Gå til innhold

Synet på personlighetsforstyrrelser


skrevet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skrevet

    56

  • slabbedask

    26

  • Madelenemie

    20

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Hvordan vet man det er en "feil" i hodet? Kan det måles?

 

Siden utviklingsforstyrrelser rammer ulike steder i hjernen så må det vel være en feil i hodet? Jeg vet ihvertfall at de har funnet forskjeller i hjernen til de med autisme og de uten. Akkurat som det er noen ledninger som er koblet feil eller ikke er koblet i det hele tatt. Ihvertfall leste jeg det et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden utviklingsforstyrrelser rammer ulike steder i hjernen så må det vel være en feil i hodet? Jeg vet ihvertfall at de har funnet forskjeller i hjernen til de med autisme og de uten. Akkurat som det er noen ledninger som er koblet feil eller ikke er koblet i det hele tatt. Ihvertfall leste jeg det et sted.

Min psykiater sa det er noe feil med speilnevronene mine.

 

Men jeg var ikke interessert i mennesker som liten, så jeg kunne jo ikke da heller utvikle dem.

 

Det er et autismeprogram som starter fra ca 1 år, eller 2 år, der starter man med å få kontakt med de autistiske barna. Husker ikke helt nå hva det heter, noe på U, utbredt i mange land, feks Island.

 

Hvis noen er interessert kan jeg finne det, for jeg ble nå innkalt til de årlige kursene jeg aldri melder meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Da vet du jo mye. Men autisme er mer enn det!

 

Autisme er å være kjempeglad når noe bare snurrer rundt og rundt, eller glitrer.

 

Hvis jeg selv skulle beskrive autisme, ville jeg beskrevet, gleden ved fargene, det som glitrer, mønstrene, og det å ikke bli så glad over noe annet.

 

Jeg tror selv om man har sine personlighetstrekk, at autisme, er en helt annen sak, likevel fins det selvsagt likhetstrekk.

 

Da jeg skrev om fargene og det som blinker, og det som snurrer, og mønstrene jeg følger/fulgte, jeg ble jo revet ut av min egen verden føler jeg på sett og vis, da skjønte disse psykiaterne at jeg beskrev autisme, det kunne ikke være noe annet, og det tror jeg de hadde rett i :-)

Ja, du har tydeligvis evnen til å fanges av detaljene... ;)

Det var omtrent det yogalæreren sa i dag, det du skriver nå.

 

Jeg tror ikke noe på sånt.

 

Som en venn av meg er blind en annen er døv, så har jeg min autisme, medfødt og ikke noe kjemisk.

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Om jeg blir glad, så er det kjemisk. Alt er kjemisk. Det jeg tenker når jeg skriver dette, og. Fordi det ikke finnes noe over naturen. Det er egentlig ikke noe å diskutere om det finnes noe over naturen eller ikke, fordi diskusjon forutsetter at man forholder seg til det observerbare - ellers er det i alle fall ingen saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du har tydeligvis evnen til å fanges av detaljene... ;)

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Om jeg blir glad, så er det kjemisk. Alt er kjemisk. Det jeg tenker når jeg skriver dette, og. Fordi det ikke finnes noe over naturen. Det er egentlig ikke noe å diskutere om det finnes noe over naturen eller ikke, fordi diskusjon forutsetter at man forholder seg til det observerbare - ellers er det i alle fall ingen saklig diskusjon.

Beklager skjønner ikke nå hva du mener:-(

 

Men kanskje jeg glimter til, utover kvelden, når jeg tenker meg om ;)

 

Ikke bare bare, eller men, men som dere skriver å ha forsinket prosessering:-)

 

Men enig i at det ikke fins noe over naturen, puh..noe jeg skjønte:-)

 

Forsinket prosessering er jo heller ikke akkurat spesielt, jeg har flere PC`er med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykiater sa det er noe feil med speilnevronene mine.

 

Interessant, det visste jeg ikke. Fant mer her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Speilnevroner

 

Flere teorier er foreslått omkring speilnevronenes funksjon. Det har blitt hevdet at speilnevronsystemet fasiliterer imitasjon og forståelse ved at observerte bevegelser knyttes til egen erfart kunnskap via speilnevronene. Disse nevronene har gjennom slike argumenter litt knyttet blant annet til empati og forståelse av andres intensjoner. Motsatt har avvik i speilnevronsystemet har blitt foreslått som en mulig grunn for manglende sosiale evner ved autisme og Aspergers syndrom.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man det er en "feil" i hodet? Kan det måles?

Tror ikke en kan kalle det en feil i hodet heller på en med diagnosen asperger.  ADHD  kommer også under utviklingsforstyrrelser, men der kan en også få medisiner for, så det er allikevel to vit forskjellige diagnoser.

Men jeg tror asperger  har noe med speilnevronene å gjøre, at de enten er late, flekket eller dugget, eller i versfall knust, for å gi det et bildelign uttrykk. Er de late kan de trenes opp, men er de knust kan de ikke trenes, men vi kan utvikle oss  i forhold til andre mennesker for det, uansett hva det måtte være. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du har tydeligvis evnen til å fanges av detaljene... ;)

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Om jeg blir glad, så er det kjemisk. Alt er kjemisk. Det jeg tenker når jeg skriver dette, og. Fordi det ikke finnes noe over naturen. Det er egentlig ikke noe å diskutere om det finnes noe over naturen eller ikke, fordi diskusjon forutsetter at man forholder seg til det observerbare - ellers er det i alle fall ingen saklig diskusjon.

Forstår nå.

 

Men selv om alt er kjemisk, så har det noe med oppstart av symptomer da.

 

Gener endres kjemisk, så enten de er arvet, eller skrudd på senere, det er sikkert ikke så viktig,

 

Men sånn er inndelingen i psykiatrien,

 

Noe heter utviklingsforstyrrelser, noe er senere ervervede skader/tilstander/lidelser, på en eller annen måte kjemisk også, enten det skyldes miljøet man vokser opp i eller giftstoffer man får i seg, forurensning m.m. osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår nå.

 

Men selv om alt er kjemisk, så har det noe med oppstart av symptomer da.

 

Gener endres kjemisk, så enten de er arvet, eller skrudd på senere, det er sikkert ikke så viktig,

 

Men sånn er inndelingen i psykiatrien,

 

Noe heter utviklingsforstyrrelser, noe er senere ervervede skader/tilstander/lidelser, på en eller annen måte kjemisk også, enten det skyldes miljøet man vokser opp i eller giftstoffer man får i seg, forurensning m.m. osv...

Det er nok sant.

Autisme kan kanskje gå ut på "enten/eller-feil" i hjernen (slik som ved f.eks. Downs syndrom), men trekkene - de kan man likevel ha mer eller mindre, mener nå jeg da.

Jeg har litt trekk av asperger. Jeg er ikke så god på sosialt samspill. Ikke noe "patologisk" for min del, men hvis jeg skal ha en "løs" eller "humoristisk" samtale med noen IRL, så sier jeg ofte rare/dumme ting, eller jeg misforstår. For min del kommer det bare av manglende trening, dog. Ev. personlighetsforstyrrelsene jeg visstnok har.

Det jeg mener å si her, det er at uansett årsak, så er et trekk A like ille for alle (hvis det arter seg på samme måte og er like alvorlig etc). Selv om prognose / muligheter for forandring kan være forskjellig - f.eks. når man snakker om mine avvik i sosialt samspill, som ikke kommer av autisme. (Nå er det ikke så ille som ved autisme tror jeg, for min del, men tenker mer "for the sake of the argument" her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant.

Autisme kan kanskje gå ut på "enten/eller-feil" i hjernen (slik som ved f.eks. Downs syndrom), men trekkene - de kan man likevel ha mer eller mindre, mener nå jeg da.

Jeg har litt trekk av asperger. Jeg er ikke så god på sosialt samspill. Ikke noe "patologisk" for min del, men hvis jeg skal ha en "løs" eller "humoristisk" samtale med noen IRL, så sier jeg ofte rare/dumme ting, eller jeg misforstår. For min del kommer det bare av manglende trening, dog. Ev. personlighetsforstyrrelsene jeg visstnok har.

Det jeg mener å si her, det er at uansett årsak, så er et trekk A like ille for alle (hvis det arter seg på samme måte og er like alvorlig etc). Selv om prognose / muligheter for forandring kan være forskjellig - f.eks. når man snakker om mine avvik i sosialt samspill, som ikke kommer av autisme. (Nå er det ikke så ille som ved autisme tror jeg, for min del, men tenker mer "for the sake of the argument" her.)

Enig i det!

 

Jeg syns egentlig det var ok å oppdage at til og med min psykiater har så mange asperger trekk at jeg trodde hun hadde AS:-)

 

Nhd har det også, han bare klarer ikke ta det inn over seg ;)

 

Sta som en asperger vet du!

 

Likevel har de såpass nok med friske gener at de ikke stopper opp, men klarer gjøre det de må:-)

Tenke strategisk, passe manipulativt og være konkurransepregede, altså mange tegn på pf :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke strategisk, passe manipulativt og være konkurransepregede, altså mange tegn på pf :D

Syns ikke det gir mening å si det på den måten, siden andre pf går ut på det motsatte...

Hvilket faktisk bringer oss tilbake til topic! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gir mening å si det på den måten, siden andre pf går ut på det motsatte...

Hvilket faktisk bringer oss tilbake til topic! :D

 

At diagnoser bare er 'tullings'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gir mening å si det på den måten, siden andre pf går ut på det motsatte...

Hvilket faktisk bringer oss tilbake til topic! :D

Ok,

 

Du vet mer enn meg om pf og andre diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...