Gå til innhold

Kristne


skrevet

Anbefalte innlegg

Alle klager på de kristne. Det er alltid kristne som er problemet. De får hele skyllebøtta hele tiden. Jeg forstår hvis de er lei, og føler seg latterligjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 244
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Caylee

    51

  • Madelenemie

    39

  • skrevet

    35

  • Maglor

    29

Mest aktive i denne tråden

skrevet, on 14 Dec 2014 - 04:27, said:

Kristne er ikke noe bedre eller snillere enn ikke-kristne. Snarere tvert imot så har kristendommen opp gjennom historien ført til veldig mye ondskap. Fortsatt forkynnes "kreasjonisme" i stedet for etablerte vitenskapelige teorier, som sammen med de andre kristne vrangforestillingene er en trussel mot et moderne, opplyst og fredelig samfunn.

Det har skjedd endringer blant kristendommen og det har skjedd endringer i vitenskapen. Anonymous poster hash: a0df7...ad6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så anonymbruker du mener et flertall av verdens befolkning er mindre intelligente?

De aller fleste på verdensbasis er religiøse.

 

Det dreier seg nok om en annen type kristne enn de som er døpt og  kun går i kirken på julaften, og ellers ikke er så interessert i religion.

Anonymous poster hash: 05b61...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd endringer blant kristendommen og det har skjedd endringer i vitenskapen. Anonymous poster hash: a0df7...ad6

 

Når man leser ecboles lurer man på om det stort sett har gått bakover.

Anonymous poster hash: 05b61...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si tre ting som er så ille med kristne. Så ille at dere tydeligvis hater dem.

 

Når man "foretrekker en mer bokstavlig tolkning av bibelen" og samtidig totalt ignorer all videnskap får man tåle å høre det.

Anonymous poster hash: 05b61...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bare er døpt og går til kirken på julaften pågrunnav tradisjon uten å bry seg ellers er ikke kristne. Jeg mente de som er ordentlige kristne.

 

NB: selvfølgelig er de også kristne hvis de mener det, men jeg når jeg argumenterte ista mente jeg de som er mer aktiv.

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overrasket over at du har gått igjennom det norske skolesystemet uten å ha grunnleggende forståelse for vitenskapen og vitenskapelige teorier. Her har Norge tydeligvis en jobb å gjøre.

 

Jeg er ikke overrasket over personangrep og intoleranse her. Om noen her sliter med prosentregning, får de velvillige svar, men når noen ikke kan tro på evolusjonsteorien, får de spydige svar. Den innstillingen sier en god del om hvordan noen tror de kan overbevise andre.

 

Tror du jeg kunne svart på spørsmålene, henvist til all den litteraturen på de temaene, satt meg inn i motforestillinger uten å kunne noe som helst om evolusjonsteorien?

 

Hvorfor tror du folk med doktorgrader på fagfeltet skriver negativt om evolusjonsteorien? Har du i det hele tatt lest noe av det slike folk har skrevet før du kritiserer? Er du villig til å svare meg på helt fundamentale motspørsmål til evolusjonsteorien og begrunne det vitenskaplig?

 

I ursuppen, den blandingen av ulike kjemiske stoffer der den første cellen skal ha oppstått, må det i følge teorien ha eksistert bestemte aminosyrer og proteiner, byggestener for alle levende organismer. Hvor tror du vil skje med disse molekylene hvis ursuppen tilføres vann og oxygen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over personangrep og intoleranse her. Om noen her sliter med prosentregning, får de velvillige svar, men når noen ikke kan tro på evolusjonsteorien, får de spydige svar. Den innstillingen sier en god del om hvordan noen tror de kan overbevise andre.

 

Tror du jeg kunne svart på spørsmålene, henvist til all den litteraturen på de temaene, satt meg inn i motforestillinger uten å kunne noe som helst om evolusjonsteorien?

 

Hvorfor tror du folk med doktorgrader på fagfeltet skriver negativt om evolusjonsteorien? Har du i det hele tatt lest noe av det slike folk har skrevet før du kritiserer? Er du villig til å svare meg på helt fundamentale motspørsmål til evolusjonsteorien og begrunne det vitenskaplig?

 

I ursuppen, den blandingen av ulike kjemiske stoffer der den første cellen skal ha oppstått, må det i følge teorien ha eksistert bestemte aminosyrer og proteiner, byggestener for alle levende organismer. Hvor tror du vil skje med disse molekylene hvis ursuppen tilføres vann og oxygen?

 

Jeg var ikke spydig, jeg var genuint forundret over at dette er et problem i opplyste Norge. Og ja, jeg ser på din tro som et problem.

 

Jeg tror ikke du har satt deg inn i evolusjonsteorien. Du blander også nå inn livets begynnelse - dette er to forskjellige teorier. At det alltids finnes noen som har kommet seg igjennom en eller annen utdanning og fremdeles innehar stor fornektelse og manglende forståelse for enkelte temaer er ikke overraskende. Det er derfor langt viktigere hva 99,99999 % av de som kan og forstår mener, og også den overveldende informasjonen som underbygger en vitenskapelig teori.

 

Jeg har ikke noe ønske om å opplære deg i grunnleggende vitenskap. Min erfaring med den typen "diskusjon" er at den er unyttig. Du baserer deg på tro, fornektelse og manglende forståelse, og min/andres logikk vil derfor ikke nå fram. Vi kommer dermed fra totalt forskjellige ståsteder og det jeg ser på som en forståelig forklaring vil for deg bare føre til at flere vegger og mer tro blir kastet opp som motsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne er ikke noe bedre eller snillere enn ikke-kristne.

 

Nåja, har en mistanke om at tilbøyeligheten til å begå kriminelle handlinger vil ligge lavere blandt personlig kristne enn for ikke kristne på gruppenivå.

Er vel ikke laget noen statistikk på dette, så det får bli med antakelsen.

Anonymous poster hash: f2848...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd endringer blant kristendommen og det har skjedd endringer i vitenskapen. Anonymous poster hash: a0df7...ad6

 

Hele poenget med vitenskap er endringer. Finne ut mer, fordi man ikke vet alt. Det motsatte med religion, der vet man alt, og sånn er det, dermed basta. Endringene som har skjedd innen kristendom er jo bare fordi de vil gjøre det mer levedyktig i en moderne tid, og gjerne tilpasse det til det man etterhvert begynner å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, har en mistanke om at tilbøyeligheten til å begå kriminelle handlinger vil ligge lavere blandt personlig kristne enn for ikke kristne på gruppenivå.

Er vel ikke laget noen statistikk på dette, så det får bli med antakelsen.

Anonymous poster hash: f2848...8b9

 

Den fantasien kan du få lov til å ha for deg selv. Selv tror jeg det motsatte er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrevet, on 14 Dec 2014 - 23:58, said:

Hele poenget med vitenskap er endringer. Finne ut mer, fordi man ikke vet alt. Det motsatte med religion, der vet man alt, og sånn er det, dermed basta. Endringene som har skjedd innen kristendom er jo bare fordi de vil gjøre det mer levedyktig i en moderne tid, og gjerne tilpasse det til det man etterhvert begynner å vite.

Vitenskapen har tatt mye feil opp i gjennom tidene. Så de har ihvertfall ikke min fulle og hele tillit. Anonymous poster hash: a0df7...ad6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitenskapen har tatt mye feil opp i gjennom tidene. Så de har ihvertfall ikke min fulle og hele tillit. Anonymous poster hash: a0df7...ad6

 

Forskjellen er at i vitenskapen innrømmer man at man har tatt feil, og forsøker isteden å finne ut mer, nettopp fordi man vet man ikke vet alt. Altså det stikk motsatte av religion, hvor man velger å overse fakta fordi det ikke stemmer med en eventyrbok skrevet for 2000 år siden.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bastante personer her med dårlige erfaringer fra kristne!

 

Jeg har nå vanket i kristne miljøer fra jeg var barn, og med få unntak har jeg truffet på de som mener at Bibelen skal tolkes helt bokstavelig og at de tror at verden ble skapt på seks dager. Kan ikke huske noen slike de siste tjue årene. De aller fleste er inneforstått med vitenskapens måte å forstå naturen på!

 

Kristne mennesker er slett ikke perfekte - og gjør dumme og ikke-gjennomtenkte ting, slik andre gjør. De kristne har imidlertid en tro på en Gud og på Jesus som i større eller mindre grad innvirker på hverdagen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bastante personer her med dårlige erfaringer fra kristne!

 

Jeg har nå vanket i kristne miljøer fra jeg var barn, og med få unntak har jeg truffet på de som mener at Bibelen skal tolkes helt bokstavelig og at de tror at verden ble skapt på seks dager. Kan ikke huske noen slike de siste tjue årene. De aller fleste er inneforstått med vitenskapens måte å forstå naturen på!

 

Kristne mennesker er slett ikke perfekte - og gjør dumme og ikke-gjennomtenkte ting, slik andre gjør. De kristne har imidlertid en tro på en Gud og på Jesus som i større eller mindre grad innvirker på hverdagen deres.

Puh:-)

 

Godt at flere normale kristne tar til motmæle, jeg er selv kristen, men prøver ikke å få vitenskapen til å passe med troen og Guds ord, jeg kan ikke føre beviser for en tro på Gud, det er mye en følelse i en, for min del oppstått fordi jeg er så begeistret for biologi og andre naturvitenskapelige emner, så får troen sin plass i hjertet og vitenskapen i hjernen, forenklet forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser ecboles lurer man på om det stort sett har gått bakover.

 

Anonymous poster hash: 05b61...259

 

 

Når man "foretrekker en mer bokstavlig tolkning av bibelen" og samtidig totalt ignorer all videnskap får man tåle å høre det.

 

Anonymous poster hash: 05b61...259

 

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat43/thread11544889/#post_11544889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen har tatt mye feil opp i gjennom tidene. Så de har ihvertfall ikke min fulle og hele tillit. Anonymous poster hash: a0df7...ad6

 

Nei man vet langt i fra alt, og vi tar nok feil av mange ting også, men poenget er at det går fremover; man lærer mer og mer. I motsetning til ved svarere fra Bibelen, et selvmotsigende sammensurium fra bronsealderen...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh:-)

Godt at flere normale kristne tar til motmæle, jeg er selv kristen, men prøver ikke å få vitenskapen til å passe med troen og Guds ord, jeg kan ikke føre beviser for en tro på Gud, det er mye en følelse i en, for min del oppstått fordi jeg er så begeistret for biologi og andre naturvitenskapelige emner, så får troen sin plass i hjertet og vitenskapen i hjernen, forenklet forklart.

Du forklarer veldig godt det at en både kan ha en tro på Gud og en tro på vitenskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...