Gå til innhold

Altfor strenge regler vedr. fratakelse av førerkort


meaningfull

Anbefalte innlegg

meaningfull

Hei,

 

Jeg hadde en "manisk" episode rundt juletider i år hvor jeg studerte veldig mye på alternativ medisin og tankesett, chakraer, yin yang osv, og hvordan f.eks. en del av chakraene er koblet inn mot våre vitale organer.

 

Jeg filosoferte meg også frem til at om Jesus er Guds enborne sønn, så må han være den aller første humanoiden og mennesket som blei skapt i universet. Fra dag 1, før jordkloden og alt. Eksistensielle og filosofiske tanker altså.

 

Jeg blei da noe giret på dette, og gjorde tabben i å kommunisere dette til folk rundt meg. De skjønte jo ikke stort, og varslet Politi / helsevesen som fikk meg innlagt i ca. 1 mnd på sykehus. 

 

Helsevesen og psykiaterne skjønte jo ikke stort heller for de har jo helt andre systemer og tankesett de opererer ut fra. Men har de rett likevel ?

 

Selvsagt ikke. De bare MØLJER gjennom og får viljen sin uansett. Direkte overgrep. Jeg er nok ikke den første som har blitt angrepet på denne måten ?

 

Anyways: Det jeg ville si var at dette var en tidsbestemt periode rundt juletider, og at jeg etter dette da ikke har vært så "høytflyvende". Dette er tildels også noe jeg styrer veldig selv, stikk i strid med hva psykiaterne skulle tro.

 

Jeg fikk så fratatt førerkortet mitt, og må da inn i disse idiotsystemene til psykiaterne med diagnoser og styr, noe jeg overhodet ikke er enig i. Jeg har kjørt plettfritt i over 15 år og aldri hatt noen ulykker. 

 

Jeg undrer meg da over hvilke totalt idiotiske regler de har klart innføre på dette i Norge. Det er greit at man blir fratatt førerkortet midlertidig, men i såååå lang tid og med så framovervirkende kraft? Stort, stort hån.

 

Psykiaterne mener jeg har manglende sykdomsinnsikt, men det har jeg ikke. Jeg skjønner mani, og jeg skjønner depresjon, men jeg er rett og slett ikke enig i diagnosen bipolar lidelse.

Jeg tipper nok at det i veldig, veldig mange tilfeller ofte er eksistensielle kriser og perioder av folk sin liv dette, og så kommer da den totalt idiotiske psykiatrien og legger beslag på dette som noe som de bestemmer over, og eier.

 

Litt vel mye detaljer i dette innlegget, men jeg mener ihvertfall at reglene for dette bør forandres på. Foregår det noen politiske prosesser og diskusjon rundt dette i dag? 

Jeg trodde poenget skulle være å hjelpe folk, ikke spenne beina under de og gjøre det mye vanskeligere for folk å fungere.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    29

  • AnonymBruker

    27

  • meaningfull

    22

  • Madelenemie

    15

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hvis du har hatt minst en manisk episode som ikke var forårsaket av rusmidler, har du per definisjon en bipolar lidelse.

 

2. Her får du linken til førerkortforskriftene. Da ser du også hvor du kan henvende deg når du har meninger om disse:

 

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-for-behandling-av-forerkortsaker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Å glede. Nok en psykiater :-) 
 

Jeg er ikke enig i dette. Dere er flink til å dømme folk inn og ned i slike diagnoser, men jeg mener at folk er folk, og at dette rett og slett kan være eksistensielle perioder av livene til folk. 

Blir skrekkelig, skrekkerlig feil når psykiaterne skal få råde over hva som er sannhet og ikke. 

Tviler også veldig sterkt på at psykiatrien egentlig hjelper så mange med å bli flotte, hele og sterke individer. Folk går rundt som store spørsmålstegn og lurer på om de er "frisk nå" ++. 

2) OK, skal se på det. Her må vi få i gang debatt og forandring på dette i landet. 

Er greit med et par uker eller 1 mnd etter en manisk periode, men 6-12 måneder => altfor lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glede. Nok en psykiater :-) 

 

Jeg er ikke enig i dette. Dere er flink til å dømme folk inn og ned i slike diagnoser, men jeg mener at folk er folk, og at dette rett og slett kan være eksistensielle perioder av livene til folk. 

Blir skrekkelig, skrekkerlig feil når psykiaterne skal få råde over hva som er sannhet og ikke. 

Tviler også veldig sterkt på at psykiatrien egentlig hjelper så mange med å bli flotte, hele og sterke individer. Folk går rundt som store spørsmålstegn og lurer på om de er "frisk nå" ++. 

2) OK, skal se på det. Her må vi få i gang debatt og forandring på dette i landet. 

Er greit med et par uker eller 1 mnd etter en manisk periode, men 6-12 måneder => altfor lenge. 

 

Jeg har kun positive ting å si om mitt møte med psykiatrien.

 

Har snakket med fastlege som tidligere jobbet innen psykiatri, psykolog og psykiater. De tre er veldig ulike mennesketyper, opplever psykiater som varm og forståelsesfull, psykolog mer pragmatisk og presis, og fastlegen min er vennligheten selv.

 

Jeg har naturligvis respekt for at ikke alle får like god behandling, men jeg tror mange sitter med sin egen agenda og opplever sin behandler som inkompetent fordi vedkommende ikke nødvendigvis er enig med en selv. Og man har gjerne minimal innsikt i det faktum at det en selv anser hensiktsmessig ikke nødvendigvis er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jeg tror ikke de egentlig vet hva de driver med. 

 

Overbetalte kvakksalvere som ikke viser ekte empati. Er ikke bare opp og ned, stoffer i hjernene våre ++ Vi er også ekstremt avanserte skapninger bestående av 13 chakraer fra topp til tå. 

Dømmer så altfor mange, og hjelper så altfor få. 

Noterer de i loggene sine, og tror de har gjort en så bra jobb, men så egentlig så har de ikke hjulpet folk i det hele tatt... 

Uansett, så var det dette med altfor lang framadvirkende kraft av vedtaket jeg vil ha slutt på. Er greit at man i 1 mnd eller så, ikke kan kjøre bil etter en oppstemt / manisk periode, men 6-12 måneder og livsvarig vedtak på dette blir helt feil.

 

Psykiatrien har fått altfor, altfor stor makt, samt da eneste forståelse om at medisin er den eneste måten å holde mennesker friske på. Jeg mener man bestemmer dette mye mer i sitt eget hode, enn at det bare er medisiner som hjelper imot dette, og da heller ikke bør være et krav for at man skal få tilbake lappen.
 

På tide med forandring med disse totalt umenneskelige tiltakene. 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett, så var det dette med altfor lang framadvirkende kraft av vedtaket jeg vil ha slutt på. Er greit at man i 1 mnd eller så, ikke kan kjøre bil etter en oppstemt / manisk periode, men 6-12 måneder og livsvarig vedtak på dette blir helt feil.

 

 

 

Antar psykiaterne vet et og annet om hvor stor faren er for at en skal få anfall igjen når en først har fått det, og hvor mye faren blir redusert i løpet av f.eks. seks måneder.

 

Selv har jeg overhodet ikke peiling på dette, men på generelt grunnlag er jeg glad for at det stilles ganske strenge krav til de som skal ha førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

meaningfull

Kan så være, men jeg har mye mer kontroll enn de tror. Man vet jo når man er eksperimentell og går i dybden på ting, og da ikke gjør dette. Jeg mener man kan styre manier mye mer enn psykiatere tror. 

 

Tipper nok du ikke hadde vært like glad for det selv, om du selv hadde blitt utsatt for det samme, og virkelig kunne forstå litt mer over hvor altfor kraftige tiltak dette er.

 

Ekstremt provoserende. Og psykiatrien har overhodet ikke alle svarene, så derfor bør de ikke få ha makt til å handle i forhold det heller. 

 

Forandring må til.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Flere som blir provosert av disse tiltakene ? Har erfaring med dette ? 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

 

Jeg hadde en "manisk" episode rundt juletider i år hvor jeg studerte veldig mye på alternativ medisin og tankesett, chakraer, yin yang osv, og hvordan f.eks. en del av chakraene er koblet inn mot våre vitale organer.

 

Jeg filosoferte meg også frem til at om Jesus er Guds enborne sønn, så må han være den aller første humanoiden og mennesket som blei skapt i universet. Fra dag 1, før jordkloden og alt. Eksistensielle og filosofiske tanker altså.

 

Jeg blei da noe giret på dette, og gjorde tabben i å kommunisere dette til folk rundt meg. De skjønte jo ikke stort, og varslet Politi / helsevesen som fikk meg innlagt i ca. 1 mnd på sykehus. 

 

Helsevesen og psykiaterne skjønte jo ikke stort heller for de har jo helt andre systemer og tankesett de opererer ut fra. Men har de rett likevel ?

 

Selvsagt ikke. De bare MØLJER gjennom og får viljen sin uansett. Direkte overgrep. Jeg er nok ikke den første som har blitt angrepet på denne re.

Fungerte du i jobb, og blant familie og venner?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jepp. 

Poenget mitt med dette innlegget er de altfor lange tidsfristende de har satt på dette. Er greit med et par uker eller 1 mnd, men 6-12 måneder tid og kanskje lengre. Hva er det godt for ?

 

Altfor kraftige tiltak.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Flere som blir provosert av disse tiltakene ? Har erfaring med dette ? 

Ja jeg ble veldig provosert og irritert da de tok fra meg lappen, og syns det var urettferdig. Har nå dispensasjon men jeg kjører jo ikke lenger, kan like godt selge bilen. 

 

Men ble du virkelig innlagt fordi du var åndelig? Eller var det pga manien? Her støtter både sykepleieren og psykiateren mine åndelige tanker, de sier det er opp til meg hva jeg vil tro på og det er som med kristendommen. Så de ser ikke på det som sykdom, sykepleieren syns det er spennende og interessant å høre på. Men tror jeg er litt mindre åndelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 

Poenget mitt med dette innlegget er de altfor lange tidsfristende de har satt på dette. Er greit med et par uker eller 1 mnd, men 6-12 måneder tid og kanskje lengre. Hva er det godt for ?

 

Altfor kraftige tiltak.

 

Jeg tror det er bra at det settes ganske lang tidsfrist dersom folk har redusert sykdomsinnsikt slik det kan virke som om du har. Det kan ta tid å bli god på egenvurdering mht oppstemthet, og noe av det mest typiske ved oppstemthet er jo nettopp ukritisk atferd /dårlig vurderingsevne.

 

Så vidt jeg vet er dette et europeisk regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jeg er ikke enig med deg på dette. Jeg har ikke noe manglende sykdomsinnsikt. Jeg hadde en episode tidlig i 20 årene og kjenner godt til dette fra før av også. Bare mener at disse diagnosene som de slenger rundt seg med er noe stort bullshit, og altfor stigmatiserende. 

6-12 måneder er altfor, altfor lang tid. 

OK, ja, mener å ha lest at dette er noe EU-tull de har kommet med... 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig med deg på dette. Jeg har ikke noe manglende sykdomsinnsikt. Bare mener at disse diagnosene som de slenger rundt seg med er noe stort bullshit, og altfor stigmatiserende. 

OK, ja, mener å ha lest at dette er noe EU-tull de har kommet med... 

 

Vi får håpe av du mener det samme om noen år, dvs. at du slipper å få flere manier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Men det blir kanskje håpløst å diskutere dette med slike som deg også, som ikke har samme oppfatning av meg om at en mani ofte kan komme av naturlige eksistensielle perioder av livene til folk ++

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Vi? Hvem er vi... Arrogant og likegyldig tone på deg :)

Tror nok ikke jeg er alene om synes at dette er totalt idiotiske regler... Lett for folk som ikke har opplevd dette i real life og synes og mene med nesa i sky som du gjør her.

Bort med reglene. Få i gang politisk debatt på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir kanskje håpløst å diskutere dette med slike som deg også, som ikke har samme oppfatning av meg om at en mani ofte kan komme av naturlige eksistensielle perioder av livene til folk ++

 

 

Poenget mitt er at dersom du har rett mht din egen situasjon, så kommer du ikke til å få flere manier. Dersom du ikke er fullt så heldig, så har du en lengre vei å gå mht å finne ut av hvordan håndtere bipolar lidelse. Jeg har fungert som nærmeste pårørende i svært mange år til en med bipolar lidelse type 1, så jeg har forholdt meg mye til denne sykdommen. Måten du skriver om dette på, minner om hvordan en del ser på manier før de har fått full sykdomsinnsikt. Hvis du ikke har lest den, så vil jeg anbefale boken Mitt urolige sinn av Kay Jamison.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

OK, jeg mener altså at dette var selvvalgt rundt juletider. Det blei til slutt så mye info, at det blei litt mye, men da at dette kom over at jeg holdt på å sette meg inn i store ting.

 

Uansett står jeg på det samme: En mani kommer => maks. 1 mnd uten sertifikat. Ikke 6-12 jævla mnder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Å glede. Nok en psykiater :-) 

(...)

Blir skrekkelig, skrekkerlig feil når psykiaterne skal få råde over hva som er sannhet og ikke. 

 

 

Jeg må innrømme jeg ikke alltid har vært like overbevist av psykiatere i rettsvesenet, men i ditt tilfelle ser jeg ikke noe alternativ.

 

Det finnes kanskje ikke noe udiskutabelt fasitsvar på hvor stor trafikkrisiko du utgjør. Noen MÅ uansett ta beslutningen og da må man stole på de som kan mest om området, i dette tilfellet psykiatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg mener altså at dette var selvvalgt rundt juletider. Det blei til slutt så mye info, at det blei litt mye, men da at dette kom over at jeg holdt på å sette meg inn i store ting.

 

Uansett står jeg på det samme: En mani kommer => maks. 1 mnd uten sertifikat. Ikke 6-12 jævla mnder. 

 

Du har selvfølgelig rett til å ha din oppfatning om dette. Min oppfatning er at særlig i tidlig fase av bipolar lidelse type 1, bør  det ikke være uvanlig å inndra førerkort for 6-12 mnd. Inntil man har fått nok sykdomsinnsikt til at man sannsynligvis vil gjenkjenne og sørge for å få stoppet begynnende mani, så bør man etter min oppfatning ikke ha mulighet til å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...