Gå til innhold

Svømming - treningseffekt?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vet jeg har skrevet noe her før om svømming, men finner ikke den tråden.

Med veldig ujevne mellomrom (2-3-4-5 ganger pr år) er jeg i svømmehallen, som regel med ungene, og prøver da å ta ei skikkelig svømmeøkt. Jeg har alltid likt å bade og har alltid likt å svømme, men jeg ser ut som ei druknende kråke når jeg crawler, så jeg holder meg til brystsvømming. Etter at ungene ble svømmedyktige, har jeg muligheten til å svømme ganske langt, og de siste årene har jeg som regel svømt 1500 meter eller 2000 meter.

I helga følte jeg det gikk så greit, at jeg svømte 2500 meter - og jeg holdt det tempoet jeg alltid har holdt;  i underkant av 15 minutter pr 500 meter :-)

Det jeg synes er rart, er at når jeg gjør ette så sjelden som jeg gjør det, burde jeg jo bli vanvittig sliten av å holde på såpass lenge, og i alle fall kjenne det godt i musklene dagen etter. Men jeg gjør ikke det! Hadde ikke ungene vært der og vært veldig ivrige på at vi skulle spise, kunne jeg fint holdt på et kvarter til, eller en halvtime til - men jeg gav meg altså etter 2500 meter (100 lengder). Jeg kjente jo at jeg hadde brukt kroppen, men var verken sliten i pust eller nakke, armer eller bein. Betyr dette at jeg egentlig ikke får så god trening likevel da, når jeg tar denne svømmeøkta? Jeg synes det er helt herlig å svømme, men vanvittig kjedelig å telle lengder... - men å gli gjennom vannet uten å bruke særlig med krefter, er jo fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nok tro at svømming er med på å styrke kjernemuskelaturen (rygg og nakke). Jeg vet at trening og svømming i basseng anbefales for sterkt overvektige da det er mindre belastende på ledd.

Kanskje ikke så informativt svar, men vi får håpe noen andre har mer peiling enn uvitende meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grublerijenta

Jeg kjenner meg godt igjen i at det er kjedelig og vanskelig å holde tellingen på lengder når man svømmer 2000 eller mer, så jeg kjøpte svømmeklokke som måler meterne jeg har tilbakelagt.  Det er en Garmin Swim, den  kostet vel 1300 da jeg kjøpte den for tror jeg 2 år siden.  Det har gitt meg enda mer glede av svømmingen :) Jeg svømmer nok oftere enn deg, i snitt 1-2 ganger pr uke nå.  Jeg blir heller aldri andpusten når jeg svømmer vanlig, jeg prøver å ta noen intervaller innimellom "badingen" med mer kraft i takene og tvinger meg til crawl og rygg for å opp pulsen og kjenne at jeg faktisk har brukt kroppen.  Følelsen svømmingen gir meg av å bare flyte avgårde er som meditasjon for meg, spesielt etter at jeg kjøpte klokken.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg har skrevet noe her før om svømming, men finner ikke den tråden.

Med veldig ujevne mellomrom (2-3-4-5 ganger pr år) er jeg i svømmehallen, som regel med ungene, og prøver da å ta ei skikkelig svømmeøkt. Jeg har alltid likt å bade og har alltid likt å svømme, men jeg ser ut som ei druknende kråke når jeg crawler, så jeg holder meg til brystsvømming. Etter at ungene ble svømmedyktige, har jeg muligheten til å svømme ganske langt, og de siste årene har jeg som regel svømt 1500 meter eller 2000 meter.

I helga følte jeg det gikk så greit, at jeg svømte 2500 meter - og jeg holdt det tempoet jeg alltid har holdt;  i underkant av 15 minutter pr 500 meter :-)

Det jeg synes er rart, er at når jeg gjør ette så sjelden som jeg gjør det, burde jeg jo bli vanvittig sliten av å holde på såpass lenge, og i alle fall kjenne det godt i musklene dagen etter. Men jeg gjør ikke det! Hadde ikke ungene vært der og vært veldig ivrige på at vi skulle spise, kunne jeg fint holdt på et kvarter til, eller en halvtime til - men jeg gav meg altså etter 2500 meter (100 lengder). Jeg kjente jo at jeg hadde brukt kroppen, men var verken sliten i pust eller nakke, armer eller bein. Betyr dette at jeg egentlig ikke får så god trening likevel da, når jeg tar denne svømmeøkta? Jeg synes det er helt herlig å svømme, men vanvittig kjedelig å telle lengder... - men å gli gjennom vannet uten å bruke særlig med krefter, er jo fantastisk!

Hei!

 

Jeg har det litt som deg, svømming blir jeg heller ikke sliten av, samme med spinning og sykling....

men boksing og step, det tar nesten livet av meg...føler jeg, pga av elendig kondisjon. 

Noe jeg fortsatt ikke har gitt opp skal bli bedre.

Jeg har ikke tatt tiden min på svømming, men jeg dykker mer, og bestod jo svømmekravene på sertifikatene, jeg svømmer nok ikke fort, men det er som jeg ikke har forstått hvorfor tid er viktig...på ant meter løpt, syklet, svømt, bare jeg har løpt, så er det liksom nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg svømmer, skal jeg prøve å sette opp farten litt. Har tenkt at jeg bør ha lav intensitet, siden jeg skal holde på i en time eller halvannen, men jeg kan sikkert øke tempoet litt. Eller svømme annenhver langde vanlig tempo og annenhver med litt tempo. Det vil sikkert øke forbrenningen og gjøre meg sterkere. Høres ikke det logisk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 7.12.2015 at 10.02, påskelilje skrev:

Vet jeg har skrevet noe her før om svømming, men finner ikke den tråden.

Med veldig ujevne mellomrom (2-3-4-5 ganger pr år) er jeg i svømmehallen, som regel med ungene, og prøver da å ta ei skikkelig svømmeøkt. Jeg har alltid likt å bade og har alltid likt å svømme, men jeg ser ut som ei druknende kråke når jeg crawler, så jeg holder meg til brystsvømming. Etter at ungene ble svømmedyktige, har jeg muligheten til å svømme ganske langt, og de siste årene har jeg som regel svømt 1500 meter eller 2000 meter.

I helga følte jeg det gikk så greit, at jeg svømte 2500 meter - og jeg holdt det tempoet jeg alltid har holdt;  i underkant av 15 minutter pr 500 meter :-)

Det jeg synes er rart, er at når jeg gjør ette så sjelden som jeg gjør det, burde jeg jo bli vanvittig sliten av å holde på såpass lenge, og i alle fall kjenne det godt i musklene dagen etter. Men jeg gjør ikke det! Hadde ikke ungene vært der og vært veldig ivrige på at vi skulle spise, kunne jeg fint holdt på et kvarter til, eller en halvtime til - men jeg gav meg altså etter 2500 meter (100 lengder). Jeg kjente jo at jeg hadde brukt kroppen, men var verken sliten i pust eller nakke, armer eller bein. Betyr dette at jeg egentlig ikke får så god trening likevel da, når jeg tar denne svømmeøkta? Jeg synes det er helt herlig å svømme, men vanvittig kjedelig å telle lengder... - men å gli gjennom vannet uten å bruke særlig med krefter, er jo fantastisk!

Prøv å ikke ha samme type belastning over for lang tid. Du må variere både på intensitet og distanse, slik at kroppen din ikke blir for vant til en type belastning. 

Her har du noen spesifikke øvelser for mage i bassenget. http://www.healthline.com/health/fitness-exercise/swim-workouts-target-your-belly#4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg brukte denne kalkulatoren og fant ut at du brukte 522 kcal, basert på din vekt, lengde, tid. (Du er jo en av de ytterst få damene jeg kjenner vekten til...)

http://caloriesburnedhq.com/calories-burned-swimming/

Til sammenligning tipper jeg du bruker ca 500 kcal per halvtime hvis du jogger (avhengig av tempoet, så klart):

http://www.runnersworld.com/fitness-calculators/calories-burned-calculator

Altså er din svømming under halvparten så intensiv som jogging om man skal tro på de tvilsomme kalkulatorene her. Det er en bra treningseffekt uansett, men ikke forvent å bli veldig andpusten.

Jeg for min del blir veldig fort sliten av svømming, og kan ikke se for meg å svømme flere kilometer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Sorry, gjorde en glipp med kalkulatoren. Med litt fare for å fornærme tempoet ditt, så tviler jeg på at du bruker så mye som 500 kcal per halvtime jogging. 350-400 er kanskje mer realistisk, men fortsatt er det mye mer enn svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Dette var jo interessant :-)

Artig den kalkulatoren, Gargamel! Men litt kjipt at det ikke er mer jeg forbrenner på såpass lang tid. Likevel tenker jeg at det gjør godt for kroppen. Det blir muligens en tur i svømmehallen i helga, og da skal jeg prøve å sette opp tempoet litt. Skal også sjekke de øvelsene i den linken han over kom med. Takk takk!

Hehe - ja, det er jo litt morsomt at du vet hvor mye jeg veier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg svømte igjen i går: 2500 meter bryst på 75 minutter. Hadde 27 minutter på første halvtimen,  men klarte ikke holde det tempoet hele tiden.  Var litt mer sliten enn jeg har Vært Før,  og det var nok fordi jeg på noen lengder svømte mer  intensivt. Deilig i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg svømte igjen i går: 2500 meter bryst på 75 minutter. Hadde 27 minutter på første halvtimen,  men klarte ikke holde det tempoet hele tiden.  Var litt mer sliten enn jeg har Vært Før,  og det var nok fordi jeg på noen lengder svømte mer  intensivt. Deilig i alle fall :-)

27 minutter på en halvtime? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
27 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Haha!!!!! Mente jo 27 minutter på den første tusenmeteren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...