Gå til innhold

Altfor strenge regler vedr. fratakelse av førerkort


meaningfull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg faar 5 mg vival av legen min.  Visste ikke at det ikke var lov.  Hvor staar det...



Anonymous poster hash: 14216...91b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    29

  • AnonymBruker

    27

  • meaningfull

    22

  • Madelenemie

    15

Jeg tar ikke Benzo en gang!!

De bare tok lappen min fordi jeg hadde hatt en manisk episode ett år i forveien, der jeg aldri satte meg bak rattet!

Nå er jeg også for frisk til å få oppfølging så skal sannelig kreve lappen tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke Benzo en gang!!

De bare tok lappen min fordi jeg hadde hatt en manisk episode ett år i forveien, der jeg aldri satte meg bak rattet!

Nå er jeg også for frisk til å få oppfølging så skal sannelig kreve lappen tilbake

Skulle ikke du få oppfølgning fra dps fremover?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov i dag, inntil 10 mg. Men om de nye reglene blir tatt i bruk blir det ikke lov med noe.

 

Her er det mange som skal få ødelagte liv. Vet politikere og myndigheter hva de driver med? Her i landet går man i barnehage fra fødsel til død. Voksne mennesker skal åpenbart ikke få lov til å ta ansvar for egne liv.

Anonymous poster hash: 760f5...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som skal få ødelagte liv. Vet politikere og myndigheter hva de driver med? Her i landet går man i barnehage fra fødsel til død. Voksne mennesker skal åpenbart ikke få lov til å ta ansvar for egne liv. Anonymous poster hash: 760f5...99b

Helt enig. Jeg synes ikke noe om dette. Hva gjorde man før i tiden. Da kjørte jo folk uten førerkort tilogmed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frosken: men jeg flytter snart til hjembyen min

Da blir det nok ordnings på alt

Der hadde jeg en beh som tålte at jeg ikke var så pratsom

Kanskje jeg kan få han tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette for mange kan virke utrolig urettferdig.

 

Optimalt sett skulle det vært slik at man selv kunne vurdere om man var skikket til å kjøre bil eller ikke. For å ta et eksempel, hvis jeg har vært ute kvelden før, så venter jeg så godt som alltid til klokken 17 med å kjøre bil neste dag, selv om jeg klokken 9 kan blåse i alkometeret mitt til null i promille. Rett og slett fordi jeg føler meg redusert, og da skal jeg ikke kjøre bil.

 

Et annet eksempel: Jeg kjenner til en eldre mann som tar 8 mg Xanor om dagen. Av en eller annen komplett uforståelig grunn har han fått dispensasjon til å kjøre bil (eller om legen ikke har rapportert det, aner ikke). I alle fall i korte perioder, for han er stadig i ulykker som gjør at han mister lappen. Til alt hell har dette fram til nå stort sett bare gått ut over han selv (han kjører ut av veien, kjører på busser, osv. - og politiet tar fra han lappen i kortere og lengre perioder). Men tenk om neste gang han dreper en unge som leker i veien? 

 

Slike ting gjør at jeg ser behovet for en enhetlig bestemmelse, hvor det ikke gis mulighet for unntak (f.eks ved at "snille" leger lar være å rapportere til Fylkeslegen eller det gjøres unntak). Hensynet til andre trafikanter må faktisk veie tyngst. Andre trafikanter har faktisk rett til et trygt trafikkmiljø. Man er sjelden objektiv når man skal vurdere sin egen egnethet til å kjøre. Selv om det går fint å kjøre under vanlige omstendigheter, er det ikke gitt at man er skjerpet nok til å unngå en alvorlig ulykke i en kritisk situasjon (f.eks hvis et barn hopper ut i veien etter en ball).

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er du "høy" nå?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

 

For å si det slik, jeg tror fler og fler her begynner å syns det var korrekt avgjørelse å frata deg lappe. Sertifikat er ingen menneskerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosken: men jeg flytter snart til hjembyen min

Da blir det nok ordnings på alt

Der hadde jeg en beh som tålte at jeg ikke var så pratsom

Kanskje jeg kan få han tilbake

Håper du får et ordentlig tilbud om oppfølgning når du flytter tilbake! Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke forsøkes å hjelpe deg inn i arbeidslivet, du er jo fortsatt ung og med mye kapasitet. Du var så veldig ung da du ble dårlig, men etterhvert har du jo blitt flink til å håndtere din sykdom konstruktivt :-)

Er øyet ditt i ferd med å bli bra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får et ordentlig tilbud om oppfølgning når du flytter tilbake! Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke forsøkes å hjelpe deg inn i arbeidslivet, du er jo fortsatt ung og med mye kapasitet. Du var så veldig ung da du ble dårlig, men etterhvert har du jo blitt flink til å håndtere din sykdom konstruktivt :-)

Er øyet ditt i ferd med å bli bra igjen?

Verkingen har gitt seg, og det røde trekker seg sakte, men sikkert tilbake :)

Jeg har ide om et sted jeg kan vaske noen dager i uken når jeg flytter

Dette blir bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på hvordan denne nye forskriften står seg mot FN menneskerettigheter der det står det er ikke lov å diskriminere grupper av mennesker psykisksyke er nevnt som gruppe.

Hadde jeg blitt uten sertifikat som resultat av at jeg tilhørte en gruppe der for min del sykdomen ikke engang er en sykdom men en samlebegrep på mange symptomer som som varierer fra person til person så hadde jeg gått til sak og tatt det hele veien til menneskeretts domstolen.Rett og slett for å se om denne loven holder mål internasjonalt.

Norge har jo allerede fått kritikk for brudd på menneskerettighetene mår det gjelder psykiskhelsevern lov og sist nå for bruk av glattcelle.

Så dette landet er ikke så snilt som vi tror.

Anonymous poster hash: 0a803...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har ingenting med diskriminering å gjøre. At en blind ikke får kjøre bil fordi han ikke fyller helsekravene er ikke diskriminering.

Det samme gjelder for andre sykdommer/lidelser evt midisinbruk som svekker kjøreevnen og øker risiko for trafikkuhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med diskriminering å gjøre. At en blind ikke får kjøre bil fordi han ikke fyller helsekravene er ikke diskriminering.

Det samme gjelder for andre sykdommer/lidelser evt midisinbruk som svekker kjøreevnen og øker risiko for trafikkuhell.

Ja, livet er urettferdig. Sånn er det bare. Jeg håper de inndrar førerkortet til alkoholikere også. Jeg har en slektning som er det og har fyllekjørt, men hn fikk lappen tilbake igjen og det til tross for at hn har vært i fengsel pga mistanke om drap der saken fortsatt ikke er oppklart også.

Jeg har også en bekjent som har en sykdom som gjør at hn ikke vet hvor hn har kjørt og som ikke tør si det til noen andre enn meg.

Jeg skjønner godt at folk ikke tør søke hjelp når det har blitt slik. Jeg hadde ikke søkt hjelp selv om det gjaldt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan forresten være sikre på at det blir mer (sosial) angst i befolkningen som følge av dette og at folk ikke kommer seg ut.

Håper folk kjenner til alle disse reglene og tenker seg om før de søker hjelp for psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste raskt gjennom det siste høringsutkastet (som isw linket til ovenfor), og synes det på sett og vis ser ut til å innebære forbedringer av eksisterende regelverk. Jeg tenker at det er bra at det f.eks. er oppgitt en maksgrense på lyrica, slik at folk vet hva de har å forholde seg til og ikke i like stor grad er avhengig av en "liberal" lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på hvordan denne nye forskriften står seg mot FN menneskerettigheter der det står det er ikke lov å diskriminere grupper av mennesker psykisksyke er nevnt som gruppe.

Hadde jeg blitt uten sertifikat som resultat av at jeg tilhørte en gruppe der for min del sykdomen ikke engang er en sykdom men en samlebegrep på mange symptomer som som varierer fra person til person så hadde jeg gått til sak og tatt det hele veien til menneskeretts domstolen.Rett og slett for å se om denne loven holder mål internasjonalt.

Norge har jo allerede fått kritikk for brudd på menneskerettighetene mår det gjelder psykiskhelsevern lov og sist nå for bruk av glattcelle.

Så dette landet er ikke så snilt som vi tror.Anonymous poster hash: 0a803...ed5

Dette landet er et barnepike-diktatur.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette landet er et barnepike-diktatur.

Anonymous poster hash: 4219d...eab

 

Men dette er ikke et norsk påfunn, det er regler som i økende grad samordnes internasjonalt - og er delvis en konsekvens av at man har kommet frem til at det er ønskelig med en streng promillegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste raskt gjennom det siste høringsutkastet (som isw linket til ovenfor), og synes det på sett og vis ser ut til å innebære forbedringer av eksisterende regelverk. Jeg tenker at det er bra at det f.eks. er oppgitt en maksgrense på lyrica, slik at folk vet hva de har å forholde seg til og ikke i like stor grad er avhengig av en "liberal" lege.

Med kjøre med 5mg valium blir ikke lov, men 30mg sobril og full dose tolvon er helt ok. Hva med å være litt konsekvent?

Anonymous poster hash: 4219d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...