Gå til innhold

Asperger


Trine

Anbefalte innlegg

Ok, det må jeg tenke på. Hørtes litt skummelt ut, samtidig som det hørtes hyggelig ut. Jeg er spesielt dårlig på å være sosial sammen med jenter.

ikke noe å være redd for, vi asperger jenter er annerledes,

mer direkte, mindre opptatt av mote, og mer opptatt av våre interesser,

alle elsker dyr!!:-)

da jeg hadde gruppen her, satt noen ved rompetrollbollen, noen ved akvariet, noen koste med hunden, eller kaninen....

så hyggelig og avslappet. så spiste vi og snakket om reiser, en av jentenes doktorgradsavhandling, og andre småting.

jeg slapper av med asperger mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    52

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    14

  • slabbedask

    9

ja:-)

tråden har sklidd ut:-)

sånn er det på gruppene også..... det er som om et ord er nok, for vi er så konkrete..og i sekundet nesten.

ja ja, det er ikke det verste. NHD spurte en gang hvordan ting for meg hang sammen i en tråd, fordi han ville lære mer om asperger, jeg forklarte og da forstod han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What???? 1 år!!! Det er jo galskap.

 

Ja, dette er norsk helsevesen i et nøtteskall. Det blir ikke bedre av at man tilhører til et heleforetak som alltid kommer dårligst ut i alle undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er norsk helsevesen i et nøtteskall. Det blir ikke bedre av at man tilhører til et heleforetak som alltid kommer dårligst ut i alle undersøkelser.

 

Det står på hjemmesiden der jeg kommer til å bli henvist at man først blir innkalt til en vurderingssamtale også starter behandlingen  normalt innen 3 mnd etter det. Men det står ikke noe om hvor lang tid det tar før man får time til samtalen. De har et godt rykte på seg dit jeg blir henvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er norsk helsevesen i et nøtteskall. Det blir ikke bedre av at man tilhører til et heleforetak som alltid kommer dårligst ut i alle undersøkelser.

wow nå begynner jeg virkelig å lure på om vi er samme person ? Jeg måtte også vente 1 år men det var fordi jeg fikk henvisning også stod det 6mnd ventetid også ventet jeg 6 måneder også spurte jeg dem hvor inkallelsen var så sa de de ikke hadde fått noen henvisning ... også måtte jeg vente nye 6 måneder så 1 år totalt fra henvisning til 1. time

 

Men men, her er det no 'lurings'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow nå begynner jeg virkelig å lure på om vi er samme person ? Jeg måtte også vente 1 år men det var fordi jeg fikk henvisning også stod det 6mnd ventetid også ventet jeg 6 måneder også spurte jeg dem hvor inkallelsen var så sa de de ikke hadde fått noen henvisning ... også måtte jeg vente nye 6 måneder så 1 år totalt fra henvisning til 1. time

 

Men men, her er det no 'lurings'

 

Her lukter det no 'plot'. 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke noe å være redd for, vi asperger jenter er annerledes,

mer direkte, mindre opptatt av mote, og mer opptatt av våre interesser,

alle elsker dyr!!:-)

da jeg hadde gruppen her, satt noen ved rompetrollbollen, noen ved akvariet, noen koste med hunden, eller kaninen....

så hyggelig og avslappet. så spiste vi og snakket om reiser, en av jentenes doktorgradsavhandling, og andre småting.

jeg slapper av med asperger mennesker.

 

Jeg klarer bedre å besøke mennesker som har hunder. Da kan jeg sitte på gulvet med hunden og snakke med den og kose med den og da er det lettere for meg å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på hjemmesiden der jeg kommer til å bli henvist at man først blir innkalt til en vurderingssamtale også starter behandlingen  normalt innen 3 mnd etter det. Men det står ikke noe om hvor lang tid det tar før man får time til samtalen. De har et godt rykte på seg dit jeg blir henvist.

fra jeg var hos fastlegen med min mann og ble henvist, tok det ca 3 mnd.

jeg var glad for den tiden, jeg skrev da to brev til overlegen, jeg tror jeg var inne hos han ca 30 min.

han mente jeg burde utredes for asperger.

så kom jeg til det som ble min psykiater, jeg skrev da ca 60 sider, inndelt kronologisk og temamessig til en viss grad, jeg sendte dette før jeg kom.

Da jeg kom snakket min psykiater om for en rør ende tekst, det var som å komme under huden på et menneske med autisme.

jeg sa lite, hadde ikke noe å si, men jeg smilte og ble glad.

så fikk jeg diagnosen asperger før jeg fyldte ut skjemaene, skjemaene bekreftet videre at jeg har høy autisme profil.

tror det er en garanti på ca tre mnd, så tror du får helsehjelp ca innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bedre å besøke mennesker som har hunder. Da kan jeg sitte på gulvet med hunden og snakke med den og kose med den og da er det lettere for meg å slappe av.

nettopp!!

sånn tror jeg vi alle kjenner det, for alle satt med dyrene mine, og da blir jeg glad!!

både felles interesser og verdier. jeg blir alltid mest glad i dyrene til de jeg besøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra jeg var hos fastlegen med min mann og ble henvist, tok det ca 3 mnd.

jeg var glad for den tiden, jeg skrev da to brev til overlegen, jeg tror jeg var inne hos han ca 30 min.

han mente jeg burde utredes for asperger.

så kom jeg til det som ble min psykiater, jeg skrev da ca 60 sider, inndelt kronologisk og temamessig til en viss grad, jeg sendte dette før jeg kom.

Da jeg kom snakket min psykiater om for en rør ende tekst, det var som å komme under huden på et menneske med autisme.

jeg sa lite, hadde ikke noe å si, men jeg smilte og ble glad.

så fikk jeg diagnosen asperger før jeg fyldte ut skjemaene, skjemaene bekreftet videre at jeg har høy autisme profil.

tror det er en garanti på ca tre mnd, så tror du får helsehjelp ca innen den tid.

 

Oi, jeg trodde jeg hadde skrevet mye. Har skrevet ca 4 sider. Utdypet du alt mye. Jeg har skrevet ganske kort så det ikke skal bli så mye å lese igjennom. Du har jo lest nesten alt jeg har skrevet. Har bare fylt ut noen få ting til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde jeg hadde skrevet mye. Har skrevet ca 4 sider. Utdypet du alt mye. Jeg har skrevet ganske kort så det ikke skal bli så mye å lese igjennom. Du har jo lest nesten alt jeg har skrevet. Har bare fylt ut noen få ting til.

det du skrev var kortfattet og bra!

jeg skriver på en annen måte,

jeg var veldig mye mer autistisk og ukjent med språk og formidling, jeg skrev mye om farger...

min psykiater lærte meg å sette ord på mye ukjent, :-)

slik at det du skrev er bra!

min psykiater mener det jeg skrev bør utgis, så det var nok mye mer også en slags skjønnlitterær tekst...?

selv om jeg aldri leser skjønnlitteraur, bare fag og fakta bøker:-)

som jeg skrev til deg, så nevnte du mye bra, vesentlig og viktig.

heldig jeg som fikk en psykiater som orket lese sååå mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja:-)

tråden har sklidd ut:-)

sånn er det på gruppene også..... det er som om et ord er nok, for vi er så konkrete..og i sekundet nesten.

ja ja, det er ikke det verste. NHD spurte en gang hvordan ting for meg hang sammen i en tråd, fordi han ville lære mer om asperger, jeg forklarte og da forstod han.

hvordan henger ting sammen i en tråd?

Anonymous poster hash: d6514...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du skrev var kortfattet og bra!

jeg skriver på en annen måte,

jeg var veldig mye mer autistisk og ukjent med språk og formidling, jeg skrev mye om farger...

min psykiater lærte meg å sette ord på mye ukjent, :-)

slik at det du skrev er bra!

min psykiater mener det jeg skrev bør utgis, så det var nok mye mer også en slags skjønnlitterær tekst...?

selv om jeg aldri leser skjønnlitteraur, bare fag og fakta bøker:-)

som jeg skrev til deg, så nevnte du mye bra, vesentlig og viktig.

heldig jeg som fikk en psykiater som orket lese sååå mye:-)

 

Hehe...ja, du var heldig, men du er sikkert flink til å skrive slik at det var interessant å lese. Jeg har tatt meg sammen og prøvd å gjøre det kort.

 

Har du vurdert å gi det ut? Jeg har lyst til å skrive en bok, men det er sikkert bare jeg som kommer til å synes at den er noe bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

hvordan henger ting sammen i en tråd?

Anonymous poster hash: d6514...a08

 

 

Ting henger sammen i en tråd dersom de er knytt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ja, du var heldig, men du er sikkert flink til å skrive slik at det var interessant å lese. Jeg har tatt meg sammen og prøvd å gjøre det kort.

 

Har du vurdert å gi det ut? Jeg har lyst til å skrive en bok, men det er sikkert bare jeg som kommer til å synes at den er noe bra :P

Jeg vil ikke gi akkurat det ut!

 

Pga barna, det blir kanskje ikke ok for de?

 

Jeg skriver imidlertid barnebøker, jeg vurderere sende inn, om jeg er tøff nok:-)

De handler om dyyyype ting :angry: , men sånn at de blir glade ting :lol:

 

Jeg er ikke sikker, er ikke full av selvtillit akkurat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvordan henger ting sammen i en tråd?

Anonymous poster hash: d6514...a08

 

Spør nhd det, det er han GOD på å svare på!

 

Han spurte meg en gang!

 

Viktig spørsmål du stiller, men still det til NHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gi akkurat det ut!

 

Pga barna, det blir kanskje ikke ok for de?

 

Jeg skriver imidlertid barnebøker, jeg vurderere sende inn, om jeg er tøff nok:-)

De handler om dyyyype ting :angry: , men sånn at de blir glade ting :lol:

 

Jeg er ikke sikker, er ikke full av selvtillit akkurat:-)

 

Nei det er sant, kanskje ikke så greit for ungene.

 

Det er jo bare å sende inn. Det værste som skjer er at du får nei. Men kanskje man plutselig kan finne dine bøker i bokhandlerene. Det hadde vært gøy. Vet du om noen som kan lese noe av det du har skrevet da og si hva de mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant, kanskje ikke så greit for ungene.

 

Det er jo bare å sende inn. Det værste som skjer er at du får nei. Men kanskje man plutselig kan finne dine bøker i bokhandlerene. Det hadde vært gøy. Vet du om noen som kan lese noe av det du har skrevet da og si hva de mener?

Ja min psykiater.

 

Tror hun har laange dager nå, vil jobbe, men får ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min psykiater.

 

Tror hun har laange dager nå, vil jobbe, men får ikke lov.

 

Hør med henne om hun vil lese noe av det da og komme med en ærlig tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med henne om hun vil lese noe av det da og komme med en ærlig tilbakemelding :)

Ja hun gjør det, og hun er alltid ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...