Gå til innhold

Synet på personlighetsforstyrrelser


skrevet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    56

  • slabbedask

    26

  • Madelenemie

    20

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Kan man være født med en psykisk sykdom?

Det underminerer i såfall hele konseptet med "psykisk"...

(Noe som for meg selvsagt ikke er noe problem siden jeg uansett ikke tror på noe "psykisk". Alt er kjemi. Autisme, psykoser, personlighetsforstyrrelser, PTSD. Hjernen er bare en klump med kjemikalier.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvem er det egentlig som bestemmer alle disse diagnosene. Jeg mener hvem er det som "lager" dem) ( :). Det er jo så mange diagnoser og så mange avvik at det er jo nesten utrolig om noen er friske! ^_^ Hvordan klarer meg å skille mellom diagnosene?

Det er komiteer sammensatt av de beste fagfolk som bestemmer hvordan diagnosesystemet skal være. De baserer sine avgjørelser på vitenskapelige undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komiteer sammensatt av de beste fagfolk som bestemmer hvordan diagnosesystemet skal være. De baserer sine avgjørelser på vitenskapelige undersøkelser.

Finnes det bedre behandling og prognoser idag enn for bare noen år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det handlet om var vel om personlighetsforstyrrelser var noe alle hadde trekkene til, og de andre lidelsene var "isolerte".

Jeg mener selv autisme er noe alle i større eller mindre grad har trekkene på.

"Like other ASD forms, Asperger syndrome is characterized by impairment in social interaction accompanied by restricted and repetitive interests and behavior; it differs from the other ASDs by having no general delay in language or cognitive development."

Grensetilfellene kalles nerder, i den opprinnelige betydningen av "nerd".

Kjernesymptomene: svikt i evner for sosial interaksjon og avgrensede og repetetive interesser. Det er noe alle har i større eller mindre grad.

Ok.

 

Da vet du jo mye. Men autisme er mer enn det!

 

Autisme er å være kjempeglad når noe bare snurrer rundt og rundt, eller glitrer.

 

Hvis jeg selv skulle beskrive autisme, ville jeg beskrevet, gleden ved fargene, det som glitrer, mønstrene, og det å ikke bli så glad over noe annet.

 

Jeg tror selv om man har sine personlighetstrekk, at autisme, er en helt annen sak, likevel fins det selvsagt likhetstrekk.

 

Da jeg skrev om fargene og det som blinker, og det som snurrer, og mønstrene jeg følger/fulgte, jeg ble jo revet ut av min egen verden føler jeg på sett og vis, da skjønte disse psykiaterne at jeg beskrev autisme, det kunne ikke være noe annet, og det tror jeg de hadde rett i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man være født med en psykisk sykdom?

Nhd er bedre til å svare på det.

 

Siden man er født med adhd, antar jeg det går an, men jeg vet ikke nok om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underminerer i såfall hele konseptet med "psykisk"...

(Noe som for meg selvsagt ikke er noe problem siden jeg uansett ikke tror på noe "psykisk". Alt er kjemi. Autisme, psykoser, personlighetsforstyrrelser, PTSD. Hjernen er bare en klump med kjemikalier.)

Det var omtrent det yogalæreren sa i dag, det du skriver nå.

 

Jeg tror ikke noe på sånt.

 

Som en venn av meg er blind en annen er døv, så har jeg min autisme, medfødt og ikke noe kjemisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Finnes det bedre behandling og prognoser idag enn for bare noen år siden?

Ja, særlig fordi en har mer spesifikke behandlinger for ulike pf.

 

Før satte en seg uansett ned og pratet løst og fast om det som var vondt og vanskelig og håpet at om en bare drev på lenge nok, så ville alt bli bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg trodde du skrev du hadde bipolar?

 

Uansett det viktigste er at man er ærlig, det liker jeg ved deg, da fins det alltid hjelp å få, glad både medisiner og terapi hjelper deg.

 

Terapi hjalp jo meg også, eller som jeg liker kalle det forklaringer på de mellommenneskelige relasjoner.

Kalles vist ikke terapi når vi autister får hjelp, tror det heter støttesamtaler. Men jeg fikk en venn for livet, glad:-)

Nå er jeg heldig da, alle er hyggelige og hjelpsomme mot meg, ikke alle er like heldige i møte med psykiatrien.

 

Hei på deg Madelenemie!

 

Jeg er bipolar og det er det jeg blir medisinert for. Ap flater ut problematikken med pf heldigvis. Jeg har tre pf å drasse på, men jeg tenker sjelden på det. Jeg tror ikke jeg er av dem som er hardest rammet, men jeg kan sikkert lete frem til umodne trekk ved min personlighet.

 

Jeg tror at man kan komme langt ved å jobbe med seg selv og konfrontere seg selv med det man frykter. Jeg tror også på å ikke leve ut alle sine negative tendenser og vise dem for hele verden. Er man i skikkelig råttent humør en dag, trenger man ikke å slå ned sidemannen av den grunn.  Man får heller polere perlene man har inni seg og presentere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nhd er bedre til å svare på det.

 

Siden man er født med adhd, antar jeg det går an, men jeg vet ikke nok om sånt.

 

ADHD er ikke noe mer en psykisk sykdom enn Autisme. Begge deler er en utviklingsforstyrrelse og det er vel egentlig ikke en sykdom, bare en liten feil i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er ikke noe mer en psykisk sykdom enn Autisme. Begge deler er en utviklingsforstyrrelse og det er vel egentlig ikke en sykdom, bare en liten feil i hodet.

Hvordan vet man det er en "feil" i hodet? Kan det måles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.

 

Da vet du jo mye. Men autisme er mer enn det!

 

Autisme er å være kjempeglad når noe bare snurrer rundt og rundt, eller glitrer.

 

Hvis jeg selv skulle beskrive autisme, ville jeg beskrevet, gleden ved fargene, det som glitrer, mønstrene, og det å ikke bli så glad over noe)

Virkelig? Dette kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Madelenemie!

 

Jeg er bipolar og det er det jeg blir medisinert for. Ap flater ut problematikken med pf heldigvis. Jeg har tre pf å drasse på, men jeg tenker sjelden på det. Jeg tror ikke jeg er av dem som er hardest rammet, men jeg kan sikkert lete frem til umodne trekk ved min personlighet.

 

Jeg tror at man kan komme langt ved å jobbe med seg selv og konfrontere seg selv med det man frykter. Jeg tror også på å ikke leve ut alle sine negative tendenser og vise dem for hele verden. Er man i skikkelig råttent humør en dag, trenger man ikke å slå ned sidemannen av den grunn.  Man får heller polere perlene man har inni seg og presentere dem.

;-)

 

Håper du sender meg manuskript snart ;)

 

Tror nok mange strever med uheldige sider ved sin personlighet, så lenge man er raus og klarer å omgås andre uten å lage bråk, kaos, intriger, så tror jeg nok det ikke er så ille.

 

Min psykiater sa hun selv hadde umodne trekk, dette fordi jeg ble irritert da hun sa at mitt meldown var et umodent, trekk, jeg ble da helt besatt av å beseire meltdown, og jeg tenker meg nå ut av dem, men ikke like lett for barn med autisme da.:-)

 

Så alle har umodne trekk. Du skriver klokt og vakkert og best av alt ærlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Dette kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt...

Ok,

 

Men sånn er det for meg, jeg glemmer meg fort bort i alt som snurrer, har rytme, glitrer m.m.

Jeg kan bli opptatt av en TV uten å ha begreper om hva andre syns skjer i den. Skal jeg vite det må jeg bestemme meg for å tre ut av min autisme, noe jeg nå klarer, men blir sliten av.

 

Men man kunne ikke føre en samtale med meg som barn, så sikkert kanskje da barneautisme? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er ikke noe mer en psykisk sykdom enn Autisme. Begge deler er en utviklingsforstyrrelse og det er vel egentlig ikke en sykdom, bare en liten feil i hodet.

Ja vet det,

 

men nhd ser på adhd og autisme som psykisk sykdom, derfor mitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er ikke noe mer en psykisk sykdom enn Autisme. Begge deler er en utviklingsforstyrrelse og det er vel egentlig ikke en sykdom, bare en liten feil i hodet.

Det har jeg ikke tenkt på før at ADHD ikke er en psykisk lidelse, virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

 

Men sånn er det for meg, jeg glemmer meg fort bort i alt som snurrer, har rytme, glitrer m.m.

Jeg kan bli opptatt av en TV uten å ha begreper om hva andre syns skjer i den. Skal jeg vite det må jeg bestemme meg for å tre ut av min autisme, noe jeg nå klarer, men blir sliten av.

 

Men man kunne ikke føre en samtale med meg som barn, så sikkert kanskje da barneautisme? Hvem vet?

 

Nei, jeg vet ikke  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...