Gå til innhold

Utredning asperger


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er sånn at fagpersoner og interesseorganisasjoner jobber mot de "sykes" interesser.

 

Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette utsagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    38

  • Madelenemie

    27

  • frosken

    18

  • slabbedask

    16

Mest aktive i denne tråden

 

Forskjell lyte og sykdom:

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/404154-hva-er-forskjell-p%C3%A5-sykdom-og-lyte/#entry3611355

Anonymous poster hash: 0e398...c5c

 

 

Diagnosesystemene skiller ikke mellom sykdom og lyte. ICD står for The International Classification of Diseases, dvs. sykdom er overbegrepet for alle tilstandene beskrevet i diagnosesystemet.  Slik jeg ser det, så er det rimelig å si at tilstander klassifisert som sykdom i ICD og som gir alle rettigheter knyttet til sykdom, også kan betegnes som sykdom. Dersom man ønsker å benytte et annet sykdomsbegrep enn ICD, så kan man selvfølgelig det, men da bør man i så fall kunne definere hva man mener med sykdom.

 

Man kan selvfølgelig godt si at en del av sykdommene heller kunne vært klassifisert som lyter - eller funksjonsnedsettelser - men jeg er usikker på om man kommer noe lenger med det. De døve f.eks. har i like stor grad argumentert for at døvhet ikke er verken funksjonshemming, lyte eller sykdom. Noe av dette handler om interessepolitikk, mens noe handler om mer om "essensen" i hva det vil si å være døv.

 

Hvorfor er det viktig for noen av dere at asperger ikke skal klassifiseres som sykdom? Vi har tidligere diskutert hvorvidt asperger bør klassifiseres som en psykisk lidelse eller ikke, og der kan jeg se gode argumenter for begge løsninger, avhengig av hvordan psykisk lidelse defineres. Jeg synes det gir mindre mening å argumentere for at asperger ikke er sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan definerer du så sykdom?

 

Det er ikke min oppgave å definere ord. Det er heller ingen klar definiskjon på ordet sykdom. Trygderetten har definert utviklingshemning som en lyte. Asperger skyldes en feil som gjør at man ikke utvikler seg normalt, da må det vel kalles en utviklingshemning og da mener trygderetten at det er en lyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosesystemene skiller ikke mellom sykdom og lyte. ICD står for The International Classification of Diseases, dvs. sykdom er overbegrepet for alle tilstandene beskrevet i diagnosesystemet.  Slik jeg ser det, så er det rimelig å si at tilstander klassifisert som sykdom i ICD og som gir alle rettigheter knyttet til sykdom, også kan betegnes som sykdom. Dersom man ønsker å benytte et annet sykdomsbegrep enn ICD, så kan man selvfølgelig det, men da bør man i så fall kunne definere hva man mener med sykdom.

 

Man kan selvfølgelig godt si at en del av sykdommene heller kunne vært klassifisert som lyter - eller funksjonsnedsettelser - men jeg er usikker på om man kommer noe lenger med det. De døve f.eks. har i like stor grad argumentert for at døvhet ikke er verken funksjonshemming, lyte eller sykdom. Noe av dette handler om interessepolitikk, mens noe handler om mer om "essensen" i hva det vil si å være døv.

 

Hvorfor er det viktig for noen av dere at asperger ikke skal klassifiseres som sykdom? Vi har tidligere diskutert hvorvidt asperger bør klassifiseres som en psykisk lidelse eller ikke, og der kan jeg se gode argumenter for begge løsninger, avhengig av hvordan psykisk lidelse defineres. Jeg synes det gir mindre mening å argumentere for at asperger ikke er sykdom.

 

Det er vel viktig fordi man ikke er syk selv om man har asperger. Jeg kjenner ikke til ICD eller hvilke tilstander som er beskrevet i det diagnosesystemet, men jeg skulle sikkert klart å finne noe der som du ikke mener er sykdom. De aller fleste definerer asperger som en funksjonsnedsettelse og det er jo akkurat det det er, så hvorfor skal man da sykeliggjøre så mange mennesker?

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosesystemene skiller ikke mellom sykdom og lyte. ICD står for The International Classification of Diseases, dvs. sykdom er overbegrepet for alle tilstandene beskrevet i diagnosesystemet.

 

Anser du en fraktur som sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette utsagnet?

 

Det er du som hevder "dette er politiske utsagn". Hvorfor kommer slike utsagn fra fagpersoner og interesseorganisasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig for noen av dere at asperger ikke skal klassifiseres som sykdom? 

 

Fordi ingen vil klassifiseres som syk hvis man ikke føler seg syk. Man er i utgangspunktet ikke mer "syk" enn en med synshemming, hørselshemming, har PU, er lam,  eller har andre funksjonsnedsettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt å høre. ;)

 

Men, hvis jeg er gal, så har du ikke møtt galninger! :o

 

Nei, jeg har jo ikke møtt deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AS er ikke en sykdom, heller ikke en psykisk lidele, og heller ikke en hjerneskade. Men en kan kalle det en nevrobiolokisk forstyrrelse, anerledes kobling, tilstand, noe en er født med og ikke noe en har fått senere i livet, som en sykdom. Tilstanden kan også være koblet til speilnevronene i hjernen, om de er late,dugget, eller rett og slett knekt, bildelig talt.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I say potayto, you say potaato

 

Når alt kommer til alt er en ganske fucked up uansett

 

Men men

Skjønte ikke det du sa der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen vil klassifiseres som syk hvis man ikke føler seg syk. Man er i utgangspunktet ikke mer "syk" enn en med synshemming, hørselshemming, har PU, er lam,  eller har andre funksjonsnedsettelser.

 

Hvorfor er det viktig å skille mellom sykdom og funksjonsnedsettelse, synes du? Hva skiller lammelser fra f.eks. kronisk schizofreni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig å skille mellom sykdom og funksjonsnedsettelse, synes du? Hva skiller lammelser fra f.eks. kronisk schizofreni?

 

Det er vel ikke så viktig, men sykdom er sykdom, utviklingsforstyrrelse er utviklingsforstyrrelse og skade er skade. Alle står omtalt i ICD, det gjør ikke et brukket ben til sykdom fordet og ei heller utviklingsforstyrrelse. Funksjonsnedsettelse har man jo uansett om det er sykdom, skade eller lyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så viktig, men sykdom er sykdom, utviklingsforstyrrelse er utviklingsforstyrrelse og skade er skade. Alle står omtalt i ICD, det gjør ikke et brukket ben til sykdom fordet og ei heller utviklingsforstyrrelse. Funksjonsnedsettelse har man jo uansett om det er sykdom, skade eller lyte.

 

Jeg bruker sykdom som overbegrep for alle de tilstandene du nevner.

 

For øvrig interessant at du foretrekker begrepet lyte fremfor sykdom. Det vil nok mange i funksjonshemmingsmiljøene være helt uenige i, da lyte jo kort og godt betyr at noe er feil, og de døve sin argumentasjon handler om at de ikke vil at døvhet skal oppfattes som noe feil eller mindreverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sykdom som overbegrep for alle de tilstandene du nevner.

 

For øvrig interessant at du foretrekker begrepet lyte fremfor sykdom. Det vil nok mange i funksjonshemmingsmiljøene være helt uenige i, da lyte jo kort og godt betyr at noe er feil, og de døve sin argumentasjon handler om at de ikke vil at døvhet skal oppfattes som noe feil eller mindreverdig.

 

Så skade er da ikke et begrep? Hvorfor har vi da skade og lyte om det ikke skal brukes?

 

Men det er jo noe feil. Øynene virker ikke og det er feil. Hodet mitt virker ikke normalt og det er også feil. Men jeg er jo ikke syk. Jeg passer bare ikke inn i det samfunnet flertallet ønsker.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skade er da ikke et begrep? Hvorfor har vi da skade og lyte om det ikke skal brukes?

 

Men det er jo noe feil. Øynene virker ikke og det er feil. Hodet mitt virker ikke normalt og det er også feil. Men jeg er jo ikke syk. Jeg passer bare ikke inn i det samfunnet flertallet ønsker.

 

Joda, skade er et begrep, men slik jeg bruker sykdomsbegrepet så er det et overbegrep som rommer også skade og det du kaller lyte.

 

Disse begrepene kan brukes på mange måter, og så lenge man er tydelig på hvordan man velger å bruke dem, så vil ulike begrepsinnhold være helt adekvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...