Gå til innhold

NHD/kan du forklare det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

 

 

5 minutter siden, Kayia skrev:

Barn tar skade av mangelfull/dårlig tilknytning til mor, og psykisk sykdom øker faren for tilknytningsvansker. Det er bra, men ikke tilstrekkelig at far stepper inn, og det er derfor vktig at mor behandles slik at hun blir så frisk/fungerende/stabil som mulig.

Denne artikkelen er full av referanser på studier du kan lese dersom du betviler dette: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=277524&a=3

Og hva i all verden kan Stjernestøv gjøre med dette akkurat nå? Hva vet du om hva hun har gjort for å holde seg friskest mulig gjennom sitt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Herregud! Denne tråden skulle da ikke være ÅNDELIG. Stilte bare noen spørsmål til nhd. 

Neida, ikke denne tråden. Jeg prøver bare å komme meden forklaring på hvorfor de åndelige trådene passer bedre på åpent. Iom at du ønsker å være åndelig selv, passer det best på åpent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg mente før og nå. En ungdom som har vokst opp slik Stjernestøvs unger har, er ikke akkurat mindre utsatt og sårbare for å si det sånn. Som jeg har sagt før: Jeg tar fremdeles moderlig ansvar for min egen sønn, selv om innholdet i morsrollen er annerledes enn da han var liten selvfølgelig. I løpet av en tiårsperiode vi sikkert dette moderlige ansvaret innebære å være bestemor for min sønns unger og svigermor for hans kjæreste. Jeg tok på meg en livslang oppgave da jeg valgte å få han. Man tar ikke dette ansvaret om man legger seg på sofaen.

Man kan ikke noe for at man blir syk, hverken psykisk eller somatisk. Ville du sagt det samme om hun var f.eks kreftsyk og lå på sofaen pga det? Stjernestøv har prøvd mange ulike typer ap. Jeg vet ikke hvordan hun var før, men jeg vet at hun var mer passiv da hun gikk på en høyere dose Risperdal. Frosken har tydeligvis kjent henne lenge og skriver jo nå at funksjonsnivået hennes ikke var bedre på høye doser medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg vet at vi er uenige om dette. Jeg tenkte å kommentere dette da NHD la ut lenke til en artikkel om barns påvirkning av psykiske lidelser hos mors, der du sa deg enig med NHD og sa at du ofte hadde fått pepper på dol for å si dette. Jeg fikk det ikke til å stemme, fordi jeg kun har sett deg ta til orde for dette i teorien - aldri i praksis. I praksis har du derimot kritisert meg for å ta til orde for dette i tråder det er relevant.  

Når det kommer til medisinering er vel hovedproblemet at Stjernestøv aldri lar en anbefalt dosering virke så lenge at man kan vite hva som vil være riktig dosering. Hun driver jo og eksprimenterer med høyere av ditt og lavere av datt etter eget forgodtbefinnende.

Nå uttaler du deg om ting du ikke kjenner til. Stjernestøv har i lange perioder vært stabilt medisinert, blant annet gjennom depotmedisinering.

Jeg har mange ganger påpekt hvilke problemer barn kan få av foreldres psykiske lidelser, så det du sier om at jeg kun fremmer dette i teorien er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Neida, ikke denne tråden. Jeg prøver bare å komme meden forklaring på hvorfor de åndelige trådene passer bedre på åpent. Iom at du ønsker å være åndelig selv, passer det best på åpent :-)

Jeg respekterte jo det, skrev det åndelige på åpent. Men folk likte ikke at jeg skrev om det der heller, så vil ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

1. Og hva i all verden kan Stjernestøv gjøre med dette akkurat nå?

2. Hva vet du om hva hun har gjort for å holde seg friskest mulig gjennom sitt liv?

1. Hun kan slutte å tro at hun kan velge å ligge på sofaen og være åndelig all den tid hun har en sønn som bor hjemme og ønsker å ha en tilstedeværende mor.

2. Jeg kjenner bare de 10-12 siste årene og i løpet av den tiden ser det ganske likt ut. Hun eksprimenterte med doseringen da og hun eksprimenterer nå. Lite tyder på at dette gjør henne friskere.

Men - syns ikke vi skal diskutere så mye mer om SS, jeg foretrekker å svare til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, frosken skrev:

Nå uttaler du deg om ting du ikke kjenner til. Stjernestøv har i lange perioder vært stabilt medisinert, blant annet gjennom depotmedisinering.

Jeg har mange ganger påpekt hvilke problemer barn kan få av foreldres psykiske lidelser, så det du sier om at jeg kun fremmer dette i teorien er tull.

Du er ikke den eneste som har vært her i mange år og vi er nok mange som husker sommeren 2014 og som nå ser en sakte men gradvis forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Man kan ikke noe for at man blir syk, hverken psykisk eller somatisk. Ville du sagt det samme om hun var f.eks kreftsyk og lå på sofaen pga det? Stjernestøv har prøvd mange ulike typer ap. Jeg vet ikke hvordan hun var før, men jeg vet at hun var mer passiv da hun gikk på en høyere dose Risperdal. Frosken har tydeligvis kjent henne lenge og skriver jo nå at funksjonsnivået hennes ikke var bedre på høye doser medisin.

Jeg kritiserer ikke at hun ligger på sofaen.

Jeg kritiserer at hun ligger på sofaen som konsekvens av at hun ikke lar seg behandle.

Og ja, jeg ville vært kritisk til at en hjerteoperert nektet å ta blodfortynnende feks, fordi vedkommende ble så svimmel, eller ikke kunne drikke alkohol, eller annen utenom-sykdommelig argumentasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg respekterte jo det, skrev det åndelige på åpent. Men folk likte ikke at jeg skrev om det der heller, så vil ikke mer. 

Her har du misforstått. Ingen liker å se at en person blir bittelitt sykere for hver dag. Det er det dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg kritiserer ikke at hun ligger på sofaen.

Jeg kritiserer at hun ligger på sofaen som konsekvens av at hun ikke lar seg behandle.

Og ja, jeg ville vært kritisk til at en hjerteoperert nektet å ta blodfortynnende feks, fordi vedkommende ble så svimmel, eller ikke kunne drikke alkohol, eller annen utenom-sykdommelig argumentasjon.

 

Men hun ligger jo mer på sofaen når hun tar så mye medisin at hun ikke blir åndelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kayia skrev:

1. Hun kan slutte å tro at hun kan velge å ligge på sofaen og være åndelig all den tid hun har en sønn som bor hjemme og ønsker å ha en tilstedeværende mor.

2. Jeg kjenner bare de 10-12 siste årene og i løpet av den tiden ser det ganske likt ut. Hun eksprimenterte med doseringen da og hun eksprimenterer nå. Lite tyder på at dette gjør henne friskere.

Men - syns ikke vi skal diskutere så mye mer om SS, jeg foretrekker å svare til henne.

Jeg tror ikke at forebygging av tilknytningsvansker er veldig relevant for ungdom over 18 år. Dersom behandlingen hadde gitt henne en rimelig god livskvalitet og funksjonsevne, så synes jeg også løsningen hadde vært opplagt. Det har den ikke gjort de senere årene, og da synes jeg behandlingsteamet hennes gjør lurt i å prøve å finne minste effektive dose. Det er de så vidt jeg har forstått fortsatt ikke ferdig med å finne ut av

 

8 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg kritiserer ikke at hun ligger på sofaen.

Jeg kritiserer at hun ligger på sofaen som konsekvens av at hun ikke lar seg behandle.

Og ja, jeg ville vært kritisk til at en hjerteoperert nektet å ta blodfortynnende feks, fordi vedkommende ble så svimmel, eller ikke kunne drikke alkohol, eller annen utenom-sykdommelig argumentasjon.

 

Nei, sofalivet, dvs. initiativløsheten, er noe som har vært enda mer fremtredende på større doser medisiner. Det - i kombinasjon med vektøkningen - var bakgrunnen for ønsket om å redusere medisinene. Jeg synes hun kan fortsette å samarbeide med sitt lokale fact-team om medisinerinen, det er første gangen på mange år hun har behandlere som forsøker å finne optimal behandling. Sannsynligvis er hun for lavt medisinert nå, men dette er noe hun og fact-teamet kan finne ut av.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du er ikke den eneste som har vært her i mange år og vi er nok mange som husker sommeren 2014 og som nå ser en sakte men gradvis forverring.

Men hvorfor ikke stole på at behandlerne hennes kan rådgi henne bedre enn dol-brukere? Og hvorfor ikke vise litt tålmodighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Et øyeblikk siden, frosken skrev:

Men hvorfor ikke stole på at behandlerne hennes kan rådgi henne bedre enn dol-brukere? Og hvorfor ikke vise litt tålmodighet?

Nå handler denne tråden om hvorfor hun ikke har fått svar fra Nhd og svaret på dette fikk hun, men det ble ikke forstått og her prøves med en forklaring.

7 minutter siden, frosken skrev:

Men hvorfor ikke stole på at behandlerne hennes kan rådgi henne bedre enn dol-brukere? Og hvorfor ikke vise litt tålmodighet?

Jeg stoler da på det.  Det er hun selv som ikke stoler på behandlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
27 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nå handler denne tråden om hvorfor hun ikke har fått svar fra Nhd og svaret på dette fikk hun, men det ble ikke forstått og her prøves med en forklaring.

Jeg stoler da på det.  Det er hun selv som ikke stoler på behandlerne.

Jeg forstod svaret jeg. Jeg stoler på dem jeg, den legen er den samme jeg hadde da jeg var innlagt sist. Men liker ikke at han ville jeg skulle øke risperdal til 2 mg. Da blir jeg jo like mye sofagris som nå, om ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg forstod svaret jeg. Jeg stoler på dem jeg, den legen er den samme jeg hadde da jeg var innlagt sist. Men liker ikke at han ville jeg skulle øke risperdal til 2 mg. Da blir jeg jo like mye sofagris som nå, om ikke mer. 

 

Hva med den depotmedsinen som frosken skriver om over her og som du var stabil på. Hva skjedde der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

 

Hva med den depotmedsinen som frosken skriver om over her og som du var stabil på. Hva skjedde der ?

Var vel vekt som var problemet. Men de sa jo risperdal i depot ga mindre bivirkninger, hvis det er sant er jeg villig til å ta det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Var vel vekt som var problemet. Men de sa jo risperdal i depot ga mindre bivirkninger, hvis det er sant er jeg villig til å ta det. 

Kan du ikke si det til sykepleieren at du vil prøve det ?

Jaggu er det mye rot med prøving og feiling innen psykiatrien. Du har vært syk i årevis og fortsatt er dere på prøvestadiet.Jeg fatter ikke at det er mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Kan du ikke si det til sykepleieren at du vil prøve det ?

Jaggu er det mye rot med prøving og feiling innen psykiatrien. Du har vært syk i årevis og fortsatt er dere på prøvestadiet.Jeg fatter ikke at det er mulig.

 

Får se hva han sier. Ja har prøvd mange medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...