Gå til innhold

Synet på personlighetsforstyrrelser


skrevet

Anbefalte innlegg

Jeg syns det virker som det "historisk" sett har vært et mer negativt syn på pasienter/personer med personlighetsforstyrrelser enn de med "symptomlidelser". Både innad i psykiatrien og i folks oppfatning. "Personlighetsforstyrrelser" kan kanskje være et skjellsord.

Hvorfor har det vært slik, når begge regnes som sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    56

  • slabbedask

    26

  • Madelenemie

    20

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Jeg syns det virker som det "historisk" sett har vært et mer negativt syn på pasienter/personer med personlighetsforstyrrelser enn de med "symptomlidelser". Både innad i psykiatrien og i folks oppfatning. "Personlighetsforstyrrelser" kan kanskje være et skjellsord.

Hvorfor har det vært slik, når begge regnes som sykdom?

 

Fordi "personlighetsforstyrrelser" er tegn på "umodenhet", og at det derfor bare er å "ta seg sammen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi "personlighetsforstyrrelser" er tegn på "umodenhet", og at det derfor bare er å "ta seg sammen"?

Er det det "folk" har ment og mener? At det på en måte er "bevisst" adferd? Eller hvordan man skal si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En borderline pasient tar jo mye "plass" i en avdeling, selv om dette ikke burde være grunn til å se negativt på de, men det kan jo være att det blir slitsomt i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En borderline pasient tar jo mye "plass" i en avdeling, selv om dette ikke burde være grunn til å se negativt på de, men det kan jo være att det blir slitsomt i lengden?

Jeg vet ikke noe om borderline-pasienter, men i mine teorier så tar jo maniske mye plass også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om borderline-pasienter, men i mine teorier så tar jo maniske mye plass også?

Og selvskadere tar også mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje borderline er den mest stigmatiserte psykiske lidelsen som finnes, i allefall i psykiatrien.

 

Jeg tror absolutt ikke at det er pga selvskading at pf har en litt annen status. Selvskading er kun et kriterie ved borderline, og ikke alle har som borderline selvskader heller.

 

Jeg tror kanskje det har noe med at en pf handler om "selvet". Man hører jo ofte "man ER ikke en psykisk lidelse, man HAR en psykisk lidelse". Men en pf handler jo om hvem man er som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det "folk" har ment og mener? At det på en måte er "bevisst" adferd? 

 

Jeg vet ikke jeg, men NHD har skrevet at personlighetsforstyrrelser er linket til "umodenhet", "er det en mangelfull utvikling.". Da er det bare å "søke behandling" slik at man blir mer "moden".

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/401558-hvordan-f%C3%A5-tilgang-til-nardil/page-2#entry3576608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det har noe med at en pf handler om "selvet". Man hører jo ofte "man ER ikke en psykisk lidelse, man HAR en psykisk lidelse". Men en pf handler jo om hvem man er som person.

Er ikke den forskjellen litt kunstig? Jeg mener det at hvis man er psykotisk, så er det sånn man er der og da - men man kan forandre seg.

Forskning viser at også personlighetsforstyrrelser kan endres eller forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg, men NHD har skrevet at personlighetsforstyrrelser er linket til "umodenhet", "er det en mangelfull utvikling.". Da er det bare å "søke behandling" slik at man blir mer "moden".

Høres rimelig ut det vel? Hvis det i det hele tatt skal finnes noe som heter personlighetsforstyrrelser, så må det vel menes en skjev utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg siktet på med borderline, er dette med selvmordsforsøk, og oppmerksomhetssøken. Om dette er typisk for borderline, vet jeg ikke, men de som var innlagt samtidig med meg og drev på med dette, hadde alle  3 den diagnosen. Og de tok litt resurser, fra de litt mindre dramatiske pasientene. Jeg var ikke noe lam selv altså, men bare tenker att de jeg har møtt i psykiatrien med selvskading og manipulative selvmordsforsøk har hatt den diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg siktet på med borderline, er dette med selvmordsforsøk, og oppmerksomhetssøken. Om dette er typisk for borderline, vet jeg ikke, men de som var innlagt samtidig med meg og drev på med dette, hadde alle  3 den diagnosen. Og de tok litt resurser, fra de litt mindre dramatiske pasientene. Jeg var ikke noe lam selv altså, men bare tenker att de jeg har møtt i psykiatrien med selvskading og manipulative selvmordsforsøk har hatt den diagnosen.

Men det er jo mange andre personlighetssykdommer enn den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den forskjellen litt kunstig? Jeg mener det at hvis man er psykotisk, så er det sånn man er der og da - men man kan forandre seg.

Forskning viser at også personlighetsforstyrrelser kan endres eller forsvinne.

 

Jo selvfølgelig, men jeg tenker at det er sånn mange uten kunnskap om saken tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig, men jeg tenker at det er sånn mange uten kunnskap om saken tenker?

Åja, det kan jo sikkert stemme da. Men trodde det var litt sånn i "psykiatrien" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg siktet på med borderline, er dette med selvmordsforsøk, og oppmerksomhetssøken. Om dette er typisk for borderline, vet jeg ikke, men de som var innlagt samtidig med meg og drev på med dette, hadde alle  3 den diagnosen. Og de tok litt resurser, fra de litt mindre dramatiske pasientene. Jeg var ikke noe lam selv altså, men bare tenker att de jeg har møtt i psykiatrien med selvskading og manipulative selvmordsforsøk har hatt den diagnosen.

 

Er nok en del ja, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder kjenner jeg meg igjen slik som eupf pasienter skriver de har det inni seg. I perioder kan jeg skade meg. Men jeg har ikke diagnosen eupf. Jeg lager aldri noe drama rundt meg. Har aldri vært innlagt. Er rolig og kanskje heller litt tilbakeholden.

Lurer en del på hva eupf virkelig er. Om det bare er umodenhet eller om det ligger mer sykdom bak. At det er en sykdom som er så vond at enkelte derfor blir mer utagerende. Tror ikke noen kjenner hele sannheten. Og det er kanskje heller ikke likt for alle.

Anonymous poster hash: 6edb9...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer en del på hva eupf virkelig er. Om det bare er umodenhet eller om det ligger mer sykdom bak. At det er en sykdom som er så vond at enkelte derfor blir mer utagerende. Tror ikke noen kjenner hele sannheten. Og det er kanskje heller ikke likt for alle.

Tror sinnet er veldig mye mer komplisert enn det man forstår i dag. Syns disse skillene og kategoriene virker så kunstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...