Gå til innhold

Altfor strenge regler vedr. fratakelse av førerkort


meaningfull

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    29

  • AnonymBruker

    27

  • meaningfull

    22

  • Madelenemie

    15

Madelenemie

God artikkel skrevet av to overpsykiatere i 2010 når dette blei innført: http://www.oa.no/lesernes_oa/leserbrev/article5273766.ece

Hei!

det var en bra artikkel med mange gode poenger.

urettferdigheten ved gruppebaserte sanksjoner og følgende dette vil ha for store grupper bør nok som du og disse psykiaterne etterspør opp til ny debatt,

det er jeg enig med deg i. som de jo skriver også, " oppnår man økt trafikksikkerhet ved å ta fra så store grupper sertifikatet?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel skrevet av to overpsykiatere i 2010 når dette blei innført: http://www.oa.no/lesernes_oa/leserbrev/article5273766.ece

Dette har jeg lest før, men kjenner fremdeles angst for hva jeg sier nå når jeg leser det igjen. Jeg synes det er skremmende at det går på gruppenivå.

Jeg tror ikke de engang tar førerkortet for resten av livet fra de som velger å kjøre i promille så lenge de ikke har veldig høy promille. Eller gjør de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de engang tar førerkortet for resten av livet fra de som velger å kjøre i promille så lenge de ikke har veldig høy promille. Eller gjør de det?

Man kan miste lappen "for alltid" ved gjentatt fyllekjøring. Det betyr i praksis at man kan søke om å få den tilbake etter fem år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan miste lappen "for alltid" ved gjentatt fyllekjøring. Det betyr i praksis at man kan søke om å få den tilbake etter fem år.

Ok. Før mistet de førerkortet for 3 mnd, 6 mnd osv. Det skulle en del til for at de mistet den for resten av livet. Men det er kanskje strengere nå. Men det jeg likevel vil frem til er at nå er det mange psykisk syke som mister førerkortet selv om de kjører prikkfritt. Leverer nøklene fra seg når de er maniske. Aldri gjort noe galt. Kun pga at de havner i en sekk der enkelte kjører uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meaningfull

Ok. Før mistet de førerkortet for 3 mnd, 6 mnd osv. Det skulle en del til for at de mistet den for resten av livet. Men det er kanskje strengere nå. Men det jeg likevel vil frem til er at nå er det mange psykisk syke som mister førerkortet selv om de kjører prikkfritt. Leverer nøklene fra seg når de er maniske. Aldri gjort noe galt. Kun pga at de havner i en sekk der enkelte kjører uforsvarlig.

 

 

Utrolig tragisk at de forhåndsdømmer så mange. 

Fant en artikkel her også vedr. ny forskrift som er til høring nå: http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=32844

Oppfordrer så mange som mulig å ta kontakt med Psykisk Helse, andre foreninger, media og på alle måter få økt debatt om dette. Er jo ikke lett å ta dette opp når man er rammet selv, men det gjør ihvertfall meg rasende, og er noe vi absolutt burde få forandring på. 

Endret av meaningfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig tragisk at de forhåndsdømmer så mange. 

Fant en artikkel her også vedr. ny forskrift som er til høring nå: http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=32844

Oppfordrer så mange som mulig å ta kontakt med Psykisk Helse, andre foreninger, media og på alle måter få økt debatt om dette. Er jo ikke lett å ta dette opp når man er rammet selv, men det gjør ihvertfall meg rasende, og er noe vi absolutt burde få forandring på.

Jeg vet ikke om jeg våger å ta i mot hjelp lenger. Synes det er en skremmende utvikling når de tar førerkortet på gruppenivå og ikke vurdere hver enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg vet ikke om jeg våger å ta i mot hjelp lenger. Synes det er en skremmende utvikling når de tar førerkortet på gruppenivå og ikke vurdere hver enkel.

Hei!

 

Ja det er det, vi som har autisme blir vurdert etter egnethet, ikke gruppe, noe som er mer fornuftig.

 

Vi fungerer som gruppe helt ulikt pga av ulikt omfang av vårt handikap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på siden om de nye helsekravene:

"– Endringen vil innebære at man går bort fra en individuell vurdering."

Betyr det at det ikke lenger blir mulig å søke om dispensasjon?

For min del legger jeg heller fra meg Stesolid, så slipper jeg å begynne med styret det er å søke om dispensasjon og den usikkerheten det fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde egentlig fått tilbake kjøretillatelsen min for resten av livet - siden de har gått bort fra Bipolardiagnosen min, men den veien går det vel aldri?

 

Det var mani som fikk overlegen til å sende til fylkeslegen i utgangspunktet, men siden de har gått bort fra diagnosen, kan de vel heller ikke kreve legeattest annethvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på siden om de nye helsekravene:

"– Endringen vil innebære at man går bort fra en individuell vurdering."

Betyr det at det ikke lenger blir mulig å søke om dispensasjon?

For min del legger jeg heller fra meg Stesolid, så slipper jeg å begynne med styret det er å søke om dispensasjon og den usikkerheten det fører med seg.

Var det i de neste forskriftene det stod? Kjenner jeg begynner å bli engstelig og uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i de neste forskriftene det stod? Kjenner jeg begynner å bli engstelig og uvel.

Inntil 30 mg Sobril er fortsatt OK i følge høringsnotatet. Sobril var eneste benzo som var lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inntil 30 mg Sobril er fortsatt OK i følge høringsnotatet. Sobril var eneste benzo som var lov.

 

Hvilken logikk ligger bak det? Altså, det er lov med Sobril 30 mg, men ikke 5 mg Valium? Forstå det den som kan...

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken logikk ligger bak det? Altså, det er lov med Sobril 30 mg, men ikke 5 mg Valium? Forstå det den som kan... Anonymous poster hash: 4219d...eab

Det jeg finner mest absurd, både i dagens regler og høringsnotatet, er at 2 x 10 mg Vallergan ikke er greit, men 800 mg Seroquel eller Truxal eller høy dose Remeron eller Tolvon er OK. Man blir jo trøtt av de sistnevnte også for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke trøtt av 800mg Seroquel, men ser at noen kan bli det..

 

Synes reglene burde vært sett på sammen med de som jobber med sånt, ikke at alt skal skje på gruppenivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner mest absurd, både i dagens regler og høringsnotatet, er at 2 x 10 mg Vallergan ikke er greit, men 800 mg Seroquel eller Truxal eller høy dose Remeron eller Tolvon er OK. Man blir jo trøtt av de sistnevnte også for å si det sånn

Loddtrekning? Hva skal vi ta denne gang? Tenker de gradvis å ta førerkortet fra alle psykisk syke? Jeg bruker sobril innimellom, og går ut i fra at det blir det neste. Det blir ikke lett å behandle psykiske lidelser lenger.

 

Ingen som ikke er skikket til å kjøre bil skal kjøre.  Gjelder også de som blir syke på jobb og må dra hjem. Men å ta det på gruppenivå er helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Valium/Stesolid/Vival ikke er lov men Sobril er vel pga. den lange halvveringstiden til førstnevnte. Virkninger henger i lenger og kan påvirke deg hele dagen, selv om du ikke føler deg påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært i nærheten av aa bli fratatt foererkort, og vil ikke uttale meg om det.  Jeg er enig i mye du skriver om psykiatrien og pillepoppere.  Tar vi en pille saa blir vi saa snille.



Anonymous poster hash: 14216...91b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at Valium/Stesolid/Vival ikke er lov men Sobril er vel pga. den lange halvveringstiden til førstnevnte. Virkninger henger i lenger og kan påvirke deg hele dagen, selv om du ikke føler deg påvirket.

 

Jeg blir langt mer påvirker av 30 mg Sobril. Langt mer. 

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...