Gå til innhold

Altfor strenge regler vedr. fratakelse av førerkort


meaningfull

Anbefalte innlegg

Med kjøre med 5mg valium blir ikke lov, men 30mg sobril og full dose tolvon er helt ok. Hva med å være litt konsekvent?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

Jeg reagerer mest på dette med "sederende antihistaminer" - det settes en streng grense der uten å ta hensyn til at mange AD og AP har minst like sterk antihistamin-effekt (og er tilsvarende og mer søvndyssende) og er lovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    29

  • AnonymBruker

    27

  • meaningfull

    22

  • Madelenemie

    15

AnonymBruker

Men dette er ikke et norsk påfunn, det er regler som i økende grad samordnes internasjonalt - og er delvis en konsekvens av at man har kommet frem til at det er ønskelig med en streng promillegrense.

Hvorfor ikke hapromillegrense på null for å være konsekvent. Det bør også være ulovlig å kjøre påvirket av cannabis.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på dette med "sederende antihistaminer" - det settes en streng grense der uten å ta hensyn til at mange AD og AP har minst like sterk antihistamin-effekt (og er tilsvarende og mer søvndyssende) og er lovlige.

 

Det at et medikament ikke står på listen, betyr ikke at det vil være lov å kjøre dersom man bruker medikamentet og blir redusert som følge av det. Det står eksplisitt at listen ikke er uttømmende. De generelle reglene gjelder alltid.

 

Det kan diskuteres i hvilken grad slike lister med medikamenter fungerer bra eller ikke, men i de tilfellene man har godt grunnlag for å si at bruk av medikamentet gir reduserte forutsetninger for trygg bilkjøring, så mener jeg man ikke kan unnlate å sette medikamentet på listen. Det beste eksemplet på dette er vel vival, for her har man i ganske stor grad testet og sett at til tross for at individer selv ikke opplever seg som reduserte, så er reaksjonshastighet etc. nedsatt. Jeg ble imidlertid overrasket over det som står om redusert kognitiv kapasitet som følge av benzo-bruk, - tankevekkende at man i Danmark krever kognitiv testing av pasienter som har brukt benzo regelmessig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjøre med 5mg valium blir ikke lov, men 30mg sobril og full dose tolvon er helt ok. Hva med å være litt konsekvent?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

Reglene knyttet til valium og sobril er vel rimelig konsekvente, siden det kreves at siste dose sobril skal være tatt minst 8 timer før kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det at et medikament ikke står på listen, betyr ikke at det vil være lov å kjøre dersom man bruker medikamentet og blir redusert som følge av det. Det står eksplisitt at listen ikke er uttømmende. De generelle reglene gjelder alltid.

Det kan diskuteres i hvilken grad slike lister med medikamenter fungerer bra eller ikke, men i de tilfellene man har godt grunnlag for å si at bruk av medikamentet gir reduserte forutsetninger for trygg bilkjøring, så mener jeg man ikke kan unnlate å sette medikamentet på listen. Det beste eksemplet på dette er vel vival, for her har man i ganske stor grad testet og sett at til tross for at individer selv ikke opplever seg som reduserte, så er reaksjonshastighet etc. nedsatt. Jeg ble imidlertid overrasket over det som står om redusert kognitiv kapasitet som følge av benzo-bruk, - tankevekkende at man i Danmark krever kognitiv testing av pasienter som har brukt benzo regelmessig tidligere.

Det ender vel med at benzo blir forbudt og ikke skrives ut lenger. Hva skal vi som ikke har effekt av ssri og andre ad, gjøre da? Begynne å drikke å risikere bli alkoholikere?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reglene knyttet til valium og sobril er vel rimelig konsekvente, siden det kreves at siste dose sobril skal være tatt minst 8 timer før kjøring.

Hvorfor kan en ikke vente x antall timer etter valium da?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan en ikke vente x antall timer etter valium da?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

Valium sitter veldig lenge i kroppen, og så vidt jeg har skjønt er det dette som er bakgrunnen for den foreslåtte regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valium sitter veldig lenge i kroppen, og så vidt jeg har skjønt er det dette som er bakgrunnen for den foreslåtte regelen.

 

Jeg merker ingen effekt etter 8-10 timer. Merker heller ingen forskjell på virkning av Valium og Sobril. Og hvorfor skal tolvon være lov? Jeg blir 3 ganger så sløv av 15mg tolvon som 5 mg valium. Dette viser hvor galt det går når maktsyke politikere og byråkrater får ture frem. 

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg merker ingen effekt etter 8-10 timer. Merker heller ingen forskjell på virkning av Valium og Sobril. Og hvorfor skal tolvon være lov? Jeg blir 3 ganger så sløv av 15mg tolvon som 5 mg valium. Dette viser hvor galt det går når maktsyke politikere og byråkrater får ture frem. 

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

Men det vil ikke være lov å kjøre med tolvon om du blir sløv av dem.

 

Hvis du ikke merker forskjell i virkning på valium og sobril, så bør du kanskje bruke sobril og ikke valium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det vil ikke være lov å kjøre med tolvon om du blir sløv av dem.

 

Hvorfor kan ikke bruke samme logikk når det gjelder valium?

 

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke merker forskjell i virkning på valium og sobril, så bør du kanskje bruke sobril og ikke valium?

 

Fordi dette går på prinsipp. Jeg er ikke en sånn som finner meg i hva som helst.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor kan ikke bruke samme logikk når det gjelder valium?

 

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

 

Fordi de har godt forskningsmessig belegg for at valium gjør folk mindre egnet som sjåfører - uten at sjåførene selv opplever det. Slik jeg ser det, så er det særlig det at man har påvist at folk subjektivt ikke opplever denne reduksjonen som gjør valium til en trafikkfarlig medisin. 10 mg valium sier å tilsvare en promille på 1.0 og 5 mg valium sies å innebære en påvirkning som ligger godt over nåværende promillegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de har godt forskningsmessig belegg for at valium gjør folk mindre egnet som sjåfører - uten at sjåførene selv opplever det. Slik jeg ser det, så er det særlig det at man har påvist at folk subjektivt ikke opplever denne reduksjonen som gjør valium til en trafikkfarlig medisin. 10 mg valium sier å tilsvare en promille på 1.0 og 5 mg valium sies å innebære en påvirkning som ligger godt over nåværende promillegrense.

Så får man vente x antall timer med å kjøre, akkurat som med alkohol. Eller skal alle som drikker alkhol konsekvent nektes å kjøre?

Anonymous poster hash: 9221d...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Ja, livet er urettferdig. Sånn er det bare. Jeg håper de inndrar førerkortet til alkoholikere også. Jeg har en slektning som er det og har fyllekjørt, men hn fikk lappen tilbake igjen og det til tross for at hn har vært i fengsel pga mistanke om drap der saken fortsatt ikke er oppklart også.

Jeg har også en bekjent som har en sykdom som gjør at hn ikke vet hvor hn har kjørt og som ikke tør si det til noen andre enn meg.

Jeg skjønner godt at folk ikke tør søke hjelp når det har blitt slik. Jeg hadde ikke søkt hjelp selv om det gjaldt meg.

Hei!

 

Nettopp, det tror jeg mange rett og slett og med god grunn vil la være å gjøre.

 

Det har enorme konsekvenser for mange å miste sertifikatet en lang periode.

 

Vi mennesker er forskjellige, medisiner virker til og med ganske ulikt på oss, så det bør være individuelle avgjørelser som legges til grunn, ikke slike på gruppenivå. Det blir fryktelig urettferdig.

 

Sånn har jeg vært heldig med gruppen jeg tilhører, det blir sett på egnethet og tatt fornuftige avgjørelser i forhold til sertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dere kan forresten være sikre på at det blir mer (sosial) angst i befolkningen som følge av dette og at folk ikke kommer seg ut.

Håper folk kjenner til alle disse reglene og tenker seg om før de søker hjelp for psyken.

Nettopp det mente de professorene også,

 

at angst og vegring mot å oppsøke hjelp ville bli konsekvenser man kan se for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nettopp, det tror jeg mange rett og slett og med god grunn vil la være å gjøre.

 

Det har enorme konsekvenser for mange å miste sertifikatet en lang periode.

 

Vi mennesker er forskjellige, medisiner virker til og med ganske ulikt på oss, så det bør være individuelle avgjørelser som legges til grunn, ikke slike på gruppenivå. Det blir fryktelig urettferdig..

Helt enig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får man vente x antall timer med å kjøre, akkurat som med alkohol. Eller skal alle som drikker alkhol konsekvent nektes å kjøre?

Anonymous poster hash: 9221d...6e9

Jeg kan være enig at det bør skilles mellom sporadisk og jevnlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det mente de professorene også,

 

at angst og vegring mot å oppsøke hjelp ville bli konsekvenser man kan se for seg.

Ja. Og jeg synes så synd på de som blir rammet av dette, dvs på de som er gode sjåfører til tross for sykdom :-(

Det burde i hvertfall blitt tatt en grundig utredning før man konkluderte med noe.

Jeg har selv en meget alvorlig syk slektning som fortsatt får ha førerkortet. Hn får tilogmed trygdebil snart. Denne personen er etter min mening ikke "kjørbar", men det viser bare hvor utrolig urettferdig ting er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvorfor ikke hapromillegrense på null for å være konsekvent. Det bør også være ulovlig å kjøre påvirket av cannabis.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Det er noen rent praktiske/måletekniske utfordringer med grense på 0.000. Alle måleapparat har en feilmargin.

0.2 grensen er en praktisk implementering av null-grense, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja. Og jeg synes så synd på de som blir rammet av dette, dvs på de som er gode sjåfører til tross for sykdom :-(

Det burde i hvertfall blitt tatt en grundig utredning før man konkluderte med noe.

Jeg har selv en meget alvorlig syk slektning som fortsatt får ha førerkortet. Hn får tilogmed trygdebil snart. Denne personen er etter min mening ikke "kjørbar", men det viser bare hvor utrolig urettferdig ting er.

Ja jeg har også to syke slektninger, som egentlig ikke er kjørbare.

 

En "blind" person på over 80 år, det er bare hell at hun ikke har skadet noen.

 

Og en alkoholiker som går på noen medisiner, som han av og til tar eller ikke tar, som er sånn at han ikke kan drikke så mye,

han kjører feks med promille også.

 

Det er umulig å si noe til dem, de er verdensmestere begge to. Jeg har prøvd å forklare med eks i meg selv, feks kan ikke jeg kjøre bil når jeg er veldig sliten, jeg har kjøreregler, men det avfeier de som tull, de kjører når de har behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...