Gå til innhold

Asperger


Trine

Anbefalte innlegg

:-)

 

Ja jeg har alltid vært glad i dyr, da jeg var barn gikk jeg hver dag til veterinærhøyskolen, der hjalp jeg til med stell av dyr, og jeg hadde det utrolig fint. På julaften var jeg der også, da sa vaktmesteren at jeg kunne gi navn til kalven som ble født, jeg ble usikker, men siden det var jul, sa jeg jul. Da sa han, "julia" for han trodde jeg sa julia, jeg kom egentlig bare på jul, fordi det var julaften:-)

 

Han var snill mot meg hver dag, til og med julaften, da fikk jeg godteri etterpå, jeg tror dette var en venn.

Jeg var glad resten av den julaften, jeg hadde gitt navn til en kalv:-)

 

Min hund er så avhengig av kos at da noen hadde han med seg på en hyttetur, sa de han krevde mye kos, han la poten i fanget deres og lagde sine dådyrøyne, og da skjønner alle at her må det kløs:-)

 

Så koselig av vaktmesteren, hørtes ut som en fin "jobb" å stelle med dyrene.

 

Hunden min er ikke så opptatt av kos, han har ikke noe imot å bli klødd på magen eller bli koset med. Men han ligger mest på et kaldt sted eller ute også kommer han innom av og til. Men om jeg koser en annen hund, da kommer han og skal ha oppmerksomhet :P Han er litt sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    52

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    14

  • slabbedask

    9

Ikke helt enig i at en veldressert hund ikke gneldrer. Min bruker bjeffing i gjeting og vokting så det ligger i instinktene og man kan ikke få bort instinkter, man kan bare dempe dem. De skal kunne varsle og stemmen skal nå langt. Jeg må på et tidspunkt lære han "hals" (å bjeffe på kommando) så jeg har ikke noe ønske om å irettesette han for mye når han setter igang. Når han er ute og jeg er inne så høres han jo nesten ikke. Men han får ikke holde på lenge for da plager han naboene. Han bjeffer når han er ute og det kommer noen og ellers så bjeffer han bare når han er veldig veldig glad og jeg blir glad når han er glad så det er vanskelig å irritere seg over det. Han bjeffer aldri inne. Folk som skravler høyt eller ler høyt er irriterende, og brannvarslere ja, de er plagsomme.

Samme med min:-(

 

Jeg har vurdert et sånt strømhalsbånd fra USA, brukt riktig tror jeg ok, men det er forbudt i Norge.

 

Jeg tåler ikke hundebjeff, eller kattejammer..kaniner er lydløse, av og til et tramp, men det er helt ok.

 

Jeg brukte ørepropper før, nå har jeg fått høreapparater, de kan jeg skru av, da hører jeg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig av vaktmesteren, hørtes ut som en fin "jobb" å stelle med dyrene.

 

Hunden min er ikke så opptatt av kos, han har ikke noe imot å bli klødd på magen eller bli koset med. Men han ligger mest på et kaldt sted eller ute også kommer han innom av og til. Men om jeg koser en annen hund, da kommer han og skal ha oppmerksomhet :P Han er litt sjalu.

Min er også sjalu!!

 

Jeg ga en skorpe til kaninen i dag, min hund liker ikke skorper, det må være kjøtt og fett og smak, for at han er interessert,

 

idag ville han spise skorper, og det var bare, fordi han så jeg ga kaninen, han er sjalu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med min:-(

 

Jeg har vurdert et sånt strømhalsbånd fra USA, brukt riktig tror jeg ok, men det er forbudt i Norge.

 

Jeg tåler ikke hundebjeff, eller kattejammer..kaniner er lydløse, av og til et tramp, men det er helt ok.

 

Jeg brukte ørepropper før, nå har jeg fått høreapparater, de kan jeg skru av, da hører jeg lite.

Blir ikke strømhalsbånd vondt for hunden da?

 

Ville ikke brukt det, tenk å få strøm i kroppen...må være vondt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Jeg har lest nå at det ikke er unormalt for kvinner med asperger å ha god intuisjon for andres følelser. Det er ikke bare en internettest som gjør at jeg skal utredes, men jeg går fast til samtaler med en sykepleier og hun mente jeg kunne ha det, i tillegg har madelenemie sagt at hun syns jeg har mange tegn på asperger. Hun vet jo hva hun snakker om. Jeg har sett mye på youtube og lest mye i det siste og det er ekstremt mye som stemmer med meg og den diagnosen.

jeg hater å kose og klemme. Jeg kan gjøre det fordi det på en måte kreves, men jeg liker det ikke.

 

Hva gjelder hunder har du nok misforstått litt :) Hunder er snille fordi de vil det, om de ikke er snille er det mest sannsynlig fordi eieren har lært den det, bevisst eller ubevisst eller fordi de er redde og vi ikke klarer lese kroppsspråket dems. Det kom en katt bort til meg en gang som gikk rundt bena mine og koste, så plutselig kloret den meg på leggen og løp. Det var ikke noe snillt.

Stemmer nok det.

 

Jeg er selv ikke så god på sånt, men jeg ser mine døtre, de er flotte aspergerjenter:-)

 

Med myye følelser for andre.

 

Det er nok en kjønnsforskjell her som jeg ikke alltid har vært klar over,

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også sjalu!!

 

Jeg ga en skorpe til kaninen i dag, min hund liker ikke skorper, det må være kjøtt og fett og smak, for at han er interessert,

 

idag ville han spise skorper, og det var bare, fordi han så jeg ga kaninen, han er sjalu :)

Når jeg vokste opp hadde vi hun som gav labb og fikk godsaker, katten observerte og begynte å gi labb han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme med min:-(

 

Jeg har vurdert et sånt strømhalsbånd fra USA, brukt riktig tror jeg ok, men det er forbudt i Norge.

 

Jeg tåler ikke hundebjeff, eller kattejammer..kaniner er lydløse, av og til et tramp, men det er helt ok.

 

Jeg brukte ørepropper før, nå har jeg fått høreapparater, de kan jeg skru av, da hører jeg lite.

 

Jeg er heldigvis ikke så var på dyrelyder. Men sett på feil musikk og jeg klikker. Strømhalsbånd brukes kun for å få hunder sauerene i Norge, jeg liker ikke at det blir brukt, det skal så lite til før hunden forbinder støtet med noe annet enn det den skal forbinde det med. Har du prøvd andre bjeffehalsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke strømhalsbånd vondt for hunden da?

 

Ville ikke brukt det, tenk å få strøm i kroppen...må være vondt det.

Ja da

 

Du har sikkert rett, men 

 

1) jeg vil ha fred

 

2) jeg er litt utålmodig.

 

Jeg kan ikke bruke all min tid på at min hund skal oppføre seg.

 

Jeg vet ikke, har ikke sånt i dag, men så oppdrettere bruke det i USA og det så helt ok ut.

 

Men ikke sikkert bra likevel, jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vokste opp hadde vi hun som gav labb og fikk godsaker, katten observerte og begynte å gi labb han også.

;)

 

Lure er katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke strømhalsbånd vondt for hunden da?

 

Ville ikke brukt det, tenk å få strøm i kroppen...må være vondt det.

 

Jeg har fått strøm mange ganger og det er ikke noe godt. Dyr er enda mer var på strøm enn det mennesker er så det er vondt, men tror det bare er et lite stikk de får. Jeg syns uansett ikke noe om å bruke det. Min erfaring er at avledning kan fungere bra på bjeffing. De bjeffer jo ofte litt av vane, om man endrer vanen så hjelper det ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da

 

Du har sikkert rett, men 

 

1) jeg vil ha fred

 

2) jeg er litt utålmodig.

 

Jeg kan ikke bruke all min tid på at min hund skal oppføre seg.

 

Jeg vet ikke, har ikke sånt i dag, men så oppdrettere bruke det i USA og det så helt ok ut.

 

Men ikke sikkert bra likevel, jeg vet ikke?

 

Nei, det er dyreplageri.

 

http://www.nrk.no/ho/straffer-med-strom-1.11872027

 

Stadig flere bruker strømhalsbånd for å dressere hunden privat. Ulovlig, sier Mattilsynet. Dyremishandling, sier hundefolk.

 

– Jeg har hatt noen kurselever på privattime som har blitt anbefalt å bruke dette her, blant annet i innkallingstrening og andre ting. Resultatene er forferdelige, forteller Sønsterud.

 

– Det er jo gjerne folk som ikke kan mye hund som driver med dette her. Resultatet er at hunden blir en nevrotisk angstbiter i verste fall, sier Sønsterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis ikke så var på dyrelyder. Men sett på feil musikk og jeg klikker. Strømhalsbånd brukes kun for å få hunder sauerene i Norge, jeg liker ikke at det blir brukt, det skal så lite til før hunden forbinder støtet med noe annet enn det den skal forbinde det med. Har du prøvd andre bjeffehalsbånd?

Ja

 

jeg har prøvd sitronhalsbånd til 1500 kr, han bryr seg ikke:-(

 

Han er egentlig ok, men på hundesletta, når det kommer andre bjeffete gjeterhunder, blir han gal:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da

 

Du har sikkert rett, men 

 

1) jeg vil ha fred

 

2) jeg er litt utålmodig.

 

Jeg kan ikke bruke all min tid på at min hund skal oppføre seg.

 

Jeg vet ikke, har ikke sånt i dag, men så oppdrettere bruke det i USA og det så helt ok ut.

 

Men ikke sikkert bra likevel, jeg vet ikke?

Nei, ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått strøm mange ganger og det er ikke noe godt. Dyr er enda mer var på strøm enn det mennesker er så det er vondt, men tror det bare er et lite stikk de får. Jeg syns uansett ikke noe om å bruke det. Min erfaring er at avledning kan fungere bra på bjeffing. De bjeffer jo ofte litt av vane, om man endrer vanen så hjelper det ofte.

Ville ikke brukt sånt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dyreplageri.

 

http://www.nrk.no/ho/straffer-med-strom-1.11872027

 

Stadig flere bruker strømhalsbånd for å dressere hunden privat. Ulovlig, sier Mattilsynet. Dyremishandling, sier hundefolk.

 

– Jeg har hatt noen kurselever på privattime som har blitt anbefalt å bruke dette her, blant annet i innkallingstrening og andre ting. Resultatene er forferdelige, forteller Sønsterud.

 

– Det er jo gjerne folk som ikke kan mye hund som driver med dette her. Resultatet er at hunden blir en nevrotisk angstbiter i verste fall, sier Sønsterud.

Ok

 

Kanskje har du rett,

 

men jeg håper om du står inne med fakta at du:

 

Ikke spiser industrielt fremstilt kjøtt!!

 

Men kjøper kjøtt fra gårder der dyrene har det godt!!

 

Eller er vegetarianer!

 

Ellers dobbeltmoral.

 

Ok at griser blir torturert på slakterier, men hunder vekker følelser, den der er ikke logisk.

 

Håper du lever etter prinsippene dine for dyrevelferd, dyrevelferd gjeler alle dyr.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt sånt nei.

Men ørene mine har det ikke bra,

 

men så langt bruker jeg ørepropper,  fungert ok,

 

for ikke sikker jeg heller,

 

vet de bruker i sauetrening og tenker da, "hva er forskjellen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det.

 

Jeg er selv ikke så god på sånt, men jeg ser mine døtre, de er flotte aspergerjenter:-)

 

Med myye følelser for andre.

 

Det er nok en kjønnsforskjell her som jeg ikke alltid har vært klar over,

 

:-)

 

Mamma sier at da jeg var liten så var jeg ikke så opptatt av å hjelpe andre for de var ikke mitt problem. Jeg tror egentlig ikke jeg er så opptatt av det nå heller, men jeg har lært at man må gi hjelp tilbake for å få hjelp av andre. Så jeg hjelper så godt jeg kan. Men om noen har problemer som de vil prate om så stiller jeg opp og hjelper. Gjorde sikkert ikke det før for da hadde jeg jo ikke noe erfaring å relatere til. Nå kan jeg jo mer.

 

Da jeg var liten skulle jeg ønske jeg var gutt. Det virket så mye greiere. Nå spiller det ingen rolle. Men jeg har egentlig bare guttevenner. Det kommer an på hva man definerer som venn da. Jeg kaller det ikke venner om jeg ikke føler jeg kan være meg selv sammen med dem. Selv om de kan være hyggelige og jeg syns det er koselig å være sammen med dem. men da er det pga interesser og fordi personen er hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ørene mine har det ikke bra,

 

men så langt bruker jeg ørepropper,  fungert ok,

 

for ikke sikker jeg heller,

 

vet de bruker i sauetrening og tenker da, "hva er forskjellen?"

Vet ikke jeg, syns bare det hørtes vondt ut. Men forstår at bjeffing ikke er kjekt å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også sjalu!!

 

Jeg ga en skorpe til kaninen i dag, min hund liker ikke skorper, det må være kjøtt og fett og smak, for at han er interessert,

 

idag ville han spise skorper, og det var bare, fordi han så jeg ga kaninen, han er sjalu :)

 

Hihi...høres ut som en typisk hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ørene mine har det ikke bra,

 

men så langt bruker jeg ørepropper,  fungert ok,

 

Hva hjelper det med strømbånd på din hund når de andre hundene på hundesletta gneldrer? Da er det bedre å gå tur i skogen. (noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...