Gå til innhold

Utredning asperger


Trine

Anbefalte innlegg

Høres ikke godt ut. Får håpe medisinen virker da. Lykke til.

Anonymous poster hash: c9976...5bc

 

Ja, vi får håpe på det. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    38

  • Madelenemie

    27

  • frosken

    18

  • slabbedask

    16

Mest aktive i denne tråden

Men du har jo ikke adhd. Og nå studerer du jo. Jeg kan bare drømme om å ta studiekompetanse. Grunnen til at jeg har fått til det jeg har fått til er fordi foreldrene mine alltid har fulgt tett opp og jeg har vært livredd for å skuffe dem. Pappa har brukt masse tid på å prøve å få meg til å forstå ting og hjulpet meg å prøve å lære. Det har vært mye frustrasjon fra min side og mye tålmodighet fra hans side.

Hei!

 

Det er det som er så flott å lese, at nettopp tett oppfølging fikk deg igjennom:-)

 

Jeg studerer ikke nå, jeg gjorde det, men jeg klarte det fordi jeg forstod at jeg har autisme og må bruke egne krefter på å motivere meg for de kjedelige tingene som humaistiske fag og norsk og engelsk og tysk osv....

 

Det gikk på en spesial videregående, med tett oppfølging, straks jeg skulle over i vanlig videregående for realfagene, slet jeg, ikke med selve fagene, men med vansker som kommunikasjon, grupper, presentasjoner m.m., alt sånt jeg slapp på spesialskolen.

Men med den kunnskap og hardt eget arbeide fikk jeg gode karakterer og startet på studier.

 

Det gikk bedre, men også der møtte jeg etter hvert flere utfordringer, da i forhold til kommunikasjon, krav til samarbeide, krav til å måtte forstå hva andre tenker det største hinderet var kanskje min egen perfeksjonisme, den er nokså ekstrem og vanskeliggjør samarbeide med meg. Dette forstår jeg, men jeg greier ikke endre det nok, men har endret mye,

 

Jeg har likevel ikke gitt opp:-) Men nå må jeg stå på for andre, når det er over, får jeg en jobb, kanskje ikke nødvendigvis med det jeg i utgangspunktet ønsket, men noe som er forenlig med de faktiske vansker som min autisme dessverre medfører.

 

Glemte:-) jeg er den mammaen barna mine trenger, og de er på en måte mer min visjon, det at de skal lykkes med utdanning og jobb. Jeg står på for dem, men jeg står på for meg selv også:-)

 

Fint å lese om pappaen din.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå lange fjellturer, feks Bessegen eller moskussafari?

 

Jeg gikk i 10-12 timer på reinsafari på Dovre, da fikk jeg gnagsår, men sånne gnagsår kjennes nesten gode ut:-)

 

Jeg syns det er kjipt å ha autisme...men jeg er glad jeg ikke har smerter i bein og armer.

 

Vet ikke hvor lang Besseggen er eller en moskussafari for den saks skyld. Har heller ingen interesse av disse stedene siden det er altfor mye turister og folk på sånne steder. Har vært på Dovre. Gikk et sted ingen andre er dumme nok til å gå. Så ikke et menneske på mange dager. Det er deilig. Vært innerst i Gjende også, det var stress og et mareritt fram til vi kunne ta av fra T-stia og gå vår egen vei. Da så vi kun 3 stk en dag. Men vi gikk en tur så vi kunne se Besseggen og der var det mye folk. Uten sekk kan jeg klare å gå rundt 1 mil, men da har jeg veldig vondt etterpå. Men det hender jeg gjør det fordet. Sykepleieren jeg går til mente det var bedre at jeg tok det med ro med alt annet og heller sparte bena til turene mine for de var viktige for meg. Jeg prøver å omstille meg til å tenke at det viktigste er å komme seg ut, men det viktigste er faktisk å komme seg bort fra folk og det er ikke alltid så lett når man ikke kan gå så langt. Det gjelder å være kreativ i rutevalg. Men jeg har lyst til å f.eks gå til Hardangerjøkulen. Men da trenger jeg mange dager selv om det egentlig ikke er veldig langt.

 

Ja, smerter er kjedelig. Man blir sliten av det, å ha vondt hele tiden, med stadige innslag av veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang Besseggen er eller en moskussafari for den saks skyld. Har heller ingen interesse av disse stedene siden det er altfor mye turister og folk på sånne steder. Har vært på Dovre. Gikk et sted ingen andre er dumme nok til å gå. Så ikke et menneske på mange dager. Det er deilig. Vært innerst i Gjende også, det var stress og et mareritt fram til vi kunne ta av fra T-stia og gå vår egen vei. Da så vi kun 3 stk en dag. Men vi gikk en tur så vi kunne se Besseggen og der var det mye folk. Uten sekk kan jeg klare å gå rundt 1 mil, men da har jeg veldig vondt etterpå. Men det hender jeg gjør det fordet. Sykepleieren jeg går til mente det var bedre at jeg tok det med ro med alt annet og heller sparte bena til turene mine for de var viktige for meg. Jeg prøver å omstille meg til å tenke at det viktigste er å komme seg ut, men det viktigste er faktisk å komme seg bort fra folk og det er ikke alltid så lett når man ikke kan gå så langt. Det gjelder å være kreativ i rutevalg. Men jeg har lyst til å f.eks gå til Hardangerjøkulen. Men da trenger jeg mange dager selv om det egentlig ikke er veldig langt.

 

Ja, smerter er kjedelig. Man blir sliten av det, å ha vondt hele tiden, med stadige innslag av veldig vondt.

Hei!

 

Vet ikke strekning, i strekning eller luftlinje siikkert ikke langt, tror turistforeningen beregner ca 7 timer.

men mye stigning.

Jeg brukte lenger tid, jeg tar så mye bilder, en god del flora der som er fredet.

 

Når jeg gikk den sist, var det masse mennesker, jeg brydde meg ikke, men jeg gikk midt i fellesferien og det trenger man jo ikke.

 

På moskus og reinsafari var vi ca 10 stk, eller 12..eller 14 vet ikke, vi gikk ikke sammen, så det var helt ok for meg.

Og fordelen var at jeg da fikk se dyrene, på egenhånd og uten lokalkunnskap ville det blitt veldig tilfeldig.

 

Bare det er ro og fred så bryr jeg meg så ikke mye om det er mennesker med, fjellfolk er stort sett rolige, unntatt påsketurister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vet ikke strekning, i strekning eller luftlinje siikkert ikke langt, tror turistforeningen beregner ca 7 timer.

men mye stigning.

Jeg brukte lenger tid, jeg tar så mye bilder, en god del flora der som er fredet.

 

Når jeg gikk den sist, var det masse mennesker, jeg brydde meg ikke, men jeg gikk midt i fellesferien og det trenger man jo ikke.

 

På moskus og reinsafari var vi ca 10 stk, eller 12..eller 14 vet ikke, vi gikk ikke sammen, så det var helt ok for meg.

Og fordelen var at jeg da fikk se dyrene, på egenhånd og uten lokalkunnskap ville det blitt veldig tilfeldig.

 

Bare det er ro og fred så bryr jeg meg så ikke mye om det er mennesker med, fjellfolk er stort sett rolige, unntatt påsketurister.

 

Jeg ser reinsdyr på omtrent alle fjellturene mine. Eneste guiden jeg bruker er mine firbente venner, de har ledet meg rett inn i store reinsdyrflokker :) Du vet det er reinsdyr på Norefjell?

 

Jeg vet ikke, for meg holder det ikke at det er stille, det må være tomt, bare meg og naturen. Ingen fremmede å ta hensyn til.

 

Haha...påsketurister er noe for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser reinsdyr på omtrent alle fjellturene mine. Eneste guiden jeg bruker er mine firbente venner, de har ledet meg rett inn i store reinsdyrflokker :) Du vet det er reinsdyr på Norefjell?

 

Jeg vet ikke, for meg holder det ikke at det er stille, det må være tomt, bare meg og naturen. Ingen fremmede å ta hensyn til.

 

Haha...påsketurister er noe for seg selv ;)

Hm

 

Ja jeg vet det, men vi har hytte på Dovre og Rondane, ikke Norefjell.

 

Jeg har gått en del i fjellet på Dovre men aldri kommet nært innpå moskus, bare sett den i kikkerten, men på safari var jeg kun 100 meter unna, og det er nærmere enn de anbefaler, men jeg krabbet så nære da:-) Følte jeg var værmere, men jeg var nok ikke det, bare kjente det sånn.

 

Guiden var oppe i fjellheimen på utkikk etter ruter hver dag, og dermed fikk vi "lett" tilgang, men det ble jo en lang marsj, med både omveier og torden:-)

 

Men jeg fikk tatt noen flotte bilder og kom såpass nære moskus at jeg ble fyldt av glede for lang tid:-)

 

Ikke minst for barna var dette supert, det er viktig at de også får sånne opplevelser, kult å være den eneste på skolen som kan mye om moskus eller lundefugl eller rafting:-)

 

For meg holder det med stille tror jeg:-)

 

Jeg er jo påsketurist selv, men jeg bråker ikke så fælt.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...