Gå til innhold

Utredning asperger


Trine

Anbefalte innlegg

 

Hvordan kan man i det hele tatt stole på diagnoser når hvilken diagnose man ender opp med avhenger helt av den som gjør utredningen? Det er bare tull alt sammen.

Anonymous poster hash: 0e398...c5c

 

 

Hvor mange ganger skal du egentlig skrive at diagnoser bare er tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    38

  • Madelenemie

    27

  • frosken

    18

  • AnonymBruker

    16

Jeg har bedt fastlegen min å henvise meg på nytt ett annet sted. For å ta å bruke de samme testene på voksne som de tar på barn, er vel ikke helt den riktige måten å avgjøre en diagnose på? Og mine foreldre er ikke unge lenger, så de husker jo ikke så mye fra da jeg var 0-5 år akkurat... Jeg ønsker bare å finne ut hvorfor jeg er som jeg er.. kanskje begynne å forstå meg selv.. Jeg vet at jeg gjør mye rart, men ikke hvorfor jeg gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du på Glenne? Jeg var der litt over en time første gangen, hos en pedagogdame. Så var jeg hos legen i en time. Men så har jeg også skrevet veldig mye som legen min la ved henvisningen, men legen sa han ikke hadde lest det. Håper han gjør det. Jeg klarer ikke si noe og svarer kun akkurat på det jeg blir spurt om. Tok en test på ADHD og der scooret jeg visst høyt. Men om så mange mistenker asperger hos deg så kanskje du burde få en annen lege til å utrede deg. Sa de at det kun var ADHD? Jeg har lest mye nå og funnet ut at det er mye likt i ADHD og asperger, spesielt om du er jente. Jeg vet ikke hva du er.

problemet er ADHD diagnosen har jeg fra før..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange ganger skal du egentlig skrive at diagnoser bare er tull?

 

Men det folk skriver her viser jo bare at det er helt tilfeldig hva man ender opp med. Det er ikke som med diabetes hvor man bare kan ta en blodprøve for å avklare.

 

Andre har skrevet de har blitt utredet 3-4 ganger av forskjellige folk, og endt opp med helt forskjellige diagnoser hver gang. Hvis ikke det beviser det er tull vet ikke jeg.

Anonymous poster hash: 90f53...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

problemet er ADHD diagnosen har jeg fra før..

 

Hvordan fungerer du i hverdagen? Jobber du, har du familie, venner, fritidsinteresser? Har du tillegglidelser som angst og depresjon?

Anonymous poster hash: 90f53...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er en gutt/ mann

 

Mistenkte egentlig det ut ifra nicket. Jeg fikk beskjed om at dersom man har ADHD så kunne det være veldig vanskelig å oppdage asperger. Kanskje det er derfor de mener du ikke har det. Men du får sørge for ny utredning et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer du i hverdagen? Jobber du, har du familie, venner, fritidsinteresser? Har du tillegglidelser som angst og depresjon? Anonymous poster hash: 90f53...eb4

angst og depresjon ja, har ikke mange venner men 2 stk, og hverdagene går bra så lenge jeg vet hva som skal skje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

angst og depresjon ja, har ikke mange venner men 2 stk, og hverdagene går bra så lenge jeg vet hva som skal skje.

 

Siden det ikke finnes behandling for asperger, har det noen praktisk betydning om du får den diagnosen i steden for adhd?

Anonymous poster hash: 90f53...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det folk skriver her viser jo bare at det er helt tilfeldig hva man ender opp med. Det er ikke som med diabetes hvor man bare kan ta en blodprøve for å avklare.

 

Andre har skrevet de har blitt utredet 3-4 ganger av forskjellige folk, og endt opp med helt forskjellige diagnoser hver gang. Hvis ikke det beviser det er tull vet ikke jeg.

Anonymous poster hash: 90f53...eb4

 

 

Problemet er vel at ingen mennesker er like og mange symptomer går igjen i forskjellige sykdommer. Det kan også godt hende at personen som har blitt utredet har oppført seg veldig forskjellig og sagt veldig forskjellige ting på de ulike utredningene. Det kan altså være mange grunner til at man kan få flere diagnoser, man kan jo også ha flere diagnoser. Får man en diagnose som man selv føler ikke stemmer så får man jo ta litt ansvar og si ifra om det da. Men det forandrer ikke det faktum at det er ganske kjedelig å lese samme kommentar i alle tråder som handler om psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har lest at de to har veldig mye felles trekk, og jeg har også lest at flere har dobbel diagnose altså ADHD og asberger feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg også har lest at de to har veldig mye felles trekk, og jeg har også lest at flere har dobbel diagnose altså ADHD og asberger feks.

Ja det stemmer nok. for det første så går begge under nevrologi, men så kan en en dele dette opp i nevrobiologis osv. Men det er noe vesentlige forskjeller der mellom ADHD og AS som gjør det til populaært kalt, katt og hund. Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var du på Glenne? Jeg var der litt over en time første gangen, hos en pedagogdame. Så var jeg hos legen i en time. Men så har jeg også skrevet veldig mye som legen min la ved henvisningen, men legen sa han ikke hadde lest det. Håper han gjør det. Jeg klarer ikke si noe og svarer kun akkurat på det jeg blir spurt om. Tok en test på ADHD og der scooret jeg visst høyt. Men om så mange mistenker asperger hos deg så kanskje du burde få en annen lege til å utrede deg. Sa de at det kun var ADHD? Jeg har lest mye nå og funnet ut at det er mye likt i ADHD og asperger, spesielt om du er jente. Jeg vet ikke hva du er.

Puh, ADHD er bare en tullediagnose dem har funnet på, kun for å gi et navn til overaktive folk... mere tullediagnose enn adhd og add finnes ikke.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Puh, ADHD er bare en tullediagnose dem har funnet på, kun for å gi et navn til overaktive folk... mere tullediagnose enn adhd og add finnes ikke.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

 

 

Er jo lett for noen som ikke har det å si. Mener du at jeg bare ikke gidder å følge med og konsentrere meg, at jeg syns det er gøy å måtte lese det samme om og om igjen fordi jeg ikke får med meg hva jeg leser, eller måtte be folk gjenta hva de sier fordi jeg ikke får med meg hva de sier, samme hvor mye jeg prøver å følge med? Eller hele barndommen ha brukt 3-4 ganger så lang tid som andre på lekser? Tror du jeg bare later som når jeg sliter med å sitte stille enda kroppen og hodet er utslitt? Og hvorfor fungerer medisiner om det bare er tull? Hvorfor reagerer folk med ADHD anderledes på medisinene enn de uten ADHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo lett for noen som ikke har det å si. Mener du at jeg bare ikke gidder å følge med og konsentrere meg, at jeg syns det er gøy å måtte lese det samme om og om igjen fordi jeg ikke får med meg hva jeg leser, eller måtte be folk gjenta hva de sier fordi jeg ikke får med meg hva de sier, samme hvor mye jeg prøver å følge med? Eller hele barndommen ha brukt 3-4 ganger så lang tid som andre på lekser? Tror du jeg bare later som når jeg sliter med å sitte stille enda kroppen og hodet er utslitt? Og hvorfor fungerer medisiner om det bare er tull? Hvorfor reagerer folk med ADHD anderledes på medisinene enn de uten ADHD?

Bare fordi du bruker 3-4 ganger så lang tid på lekser som andre så betyr ikke det at du absolutt har en diagnose av den grunn. Det kan rett og slett bare bety at du har en lavere intelligens enn andre folk.

Og ADHD medisiner skal vel gjøre en roligere, og da er det vel ikke så rart kanskje at den ikke funker på de som allerede er rolige!

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenkte egentlig det ut ifra nicket. Jeg fikk beskjed om at dersom man har ADHD så kunne det være veldig vanskelig å oppdage asperger. Kanskje det er derfor de mener du ikke har det. Men du får sørge for ny utredning et annet sted.

 

Det høres ut som om de som utreder deg er grundige og flinke. Dersom du har ADHD så er det jo også godt håp om at du kan få det en god del bedre gjennom behandling og veiledning. Det ville vært synd om evt. ADHD ble oversett, siden dette jo er noe som ofte kan bedres vesentlig gjennom behandling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare fordi du bruker 3-4 ganger så lang tid på lekser som andre så betyr ikke det at du absolutt har en diagnose av den grunn. Det kan rett og slett bare bety at du har en lavere intelligens enn andre folk.

Og ADHD medisiner skal vel gjøre en roligere, og da er det vel ikke så rart kanskje at den ikke funker på de som allerede er rolige!

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

 

 

Jeg skjønner ikke hva du vil med denne typen argumentasjon. Så vidt jeg har forstått, så utredes Trine grundig på et kompetansesenter for autisme, og de har sagt at det er stor sannsynlighet for at hun har ADHD. Det er derimot ikke sannsynlig at hun har lav intelligens, det ville nok for lengst ha fremkommet gjennom alle innleggene hun har skrevet på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare fordi du bruker 3-4 ganger så lang tid på lekser som andre så betyr ikke det at du absolutt har en diagnose av den grunn. Det kan rett og slett bare bety at du har en lavere intelligens enn andre folk.

Og ADHD medisiner skal vel gjøre en roligere, og da er det vel ikke så rart kanskje at den ikke funker på de som allerede er rolige!

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

 

 

Men nå var det vel ikke "bare" det som var problemet heller vel? Og intelligens ja, fikk nok en 6'er i elektroteknikk og elektromekanikk fordi jeg er så utrolig dum ;) Og den "bestått meget godt" på fagprøven var sikkert fordi jeg er jente og ihvertfall ikke fordi jeg gjorde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om de som utreder deg er grundige og flinke. Dersom du har ADHD så er det jo også godt håp om at du kan få det en god del bedre gjennom behandling og veiledning. Det ville vært synd om evt. ADHD ble oversett, siden dette jo er noe som ofte kan bedres vesentlig gjennom behandling :-)

 

Ja, akkurat nå er jeg litt forvirra for legen sa han ikke hadde lest vedlegget til henvisningen. Der kommer det frem veldig mye om hva jeg tenker og hvordan jeg oppfatter ting. Men jeg må vel anta at de leser det før drøftingsmøte. Det er jo ikke sikkert legen tittet på henvisningen før rett før jeg kom. Men det virker som at hun første jeg var hos testet rundt autisme. Hun filmet alt, kanskje fordi hun ikke er lege? Så virket det som at legen var mest opptatt av ADHD. Det som var litt sjokkerende var at han ikke sa noe om det på forhånd. Tror det var lurt av han jeg. Eneste problemet er at jeg tror noen ganger at jeg er på en måte, men når jeg får tenkt nøye gjennom det så finner jeg ut at jeg egentlig ikke er sånn innerst inne så da kan jeg fort svare feil. Men legen forklarte meg grundig før vi begynte og jeg kunne spørre underveis og han noterte dersom jeg hadde en begrunnelser til svaret mitt. Men nå i ettertid, når jeg har tenkt meg om, så har jeg funnet ut at jeg liker å gjøre ting ordentlig så jeg begynner med det, men så tar det lenger tid enn jeg trodde eller jeg blir lei og da begynner jeg å slurve. Han spurte om jeg hadde mye slurvefeil skjønner du, og jeg sa at jeg har det noen ganger. Men jeg tenkte at det har vel alle. Men jeg vil så gjerne gjøre ting ordentlig og nøye, men jeg har ikke tålmodighet til det. Oi, nå sklei det ut her. Det var jo kvaliteten på utredningen som var greia her. Jeg tror de har sett så mange med autisme og også ADHD (selv om det er et senter for autisme) at de nesten kan se på personen hva som feiler en. Det kan virke som at de ikke er så grundige, man får jo bare masse spørsmål fra tester man kan finne på internett også er det noen få andre spørsmål. Men så glemmer man kanskje at det ikke bare er svarene som er avgjørende, men at de ser deg. Han mente at svarene jeg ga, i tillegg til hvordan jeg satt og oppførte meg, gjorde at han var nesten helt sikker på ADHD. Han virket egentlig helt sikker, men det har han vel ikke lov til å si før de har drøftet det. Men, jeg tror ikke legen har sett det som hun pedagogen filmet, men han har jo sett meg. Og jeg tror de som er flinke klarer å få mye informasjon ganske fort, uten at pasienten skjønner det selv.

Ja, det ville være veldig dumt om det ble oversett. Behandlingsmessig er det jo egentlig bedre at asperger blir oversett enn ADHD, tror jeg. Jeg vil nå bare få en grundig utredning også håper jeg de kan svare meg på endel ting så jeg kanskje kan få litt forklaringer på hvorfor jeg er som jeg er.

 

Jeg skjønner ikke hva du vil med denne typen argumentasjon. Så vidt jeg har forstått, så utredes Trine grundig på et kompetansesenter for autisme, og de har sagt at det er stor sannsynlighet for at hun har ADHD. Det er derimot ikke sannsynlig at hun har lav intelligens, det ville nok for lengst ha fremkommet gjennom alle innleggene hun har skrevet på dol.

 

Det stemmer, Glenne regionale senter for autisme. Haha....kan føle meg rimelig dum til tider, men jeg har noen karakterer fra skolen som viser at jeg ikke er dum, jeg er bare fjern og må derfor bruke mye tid på å lære meg noe, noen ting forstår jeg ikke samme hvor mye jeg vil forstå det, men tror ikke man har lav intelligens fordet om man ikke forstår alt. IQ-tester sier ihvertfall at jeg er midt på treet, rett over 100. Det får være godt nok :P

Og, takk :)

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...