Gå til innhold

Synet på personlighetsforstyrrelser


skrevet

Anbefalte innlegg

Høres rimelig ut det vel? Hvis det i det hele tatt skal finnes noe som heter personlighetsforstyrrelser, så må det vel menes en skjev utvikling?

 

Men hvis det bare skyldes "umodenhet" er det vel bare viljen det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    56

  • slabbedask

    26

  • Madelenemie

    20

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Jeg har ikke lagt merke til att personlighetssyke, er uglesett. Det tror jeg ikke de er heller... Sikker på att du har rett skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker som det "historisk" sett har vært et mer negativt syn på pasienter/personer med personlighetsforstyrrelser enn de med "symptomlidelser". 

 

 

Hva baserer du dette på?

Anonymous poster hash: 71321...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si att personlighet ikke er symptomlidelse? For eksempel er vel EUPF sin labile svingninger ett symptom. Den schizotype sin isolasjon og paranoide tendenser er og symptom......

 

 

Den tvangspregede sin ordenssans, den dyssosiale sin kriminalitet, den paranoide sin sjalusi osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si att personlighet ikke er symptomlidelse? For eksempel er vel EUPF sin labile svingninger ett symptom. Den schizotype sin isolasjon og paranoide tendenser er og symptom......

 

Den tvangspregede sin ordenssans, den dyssosiale sin kriminalitet, den paranoide sin sjalusi osv...

Det er bare det det kalles, trodde jeg. At det ble delt inn i personlighetsforstyrrelser og symptomlidelser. Ingenting mer lå bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, det kan jo sikkert stemme da. Men trodde det var litt sånn i "psykiatrien" også.

 

Jeg tror mange i psykiatrien mangler kunnskap om pf. Kanskje spesielt borderline?

 

Jeg kom akkurat på til å tenke om noe annet. Enkelte individer med pf kan jo påføre andre vondt. Hvor mange ganger hører man ikke "han må jo være psykopat". Nå er jo ikke psykopat en diagnose da, men du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig du vet mer en meg :)

 

Men uansett personlighetsforstyrrelser er vel regnet som det neste mest alvorlige, etter psykoser. Spesielt de i cluster A (schizoid, shcizotypal, paranoid) og cluster B (Eupf, +++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat på til å tenke om noe annet. Enkelte individer med pf kan jo påføre andre vondt. Hvor mange ganger hører man ikke "han må jo være psykopat". Nå er jo ikke psykopat en diagnose da, men du skjønner?

Nei er ikke helt sikker på hva du sier her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig du vet mer en meg :)

 

Men uansett personlighetsforstyrrelser er vel regnet som det neste mest alvorlige, etter psykoser. Spesielt de i cluster A (schizoid, shcizotypal, paranoid) og cluster B (Eupf, +++)

 

Regnes schizoid som alvorlig?

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes schizoid som alvorlig?

Drit i det spørsmålet. Alt er bare tull. :)

Kvasi-intellektuelle høye på seg selv som har funnet dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fordi "personlighetsforstyrrelser" er tegn på "umodenhet", og at det derfor bare er å "ta seg sammen"?

Hvis en bare kunne ta seg sammen, var det ikke pf :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei er ikke helt sikker på hva du sier her...

 

Beklager, er litt sliten i hodet. Det jeg mente var at folk med enkelte pf gjør andre vondt oftere enn folk med andre diagnoser. En med depresjon påfører noen andre svært sjeldent noe vondt, mens en med antisosial pf kan jo være direkte ond mot andre. Og at det dermed blir en slags generalisering og skjellsord, at hvis noen oppfattes som slem så er det lett å si at "han er sikkert psykopat".

 

Jeg vet ikke om dette ble forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, er litt sliten i hodet. Det jeg mente var at folk med enkelte pf gjør andre vondt oftere enn folk med andre diagnoser. En med depresjon påfører noen andre svært sjeldent noe vondt, mens en med antisosial pf kan jo være direkte ond mot andre. Og at det dermed blir en slags generalisering og skjellsord, at hvis noen oppfattes som slem så er det lett å si at "han er sikkert psykopat".

 

Jeg vet ikke om dette ble forståelig?

For å være ærlig tror jeg det finnes mange friske mennesker som er verre enn mange psykopater/antisosiale... hvis du begrenser det til sadisme så har du nok rett tror jeg men.

Men dette var jo ikke relevant egentlig.

Kanskje de forbinder pf med psykopati, ja. Altså de mest uvitende av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det jeg mente var at folk med enkelte pf gjør andre vondt oftere enn folk med andre diagnoser. En med depresjon påfører noen andre svært sjeldent noe vondt, mens en med antisosial pf kan jo være direkte ond mot andre. Og at det dermed blir en slags generalisering og skjellsord, at hvis noen oppfattes som slem så er det lett å si at "han er sikkert psykopat".

 

Jeg vet ikke om dette ble forståelig?

Dette er meget forståelig.

I tillegg er det en behandlingspessimisme som i 2015 for enkelte pf er ubegrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det en behandlingspessimisme som i 2015 for enkelte pf er ubegrunnet.

Du sier her på kryptisk vis at jeg har antisosial, men kunne blitt behandlet med suksess om jeg var motivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

@skrevet: Det var en mer kreativ tolkning enn jeg klarer å forstå. Jeg sa ingenting om deg.

 

Derimot må jeg støtte larimar i at særlig paranoid, borderline, narsissistisk og antisosial pf ofte er til tydelig belastning for sine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget forståelig.

I tillegg er det en behandlingspessimisme som i 2015 for enkelte pf er ubegrunnet.

 

Ja det finnes heldigvis god hjelp for veldig mange. Her er nok selve begrepet "pf" litt forvirrende.

 

Men såvidt jeg har forstått så er antisosial pf uhelbredelig? Eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...