bety at man gikk opp mer enn man burde under graviditet. 

 

Jeg har to barn og ikke strekkmerker, men jeg tror ikke et øyeblikk på at det har noe med at jeg har vært bevisst å gjøre. 

 

Hvis du ikke liker at datteren din ser bilder av strekkmerker i avisene - tenk også litt over hvordan det er for kvinner med strekkmerker og / eller litt dårlig midjemarkering å lese at du skriver at de betyr at de har "gitt opp alt" og vært for lite aktive eller for lite bevisste.  Så enkelt er det ikke.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg skjønner at Ts ønsker å se bra ut. (Hvem vil ikke det?) Som eksperten er inne på er det ikke noen helsegevinst i å gå ned i vekt for en som er i nedre sjikt av normal bmi. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er du.  Spise mindre, trene mer, sier du...Som nevnt før i denne tråden, har jeg økt treningsmengden betraktelig. Totalt er jeg opp i 13 timer trening i uka, som inkluderer styrke (minst 1.5 time), kondisjon (1-3 time) og raske spaserturer. Jeg har INGEN ønske om å gå opp i vekt, men går sakte, sakte opp- særlig rundt midjen. Jeg opplever å ha redusert total matinntak. Det som jeg føler evt kan redusere vektoppgang litt- er om jeg legger meg sulten... Kanskje jeg bare må gjøre dette- resten av livet? Har fått mage- men også veldig god kondis og sterke muskler :)  Anonymous poster hash: f363d...fef

Hei!

Uff så kjedelig!

Jeg legger meg stappmett, spiser middag kl ca 22, for da fred og ro.

Men tror jeg ville valgt å legge meg sulten:-( hvis jeg begynte legge på meg.

Du bør tenke at en kjedelig overgang. Jammen trener du mye!!

Jeg er ikke i nærheten:-)

Det verste for meg ville vært å legge på meg rundt magen, jeg syns ikke det er ok med tanke på bukser, kan du ikke faste feks tre dager pr uke? Tanke jeg fikk, faste er sunt og man holder vekten.

Lykke til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag handler nettopp om faste, men 2 dager i uken. Man kan på 5:2-opplegget spise inntil 500 kalorier 2 dager i uka, resten av uka har man da mye å gå på, særlig hvis man trener. De fleste vil gå ned i vekt på et slikt opplegg, men det er ikke meningen å slutte når evt vektnedgang er oppnådd. Det er en livsstil. Slik dokumentaren viser.

 

Jeg er overbevist om at 5:2, eller periodisk faste i annen form, er mye av løsningen på våre livsstilssykdommer. Det er ikke en slankekur, slik ukebladene har vinklet det. De vil bare selge blader på det ene aspektet ved livsstilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene om faste for en slank dame er stikk i strid med ekspertsvaret, bare for å minne om det.

Faste handler ikke først og fremst om å gå ned i vekt, det kan være en velkommen "bivirkning" for dem som ønsker det. Det følger en rekke helsefordeler med fasting. Jeg anbefaler å se dokumentaren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...