Gå til innhold

Utredning asperger


Trine

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Det kan man godt diskutere, men for at en slik diskusjon skal være meningsfull, så man da også tydeliggjøre hva man legger  begrepet sykdom.  Det samme gjelder for øvrig når det gjelder begrepet funksjonshemming.

 

Det finnes mange ulike tilstander som periodevis har blitt diskutert hvorvidt skal defineres som sykdom/funksjonshemming eller ikke. Det mest omtalte eksempelet er døvhet, som ofte defineres som språklig minoritet og ikke sykdom/funksjonshemming.  Men  når det kommer til diskusjon om rettigheter som vanligvis forutsetter sykdom, så mener de fleste at de vil ha samme rettigheter som syke.

Hei!

Jeg mener Asperger er en funksjonshemning, for feks meg og Slabbedask m.fl.

Ikke sykdomm fordi det fins ingen behandling, medisin, man er født med det.

Men når det gjelder Asperger, så er flertallet i min gruppe , altså ikke den jeg gikk i på autismenheten, de var så autistiske at jeg syns det ble vanskelig å føre en samtale med dem, men jeg likte meg likevel godt, bedre enn noe sted, men i nåværende gruppe, som jeg slutter i, så godtfungerende at jeg ikke vet hvorfor og hvordan de fikk diagnosen.

Feks forteller to kvinner stadig om sine presentasjoner og hvordan de lykkes med disse,

Jeg syns de er kjempeflinke,

Men jeg føler meg så trist etterpå, tenke på at så enkelt kan Asperger være for noen..

Men for meg og barna er det som omfattende:-(

Jeg syns på den måten det er lettere med NT mennesker, de får til det samme, men jeg skjønner hvorfor.

Jeg har Asperger og selv om jeg har evner og vil, så begrenser mange konkrete mekanismer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    38

  • Madelenemie

    27

  • frosken

    18

  • slabbedask

    16

Mest aktive i denne tråden

Det kan man godt diskutere, men for at en slik diskusjon skal være meningsfull, så man da også tydeliggjøre hva man legger  begrepet sykdom.  Det samme gjelder for øvrig når det gjelder begrepet funksjonshemming.

 

Det finnes mange ulike tilstander som periodevis har blitt diskutert hvorvidt skal defineres som sykdom/funksjonshemming eller ikke. Det mest omtalte eksempelet er døvhet, som ofte defineres som språklig minoritet og ikke sykdom/funksjonshemming.  Men  når det kommer til diskusjon om rettigheter som vanligvis forutsetter sykdom, så mener de fleste at de vil ha samme rettigheter som syke.

 

Vil heller kalle det en funksjonshemming, ikke en (p)sykdom, selv om flertallet har psykiske lidelser i tillegg.

 

Som det står her:

 

http://livetmedasperger.blogspot.no/p/hva-er-aspergers-syndrom.html

 

"Aspergers syndrom er ingen sykdom eller skade, men en koblingsfeil. Det er ikke en psykisk sykdom, og man kan hverken få det eller kvitte seg med det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Og nei:-)

Men jeg spurte deg da?:-)

 

Som jeg svarte over: Vil heller kalle det en funksjonshemming, ikke en (p)sykdom, selv om flertallet har psykiske lidelser i tillegg.

 

Ifølge Gillberg og Coleman (2000) er det de assosierte, komorbide problemene– ikke de sentrale diagnostiske trekkene som forårsaker de største problemene for personer med en autismespektertilstand. Det vil med andre ord si at det eksempelvis er sinneutbrudd, angst, depresjon og hyperaktivitet som skaper mest problemer, ikke autismen som sådan.

 

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Diverse/Utdanningsakademiet/Spesialpedagogikk/kaland_0207.pdf

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kan man jo diskutere om AS er en sykdom da.  :ph34r:

Klart det er en sykdom!,

 

Det er nevrologisk og som betyr at det er noe galt i hjernen som ikke er "plassert" rett, eller som mangler.

 

Så sånn var det med den saken.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Som jeg svarte over: Vil heller kalle det en funksjonshemming, ikke en (p)sykdom, selv om flertallet har psykiske lidelser i tillegg.

 

Ifølge Gillberg og Coleman (2000) er det de assosierte, komorbide problemene– ikke de sentrale diagnostiske trekkene som forårsaker de største problemene for personer med en autismespektertilstand. Det vil med andre ord si at det eksempelvis er sinneutbrudd, angst, depresjon og hyperaktivitet som skaper mest problemer, ikke autismen som sådan.

 

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Diverse/Utdanningsakademiet/Spesialpedagogikk/kaland_0207.pdf

Enig,

Ser det også som funksjonshemning, mer som å være blind og døv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klart det er en sykdom!,

 

 

Det er ingen psykisk sykdom i følge de eksperter jeg ha snakket med.

 

Så sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen psykisk sykdom i følge de eksperter jeg ha snakket med.

 

Så sånn er det bare.

Jeg har også snakket med eksperter, leger og psykologer.

 

Og det er ikke ukjent at asperger er sykdom.

 

Så sånn var det med den saken.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller kalle det en funksjonshemming, ikke en (p)sykdom, selv om flertallet har psykiske lidelser i tillegg.

 

Som det står her:

 

http://livetmedasperger.blogspot.no/p/hva-er-aspergers-syndrom.html

 

"Aspergers syndrom er ingen sykdom eller skade, men en koblingsfeil. Det er ikke en psykisk sykdom, og man kan hverken få det eller kvitte seg med det."

 

Det er to helt forskjellige temaer å diskutere hvorvidt asperger er en sykdom eller hvorvidt det er en psykdom (psykisk lidelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har også snakket med eksperter, leger og psykologer. Og det er ikke ukjent at asperger er sykdom. Så sånn var det med den saken. Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Hei!

Det er ingen med kompetanse på autisme som kaller det en sykdom,

Det er en funksjonshemning.

Kaller du også å være blind eller døv, når medfødt sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er to helt forskjellige temaer å diskutere hvorvidt asperger er en sykdom eller hvorvidt det er en psykdom (psykisk lidelse).

Hei!

Å være født blind eller døv er ikke sykdom, verken fysisk eller psykisk,

Det er medfødte funksjonshemninger, blind, døv, autisme.

Ingen ting kan endre tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Å være født blind eller døv er ikke sykdom, verken fysisk eller psykisk,

Det er medfødte funksjonshemninger, blind, døv, autisme.

Ingen ting kan endre tilstanden.

 

Finnes mange medfødte tilstander som ikke kan endres, men som allikevel klassifiseres som sykdom. F.eks. medfødt benskjørhet.

 

Det forundrer meg at enkelte mener det er helt opplagt hvordan sykdom skal defineres - og dermed også hva som skal falle innenfor eller utenfor sykdomsbegrepet - når det finnes tusenvis av sider skrevet av ulike fagpersoner om nettopp dette temaet og hvor det ikke finnes noen enighet om hvordan begrepet bør defineres.

 

Derfor mener jeg fortsatt at om man skal diskutere om noe er sykdom eller ikke, så må man først kunne gjøre rede for sitt sykdomsbegrep. Det er hvordan sykdomsbegrepet avgrenses, som avgjør hva som faller innenfor eller utenfor begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Finnes mange medfødte tilstander som ikke kan endres, men som allikevel klassifiseres som sykdom. F.eks. medfødt benskjørhet.

 

Det forundrer meg at enkelte mener det er helt opplagt hvordan sykdom skal defineres - og dermed også hva som skal falle innenfor eller utenfor sykdomsbegrepet - når det finnes tusenvis av sider skrevet av ulike fagpersoner om nettopp dette temaet og hvor det ikke finnes noen enighet om hvordan begrepet bør defineres.

 

Derfor mener jeg fortsatt at om man skal diskutere om noe er sykdom eller ikke, så må man først kunne gjøre rede for sitt sykdomsbegrep. Det er hvordan sykdomsbegrepet avgrenses, som avgjør hva som faller innenfor eller utenfor begrepet.

Hei!

Jada.!!!

Selvsagt må autisme døvhet blindhet defineres, hvorfor er sykdom / funksjonshemning.

Men jeg lener meg av og til, til det enke befriende, sikre, trygge som min psykiater Og kollegaer hevder om autisme,

At det er en medfødt funksjonshemning, ikke sykdom.

Det fins ingen medisin, beandling , terapi, ingenting! Som gjør oss "friske ",

Alle vet at flertallet blinde er blitt det som følge av sykdom, og at døvhet også skyldes sykdom, ofte,

Men noen av oss er født, blinde, autistiske, døve....

Men selvsagt skal jeg utover kvelden, dagene, ukene spørre overlegen på nevrohabiliteringen m.fl.

Hvordan de kan si noe sånt, hevde noe sånt, uten å definere det godt nok først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har også snakket med eksperter, leger og psykologer.

 

Og det er ikke ukjent at asperger er sykdom.

 

 

 

Det er svært på seriøse eksperter på området som hevder det.

 

Og hvorfor er du anonym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to helt forskjellige temaer å diskutere hvorvidt asperger er en sykdom eller hvorvidt det er en psykdom (psykisk lidelse).

 

Det er veldig få eksperter på området som regner AS som en sykdom, psykisk eller ikke.

 

"Asperger syndrome is not a disease or illness."

 

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/asperger%27s_syndrome

 

"Asperger’s Syndrome is not an illness or a disease. A disease is something you can catch. Asperger’s Syndrome – like all forms of autism – is a collection of behaviours. A way of being."

 

http://www.wheelercentre.com/notes/994e669a9480

 

"What is clear is that Asperger's is not an illness, and your child is not sick".

 

https://books.google.no/books?id=qzhf9AYezV4C&pg=PT7

 

"AS is not an illness, and not necessarily a disability. It is a neurological difference or variation from the average."

 

https://books.google.no/books?id=l90dAwAAQBAJ&pg=PA12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få eksperter på området som regner AS som en sykdom, psykisk eller ikke.

 

"Asperger syndrome is not a disease or illness."

 

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/asperger%27s_syndrome

 

"Asperger’s Syndrome is not an illness or a disease. A disease is something you can catch. Asperger’s Syndrome – like all forms of autism – is a collection of behaviours. A way of being."

 

http://www.wheelercentre.com/notes/994e669a9480

 

"What is clear is that Asperger's is not an illness, and your child is not sick".

 

https://books.google.no/books?id=qzhf9AYezV4C&pg=PT7

 

"AS is not an illness, and not necessarily a disability. It is a neurological difference or variation from the average."

 

https://books.google.no/books?id=l90dAwAAQBAJ&pg=PA12

 

Dette er politiske utsagn, det samme har blitt sagt om mange andre tilstander. Like fullt er tilstandene omfattet av de internasjonale diagnosemanualene, og personene med tilstandene forventer samme typen rettigheter som er tildelt syke i deres egenskap av nettopp sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er politiske utsagn, det samme har blitt sagt om mange andre tilstander. Like fullt er tilstandene omfattet av de internasjonale diagnosemanualene, og personene med tilstandene forventer samme typen rettigheter som er tildelt syke i deres egenskap av nettopp sykdommen.

 

Jeg tror ikke det er sånn at fagpersoner og interesseorganisasjoner jobber mot de "sykes" interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man godt diskutere, men for at en slik diskusjon skal være meningsfull, så man da også tydeliggjøre hva man legger  begrepet sykdom.  Det samme gjelder for øvrig når det gjelder begrepet funksjonshemming.

 

Det finnes mange ulike tilstander som periodevis har blitt diskutert hvorvidt skal defineres som sykdom/funksjonshemming eller ikke. Det mest omtalte eksempelet er døvhet, som ofte defineres som språklig minoritet og ikke sykdom/funksjonshemming.  Men  når det kommer til diskusjon om rettigheter som vanligvis forutsetter sykdom, så mener de fleste at de vil ha samme rettigheter som syke.

 

Asperger er en lyte. Lyte gir som regel, om ikke alltid, de samme rettigheter som skader og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger er en lyte. Lyte gir som regel, om ikke alltid, de samme rettigheter som skader og sykdom.

 

Og hvordan definerer du så sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...