Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 A new type of treatment may revolutionise the treatment of phobia and fear. With only one brief session of exposure and administering a single dose of a drug, Dutch researchers were able to successfully reduce the fear of spiders in a group of study participants. The study was published in "Biological Psychiatry".The study, conducted by researchers at the University of Amsterdam, included 45 volunteers with a fear of spiders. They were exposed to a tarantula for two minutes and then received either a single dose of propranolol or a placebo.The study showed a drastic reduction in fear of spiders among those who received propranolol and avoidance behaviour changing to increased approach behaviour. The effect persisted even one year later.To date, these kinds of treatments had only been tested in animals. "Here we show for the first time that an amnesic drug given in conjunction with memory reactivation transformed avoidance behaviour to approach behaviour in people with real-life spider fear", says study author Merel Kindt. "The new treatment is more like surgery than therapy." More studies with larger samples and other types of phobia are still necessary. 4 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Fint at det er på norsk! Anonymkode: 17109...016 0 Siter
737 Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Ser ikke helt hvilken mekanisme som skal gjøre at man blir kurert etter én dose? Det må jo være det at man opplever fravær av kroppslige symptomer i en situasjon hvor man normalt får panikk, og på den måten "lærer" at det ikke er farlig? Hvis det er forklaringen så burde jo en enkelt dose med benzo også kurere dette? 0 Siter
ISW Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Takk for at en undersøkelse endelig beviser det jeg har hevdet lenge.Husker det godt fra min egen situasjon. Pranolol + fly eller tunnel = ingen problem å kjøre i tunnel eller fly lengre.Nå kjører jeg i tunneler daglig og flyr månedlig, uten problemer og uten Pranolol 1 Siter
Kalevaala Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Det stemmer også med min erfaring. Brukte betablokkere i flere år som forebyggende mot migrene. Da jeg sluttet ble jeg plutselig redd for alt mulig. Fly, høyder, brann, etc. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 For de som ikke orker å bruke Google translate selv:En ny type behandling kan revolusjonere behandling av fobi og frykt. Med bare en kort økt eksponering og administrere en enkelt dose av et stoff, var nederlandske forskere i stand til å redusere frykten for edderkopper i en gruppe av deltagerne. Studien ble publisert i "Biological Psychiatry". Studien, utført av forskere ved Universitetet i Amsterdam, inkludert 45 frivillige med en frykt for edderkopper. De ble eksponert for en tarantula i to minutter, og deretter fikk de enten en enkelt dose propranolol eller en dose placebo. Studien viste en drastisk reduksjon i frykt for edderkopper blant dem som fikk propranolol og unngåelsesatferd i endring til økt tilnærming atferd. Effekten vedvarte enda ett år senere. Til dags dato, hadde disse typer behandlinger bare blitt testet på dyr. "Her viser vi for første gang at et hukommelsestap narkotika gitt i forbindelse med minne reaktive forvandlet unngåelsesatferd å nærme atferd hos personer med real-life edderkopp frykt", sier studie forfatteren Merel Kindt. "Den nye behandlingen er mer som kirurgi enn terapi." Flere studier med større prøver og andre typer fobi er fortsatt nødvendig 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Dem skulle jeg hatt, lurer på om jeg får dem? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke "dem". Det er en engangsdose Inderal like etter en skremmende eksponering. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke "dem". Det er en engangsdose Inderal like etter en skremmende eksponering.Bare en gang? Det hørtes for godt ut til å være sant. 0 Siter
ISW Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Nå skal jeg mene noe om noe jeg ikke burde mene noe om, men jeg synes propranolol er en neglisjert medisin i psykiatrien. Det er synd, siden medisinen er 1) ikke vanedannende, 2) har lite bivirkninger og 3) har meget raskt innsettende effekt.Det er også synd at det later til at mange leger tenker at "betablokker er betablokker" - propranolol har i alle fall etter min mening en langt bedre effekt på angstsymptomer enn nyere selektive betablokkere som kun virker på hjertet. Jeg vil driste meg til å si at mange som bruker benzo, enten ved behov eller fast, kunne hatt like god eller vel så god effekt av propranolol.Jeg leste en gang en undersøkelse hvor man hadde utstyrt mennesker med flyskrekk med blodtrykksmåling og EKG/pulsmåling ombord på flyet, og gitt benzo eller placebo. Såvidt jeg husker var det ikke forskjeller i blodtrykk eller hjertefrekvens mellom gruppene. Kanskje benzo får deg til å gi mer F i symptomene, men de er der likevel.Propranolol fjerner angstsymptomene og fjerner angsten for angsten (som kommer av angst for symptomene og ubehaget som angsten gir). I følgende situasjoner har jeg brukt propranolol med god effekt:- Mot angst for hjertebank.- Mot spesifikke fobier.- Mot oppstartsbivirkningene av SSRI.- Mot panikktilløp. Jeg har ikke hatt ett tilløp av panikk mens jeg har brukt propranolol. Ulempen med propranolol er vel toksisiteten i overdose. Den er hakket verre enn TCA og følger vel mye de samme mekanismene. 1 Siter
*skal* Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Hm, vil det si at det kan være et alternativ ved skremmende/ubehagelige undersøkelser? Har prøvd vival før, men de hadde overhodet ingen effekt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Nå skal jeg mene noe om noe jeg ikke burde mene noe om, men jeg synes propranolol er en neglisjert medisin i psykiatrien. Det er synd, siden medisinen er 1) ikke vanedannende, 2) har lite bivirkninger og 3) har meget raskt innsettende effekt.Det er også synd at det later til at mange leger tenker at "betablokker er betablokker" - propranolol har i alle fall etter min mening en langt bedre effekt på angstsymptomer enn nyere selektive betablokkere som kun virker på hjertet. Jeg vil driste meg til å si at mange som bruker benzo, enten ved behov eller fast, kunne hatt like god eller vel så god effekt av propranolol.Jeg leste en gang en undersøkelse hvor man hadde utstyrt mennesker med flyskrekk med blodtrykksmåling og EKG/pulsmåling ombord på flyet, og gitt benzo eller placebo. Såvidt jeg husker var det ikke forskjeller i blodtrykk eller hjertefrekvens mellom gruppene. Kanskje benzo får deg til å gi mer F i symptomene, men de er der likevel.Propranolol fjerner angstsymptomene og fjerner angsten for angsten (som kommer av angst for symptomene og ubehaget som angsten gir). I følgende situasjoner har jeg brukt propranolol med god effekt:- Mot angst for hjertebank.- Mot spesifikke fobier.- Mot oppstartsbivirkningene av SSRI.- Mot panikktilløp. Jeg har ikke hatt ett tilløp av panikk mens jeg har brukt propranolol. Ulempen med propranolol er vel toksisiteten i overdose. Den er hakket verre enn TCA og følger vel mye de samme mekanismene.Jeg forstår ikke helt denne "motstanden" du virker å ha mot at enkelte kan ha veldig god effekt av nettopp benzo ved ulike angsttilstander?Selv har jeg ikke samme erfaring som deg med betablokker i forhold til angst. De har ingen effekt annet enn at de muligens bremser pulsen noe. De har også veldig mange bivirkninger om man må en del opp i dose. Nå er det selvfølgelig at det er en stor forskjell på å stå fast på disse medisinene i forhold til å ta en gitt dose i enkelt tilfeller. Men er virkelig benzo noe mer problematisk ved sporadisk bruk?Min erfaring, er at ved angst, finnes det ikke bedre medikamneter enn benzo. De virker raskt og de gir ønsket effekt. Jeg står fast på betablokkere av andre grunner en angst og betablokkere fjerner ikke angst hos meg. Da måtte jeg i tilfelle ta en mye større dose og resultatet av det er zombiefølelse, ekstrem slapphet, 0 energi og andre uønskede bivirkninger. Jeg opplever ikke noe i nærheten av dette ved å ta en halv Vival. Men den fjerner angsten effektivt. Anonymkode: facd4...f07 0 Siter
cilie Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg fikk skrevet ut pranolol av min godt voksne fastlege i en periode jeg var svært stresset (as always) og hadde "hjerteflimmer". Jeg har dog ikke benyttet disse, da jeg er redd for å "tukle" med hjertet - og særlig med tanke på trening. Jeg synes også at Sobril er super for å slappe av og få sove, men føler at det er fyfy å få dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Hos meg utløste propanol (beklager feilstaving) en ny , dyp depresjon. Det var ingenting annet som hadde endret seg, og jeg hadde ikke hatt en episode på mange år, og psykiater konkluderte dermed med at d var propa..Når det er sagt var det etter jeg hadde brukt det i 2 uker, med en dose (?) ville jeg nok ikke fått den virkningen.Jeg forsto ikke helt, skal denne engangsdosen tas rett før, eller rett etter eksponeringen? Anonymkode: 0b3bd...17a 0 Siter
ISW Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg forstår ikke helt denne "motstanden" du virker å ha mot at enkelte kan ha veldig god effekt av nettopp benzo ved ulike angsttilstander?Selv har jeg ikke samme erfaring som deg med betablokker i forhold til angst. De har ingen effekt annet enn at de muligens bremser pulsen noe. De har også veldig mange bivirkninger om man må en del opp i dose. Nå er det selvfølgelig at det er en stor forskjell på å stå fast på disse medisinene i forhold til å ta en gitt dose i enkelt tilfeller. Men er virkelig benzo noe mer problematisk ved sporadisk bruk?Min erfaring, er at ved angst, finnes det ikke bedre medikamneter enn benzo. De virker raskt og de gir ønsket effekt. Jeg står fast på betablokkere av andre grunner en angst og betablokkere fjerner ikke angst hos meg. Da måtte jeg i tilfelle ta en mye større dose og resultatet av det er zombiefølelse, ekstrem slapphet, 0 energi og andre uønskede bivirkninger. Jeg opplever ikke noe i nærheten av dette ved å ta en halv Vival. Men den fjerner angsten effektivt. Anonymkode: facd4...f07Jeg har ingen direkte motstand mot benzo, men jeg har kjent så mange som har rotet seg inn i avhengighet at jeg er litt skeptisk.Kan jeg spørre hvilken betablokker du brukte? Det er som jeg skriver bare propranolol som har virket på meg mot angst. Andre betablokkere senker bare pulsen (litt). 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg kunne ha lyst til å teste ut betablokker mot angst for å snakke høyt i rom hvor det er flere tilstede, ved høytlesning og foredrag og slike ting. Da tror jeg det muligens kunne hjulpet, for egentlig er det sånn at i hodet er jeg ikke redd og har mye jeg ønsker å si, men kroppen setter i gang et adrenalin rush uten like sånn at jeg rent fysisk hyperventilerer og ikke får sagt det jeg skal. Føler jeg skal besvime og er helt jævlig, men det er mer kroppen enn hodet som reagerer.I sånne tilfeller må det jo kunne hjelpe med betablokker. For benzo og sånn synes jeg faktisk bare er jævlig i sånne sammenhenger, for klarer ikke tenke helt klart og blir jo litt sløvere i hjernen, noe jeg ikke kan fordra følelsen av. Jeg er ikke i mot bruk av benzo sånn som jeg vet endel andre er, så lenge man bruker det rett. Bl.a bruker jeg det en del i forbindelse med søvnproblemer, men hater å ta det på dagtid med mindre det er et skikkelig angstanfall som jeg heldigvis så og si aldri har. Er noen kontraindikasjoner mht til betablokker og sentralstimurerende medikamenter f.eks? Eller kunne det sikkert være lurt å ha det liggende som forebyggende til slike typer situasjoner. Jeg er typen som ofte føler at det er så mye jeg skulle sagt, og som kanskje kunne komme andre til gode også men så klarer jeg ikke for kroppen får panikk. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Veldig interessant med denne studien som innlegget opprinnelig handlet om. Glemte å si det;-) 0 Siter
ISW Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg kunne ha lyst til å teste ut betablokker mot angst for å snakke høyt i rom hvor det er flere tilstede, ved høytlesning og foredrag og slike ting. Da tror jeg det muligens kunne hjulpet, for egentlig er det sånn at i hodet er jeg ikke redd og har mye jeg ønsker å si, men kroppen setter i gang et adrenalin rush uten like sånn at jeg rent fysisk hyperventilerer og ikke får sagt det jeg skal. Føler jeg skal besvime og er helt jævlig, men det er mer kroppen enn hodet som reagerer.I sånne tilfeller må det jo kunne hjelpe med betablokker. For benzo og sånn synes jeg faktisk bare er jævlig i sånne sammenhenger, for klarer ikke tenke helt klart og blir jo litt sløvere i hjernen, noe jeg ikke kan fordra følelsen av. Jeg er ikke i mot bruk av benzo sånn som jeg vet endel andre er, så lenge man bruker det rett. Bl.a bruker jeg det en del i forbindelse med søvnproblemer, men hater å ta det på dagtid med mindre det er et skikkelig angstanfall som jeg heldigvis så og si aldri har. Er noen kontraindikasjoner mht til betablokker og sentralstimurerende medikamenter f.eks? Eller kunne det sikkert være lurt å ha det liggende som forebyggende til slike typer situasjoner. Jeg er typen som ofte føler at det er så mye jeg skulle sagt, og som kanskje kunne komme andre til gode også men så klarer jeg ikke for kroppen får panikk. Du skal være litt forsiktig med kombinasjonen av propranolol og stimulerende stoffer. Problemet er at propranolol også blokkerer reseptorer som får blodårene til å utvide seg når de kommer i kontakt med adrenalin. Det gjør at blodårene bare trekker seg sammen, og det kan føre til paradoksalt høyt blodtrykk.Men det gjelder jo ikke alle, så det er jo igrunn bare å sjekke om blodtrykket blir høyt av kombinasjonen. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Kanskje benzo får deg til å gi mer F i symptomene, men de er der likevel.Hm, sånn er det ikke for meg.Propranolol fjerner angstsymptomene og fjerner angsten for angsten (som kommer av angst for symptomene og ubehaget som angsten gir). I følgende situasjoner har jeg brukt propranolol med god effekt:Jeg har brukt benzo i årevis med ypperlig effekt, uten bivirkninger. Det er mer enn jeg kan si om SSRI. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg har ingen direkte motstand mot benzo, men jeg har kjent så mange som har rotet seg inn i avhengighet at jeg er litt skeptiskEr du like skeptisk til alkohol? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.