Gå til innhold

Altfor strenge regler vedr. fratakelse av førerkort


meaningfull

Anbefalte innlegg

meaningfull

Jeg må innrømme jeg ikke alltid har vært like overbevist av psykiatere i rettsvesenet, men i ditt tilfelle ser jeg ikke noe alternativ.

 

Det finnes kanskje ikke noe udiskutabelt fasitsvar på hvor stor trafikkrisiko du utgjør. Noen MÅ uansett ta beslutningen og da må man stole på de som kan mest om området, i dette tilfellet psykiatere.

 

 

Tulling. Hvem er du til å dømme? Var ikke dette jeg ba om synspunkter på heller. Poenget er at reglene i Norge er altfor strenge på dette, din nisse. 6-12 mnd => er en evighet i real life, så ikke kommenter om du ikke har en praktsisk forståelse av dette.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    29

  • AnonymBruker

    27

  • meaningfull

    22

  • Madelenemie

    15

meaningfull

Du har selvfølgelig rett til å ha din oppfatning om dette. Min oppfatning er at særlig i tidlig fase av bipolar lidelse type 1, bør  det ikke være uvanlig å inndra førerkort for 6-12 mnd. Inntil man har fått nok sykdomsinnsikt til at man sannsynligvis vil gjenkjenne og sørge for å få stoppet begynnende mani, så bør man etter min oppfatning ikke ha mulighet til å kjøre bil.

Igjen tull: 6-12 mnd er altfor lang tid. Man er jo ikke manisk et helt år på ettertid.

Ber om at folk som ikke har hatt manier selv og har bedre innsikt enn dette ikke svarer i denne tråden. 

Stoler DEFINTIVT ikke på psykiatere i denne saken. Overbetalte pillepoppere. 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Tulling. Hvem er du til å dømme? Var ikke dette jeg ba om synspunkter på heller. Poenget er at reglene i Norge er altfor strenge på dette, din nisse. 6-12 mnd => er en evighet i real life, så ikke kommenter om du ikke kan fatte det.

Ok. Jeg skjønner at du er umoden og mangler impulskontroll. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tulling. Hvem er du til å dømme? Var ikke dette jeg ba om synspunkter på heller. Poenget er at reglene i Norge er altfor strenge på dette, din nisse. 6-12 mnd => er en evighet i real life, så ikke kommenter om du ikke har en praktsisk forståelse av dette.

 

Er du "høy" nå?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Igjen tull: 6-12 mnd er altfor lang tid. Man er jo ikke manisk et helt år på ettertid.

Ber om at folk som ikke har hatt manier selv og har bedre innsikt enn dette ikke svarer i denne tråden. 

Stoler DEFINTIVT ikke på psykiatere i denne saken. Overbetalte pillepoppere. 

 

Tydelig du har null selvinnsikt. Er nok tryggest du ikke er i trafikken.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tulling. Hvem er du til å dømme? Var ikke dette jeg ba om synspunkter på heller. Poenget er at reglene i Norge er altfor strenge på dette, din nisse. 6-12 mnd => er en evighet i real life, så ikke kommenter om du ikke har en praktsisk forståelse av dette.

Kom du hit bare for å lage bråk?

Synes det er det eneste du har bidratt med så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Kom du hit bare for å lage bråk?

Synes det er det eneste du har bidratt med så langt.

Selvsagt. Jeg kom hit bare for å lage bråk. Nei, men disse reglene provoserer meg med flere KRAFTIG.

Psykiaterne har fått altfor stor makt, og regelen som de nå praktiserer med 6-12 mnd vurderingsperiode er altfor, altfor lang tid. En mani varer ikke i så lang tid, mens i mellomtiden så blir man kraftig lidende i både jobbsammenheng og dagliglivet ellers av disse altfor strenge reglene. 

En del psykiatere setter tydeligvis likhetstegn ved medisinbruk og å holde manier i sjakk, men det er det langt fra alle som er enige i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har samme diagnose som deg - bipolar. Jeg kan godt forstå disse reglene. Selv om en mani kan vare kort tid, vet man ikke når den kommer tilbake og hvor lenge den da varer. Jeg har selv veldig god innsikt i egen sykdom og følges opp av psykolog hver andre uke, men likevel er det ikke alltid vi klarer å få bukt med svingningene 100%. Jeg tenker mer på de jeg kunne ha rammet i trafikken enn meg selv, det synes jeg alle bør gjøre. 



Anonymous poster hash: 50711...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

OK, ja absolutt, men jeg er 100% rolig nå, og har vært det siden februar. 

Har def. ikke troen på at medisiner er eneste løsning her, og er heller ikke enig i denne diagnosen de prøver å presse på meg. Alle svinger vi. 

 

Var ikke det at jeg var så ekstremt peaka rundt juletider, men mer det jeg sa til folk de reagerte på. 

 

Jeg mener altså at mine "manier" da kom som følge av en såkalt eksistensiell krise, og at dette ikke nødvendigvis er noe man skal sykdomsbetegne, og da varig for resten av livet. Dette er jeg rett og slett ikke enig i. 

Igjen: Psykiaterene har fått altfor stor makt, og det er andre forklaringer enn å bare sykdomsbedømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OK, ja absolutt, men jeg er 100% rolig nå, og har vært det siden februar. 

Har def. ikke troen på at medisiner er eneste løsning her, og er heller ikke enig i denne diagnosen de prøver å presse på meg. Alle svinger vi. 

 

 

Ikke så mye. Høres ikke normalt ut.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Deg om det.

Siste innlegget jeg skriver i denne tråden. Tydelig at dere har ståltro på psykiatrien, og dens behandlingsmetoder, så vi blir nok ikke enige om dette.  

Poenget er at observasjonsperioden er altfor lang. Når folk er manisk, rusa eller i annen ustabil tilstand, så er det selvsagt ikke bra at de får beholde sertifikatet, men å avstraffe folk med 6-12 måneder eller lengre periode er rett og slett ikke rett. 

Det pågår jo en diskusjon om dette i media nå også i forhold diabetes, og det er det naturligvis en grunn til. Altfor stigmatiserende tiltak dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

Jeg la meg inn frivillig pga mani på dagen jeg ble manisk fordi jeg skjønner det selv

Mot nektes jeg lappen!

Har fått ny lege så håper å få den tilbake snart med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forståelse for at ikke alle er i god nok stand til å kjøre og dermed ikke bør ha førerkort. Men jeg oppfatter regelverket litt på ville veger. Jeg tror det er flere som blir fratatt førerkortet som er i full stand til å ha førerkort. Det er greit som flere skriver at det ikke er en rettighet å kunne få kjøre bil. Men konsekvensene kan være veldig store for de som mister førerkortet. Jeg ville ikke først og fremst gått på psykiaterne her. De gjør bare sin plikt. Men jeg håper de kan se litt mer fornuftig på regelverket. De tar ikke førerkortet fra alle som drikker på grunn av at enkelte kjører i promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at ikke alle er i god nok stand til å kjøre og dermed ikke bør ha førerkort. Men jeg oppfatter regelverket litt på ville veger. Jeg tror det er flere som blir fratatt førerkortet som er i full stand til å ha førerkort. Det er greit som flere skriver at det ikke er en rettighet å kunne få kjøre bil. Men konsekvensene kan være veldig store for de som mister førerkortet. Jeg ville ikke først og fremst gått på psykiaterne her. De gjør bare sin plikt. Men jeg håper de kan se litt mer fornuftig på regelverket. De tar ikke førerkortet fra alle som drikker på grunn av at enkelte kjører i promille.

Liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

Jeg la meg inn frivillig pga mani på dagen jeg ble manisk fordi jeg skjønner det selv

Mot nektes jeg lappen!

Har fått ny lege så håper å få den tilbake snart med han

Jeg håper også at du får en fornyet vurdering i forhold til dette snart. Sett fra mitt perspektiv, så har du vist god evne til å ta vare på deg selv de siste årene (jeg husker ikke helt hvor lenge det er siden du ble så fryktelig dårlig nå), og da mener jeg at man kan regne med at du vil oppsøke hjelp raskt ved forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Fått svar fra diverse foreninger i dag, ser ut som de er veldig enige med oss i at dette lovverket bør forandres:

 

Svar1: "Hei. Vi har virkelig prøvd å få gehør på dette - sendt inn høringssvar på høringen som har vært og kontaktet helsefraksjonen. En vi har hatt endel kontakt med der er Morten Wold, likandes fyr det går an å snakke med.
 

Folk knyttet til oss har også sendt inn private høringsuttalelser der de beskriver hvordan ting vil bli om de mister lappen. Noen sågar har sendt inn kjøretest på reaksjon for å dokumentere at de ikke er sløv som mnange hevder de vil bli...men man blir ikke hørt. Media vil ikke ta dette opp fra denne vinkelen kan det synes som..vi har prøvd alle aviser.

Vi har også vært på mentalhelse og rådet for psykisk helse for at de skal gå ut o9mkring dette..de er mye større organisasjoner4 så veldig viktig at de kommer på banen..men interessen der også er relativt lunken...så vi vet ikke vår arme råd her snart...i verste fall vil 70 000 miste lappen...hva vil bli gitt dem som kompensasjon?? sannsynligvi9s ikke noe.."

Svar2: "Det er et utrolig tungt og til tider diskriminerende lovverk. Du kan ta kontakt med fylkesmannen og skrive klage, pasient og brukerombudet tilknyttet til fylke kan rådgi i slike saker. Jeg oversender mailen din til svartjenesten og advokaten svarer. Vi kan ikke gå inn i enkeltsaker, men kan veilede på et generellt grunnlag."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei,

 

Jeg hadde en "manisk" episode rundt juletider i år hvor jeg studerte veldig mye på alternativ medisin og tankesett, chakraer, yin yang osv, og hvordan f.eks. en del av chakraene er koblet inn mot våre vitale organer.

 

Jeg filosoferte meg også frem til at om Jesus er Guds enborne sønn, så må han være den aller første humanoiden og mennesket som blei skapt i universet. Fra dag 1, før jordkloden og alt. Eksistensielle og filosofiske tanker altså.

 

Jeg blei da noe giret på dette, og gjorde tabben i å kommunisere dette til folk rundt meg. De skjønte jo ikke stort, og varslet Politi / helsevesen som fikk meg innlagt i ca. 1 mnd på sykehus. 

 

Helsevesen og psykiaterne skjønte jo ikke stort heller for de har jo helt andre systemer og tankesett de opererer ut fra. Men har de rett likevel ?

 

Selvsagt ikke. De bare MØLJER gjennom og får viljen sin uansett. Direkte overgrep. Jeg er nok ikke den første som har blitt angrepet på denne måten ?

 

Anyways: Det jeg ville si var at dette var en tidsbestemt periode rundt juletider, og at jeg etter dette da ikke har vært så "høytflyvende". Dette er tildels også noe jeg styrer veldig selv, stikk i strid med hva psykiaterne skulle tro.

 

Jeg fikk så fratatt førerkortet mitt, og må da inn i disse idiotsystemene til psykiaterne med diagnoser og styr, noe jeg overhodet ikke er enig i. Jeg har kjørt plettfritt i over 15 år og aldri hatt noen ulykker. 

 

Jeg undrer meg da over hvilke totalt idiotiske regler de har klart innføre på dette i Norge. Det er greit at man blir fratatt førerkortet midlertidig, men i såååå lang tid og med så framovervirkende kraft? Stort, stort hån.

 

Psykiaterne mener jeg har manglende sykdomsinnsikt, men det har jeg ikke. Jeg skjønner mani, og jeg skjønner depresjon, men jeg er rett og slett ikke enig i diagnosen bipolar lidelse.

Jeg tipper nok at det i veldig, veldig mange tilfeller ofte er eksistensielle kriser og perioder av folk sin liv dette, og så kommer da den totalt idiotiske psykiatrien og legger beslag på dette som noe som de bestemmer over, og eier.

 

Litt vel mye detaljer i dette innlegget, men jeg mener ihvertfall at reglene for dette bør forandres på. Foregår det noen politiske prosesser og diskusjon rundt dette i dag? 

Jeg trodde poenget skulle være å hjelpe folk, ikke spenne beina under de og gjøre det mye vanskeligere for folk å fungere.

Hei!

 

Det har nok mye med hvem man møter i systemet.

 

jeg har som deg kjørt skadefritt, jeg har imidlertid autisme og fjernhet, dette vet de om,

 

men jeg blir ikke fratatt sertifikat, ikke av noen psykiater, jeg kjenner ansvar og tar ansvar, jeg tror det for de erfarne psykiatere er viktigere enn diagnose.

 

Jeg har prinsipp om å unngå bilkjøring ved slitenhet, at jeg gjør nettopp det, viser flere psykiater tillit til at jeg gjør,

 

Jeg syns det er bra at man er streng med hvem som får kjøre, jeg syns det er er ok at psykiatere kan mene mye om dette, det har de god faglig belegg for å mene noe om.

 

Jeg syns tidvis jeg er heldig som får kjøre bil, men som helhetsvurdering, med tanke på alt andre strever med, hiissighet og andre ting, syns jeg det på sett og vis det er rimelig at jeg får kjøre.

 

Jeg er aktsom og en ganske god sjåfør, og jeg tar normalt ingen sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jeg syns det er bra at man er streng med hvem som får kjøre, jeg syns det er er ok at psykiatere kan mene mye om dette, det har de god faglig belegg for å mene noe om.

 

Jeg syns tidvis jeg er heldig som får kjøre bil, men som helhetsvurdering, med tanke på alt andre strever med, hiissighet og andre ting, syns jeg det på sett og vis det er rimelig at jeg får kjøre.

 

Jeg er aktsom og en ganske god sjåfør, og jeg tar normalt ingen sjangser.

 

OK, flott å høre :) Viser man ansvar og er en god sjåfør så bør det være det aller viktigste.

 

Skal man gå rundt forhåndsdømme folk på denne måten, så burde man jo tatt sertifikatet fra ca. 50% eller mer av folket på rappen, pga de f.eks. kan få et illebefinnende en eller annen gang i fremtiden.

 

Veldig, veldig urettferdige regler dette. Skal noen forhåndsdømmes, så skal alle det.

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Jeg sa i utgangspunktet at jeg ikke skulle skrive noe mer i denne tråden, men det var pga forhåndsdømmingen fra diverse forumbrukere utfra mitt sinne mot disse totalt umenneskelige reglene.

Fant en veldig interessant artikkel her som belyste dette videre: http://www.nrk.no/telemark/_-norsk-politikk-skaper-ensomme-mennesker-1.12299024

 

Likte m.a. slutten her hvor Bente Moe i Helsedirektoratet svarte følgende på spørsmålet:

 

"– Hvis noen er i psykose, vil det at de ikke oppfyller kravene stoppe dem fra å sette seg i bilen?"

 
– Nei, helsekrav vil aldri kunne hindre personer i å kjøre uten førerkort, sier Moe."

Ergo er jo ikke logikken i disse reglene særlig stor. En psykotisk / manisk person som virkelig vil ut å kjøre vil da kunne gjøre dette likevel om vedkommende vil.
 
Jeg mener at man ikke bør frata førerkortet fra folk før de faktisk har gjort noe galt i trafikken. Leser i artikkelen at det faktisk er litt prosesser på dette, og det gjør meg glad. Totalt LATTERLIG regel dette, og om de virkelig skulle innføre dette, så bør det da gjelde for SAMTLIGE som en eller annen gang har blitt stilt en diagnose som kvalifiserer til fratak.

Håper politikere m.fl. vil se hvor utrolig svak logikken bak dette er, samt hvor unødvendig hardt det rammer. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...