Gå til innhold

Kristne


skrevet

Anbefalte innlegg

;)

 

Har aldri syntes religion var spennende jeg.

 

Ble bare grepet av fredsbudskapet til Jesus da jeg var 14 år, og siden har jeg vært kristen.

 

Jeg har nok de siste årene blitt mer tydelig med min tvil, men altså jeg er aldri sikker er en født skeptiker, så jeg finner trøst i kirkens øvrige tvilere, og dem er det mange av:-)

 

 

Mot teresa og så mange fulgte det kall de en gang fikk, men kjente ikke Guds nærvær, for meg er det litt likt, jeg elsker messe, kjenner freden der, kjenner gleden ved å være så nær Gud som jeg kanskje kan, og i den nærheten og den troen må det finnes aksept for både de som ikke tror og de som tror annerledes:-)

Det viktigste er at man trives i livet :)

Mor Theresa hun har jeg hørt om, er ikke hun helgen nå? Følger du katolisismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 244
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Caylee

    51

  • Madelenemie

    39

  • skrevet

    35

  • Maglor

    29

Mest aktive i denne tråden

Det som er problemet med mange anti-kristne er at de ikke kan nok om hva de utaler seg om.

Mange ateister kommer med dette argumentet "Ifølge kristendom skal hekser brennes og homofile bli henrettet" og masse annet. Vel... det er fullstendig feil. Det der de tingene står er i det gamle testamentet. Ifølge kristendom er det noe som heter " den nye pakten" og den gamle pakten.

I den gamle pakten måtte jødene følge moselovene og ofre dyr for eksempel lam for sine synder. I den nye testamentet ifølge kristendommen kom Gud selv, Jesus og var selv "lammet" som ble ofret for alle synder en gang for alle. Han lærte at man skal ikke hate sine fiender og ta hevn, men motsatt. Snu skinnet til. Og det aller viktigste. Man skulle ikke frelses av handlingen som jødene måtte, men gjennom tro. Lovene i det gamle testamentet gjelder ikke for de kristne lenger siden den nye pakt kom.

 

Så ateistene og alle som mener kristne ikke følger kristendommen fordi de ikke steiner utroe for eksempel er helt på bærtur. De har tydelgvis ikke lest nok om hva de er imot :)

:) 

 

Du har rett:-)

 

Men i feks USA er det hevn som er de fleste kristnes tankemåte.

 

Men året rundt står kristne, legfolk nonner, munker utenfor fengslene og ber og demonstrere mot hatet dødsstraffen er,

fordi de på ingen måte kan forenes med Jesu ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at man trives i livet :)

Mor Theresa hun har jeg hørt om, er ikke hun helgen nå? Følger du katolisismen?

Hei!

 

Ja jeg er katolikk:-)

Går til messe og har vært nonne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Du har rett:-)

 

Men i feks USA er det hevn som er de fleste kristnes tankemåte.

 

Men året rundt står kristne, legfolk nonner, munker utenfor fengslene og ber og demonstrere mot hatet dødsstraffen er,

fordi de på ingen måte kan forenes med Jesu ord.

Hvordan hevn da mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at man trives i livet :)

Mor Theresa hun har jeg hørt om, er ikke hun helgen nå? Følger du katolisismen?

Glemte: jo hun er helgen:-)

 

Jeg jobbet med henne noen år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hevn da mener du?

Jeg tenkte på straffesystemet i USA,

 

praktisering av dødsstraff og av at de pårørende får se den som er dømt, bli drept,

ganske likt som i den muslimske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte: jo hun er helgen:-)

 

Jeg jobbet med henne noen år:-)

Har du?? Så utrolig fasinerende og spennende ^^ Hvordan var hun i virkeligheten?

Vet du hun har kommet på orakelkort? som helgen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :)

Katolikker har alltid fasinert meg

;)

 

Kom til messe da.

 

Det er veldig mange ikke-katolikker som kommer, så mange tiltrekkes av kirken for tiden.

 

Jeg konverterte da jeg var 18 år. Så er ikke født katolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på straffesystemet i USA,

 

praktisering av dødsstraff og av at de pårørende får se den som er dømt, bli drept,

ganske likt som i den muslimske verden.

Jeg tror ikke de som er for dødsstraff er spesielt kristne. Det går iallfall imot kristendommen. Dødsstraffsystemet er idiotisk. Det er jo tann mot tann.Og ikke vend kinnet bort. Det er ikke lov drepe, så derfor skal man bli drept selv? Har aldri skjønt den logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

 

Kom til messe da.

 

Det er veldig mange ikke-katolikker som kommer, så mange tiltrekkes av kirken for tiden.

 

Jeg konverterte da jeg var 18 år. Så er ikke født katolikk.

Jeg har funnet "katolisisismen" i new age. Det finnes masse bøker om Maria og helgener som ikke er katolsk. Eller at det er for alle uansett religion osv. Jeg vet ikke hvordan du ser på det, men jeg trives med det. Jeg har alltid likt Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du?? Så utrolig fasinerende og spennende ^^ Hvordan var hun i virkeligheten?

Vet du hun har kommet på orakelkort? som helgen altså.

Hun var ærlig, nær pga av hel, likte ikke være i fokus, snakket lite, smilte alltid, stod på kne time etter time og kjempet kompromissløst for verdens fattige, for skolegang, for helse, for familier, for bedring av fattiges kår, og hun ville være som dem, derfor sov hun på gulvet, hennes kall var å være som den fattige, ved å selv ikke være annerledes.

 

Jeg har ikke hørt om orakelkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de som er for dødsstraff er spesielt kristne. Det går iallfall imot kristendommen. Dødsstraffsystemet er idiotisk. Det er jo tann mot tann.Og ikke vend kinnet bort. Det er ikke lov drepe, så derfor skal man bli drept selv? Har aldri skjønt den logikken.

Nei sånn tenker jeg også, men

 

det verste er at så ulike oppfatninger er det blant oss mennesker:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet "katolisisismen" i new age. Det finnes masse bøker om Maria og helgener som ikke er katolsk. Eller at det er for alle uansett religion osv. Jeg vet ikke hvordan du ser på det, men jeg trives med det. Jeg har alltid likt Maria.

:-)

 

Bare ikke la deg lure inn i noe som koster penger, det er så mye rart vet du innenfor det alternative.

 

Du må være skeptisk og kritisk, ofte litt lettere når man er i et gitt system:-)

 

Gud er gratis:-) Også Maria, hun er en velsignelse:-) enig i det, men aldri glem at tro er en gratis gave, det skal ikke koste deg penger eller bli en belastning, da er det noe galt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ærlig, nær pga av hel, likte ikke være i fokus, snakket lite, smilte alltid, stod på kne time etter time og kjempet kompromissløst for verdens fattige, for skolegang, for helse, for familier, for bedring av fattiges kår, og hun ville være som dem, derfor sov hun på gulvet, hennes kall var å være som den fattige, ved å selv ikke være annerledes.

 

Jeg har ikke hørt om orakelkort.

Hun høres ut som en veldig snill og omsorgsfull kvinne som brydde seg om andre. Vet du hvordan hun så på døden?

Det er kort med forskjellige viktige mennesker eller lignende, og en beskjed på hver kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sånn tenker jeg også, men

 

det verste er at så ulike oppfatninger er det blant oss mennesker:-(

Ja, det er sant. Dessverre har noen ganske ekstreme meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

 

Bare ikke la deg lure inn i noe som koster penger, det er så mye rart vet du innenfor det alternative.

 

Du må være skeptisk og kritisk, ofte litt lettere når man er i et gitt system:-)

 

Gud er gratis:-) Også Maria, hun er en velsignelse:-) enig i det, men aldri glem at tro er en gratis gave, det skal ikke koste deg penger eller bli en belastning, da er det noe galt:-)

Det som jeg syns er problemet med organisert religion er helvete. I de bøkene og kortene er det ikke noe helvete. Jeg vet ikke om jeg tror på det, men det er fine budskap i det. Som foreksempel når jeg står opp og tar opp et kort kan det stå "Ikke bry deg om hva andre sier til deg" slike ting. Det er mye visdom, uansett om man tror eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med mange anti-kristne er at de ikke kan nok om hva de utaler seg om.

Mange ateister kommer med dette argumentet "Ifølge kristendom skal hekser brennes og homofile bli henrettet" og masse annet. Vel... det er fullstendig feil. Det der de tingene står er i det gamle testamentet. Ifølge kristendom er det noe som heter " den nye pakten" og den gamle pakten.

I den gamle pakten måtte jødene følge moselovene og ofre dyr for eksempel lam for sine synder. I den nye testamentet ifølge kristendommen kom Gud selv, Jesus og var selv "lammet" som ble ofret for alle synder en gang for alle. Han lærte at man skal ikke hate sine fiender og ta hevn, men motsatt. Snu skinnet til. Og det aller viktigste. Man skulle ikke frelses av handlingen som jødene måtte, men gjennom tro. Lovene i det gamle testamentet gjelder ikke for de kristne lenger siden den nye pakt kom.

 

Så ateistene og alle som mener kristne ikke følger kristendommen fordi de ikke steiner utroe for eksempel er helt på bærtur. De har tydelgvis ikke lest nok om hva de er imot :)

 

Jeg vet hva jeg prater om. Hvis du mener noe annet, så misforstår du hva jeg skriver om. Hvilket er sannsynlig siden du snakker om folk som mener kristne ikke følger kristendommen om de ikke steiner utroe.

 

Ang. det du sier om "den nye pakten", at det er den som gjelder i kristendommen - det slår beina under det du tidligere har sagt om at det går an å tolke Bibelen på mange måter, og likevel være kristen. Altså hvis det går an å folk Bibelen slik at Jesus snakket allegorisk og at den er forenlig med naturvitenskap, så går det vel fint an å tolke den til at DGT gjelder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at i vitenskapen innrømmer man at man har tatt feil, og forsøker isteden å finne ut mer, nettopp fordi man vet man ikke vet alt. Altså det stikk motsatte av religion, hvor man velger å overse fakta fordi det ikke stemmer med en eventyrbok skrevet for 2000 år siden.

 

Innrømme at de tar feil? Neppe før neste paradigmeskifte eller avsløring av juks, noen ganger ikke da heller. Sannheten er ikke målet for alle naturvitenskapsfolk. Se bare hva biologen Richard Dawkins blir sitert på (sitat i boken til tidligere medisinprofessor Kjell Tveter): "Min holdning er ikke basert på vitenskap, men tro på naturalismen, Guds ikke-eksistens er min faste og hellige tro".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Dawkins har mer vett i lilletåa enn verdens samlede kristne befolkning.

 

atheist_bus.jpg

 

 "do you have to read up on leprechology before disbelieving in leprechauns?

 

"Individuals in asylums think they are Napoleon or Charlie Chaplin, or that the entire world is conspiring against them, or that they can broadcast their thoughts into other people's heads. We humour them but don't take their internally revealed beliefs seriously, mostly because not many people share them. Religious experiences are different only in that the people who claim them are numerous" (The God Delusion)

Endret av Maglor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...