Gå til innhold

Jente 15 år - lett for å legge på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dattera mi er 15 år, og er ikke fornøyd med egen kropp. Det er jo ikke uvanlig, men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal svare når hun uttrykker misnøye og frustrasjon, og spør meg hvordan hun kan gå ned noen kilo. Det er her absolutt ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men ei jente som har veldig god apetitt, som er litt bedagelig anlagt, og som legger fort på seg. Hun er ca 172 cm høy og veier nå 70 kilo. Jeg fant en BMI-kalkulator for barn og ungdom, og fant ut at hun har en BMI på 23,7, som er akkurat på rett side av grensen for overvekt (det var 24).

Hun trener 2-3 ganger i uka, som regel går eller sykler hun til skolen (men innimellom blir hun kjørt), men hun har ikke noe særlig egendriv i treningen, og gjør aldri mer enn det hun må, og det skjer nesten aldri at hun trener på egenhånd (joggetur, styrketrening etc).

Jeg er jo redd for å si noe som gjør at hun skal få noen forvridde tanker om mat og kropp, samtidig skjønner jeg at hun synes hun har blitt for stor, særlig magen. Vi har snakket om det å spise seg passelig mett, men hun husker det ikke av seg selv. Dersom vi har godteri hjemme, spiser hun av det, og der har vi foreldre selvsagt et ansvar for å ha lite av det i hus. Hun er flink til å spise sunne mellommåltider (gulrot, havregryn med ekstra lett melk, hjemmebakt grovbrød etc), men hun spiser temmelig mye hver gang.

Har noen av dere noen gode råd til meg som mor om hva jeg kan si og hva hun skal gjøre, for ikke å legge på seg ytterligere mer? Tror nok hun har lagt på seg ca 5 kilo det siste halve året (mener hun sa til meg for noen måneder siden at hun veide ca 65, og når er det altså 70....)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi er 15 år, og er ikke fornøyd med egen kropp. Det er jo ikke uvanlig, men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal svare når hun uttrykker misnøye og frustrasjon, og spør meg hvordan hun kan gå ned noen kilo. Det er her absolutt ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men ei jente som har veldig god apetitt, som er litt bedagelig anlagt, og som legger fort på seg. Hun er ca 172 cm høy og veier nå 70 kilo. Jeg fant en BMI-kalkulator for barn og ungdom, og fant ut at hun har en BMI på 23,7, som er akkurat på rett side av grensen for overvekt (det var 24).

Hun trener 2-3 ganger i uka, som regel går eller sykler hun til skolen (men innimellom blir hun kjørt), men hun har ikke noe særlig egendriv i treningen, og gjør aldri mer enn det hun må, og det skjer nesten aldri at hun trener på egenhånd (joggetur, styrketrening etc).

Jeg er jo redd for å si noe som gjør at hun skal få noen forvridde tanker om mat og kropp, samtidig skjønner jeg at hun synes hun har blitt for stor, særlig magen. Vi har snakket om det å spise seg passelig mett, men hun husker det ikke av seg selv. Dersom vi har godteri hjemme, spiser hun av det, og der har vi foreldre selvsagt et ansvar for å ha lite av det i hus. Hun er flink til å spise sunne mellommåltider (gulrot, havregryn med ekstra lett melk, hjemmebakt grovbrød etc), men hun spiser temmelig mye hver gang.

Har noen av dere noen gode råd til meg som mor om hva jeg kan si og hva hun skal gjøre, for ikke å legge på seg ytterligere mer? Tror nok hun har lagt på seg ca 5 kilo det siste halve året (mener hun sa til meg for noen måneder siden at hun veide ca 65, og når er det altså 70....)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Må først bare presisere at jeg har ingen spesiell kompetanse på dette.

 

Men jeg tenker at hennes positive forhold til egen kropp er LANGT viktigere enn kiloene hun eventuelt måte ha ekstra nå. Det kan rette seg i løpet av få år, det er ikke uvanlig å ha "valpefett" i puberteten. Tror derfor jeg ville bagatellisert dette og fortsatt å lage god og sunn mat og tatt henne med ut på tur.

 

Men skjønner det ikke er lett - og jeg har ikke vært i samme situasjon selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Xtra skrev:

Må først bare presisere at jeg har ingen spesiell kompetanse på dette.

 

Men jeg tenker at hennes positive forhold til egen kropp er LANGT viktigere enn kiloene hun eventuelt måte ha ekstra nå. Det kan rette seg i løpet av få år, det er ikke uvanlig å ha "valpefett" i puberteten. Tror derfor jeg ville bagatellisert dette og fortsatt å lage god og sunn mat og tatt henne med ut på tur.

 

Men skjønner det ikke er lett - og jeg har ikke vært i samme situasjon selv....

Takk for svar. Jeg har egentlig tenkt som deg nå de siste par årene, og tenkt at jeg i alle fall ikke skulle fyre opp under slanking, men jeg ser jo at kiloene siger på :-(

I går ville hun ha mat igjen en time etter middag - hun sa hun var sulten - og da sa jeg at hun ikke fikk lov, at det ikke var nødvendig med mat så kort tid etter et måltid. Men hun aksepterte greit nei'et. Hun er flink til å spise gulrøtter, så hun spiste det og noen druer som mellommåltid mellom middag og kveldsmat. Vi hadde sein middag, så middagen var vel klokka 18, og hun spiste kveldsmat litt over 22. Og hun prøvde seg med å spørre om å bli kjørt til skolen i dag, men da var heldigvis faren tydelig og sa at sola skinner, det er plussgrader og tørr asfalt og da kan du sykle :-)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går ville hun ha mat igjen en time etter middag - hun sa hun var sulten - og da sa jeg at hun ikke fikk lov, at det ikke var nødvendig med mat så kort tid etter et måltid. Men hun aksepterte greit nei'et. Hun er flink til å spise gulrøtter, så hun spiste det og noen druer som mellommåltid mellom middag og kveldsmat.

Anonymkode: 7d28d...cd7

Når hun er så stor som 15 år, synes jeg det kan være en fast avtale at det mellom måltidene kun er adgang til å spise noen bestemte ting (som gjerne kan ligge på et fast sted, slik at det ikke blir noen misforståelse eller diskusjon) av typen gulrøtter og andre grønnsaker.  Så passer dere på at hele husstanden følger den regelen.

Kveldsmaten bør også ha begrenset størrelse og være sunn uten mye tomme kalorier.  Dere fyrer ikke oppunder slanking selv om dere styrer henne litt i den retningen, i lys av at hun selv uttrykker at hun selv gjerne vil stoppe vektøkningen, slik du skriver i startinnlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Nå i ferien skulle vi hente bunaden hennes som hun skal ha til konfirmasjonen om to måneder. Sist hun prøvde den hos sydame var i jula. Nå var hun 4 cm drøyere rundt livet enn i jula, og bunaden må sys ut. Hele greia ble veldig lei, og hun er lei seg over at hun har lagt på seg så mye. Vi har snakket om det å spise seg passelig mett, men til hvert måltid spørsmål hun nå om å ta mer etter at hun har spist ganske mye. Til middag tok hun to porsjoner med middag, og ville ha for tredje gang. Desserte ville hun ha tre ganger,  og da vi feiret bursdag ville hun ha tre stykker med kake. Alle vi andre forsynte oss to ganger. Og når vi da sier nei, blir hun lei seg.

Uff.....

 

 

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen spiste jeg som en hest. Jeg la heldigvis ikke på meg fordet, men kanskje det er vanlig å være mer sulten i den alderen. De skal jo tross alt utvikle seg til voksne mennesker. Det roet seg ihvertfall på meg, nå spiser jeg ikke på langt nær så mye som jeg gjorde da. Det kan jo hende hun er i en periode. Eller har hun alltid vært ekstremt matglad?

Men denne kveldsmaten, den har jeg aldri forstått. Man trenger ikke kveldsmat når man er 15 år. Greit å ikke legge seg om man er skrubbsulten, men det man spiser så sent på kvelden får man ikke brukt opp. Om man får servert dessert så kan dere ha en klar regel på det, for hele familien, at man bare forsyner seg en gang. Så er det vel bedre å la henne spise 3 posjoner middag enn masse dessert. Vet ikke om dere pleier å ha dessert, men det hadde jeg ihvertfall sluttet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun har alltid Vært glad I mat, men det har økt på det siste året. Dessert har vi aldri hjemme, men nå er vi på besøk og da blir det dessert og/eller kake hver eneste dag.  Jeg synes dette er fryktelig vanskelig,  fordi jeg ønsker jo ikke å forsterke et negativt syn på hennes kropp, men jeg ser at hun ikke klarer å begrense seg selv.

 

Det ville jo Være fryktelig trist hvis hun fort setter slik nå og bunaden blir for trang I slutten av mai. 

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du syns det er vanskelig. Man skal jo være litt forsiktig med hva man sier til en 15åring, de er i en sårbar alder. kanskje la det ligge til over påske. Så kan dere heller prøve å legge om spisevanene når dere kommer hjem og tilbake til hverdagen. Jeg kjenner ei (hun er litt yngre) som det virker som er sulten hele tiden. Egentlig vet jeg ikke om hun er så sulten, eller om hun bare er fysen. Må liksom putte noe i munnen hele tiden. Hun begynner å få i overkant mye valpefett. Jeg ser jo der, at det ikke er så lett å styre ungen til et fornuftig kosthold. Skulle ønske jeg hadde noen gode råd, men jeg aner virkelig ikke hvordan man kan fortelle en unge at hun må spise midre uten at det virker sårende. Men nå kan hun ihvertfall sykle til skolen og kanskje dere kan gå mer turer o.l i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har alltid Vært glad I mat, men det har økt på det siste året. Dessert har vi aldri hjemme, men nå er vi på besøk og da blir det dessert og/eller kake hver eneste dag.  Jeg synes dette er fryktelig vanskelig,  fordi jeg ønsker jo ikke å forsterke et negativt syn på hennes kropp, men jeg ser at hun ikke klarer å begrense seg selv.

 

Det ville jo Være fryktelig trist hvis hun fort setter slik nå og bunaden blir for trang I slutten av mai. 

Anonymkode: 7d28d...cd7

Kan du ikke snakke med de dere er på besøk hos om dette. Be om at det ikke serveres kaker og desserter hver dag selv om det er påske. Prøv å gjøre det slik at hele familien spiser sunnere.

Når dere kommer hjem igjen, så kan du kanskje sjekke ut om skolen hennes har en helsesøster som er god på dette med ungdom og mat. Jeg har ingen tro på at det er konstruktivt om mødre skal begrense sine døtre på detaljnivå når det kommer til mat, men jeg har tro på at ungdom kan ha glede av veiledning av fagperson utenfor familien.

Når det gjelder bunaden, så synes jeg du kan si til sydamen at den skal sys litt romslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, frosken skrev:

Kan du ikke snakke med te dere er iskbesøk hos om dett e. Be om at det ikke sIrveres kaker og desserter hver rien dag selv om det er påske. Prøv å gjøre det slik at hele familien spiser sunnere.

Når dere kommer hjem igjen, så kan du kanskje sjekke ut om skolen hennes har en helsesøster som er god på dette med ungdom og mat. Jeg har ingen tro på at det er konstruktivt om mødre skal begrense sine døtre på detaljnivå når det kommer til mat, men jeg har tro på at ungdom kan ha glede av veiledning av fagperson utenfor familien.

Når det gjelder bunaden, så synes jeg du kan si til sydamen at den skal sys litt romslig.

Ja, vi har fjernet godteskåla Og alle er innstilt på å spise litt mindre usunne ting. Men vi er på besøk hos andre også enn der vi bor i Ferien og da blir det en del ekstra.

Når vi er sammen døgnet rundt får je også med meg hvor mye hun faktisk Spiser. Hverdagen er helt klart det viktigste, enig i Det.

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Den 14.3.2016 at 12.39, AnonymBruker skrev:

Dattera mi er 15 år, og er ikke fornøyd med egen kropp. Det er jo ikke uvanlig, men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal svare når hun uttrykker misnøye og frustrasjon, og spør meg hvordan hun kan gå ned noen kilo. Det er her absolutt ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men ei jente som har veldig god apetitt, som er litt bedagelig anlagt, og som legger fort på seg. Hun er ca 172 cm høy og veier nå 70 kilo. Jeg fant en BMI-kalkulator for barn og ungdom, og fant ut at hun har en BMI på 23,7, som er akkurat på rett side av grensen for overvekt (det var 24).

Hun trener 2-3 ganger i uka, som regel går eller sykler hun til skolen (men innimellom blir hun kjørt), men hun har ikke noe særlig egendriv i treningen, og gjør aldri mer enn det hun må, og det skjer nesten aldri at hun trener på egenhånd (joggetur, styrketrening etc).

Jeg er jo redd for å si noe som gjør at hun skal få noen forvridde tanker om mat og kropp, samtidig skjønner jeg at hun synes hun har blitt for stor, særlig magen. Vi har snakket om det å spise seg passelig mett, men hun husker det ikke av seg selv. Dersom vi har godteri hjemme, spiser hun av det, og der har vi foreldre selvsagt et ansvar for å ha lite av det i hus. Hun er flink til å spise sunne mellommåltider (gulrot, havregryn med ekstra lett melk, hjemmebakt grovbrød etc), men hun spiser temmelig mye hver gang.

Har noen av dere noen gode råd til meg som mor om hva jeg kan si og hva hun skal gjøre, for ikke å legge på seg ytterligere mer? Tror nok hun har lagt på seg ca 5 kilo det siste halve året (mener hun sa til meg for noen måneder siden at hun veide ca 65, og når er det altså 70....)

Anonymkode: 7d28d...cd7

På meg virker det som om hun ikke egentlig bryr seg så mye om at hun er litt overvektig. Det hjelper ikke å presse en 15 åring til å trene, hun må ville det selv. Jeg regner med at hun før eller siden vil få noen kommentarer på det, og da vil hun nok gjøre noe med det. Det er også sånn at 15 åringer vil bestemme selv, og får det ikke det vil de gjøre alt i mot. Så kanskje det er en ide å la henne bestemme litt selv ? Hun er 15 år, og ikke et lite barn. Det å nekte å gi henne godteri er ikke en god ide spør du meg. Jeg synes du heller skal ha det som normalt liggende hjemme tilgjengelig. Da vil hun nok spise mer, men hun vil også se hva som skjer med henne. 

Kondisjonstrening er kanskje den treningen som gjør at man går mest ned i vekt, men tror du ikke det hadde vært bedre å ikke fokusere så mye på vekta men heller prøve å ha som mål å trene opp litt styrke? Det finnes mange enkle styrkeøvelser hun kan gjøre hjemme. Det skal ikke så mye til å bygge opp muskler, og da ser man med engang mye slankere ut. I tillegg til at mer muskler også får opp forbrenningen. Jeg trener ikke mye kondisjon selv, men jeg har faste øvelser jeg gjør hver dag. Har du noen gang lurt på hvorfor ballettdansere er så sterke når de ser så slanke ut? Et fint fokus kan være det å trene opp lange slanke musklene. Eksempler på noen øvelser: Jeg legger ved en video fra youtube som jeg har brukt å se på.  

1. 

. Tar bare 10 minutter. Hun har også mange andre fine øvelser. 

2. Hun kan ligge på siden slik at beina ligger over hverandre og bevege den ene beine opp og ned mens hun spenner det, gjøre dette 10 ganger for så å ikke spenne 10 ganger. Ta dette i 10 repetisjoner.  For så å snu seg og trene det andre beinet og gjøre de samme bevegelsene. Da trener man også den indre deler av låret slik at man får bort mye av det fettet på innsiden av låret. 

 

 

Anonymkode: 832cd...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

På meg virker det som om hun ikke egentlig bryr seg så mye om at hun er litt overvektig. Det hjelper ikke å presse en 15 åring til å trene, hun må ville det selv. Jeg regner med at hun før eller siden vil få noen kommentarer på det, og da vil hun nok gjøre noe med det. Det er også sånn at 15 åringer vil bestemme selv, og får det ikke det vil de gjøre alt i mot. Så kanskje det er en ide å la henne bestemme litt selv ? Hun er 15 år, og ikke et lite barn. Det å nekte å gi henne godteri er ikke en god ide spør du meg. Jeg synes du heller skal ha det som normalt liggende hjemme tilgjengelig. Da vil hun nok spise mer, men hun vil også se hva som skjer med henne. 

Kondisjonstrening er kanskje den treningen som gjør at man går mest ned i vekt, men tror du ikke det hadde vært bedre å ikke fokusere så mye på vekta men heller prøve å ha som mål å trene opp litt styrke? Det finnes mange enkle styrkeøvelser hun kan gjøre hjemme. Det skal ikke så mye til å bygge opp muskler, og da ser man med engang mye slankere ut. I tillegg til at mer muskler også får opp forbrenningen. Jeg trener ikke mye kondisjon selv, men jeg har faste øvelser jeg gjør hver dag. Har du noen gang lurt på hvorfor ballettdansere er så sterke når de ser så slanke ut? Et fint fokus kan være det å trene opp lange slanke musklene. Eksempler på noen øvelser: Jeg legger ved en video fra youtube som jeg har brukt å se på.  

1. 

. Tar bare 10 minutter. Hun har også mange andre fine øvelser. 

2. Hun kan ligge på siden slik at beina ligger over hverandre og bevege den ene beine opp og ned mens hun spenner det, gjøre dette 10 ganger for så å ikke spenne 10 ganger. Ta dette i 10 repetisjoner.  For så å snu seg og trene det andre beinet og gjøre de samme bevegelsene. Da trener man også den indre deler av låret slik at man får bort mye av det fettet på innsiden av låret. 

 

 

Anonymkode: 832cd...2f6

Meg igjen: 

Jeg skal legge til at jeg er 17 år, og tror derfor at jeg forstår datteren din litt bedre enn alle de andre mødrene over her. Jeg har strevd mye med spiseforstyrrelser tidligere, og jeg vet hvor vanskelig det er å bli fornøyd med seg selv. Det er vanskelig. Jeg gikk på strenge dietter, opp og ned i vekt i flere år, men ble aldri fornøyd. Så en dag fortalte vennina mi meg at jeg heller måtte skifte fokus. Spise mer og trene styrke. Da ser man heller trent ut, ikke dvask. Jeg starter med dette og det var faktisk som om en ny verden åpnet seg for meg, vet det høres rart ut men.. Ja.Jeg startet med disse øvelsene og ble sjokkert over hvor mye det hjalp. Når jeg var nede på  lave vekter hade jeg bukser som passet meg, jeg gikk opp i vekt og da passet de ikke lenger så begynte  jeg å trene styrke, og da passet de plutselig igjen. Jeg hadde bygd muskler, hehe. Jeg vet ikke hvor mye det hjelper deg at jeg forteller det dette, men ja jeg håper det ordner seg for deg og dattera de :)

Anonymkode: 832cd...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

På meg virker det som om hun ikke egentlig bryr seg så mye om at hun er litt overvektig. Det hjelper ikke å presse en 15 åring til å trene, hun må ville det selv. Jeg regner med at hun før eller siden vil få noen kommentarer på det, og da vil hun nok gjøre noe med det. Det er også sånn at 15 åringer vil bestemme selv, og får det ikke det vil de gjøre alt i mot. Så kanskje det er en ide å la henne bestemme litt selv ? Hun er 15 år, og ikke et lite barn. Det å nekte å gi henne godteri er ikke en god ide spør du meg. Jeg synes du heller skal ha det som normalt liggende hjemme tilgjengelig. Da vil hun nok spise mer, men hun vil også se hva som skjer med henne. 

Kondisjonstrening er kanskje den treningen som gjør at man går mest ned i vekt, men tror du ikke det hadde vært bedre å ikke fokusere så mye på vekta men heller prøve å ha som mål å trene opp litt styrke? Det finnes mange enkle styrkeøvelser hun kan gjøre hjemme. Det skal ikke så mye til å bygge opp muskler, og da ser man med engang mye slankere ut. I tillegg til at mer muskler også får opp forbrenningen. Jeg trener ikke mye kondisjon selv, men jeg har faste øvelser jeg gjør hver dag. Har du noen gang lurt på hvorfor ballettdansere er så sterke når de ser så slanke ut? Et fint fokus kan være det å trene opp lange slanke musklene. Eksempler på noen øvelser: Jeg legger ved en video fra youtube som jeg har brukt å se på.  

1. 

. Tar bare 10 minutter. Hun har også mange andre fine øvelser. 

2. Hun kan ligge på siden slik at beina ligger over hverandre og bevege den ene beine opp og ned mens hun spenner det, gjøre dette 10 ganger for så å ikke spenne 10 ganger. Ta dette i 10 repetisjoner.  For så å snu seg og trene det andre beinet og gjøre de samme bevegelsene. Da trener man også den indre deler av låret slik at man får bort mye av det fettet på innsiden av låret. 

 

 

Anonymkode: 832cd...2f6

 

Hvordan mener du hun skal få datra til å begynne å trene styrke? Du sier je selv at en 15åring gjerne gjør det motsatte av det de blir oppfordret til å gjøre. Det høres litt ut som reklame det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, Trine skrev:

 

Hvordan mener du hun skal få datra til å begynne å trene styrke? Du sier je selv at en 15åring gjerne gjør det motsatte av det de blir oppfordret til å gjøre. Det høres litt ut som reklame det du skriver.

Ærlig talt, jeg brukte god tid på svaret. Jeg prøver jo bare å hjelpe.Jeg hadde håpet hun selv tar tak som jeg skrev, og så kom jeg med noen eksempler på lette øvelser som ikke koster så mye. Er jo unødvendig å dra seg igjennom lange utholdenhetstrening, og det jeg regner med at hun ikke gidder å gjøre heller ;) 

Anonymkode: 832cd...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎25‎.‎03‎.‎2016 at 12.40, AnonymBruker skrev:

 

På meg virker det som om hun ikke egentlig bryr seg så mye om at hun er litt overvektig. Det hjelper ikke å presse en 15 åring til å trene, hun må ville det selv. Jeg regner med at hun før eller siden vil få noen kommentarer på det, og da vil hun nok gjøre noe med det. Det er også sånn at 15 åringer vil bestemme selv, og får det ikke det vil de gjøre alt i mot. Så kanskje det er en ide å la henne bestemme litt selv ? Hun er 15 år, og ikke et lite barn. Det å nekte å gi henne godteri er ikke en god ide spør du meg. Jeg synes du heller skal ha det som normalt liggende hjemme tilgjengelig. Da vil hun nok spise mer, men hun vil også se hva som skjer med henne. 

Kondisjonstrening er kanskje den treningen som gjør at man går mest ned i vekt, men tror du ikke det hadde vært bedre å ikke fokusere så mye på vekta men heller prøve å ha som mål å trene opp litt styrke? Det finnes mange enkle styrkeøvelser hun kan gjøre hjemme. Det skal ikke så mye til å bygge opp muskler, og da ser man med engang mye slankere ut. I tillegg til at mer muskler også får opp forbrenningen. Jeg trener ikke mye kondisjon selv, men jeg har faste øvelser jeg gjør hver dag. Har du noen gang lurt på hvorfor ballettdansere er så sterke når de ser så slanke ut? Et fint fokus kan være det å trene opp lange slanke musklene. Eksempler på noen øvelser: Jeg legger ved en video fra youtube som jeg har brukt å se på.  

1. 

. Tar bare 10 minutter. Hun har også mange andre fine øvelser. 

2. Hun kan ligge på siden slik at beina ligger over hverandre og bevege den ene beine opp og ned mens hun spenner det, gjøre dette 10 ganger for så å ikke spenne 10 ganger. Ta dette i 10 repetisjoner.  For så å snu seg og trene det andre beinet og gjøre de samme bevegelsene. Da trener man også den indre deler av låret slik at man får bort mye av det fettet på innsiden av låret. 

 

 

Anonymkode: 832cd...2f6

Takk for svar!

Hun bryr seg om at hun er litt overvektig, hun synes det er veldig leit. Men hun orker ikke gjøre noe med det. Men nå har vi hatt flere samtaler om det med hverdagsmat og også om trening, og jeg håper hun tar litt ansvar.

Takk for link til øvelser :-) De er nok gode, og enkle å følge! Jeg kjenner en god del til ballettøvelser, og jeg vet at de er veldig gode for styrke i bein og rygg. Helt sikkert lurt med slike øvelser hjemme, og som du sier så tar det ikke så lang tid å gjøre dem, men jeg tviler vel litt på at hun får gjennomført dem. Det er nok enklere for henne å følge opp den vanlige idretten hun går på med enda mer engasjement. Videoen var grei å følge, synes jeg, men jeg likte ikke at den ble kalt Inner Thigh Gap Clarity Workout - jeg synes det er helt tåpelig at ungdommene skal ha som mål å ha størst mulig "thigh gap" - det er i alle fall noe jenta mi ikke trenger å måtte strekke seg etter ;-)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎26‎.‎03‎.‎2016 at 11.36, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, jeg brukte god tid på svaret. Jeg prøver jo bare å hjelpe.Jeg hadde håpet hun selv tar tak som jeg skrev, og så kom jeg med noen eksempler på lette øvelser som ikke koster så mye. Er jo unødvendig å dra seg igjennom lange utholdenhetstrening, og det jeg regner med at hun ikke gidder å gjøre heller ;) 

Anonymkode: 832cd...2f6

Jeg satte pris på svaret ditt :-)

Men som jeg skrev i hovedinnlegget, så trener hun fast 2-3 ganger pr uke, og jeg tror nok jeg vil fokusere på at hun må yte sitt beste på disse treningene, og ikke sluntre unna. Men øvelsene du viste kan helt klart være et supplement, hvis hun har lyst til å gjøre ekstra styrkeøvelser hjemme :-)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Hun bryr seg om at hun er litt overvektig, hun synes det er veldig leit. Men hun orker ikke gjøre noe med det. Men nå har vi hatt flere samtaler om det med hverdagsmat og også om trening, og jeg håper hun tar litt ansvar.

Takk for link til øvelser :-) De er nok gode, og enkle å følge! Jeg kjenner en god del til ballettøvelser, og jeg vet at de er veldig gode for styrke i bein og rygg. Helt sikkert lurt med slike øvelser hjemme, og som du sier så tar det ikke så lang tid å gjøre dem, men jeg tviler vel litt på at hun får gjennomført dem. Det er nok enklere for henne å følge opp den vanlige idretten hun går på med enda mer engasjement. Videoen var grei å følge, synes jeg, men jeg likte ikke at den ble kalt Inner Thigh Gap Clarity Workout - jeg synes det er helt tåpelig at ungdommene skal ha som mål å ha størst mulig "thigh gap" - det er i alle fall noe jenta mi ikke trenger å måtte strekke seg etter ;-)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Jeg tror at hverdagskosthold + daglig aktivitet vil være det viktigste. Hun yter sikkert godt nok på trening, så det synes jeg ikke du skal blande deg inn i. Derimot kan hun ha mye å vinne på å sykle og gå mest mulig i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29.3.2016 at 8.37, AnonymBruker skrev:

Jeg satte pris på svaret ditt :-)

Men som jeg skrev i hovedinnlegget, så trener hun fast 2-3 ganger pr uke, og jeg tror nok jeg vil fokusere på at hun må yte sitt beste på disse treningene, og ikke sluntre unna. Men øvelsene du viste kan helt klart være et supplement, hvis hun har lyst til å gjøre ekstra styrkeøvelser hjemme :-)

Anonymkode: 7d28d...cd7

Takk for forståelsen. Det kommer nok til å ordne seg :)

Anonymkode: 832cd...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forståelsen. Det kommer nok til å ordne seg :)

Anonymkode: 832cd...2f6

Jeg beklager at jeg ikke har vært tilgjengelig, hehe. Glemte tråden jeg var en del av.

Anonymkode: 832cd...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det har gått 3,5 år nå, og jenta er 18. Hun har vokst litt i høyden (174-175 cm), men mer i vekt, og veier nå 83-85 kg. Lite har forandret seg. Hun har fremdeles stor apetitt, spiser store porsjoner, blir fort sulten igjen, er veldig glad i både godteri og chips, men også sunn mat (magre middager, grønnsaker, fukt, grovt brød).

Jeg har snakket med henne noen ganger om kosthold fordi hun er lei seg fordi spesielt magen er større enn hun skulle ønske, men det blir som regel veldig negativt, fordi hun føler seg overvåket og sett stygt på når hun spiser. Det hender at vi fremdeles sier "nå holder det" til måltidene, noe hun blir sint for og synes er dumt når hun er såpass stor. Jeg skjønner jo det, men samtidig synes jeg det er trist at hun ikke tar mer ansvar for egen kropp. Hun er jo mye på egenhånd nå, og kjøper både mat og godterier sjøl. Hjemme har vi av og til litt, jeg synes det er leit om vi må kutte alt pga henne.

Jeg var veldig opptatt av at jeg ikke skulle snakke om slanking så ungene hørte det, for ikke å påføre dem skal over egen kropp eller unødvendig press på å holde vekta. Har snakket om sunn mat vs ikke sunn mat, lite om kaloriinnhold. Men jeg tror nå at det kanskje var gal strategi når det gjelder henne. Vi bestemmer jo litt over henne så lenge hun bor hjemme, men jeg er redd det sklir helt ut når hun flytter hjemmefra. Hun trener veldig sjelden, tar buss til og fra skolen, er veldig lite i aktivitet og har dårlig kondis. Hva kunne vi gjort annerledes?

Anonymkode: 7d28d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...