Gå til innhold

Aktivitet og betennelse i akilles


Svampebob

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært ganske aktiv innen trening helt siden jeg var 16 år gammel. Nå er jeg 35 og jeg sliter med at jeg lett får betennelse i akillessenen, ved festet nesten på undersiden av hælen.

De 4 siste årene har jeg vært spesielt glad i å jogge. Det har ikke vært uvanlig at jeg i perioder har hatt en joggetur nesten daglig. I tillegg har jeg en hund som trenger mosjon, så det blir i minst 1 time med turgåing mandag til lørdag, mens på søndager har jeg som regel en lengre tur på 3-6 timer (vår til høst).

Joggingen består av over 95% av skogsveier. For 8 år siden fikk jeg høre at jeg nesten er litt plattfot av fysioterapeut og fikk noen øvelser som jeg har trent mye på for å stramme inn muskelen, noe som har gjort det bedre, men jeg har sikkert litt å gå på enda. Jeg har skaffet myke såler til skoene mine og er nøye på å ha gode sko. Jeg kuttet ned på turgåing på asfalt, noe som har gjort det bedre.

Det hadde vært fint om jeg kunne ha hatt minst en joggetur i uken, så kan jeg trene på helsestudio de andre dagene.

Mitt spørsmål her er om det er noe mer jeg kan gjøre, som ikke innebærer medisiner, for å slippe å kutte ut joggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det kan være flere årsaker. Den enkleste grunnen er at muskelen er svak, og dermed strammes inn for å bevare stabiliteten i leddet. Dette er vanlig, og kan ofte irritere achilles. Strekking vil gjøre det verre.

Alternativ nummer 2 er at leggene overarbeider for fot, sete, korsrygg, hamstring eller lignende. Da er det litt mer komplisert. Antakeligvis koblet mot holdning, bevegelsesmønster og lignende.

Prøv å masser leggen (ikke achilles - og ikke strekke). Å massere soleus og gastrocnemius vil antakeligvis gi umiddelbar lettelse på achillesen. Prøv å tren leggene med god fokus på eksentrisk fase, både stående med rette knær, og sittende med bøyde knær. Dette tar både den store og lille leggmuskelen. Hvis du blir VERRE av å trene dem, så er du nok i kategori 2 og bør oppsøke kvalifisert person for hjelp.

Såler vil ytterligere svekke foten. Personlig anbefaler jeg ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...