Gå til innhold

Utredning asperger


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg har startet utredning nå. Fikk masse påstander som jeg skulle krysse av på om jeg var enig, litt enig, litt uenig og helt uenig i. Samme skjema finnes på nett. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men da jeg prøvde hjemme og krysset av der jeg tror jeg krysset av på utredningen så fikk jeg 41. Vet ikke helt hva det vil si. Så fikk jeg masse spørsmål og oppgaver som jeg skulle svare på mens de filmet. Skulle blandt annet lage fortellinger ut ifra ting og bilder. Syns det er vanskelig. Den ene var en bok med bilder av frosker som fløy på blader også mistet de bladene da det ble dagen også var det noen griser som fløy. Visste ikke hva jeg skulle fortelle jeg, så jeg sa bare det jeg så på bildene. Også var det noen bilder med apekatter og kokosnøtter, der skulle jeg se på bildene, så tok hun de bort også skulle jeg fortelle hva jeg så. Nå lurer jeg så fælt på om jeg gjorde det riktig. Skulle ønske hun sa noe om det. Hvordan er det normalt å løse sånne oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    38

  • Madelenemie

    27

  • frosken

    18

  • slabbedask

    16

Mest aktive i denne tråden

Jeg har startet utredning nå. Fikk masse påstander som jeg skulle krysse av på om jeg var enig, litt enig, litt uenig og helt uenig i. Samme skjema finnes på nett. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men da jeg prøvde hjemme og krysset av der jeg tror jeg krysset av på utredningen så fikk jeg 41. Vet ikke helt hva det vil si. Så fikk jeg masse spørsmål og oppgaver som jeg skulle svare på mens de filmet. Skulle blandt annet lage fortellinger ut ifra ting og bilder. Syns det er vanskelig. Den ene var en bok med bilder av frosker som fløy på blader også mistet de bladene da det ble dagen også var det noen griser som fløy. Visste ikke hva jeg skulle fortelle jeg, så jeg sa bare det jeg så på bildene. Også var det noen bilder med apekatter og kokosnøtter, der skulle jeg se på bildene, så tok hun de bort også skulle jeg fortelle hva jeg så. Nå lurer jeg så fælt på om jeg gjorde det riktig. Skulle ønske hun sa noe om det. Hvordan er det normalt å løse sånne oppgaver?

 

Hvis du gjorde det riktig har du ikke AS. (noe sånt, vel).

 

Det der med filming og oppgaver om frosker og flygende griser har jeg ikke vært borti. Høres ut som no slags barneutredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene var en bok med bilder av frosker som fløy på blader også mistet de bladene da det ble dagen også var det noen griser som fløy. Visste ikke hva jeg skulle fortelle jeg, så jeg sa bare det jeg så på bildene. Også var det noen bilder med apekatter og kokosnøtter, der skulle jeg se på bildene, så tok hun de bort også skulle jeg fortelle hva jeg så.

Og nå sitter de på kontoret med videoene og har seg en god latter mens de spiser fyrstekake... og så rulles terningen. Diagnose-terningen. And they all lived happily ever after.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenNorskeElg

Har du link til internettversjonen av testen ?`Jeg ble ikke tester på flygende elger eller slikt men jeg var ikke på noe sånn ekspertsenter da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poneget er jo ikke å gjøre det "riktig", men gjøre det slik du føler det er naturlig for deg - det er det de trenger for å gi deg rett diagnose. Hvis du følte det var rett for deg å bare beskrive det du så på bildene, så gjorde du det "rett". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har startet utredning nå. Fikk masse påstander som jeg skulle krysse av på om jeg var enig, litt enig, litt uenig og helt uenig i. Samme skjema finnes på nett. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men da jeg prøvde hjemme og krysset av der jeg tror jeg krysset av på utredningen så fikk jeg 41. Vet ikke helt hva det vil si. Så fikk jeg masse spørsmål og oppgaver som jeg skulle svare på mens de filmet. Skulle blandt annet lage fortellinger ut ifra ting og bilder. Syns det er vanskelig. Den ene var en bok med bilder av frosker som fløy på blader også mistet de bladene da det ble dagen også var det noen griser som fløy. Visste ikke hva jeg skulle fortelle jeg, så jeg sa bare det jeg så på bildene. Også var det noen bilder med apekatter og kokosnøtter, der skulle jeg se på bildene, så tok hun de bort også skulle jeg fortelle hva jeg så. Nå lurer jeg så fælt på om jeg gjorde det riktig. Skulle ønske hun sa noe om det. Hvordan er det normalt å løse sånne oppgaver?

 

Som en del i din utredning har de benyttet ADOS modul 4. Det er ikke hvordan du svarer på enkeltspørsmålene du får som vil avgjøre konklusjon mht diagnose, de ulike testene til sammen danner grunnlaget. Jeg synes ikke du bør lese alt for mye om de ulike testene før du utredningen er ferdig, men dersom du ønsker å ha en oversikt over hvordan utredning av voksne anbefales gjennomført, så kan du se på dette dokumentet: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/RFM/Retningslinjer%20utredning%20ASF%20voksne.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del i din utredning har de benyttet ADOS modul 4. Det er ikke hvordan du svarer på enkeltspørsmålene du får som vil avgjøre konklusjon mht diagnose, de ulike testene til sammen danner grunnlaget. Jeg synes ikke du bør lese alt for mye om de ulike testene før du utredningen er ferdig, men dersom du ønsker å ha en oversikt over hvordan utredning av voksne anbefales gjennomført, så kan du se på dette dokumentet: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/RFM/Retningslinjer%20utredning%20ASF%20voksne.pdf

 

Når jeg ble utredet ble jeg fortalt at det gjorde ingen forskjell for resultatet om jeg visste mye om testene, ingenting om testene, om jeg hadde inngående kunnskap om autisme eller knapt kunne fortelle hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble utredet ble jeg fortalt at det gjorde ingen forskjell for resultatet om jeg visste mye om testene, ingenting om testene, om jeg hadde inngående kunnskap om autisme eller knapt kunne fortelle hva det var.

 

Det tror jeg ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke stemmer.

 

Det var nå det hun sa. Jeg hadde ingen interesse for autisme-testing og har det heller ikke nå, så hadde uansett ingen planer om å "øve meg" ;) Kanskje det ikke gjør stor forskjell fordi man nettopp ser på summen av resultatet og ingen enkelt-svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå det hun sa. Jeg hadde ingen interesse for autisme-testing og har det heller ikke nå, så hadde uansett ingen planer om å "øve meg" ;) Kanskje det ikke gjør stor forskjell fordi man nettopp ser på summen av resultatet og ingen enkelt-svar.

 

Jeg mener det prinsipielt er en klar fordel å ikke lese seg opp på de testene man skal gjennomgå på forhånd. Samtidig så man nok gjennom en langvarig grundig utredning som regel uansett komme frem til korrekt resultat.

 

Når man f.eks. IQ-tester barn, så anses det f.eks. ikke hensiktsmessig å teste for ofte, fordi tidligere testing vil påvirke neste testresultat dersom det blir for kort tidsperiode i mellom. Tilsvarende med en haug av andre tester - dersom man av en eller annen grunn fristes til å påvirke testresultatet i en eller annen retning, så finnes det gode muligheter for det dersom man har god kjennskap til testen.

 

Nå som de fleste har gode muligheter til å sette seg inn i testers innhold på forhånd via nettet, så vet jo også utrederne at så er tilfellet, og kan ta høyde for det i sin totalvurdering. Folk kan jo ikke nektes å sette seg inn i testene på forhånd, men testene er ikke konstruert med tanke på det og skåringen er heller ikke beregnet på det, så for mye forhånds"trening" vil helt klart kunne gi et mindre sikkert testresultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ble utredet ble jeg fortalt at det gjorde ingen forskjell for resultatet om jeg visste mye om testene, ingenting om testene, om jeg hadde inngående kunnskap om autisme eller knapt kunne fortelle hva det var.

 

 

Det tror jeg ikke stemmer.

 

Ikke jeg heller.

 

Jeg tror heller ikke noe på noen diagnose for dem som faktisk ikke har noen problemer! Viss den antatte aspergeren ikke gir symptomer i hverdagen, er det neppe riktig at vedkommende faktisk har eller skal få denne diagnosen.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke jeg heller.

 

Jeg tror heller ikke noe på noen diagnose for dem som faktisk ikke har noen problemer! Viss den antatte aspergeren ikke gir symptomer i hverdagen, er det neppe riktig at vedkommende faktisk har eller skal få denne diagnosen.

Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

 

 

Man kan godt ha vansker i hverdagen, uten at det er helt opplagt hva det skyldes. En av grunnene til at man utvikler strukturerte utredningsmetoder, er å forsøke å unngå at fagpersoner for kjapt trekker konklusjoner om hva som skyldes hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke jeg heller. Jeg tror heller ikke noe på noen diagnose for dem som faktisk ikke har noen problemer! Viss den antatte aspergeren ikke gir symptomer i hverdagen, er det neppe riktig at vedkommende faktisk har eller skal få denne diagnosen. Anonymous poster hash: 9ab62...bc4

Nei, selvfølgelig ikke. Det er jeg helt enig i. Men nå har jeg inntrykk av at trådstarter sliter endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har startet utredning nå. Fikk masse påstander som jeg skulle krysse av på om jeg var enig, litt enig, litt uenig og helt uenig i. Samme skjema finnes på nett. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men da jeg prøvde hjemme og krysset av der jeg tror jeg krysset av på utredningen så fikk jeg 41. Vet ikke helt hva det vil si. Så fikk jeg masse spørsmål og oppgaver som jeg skulle svare på mens de filmet. Skulle blandt annet lage fortellinger ut ifra ting og bilder. Syns det er vanskelig. Den ene var en bok med bilder av frosker som fløy på blader også mistet de bladene da det ble dagen også var det noen griser som fløy. Visste ikke hva jeg skulle fortelle jeg, så jeg sa bare det jeg så på bildene. Også var det noen bilder med apekatter og kokosnøtter, der skulle jeg se på bildene, så tok hun de bort også skulle jeg fortelle hva jeg så. Nå lurer jeg så fælt på om jeg gjorde det riktig. Skulle ønske hun sa noe om det. Hvordan er det normalt å løse sånne oppgaver?

hei!

jeg kjenner testene. De brukte de ikke på meg da jeg fikk diagnosen asperger, jeg fikk asperger uten utredning må jeg vel nesten skrive.

men pga av utprøving av oxytocin måtte jeg senere gjennom en sånn type utredning.

jeg husker historien om frosker på blader som flyr...jeg likte det ikke, og klarte ikke si stort, jeg fikk drahjelp av psykologen, hun fortalte hva som skjedde på sidene, så tok jeg neste side, jeg ble forbauset og syns dette fantasisystemet kom for brått på.

på historien om apekatten, ble jeg stiv, fordi jeg konsentrerte meg om å gjenfortelle historien nøyaktig som psykologen hadde fortalt den.

jeg holdt da hendene stivt ned og så ned i gulvet...fordi jeg konsentrerte meg, det de så på var ikke hvor nøyaktig og presist jeg gjenfortalte, men måten jeg oppførte meg på:-(

det plaget meg en stund, for jeg kan være løs og ledig og henslengt bare jeg ikke må konsentrere meg ekstremt.

jeg er ikke sånn stiv til daglig, jeg ble det fordi jeg ville gjøre det riktig.

kort tid etter tok jeg nøyaktig de samme testene på nytt, og da:-) husket jeg det så godt!!

både rekkefølger, systemer, historer osv...jeg var forberedt og de sa dette viste at slike tester ikke kan gjøres med så korte mellomrom når jeg tydeligvis husket for bra, gjenkjente og visste hva de var ute etter.

så der har nok Frosken rett.

men glad jeg slapp sånn utredning før jeg ble diagnostisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjorde det riktig har du ikke AS. (noe sånt, vel).

 

Det der med filming og oppgaver om frosker og flygende griser har jeg ikke vært borti. Høres ut som no slags barneutredning.

 

De sa det var slik de utredet voksne.

 

Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå sitter de på kontoret med videoene og har seg en god latter mens de spiser fyrstekake... og så rulles terningen. Diagnose-terningen. And they all lived happily ever after.

 

Noen følger etter meg

kan kjenne pusten dems i nakken

og hvis jeg ikke kjapper meg nå

så tar'em meg igjen neri bakken

Jeg begynner å løpe

Hva er det dem vil meg

Jeg prøver å snu meg

det er ingen der....

det er ingen der

Jeg er så paranoid (Han er så paranoid)

Jeg er så paranoid (Han er så paranoid)

Jeg er så paranoiiid (paranoiiiiiid)

Jeg er så paranoid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poneget er jo ikke å gjøre det "riktig", men gjøre det slik du føler det er naturlig for deg - det er det de trenger for å gi deg rett diagnose. Hvis du følte det var rett for deg å bare beskrive det du så på bildene, så gjorde du det "rett". 

 

Det føles ikke på noen som helst måte naturlig å lage fortellinger til en voksen dame, det var bare veldig veldig pinlig syns jeg. Men du har vel et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del i din utredning har de benyttet ADOS modul 4. Det er ikke hvordan du svarer på enkeltspørsmålene du får som vil avgjøre konklusjon mht diagnose, de ulike testene til sammen danner grunnlaget. Jeg synes ikke du bør lese alt for mye om de ulike testene før du utredningen er ferdig, men dersom du ønsker å ha en oversikt over hvordan utredning av voksne anbefales gjennomført, så kan du se på dette dokumentet: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/RFM/Retningslinjer%20utredning%20ASF%20voksne.pdf

 

Takk for linken, jeg har fått den før, men jeg blir bare forvirret for jeg tenker at jeg sikkert ikke har samme oppfatningen av meg selv som det andre har og derfor kan jeg heller ikke si noe om hvordan jeg er mtp en diagnose. Så blir jeg bare forvirra. Men disse fortellingene jeg skulle lage, det likte jeg ikke. Også fikk jeg et bilde med mange ting på og skulle si hva jeg så. Men det var jo så mange ting, skulle jeg sagt alle så hadde jeg jo vært der enda. Jeg sa noen ting, men så klarte jeg ikke finne ord på noen av tingene og da ble det bare rot så da sa jeg bare at det var så mange ting og da slapp jeg si fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...