Gå til innhold

Jeg kommer aldri til å bli bra.


Trine

Anbefalte innlegg

Aspergers Inc.

Jeg har ikke vært hos nevrologisk undersøkelse enda, er lang ventetid. Men jeg har fått behandling mot angst før og det hjalp absolutt ikke, så ble det konkludert med at angstbehandling gjorde så jeg ble værre.

Var det gruppeterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med ADHD-medisiner ikke kan rekvireres så sant det ikke foreligger en ADHD-diagnose eller søvnapné. Slik jeg har forstått det er reglene ganske strenge på f.eks. Ritalin. Det er tross alt en amfetamin-liknende medisin.

 

Edit: Ser du nå er diagnostisert... ;)

De ga noen ganger medisin mens man ventet på nevropsykologisk undersøkelse. Men Dps har ikke sett noe på muligheten for at jeg har adhd, det var det Glenne som gjorde og dps har tydeligvis ikke sett på de resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har fått behandling mot angst før og det hjalp absolutt ikke, så ble det konkludert med at angstbehandling gjorde så jeg ble verre.

Er dette dokumentert / journalført noe sted, slik at de ikke trenger å gjenta noe som allerede er prøvd?  Det er jo ikke veldig effektiv bruk av ressurser å gjøre det samme to ganger.  (Med forbehold om at jeg har forstått deg riktig, jeg vet egentlig fint lite om utredninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du konkluderer litt tidlig her, men hvis det viser seg at du faktisk aldri kommer til å bli bra er det tid for å fokusere på det som finnes av positive ting. Minn deg selv på at hvis du blir helt bra må du tilbake i jobb. 

Jeg har jo ikke noe problemer med å være i jobb dersom jeg blir bra. Men jeg føler at de bare roter med hodet mitt, hvordan skal jeg kunne bli bra av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du ferdig utredet da?

Nei, venter jo på denne nevropsykologiske undersøkelsen. Har hatt to timer nå på dps hvor de har gått igjennom masse skjemaer. Men hun kunne ikke si noe annet enn at jeg hadde symptomer på angst. Så om det er det de mener så kan jeg like godt bare gi opp for da blir jeg aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært hos nevrologisk undersøkelse enda, er lang ventetid. Men jeg har fått behandling mot angst før og det hjalp absolutt ikke, så ble det konkludert med at angstbehandling gjorde så jeg ble værre. Så mener de jeg har adhd, men for å få diagnosen må jeg igjennom denne undersøkelsen. Mens jeg venter på den skal de behandle meg for angst, så da kommer jeg til å bli værre igjen og det vil jeg ikke.

Mener du har nevnt tidligere du var til vurdering for noe (nevro trodde jeg) men fikk beskjed det var indikasjon på ADHD i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette dokumentert / journalført noe sted, slik at de ikke trenger å gjenta noe som allerede er prøvd?  Det er jo ikke veldig effektiv bruk av ressurser å gjøre det samme to ganger.  (Med forbehold om at jeg har forstått deg riktig, jeg vet egentlig fint lite om utredninger.)

Jeg vet ikke. Det var via "rask psykisk helsehjelp". Men jeg sa at jeg har vært der og fortalte at hun jeg var hos mente jeg bare ble værre av det. Men det spilte visst ingen rolle. Hun jeg var hos var sykepleier så hun kunne ikke utrede, men hun kunne veldig mye om angst. Det er jo angst og depresjoner de behandler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Det var via "rask psykisk helsehjelp". Men jeg sa at jeg har vært der og fortalte at hun jeg var hos mente jeg bare ble verre av det.

Jeg synes uansett du skal kontakte stedet og spørre om de har noe dokumentasjon som du har rett til å få kopi av.  Så har du noe å vise fram.  Det kan være personavhengig hvor mye de tar hensyn til det, men du kommer sikkert ingen vei ved "bare" å forsikre at du vet det ikke hjelper.  (Jeg bestrider ikke dine erfaringer, men det er alltid bedre å ha ting dokumentert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du har nevnt tidligere du var til vurdering for noe (nevro trodde jeg) men fikk beskjed det var indikasjon på ADHD i stedet

Jeg var på Glenne. De utreder autisme. Men de utreder samtidig for adhd fordi det ofte kan forveksles. Psykiateren på Glenne sa at dersom jeg hadde tegn på autisme så ville de starte medisinering av adhd allerede i sommer (som var). Men siden jeg var under cut off på autisme-testene så kunne de ikke behandle meg for adhd der. Så de henviste meg til dps i kommunen jeg bor i. Jeg fikk time der 4 mnd senere. Da får jeg vite at de ikke kan sette en endelig adhd diagnose før jeg har vært hos en nevropsykolog. De skal henvise meg til det nå. Der er det ca 3 mnd ventetid. Sist jeg var på dps sa de at de noen ganger startet behandling av adhd i vente på nevropsykologisk undersøkelse. Men nå sa de at de skulle starte behandling for angst. Så spurte jeg om de mente jeg hadde det for det har allerede noen andre konkludert med at jeg ikke har. Da sa hun at jeg hadde symptomer på det. Så spurte jeg om adhd. Det hadde de ikke sett på siden Glenne allerede hadde gjort det. Og enden på visa er at jeg skal starte med behandling for angst i januar og når jeg får time hos nevropsykolog aner jeg ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett du skal kontakte stedet og spørre om de har noe dokumentasjon som du har rett til å få kopi av.  Så har du noe å vise fram.  Det kan være personavhengig hvor mye de tar hensyn til det, men du kommer sikkert ingen vei ved "bare" å forsikre at du vet det ikke hjelper.  (Jeg bestrider ikke dine erfaringer, men det er alltid bedre å ha ting dokumentert.)

Ja, jeg holdt på å dra innom der i sta for å høre om jeg kunne få en time hos hun jeg har gått til. Jeg burde nok ha gjort det, men jeg bare gråt og gråt og orket ikke snakke med noen. Uff, jeg burde prøve å ringe dem. Jeg må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, venter jo på denne nevropsykologiske undersøkelsen. Har hatt to timer nå på dps hvor de har gått igjennom masse skjemaer. Men hun kunne ikke si noe annet enn at jeg hadde symptomer på angst. Så om det er det de mener så kan jeg like godt bare gi opp for da blir jeg aldri bra.

Du må ikke gi opp, du kan bli bedre av angst. Og vent iallefall til alle undersøkelser er gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi opp, du kan bli bedre av angst. Og vent iallefall til alle undersøkelser er gjort. 

Men jeg mener jo selv at jeg ikke har angst. Jeg ringte sykepleieren som jeg gikk til før nå. Hun sa jeg skulle prøve å la det ligge og drite litt i hva som skjer fram til den nevropsykologiske undersøkelsen. Hun jeg har vært til på dps skal slutte så jeg skal til ei ny ei i januar. Sykepleieren sa jeg kunne si til henne at hun kunne ta kontakt så de kunne snakke om hva slags behandling jeg alt har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg mener jo selv at jeg ikke har angst. Jeg ringte sykepleieren som jeg gikk til før nå. Hun sa jeg skulle prøve å la det ligge og drite litt i hva som skjer fram til den nevropsykologiske undersøkelsen. Hun jeg har vært til på dps skal slutte så jeg skal til ei ny ei i januar. Sykepleieren sa jeg kunne si til henne at hun kunne ta kontakt så de kunne snakke om hva slags behandling jeg alt har fått. 

Sikkert lurt at den nye behandleren snakker med sykepleieren. Nei hvis du mener du selv ikke har angst, kan jeg forstå at det virker litt håpløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener jo selv at jeg ikke har angst. Jeg ringte sykepleieren som jeg gikk til før nå. Hun sa jeg skulle prøve å la det ligge og drite litt i hva som skjer fram til den nevropsykologiske undersøkelsen. Hun jeg har vært til på dps skal slutte så jeg skal til ei ny ei i januar. Sykepleieren sa jeg kunne si til henne at hun kunne ta kontakt så de kunne snakke om hva slags behandling jeg alt har fått. 

Så bra du ringte og fikk støtte og forståelse. Høres ut som et godt råd og la ting bero fram til den nevropsykologiske utredningen. Prøv å ta en dag om gangen, enn så lenge. Jeg håper og tror livet har mye godt i vente for deg, selv om du ikke føler det sånn akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ferdig utredet for adhd. Jeg må til en nevropsykolog først. Dps har ikke engang sett på muligheten for Glenne har allerede gått igjennom det og de mener jeg har adhd. Adhd behøver ikke være så ulikt fra sosial angst og mange med adhd utvikler angst fordi de hele livet føler seg anderledes og at de ikke passer inn noe sted. Jeg har ikke fått noen diagnose enda, men de skal behandle meg for angst selv om jeg har blitt behandlet for det før og det bare fører til at jeg blir værre.

Da har du vel ikke noe annet valg enn å vente i tre måneder på den nevropsykologiske undersøkelsen. Forhåpentligvis får du noen svar etter den. Håper du finner ut hva som er å gjøre med det.

Anonymkode: 836b6...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt at den nye behandleren snakker med sykepleieren. Nei hvis du mener du selv ikke har angst, kan jeg forstå at det virker litt håpløst. 

Jeg vet ihvertfall at sykepleieren forstår hvordan jeg er. Hun klarer sikkert bedre å forklare det enn det jeg gjør.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det som står om angst. Jeg har lest mye om det. Så jeg klarer ikke se at det er det som er problemet. Depresjon kan jeg gå med på. Jeg er deprimert. Men det er det jo en grunn til. Hele livet har jeg følt at jeg ikke passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du ringte og fikk støtte og forståelse. Høres ut som et godt råd og la ting bero fram til den nevropsykologiske utredningen. Prøv å ta en dag om gangen, enn så lenge. Jeg håper og tror livet har mye godt i vente for deg, selv om du ikke føler det sånn akkurat nå. 

Det var ganske tøft av meg å ringe, jeg turde egentlig ikke. Men det var bra at jeg gjorde det. Tusen takk for gode råd. Jeg skal prøve å ta en dag om gangen, selv om det er veldig vanskelig.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel ikke noe annet valg enn å vente i tre måneder på den nevropsykologiske undersøkelsen. Forhåpentligvis får du noen svar etter den. Håper du finner ut hva som er å gjøre med det.

Anonymkode: 836b6...bee

Nei, jeg har ikke det. Men det er så forvirrende når en lege vil gi meg medisiner for adhd, men kan ikke gjøre det fordi noen andre må behandle meg. Så når jeg kommer til neste lege så tar ikke hun stilling til adhd, men bare utreder masse og henviser meg videre. Det er slitsomt å gå og vente og ikke vite noen ting. Jeg føler at jeg aldri kommer til å få noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.

Nei, jeg har ikke det. Men det er så forvirrende når en lege vil gi meg medisiner for adhd, men kan ikke gjøre det fordi noen andre må behandle meg. Så når jeg kommer til neste lege så tar ikke hun stilling til adhd, men bare utreder masse og henviser meg videre. Det er slitsomt å gå og vente og ikke vite noen ting. Jeg føler at jeg aldri kommer til å få noen svar.

Veldig merkelig at de ulike delene av helsevesenet ikke kan samarbeide bedre. Dette høres ut som vanvittig sløsning av både ressurser og tid, mens pasienten bare blir verre i melltomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...