Gå til innhold

Synet på personlighetsforstyrrelser


skrevet

Anbefalte innlegg

Derimot må jeg støtte larimar i at særlig paranoid, borderline, narsissistisk og antisosial pf ofte er til tydelig belastning for sine omgivelser.

Tror nok du sier noe her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    56

  • slabbedask

    26

  • Madelenemie

    20

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja det finnes heldigvis god hjelp for veldig mange. Her er nok selve begrepet "pf" litt forvirrende.

 

Men såvidt jeg har forstått så er antisosial pf uhelbredelig? Eller tar jeg helt feil nå?

Antisosial pf er meget arvelig og viser seg tidlig. Om en setter inn tiltak før vedkommende er 12 år, kan en bli mindre antisosial.

Det er nok korrekt at voksen antisosial pf er sgs ubehandelbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker folk som sier det de mener, i stedet for å gå rundt grøten og "antyde"... det er på en måte som å spille en joker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes denne fra en anonym var så utrolig fin om en pf som det krever mye jobb å arbeide seg bort fra:

 

"Jeg har vært der du er. Bortsett fra at jeg hadde diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, som er noen hakk verre enn sosial angst. Jeg jobba med meg selv, gikk i gruppeterapi, og bestemte meg for at jeg skulle ha et liv. Et liv med jobb, familie og det "alle andre" har. Denne j*vla psykdommen skal ikke ødelegge livet mitt. Så jeg begynte å studere. Søke jobber. Alt på eget initiativ. Jeg sto i det, lata som jeg var mye mer utadvendt og tøff enn jeg er, og det funka. I dag har jeg en god jobb, faktisk har jeg lederansvar, og jeg er daglig i kontakt med mange mennesker som jeg må si meningene mine høyt og tydelig til. Ingen jeg kan skjule meg bak, ingen som kan unnskylde meg. Og dette har gjort livet verdt å leve. Jeg vet at jeg kan når jeg vil. Når jeg må. Jeg er ikke skapt for å sitte hjemme, uvirksom. Den dag i dag jobber jeg fremdeles med meg selv, observerer andre i situasjoner jeg selv er utrygg, for å lære å håndtere lignende situasjoner senere. 

 

Stå på!! Fortsett å si hva du vil om jobb. Søk jobber på eget initiativ. Det viser at du har tiltak og ikke minst er det deilig for egen selvfølelse at du har klart å skaffe deg jobben selv. Du klarer det hvis du vil! "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget forståelig.

I tillegg er det en behandlingspessimisme som i 2015 for enkelte pf er ubegrunnet.

Er det bedre behandling for pf'er idag enn det var for ikke så mange år siden? Mener å ha lest at prognosene ikke var så gode før? Hvordan er det idag - kan de fleste som ønsker det hjelpes, eller er pf vanskelig å behandle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere få behandling for A? For dere har ingen garanti for at dere har A. Alle sier "jeg har tilstand A, og da må jeg få den og den behandlingen". Dette er bare antagelser. Det er kanskje derfor ikke alle blir friske? Videre: de sier hvis behandlingen ikke virker, så kan diagnosen være feil. Ok, greit nok. Men hvorfor skal man bare gå ut i fra at den er korrekt, når det er så upresist? Selv har jeg fått sikkert 10 diagnoser, men jeg tror ingenting på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale bloggen liseliten.com. Hun har diagnosen borderline og har vært i psykiatrien i over 10 år og skriver nydelig og reflektert om kampen om å bli frisk. Alt fra dikt til gjesteinnlegg fra behandleren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være enig jeg, at jeg kanskje er psykopat... men det er jo ikke noe jeg VET. Så hvis noen har noen "clues", hvis det er det dere mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pf er "uhelbredlige"?

 

Det lurer jeg på også

 

(min behandler sa at min kunne behandles men jeg følte at det var noe 'lurings')

Anonymous poster hash: 2d618...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...