Gå til innhold

Hvor mange kaker?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon om ikke så lenge til. Jeg skrev dessverre ikke ned hvor mange kaker vi hadde forrige gang. Kan dere hjelpe meg? Vi blir 35 personer, og skal ha koldtbord først, med dessert (blir vel i 14-15 tida). Så en lang pause, og deretter kaker. Regner med at det blir igjen dessert, som også kan settes frem.

Men hadde tenkt å ha følgende kaker:

• Ostekake
  • Snickerskake
  • Smash-kake (iskake)
  • Lyn og tordenkake
  • Kransekake?
  • noe mer?

Er det for lite? Er det noen kaker som mangler? En eller annen gjærdeigkake er jo godt da, men det er litt tungvint å få til på dagen, og den bør jo være fersk, så jeg tror jeg dropper den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi skal ha konfirmasjon om ikke så lenge til. Jeg skrev dessverre ikke ned hvor mange kaker vi hadde forrige gang. Kan dere hjelpe meg? Vi blir 35 personer, og skal ha koldtbord først, med dessert (blir vel i 14-15 tida). Så en lang pause, og deretter kaker. Regner med at det blir igjen dessert, som også kan settes frem.

• Ostekake
  • Snickerskake
  • Smash-kake (iskake)
  • Lyn og tordenkake
  • Kransekake?
  • noe mer?

Er det for lite? Er det noen kaker som mangler? En eller annen gjærdeigkake er jo godt da, men det er litt tungvint å få til på dagen, og den bør jo være fersk, så jeg tror jeg dropper den.

Jeg er ikke den rette til å uttale meg om kaker, overhodet ikke. Men om det kommer barn i konfirmasjonen ville jeg kanskje hatt noe gjærbakst og/eller en enkel sjokoladekake i tillegg - eller i stedenfor. Hva er lyn- og tordenkake?

Har selv konfirmant til høsten, og skal suge til meg eventuelle tips du får.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3695863
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

• Ostekake
  • Snickerskake
  • Smash-kake (iskake)
  • Lyn og tordenkake
  • Kransekake?
  • noe mer?

Jeg husker ikke hva vi hadde, men en vanlig marsipankake? Vi hadde med bilde av konfirmanten. :) Kvæfjordkake hadde vi også. Om det er en del småttiser med så kanskje noen kule muffins? Sjokoladekake? Konfirmanten vår bakte brownies selv, de kan jo bakes både en og to dager i forveien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3695950
Del på andre sider

14 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg husker ikke hva vi hadde, men en vanlig marsipankake? Vi hadde med bilde av konfirmanten. :) Kvæfjordkake hadde vi også. Om det er en del småttiser med så kanskje noen kule muffins? Sjokoladekake? Konfirmanten vår bakte brownies selv, de kan jo bakes både en og to dager i forveien.

De fleste i vår familie er ikke så glad i marsipankake. Men jeg skal høre med konfirmanten om hun vil ha det. Er det mulig å bestille bare marsipanlokk, tro? Jeg liker stort sett bare min og mammas bløtkake, alle andre er altfor søte. Men jeg er ikke så flink til å pynte...

Ja, det blir barn fra 5-12 år, en del ungdommer, voksne og den gamle generasjonen, eldstemann på 92 - så her må vi dekke alle ganer :-) Vanlig Brownies går jo kjapt, og er som regel populært, så kanksje vi skulle ha det ja. Kvæfjordkake, eller Verdens beste som vi kaller det, hadde jeg tenkt å ha, men den Lyn og tordenkaka likner litt, så jeg tror vi må velge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3695995
Del på andre sider

Den 4/27/2016 at 14.39, påskelilje skrev:

• Ostekake
  • Snickerskake
  • Smash-kake (iskake)
  • Lyn og tordenkake
  • Kransekake?
  • noe mer?

Hei!

Nå liker jeg å bake og jeg er ganske flink til å pynte, men jeg ville ha hatt flere kaker, fordi konfirmanter er i den alderen, er min erfaring, som virkelig liker søte ting, og gleder seg over kaker.

Jeg ville nok hatt en frisk bløtkake med mye friske bær, samt noe så enkelt og de kan lages i forveien, som gulrotkake og eplekake, jeg ville nok også hatt oreokake (fordi så mange unge elsker den) samt en kraftig sjokoladekake med feks syrlig bringebærsaus.

Videre ser noen flotte pikekyss og muffins og makroner flott ut, disse kan lages i fargene til selskapet.

Jeg syns videre kvæfjordkake er et must på et kakebord, men leser at du skriver den ligner på lyn og torden.

Viktigst syns jeg det er med et skikkelig fat med frisk frukt og bær, for alle oss som ikke liker kaker:-)

Lykke til med forberedelsene:-)

tips:

denne kaken er lett å lage og veeldig lett å pynte.

Vakker-rosekake.jpg

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3696081
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Nå liker jeg å bake og jeg er ganske flink til å pynte, men jeg ville ha hatt flere kaker, fordi konfirmanter er i den alderen, er min erfaring, som virkelig liker søte ting, og gleder seg over kaker.

Jeg ville nok hatt en frisk bløtkake med mye friske bær, samt noe så enkelt og de kan lages i forveien, som gulrotkake og eplekake, jeg ville nok også hatt oreokake (fordi så mange unge elsker den) samt en kraftig sjokoladekake med feks syrlig bringebærsaus.

Videre ser noen flotte pikekyss og muffins og makroner flott ut, disse kan lages i fargene til selskapet.

Jeg syns videre kvæfjordkake er et must på et kakebord, men leser at du skriver den ligner på lyn og torden.

Viktigst syns jeg det er med et skikkelig fat med frisk frukt og bær, for alle oss som ikke liker kaker:-)

tips:

Vakker-rosekake.jpg

*stønn* Jeg hadde likt å være i kakeselskap hos deg! ;) Men jeg nekter å tro at den rosa kaka der er lett å pynte altså! Jeg skjønner jo at man bruker sånn sprøytepose eller noe, men...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3696107
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

tips:

Vakker-rosekake.jpg

Vel.... jeg tror nok du og jeg er på fullstendig ulike planeter når det gjelder hva som er enkelt :-P

Utrolig lekker kake!

Verdens beste likner egentlig ikke på Lyn og tordenkaka likevel, ser jeg, når jeg leser oppskriften nøye... Kanskje jeg må ha den også da, likevel. Den er vi veldig glad i :-)

Og frukt skal vi ha!

Makroner har jeg aldri laget, og pikekyss har jeg aldri sett på et kakebord, men det var kanskje en god ide :-)

Den lyn og tordenkaka skal jeg prøve å lage til helga, fikk den servert på jobb, og den var helt nydelig! Her er oppskriften:

Bunn:

9 eggehviter

300 g melis

300 g mandler

Sjokoladekrem:

1 ½ dl sukker

1 dl kremfløte

200 g firkløver

100 g bremykt

Gul krem:

9 eggeplommer

2 dl fløte

220 g sukker

2 ts vaniljesukker

300 g bremykt

(hvis kremen ikke blir fast nok, kan du tilsette litt melis etter at den er avkjølt litt)

2 dl kremfløte til halv kake

Det en vil ha av frukt og bær

Fremgangsmåte:

Stivpisk eggehvite og melis. Rør i malte mandler. Smør det utover i en langpanne dekket med bakepapir. Stekes i ovnen på 160°C i en ½ time. La kaken avkjøle. 

Lag sjokoladekrem; kok opp sukker og kremfløte, trekk pannen av platen og smelt i sjokoladen. Avkjøl og rør inn bremykt.

Lag gul krem; kok opp eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker. Avkjøl. Rør inn bremykt. 

Del gjerne kaken i to, legg på fat. Hell sjokoladekrem først på, så den gule kremen. Kan gjerne fryses slik. Pisk kremfløte stiv og ha oppå, og pynt med rikelig av frukt og bær etter eget ønske. (Kremfløte og frukt/bær har en på etter opptining, rett før servering.)

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3696242
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/28/2016 at 2:26 PM, Madelenemie said:

Hei!

tips:

Vakker-rosekake.jpg

Du klarer nok å jobbe.

Anonymkode: b3fe6...056

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3696501
Del på andre sider

22 timer siden, påskelilje skrev:

Vel.... jeg tror nok du og jeg er på fullstendig ulike planeter når det gjelder hva som er enkelt :-P

Utrolig lekker kake!

Verdens beste likner egentlig ikke på Lyn og tordenkaka likevel, ser jeg, når jeg leser oppskriften nøye... Kanskje jeg må ha den også da, likevel. Den er vi veldig glad i :-)

Og frukt skal vi ha!

Makroner har jeg aldri laget, og pikekyss har jeg aldri sett på et kakebord, men det var kanskje en god ide :-)

Den lyn og tordenkaka skal jeg prøve å lage til helga, fikk den servert på jobb, og den var helt nydelig! Her er oppskriften:

Bunn:

9 eggehviter

300 g melis

300 g mandler

Sjokoladekrem:

1 ½ dl sukker

1 dl kremfløte

200 g firkløver

100 g bremykt

Gul krem:

9 eggeplommer

2 dl fløte

220 g sukker

2 ts vaniljesukker

300 g bremykt

(hvis kremen ikke blir fast nok, kan du tilsette litt melis etter at den er avkjølt litt)

2 dl kremfløte til halv kake

Det en vil ha av frukt og bær

Fremgangsmåte:

Stivpisk eggehvite og melis. Rør i malte mandler. Smør det utover i en langpanne dekket med bakepapir. Stekes i ovnen på 160°C i en ½ time. La kaken avkjøle. 

Lag sjokoladekrem; kok opp sukker og kremfløte, trekk pannen av platen og smelt i sjokoladen. Avkjøl og rør inn bremykt.

Lag gul krem; kok opp eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker. Avkjøl. Rør inn bremykt. 

Del gjerne kaken i to, legg på fat. Hell sjokoladekrem først på, så den gule kremen. Kan gjerne fryses slik. Pisk kremfløte stiv og ha oppå, og pynt med rikelig av frukt og bær etter eget ønske. (Kremfløte og frukt/bær har en på etter opptining, rett før servering.)

Hei!

Den er faktisk ikke vanskelig å lage den kaken, alt du trenger er en M1 tipp til sprøyteposen. Man lager rosene rett på kaken, men smørkrem som stivner. Den er derfor så enkel at alle kan lage den:-)

Inni hadde jeg sist, sjokoladekake laget av en brownies oppskrift, frisk bringebærkrem:-)

Tusen takk for oppskriften, skal prøve den på neste bursdag:-)

Pikekyss gjør seg godt og er jo enkle å lage hvis man først har en god oppskrift, og barn og eldre damer elsker dem:-)

Makroner syns jeg er litt mer vanskelig, men de er veldig populære, bare husk evt å lage fyllet, feks lemoncurd gjerne en uke før, den har godt av å stå litt, og det er deilig bare konsentrere seg om makronene når man starter på de.

Jeg bruker farger fra cacas, om du kjenner de, de er kraftige farger som ikke ødelegger i bakeprosessen.:-)

Lykke til med forberedelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3696524
Del på andre sider

• 3 uker senere...
påskelilje

Disse kakene blir det:

• Smash iskake
  • Verdens beste
  • Brownies
  • Gulrotkake
  • Marengskake med frukt
  • Kringle
  • Snickerskake
  • Ostekake
  • Marsipankake
  • Frukt

Jeg skal lage de to første, to av barna skal lage de to neste, resten skal venner og familie lage. Tror jeg. Muligens at jeg lager det som er inni marsipankaka.

Er hypersliten og stresset, håper jeg klare å glede meg snart til den store dagen.... 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699911
Del på andre sider

mariaflyfly
2 timer siden, påskelilje skrev:

Disse kakene blir det:

• Smash iskake
  • Verdens beste
  • Brownies
  • Gulrotkake
  • Marengskake med frukt
  • Kringle
  • Snickerskake
  • Ostekake
  • Marsipankake
  • Frukt

Jeg skal lage de to første, to av barna skal lage de to neste, resten skal venner og familie lage. Tror jeg. Muligens at jeg lager det som er inni marsipankaka.

Er hypersliten og stresset, håper jeg klare å glede meg snart til den store dagen.... 

Milde himmel, hvor mange blir dere? Det der er kaker nok til å fø en hel bataljon! Du trenger da vitterlig ikke så mange kaker!

Prøv å slappe av, dette kommer til å gå helt fint! Klem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699937
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
5 timer siden, påskelilje skrev:

Disse kakene blir det:

• Smash iskake
  • Verdens beste
  • Brownies
  • Gulrotkake
  • Marengskake med frukt
  • Kringle
  • Snickerskake
  • Ostekake
  • Marsipankake
  • Frukt

:-)

Blir nok et skikkelig festkakebord :-)

Det er lurt med iskake, den kan du jo bake på forhånd.

Jeg bakte en utrolig enkel iskake til 17 mai, slik så den ut:

Picture

Picture

og bortsett fra selve sukkerbunnen, brukte jeg rett og slett bare is fra butikken som jeg rørte og la mellom lagene, men sjokoladen og bær la jeg på når jeg tok den ut av fryseren. Både kjapp å lage, og ferdig festkake rett ut av fryseren:-)

Det blir nok en flott dag:-) det er mye å tenke på, så klart du kjenner stress, men stress er også litt bra, det får ting unna:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699948
Del på andre sider

påskelilje
9 timer siden, mariaflyfly skrev:

Milde himmel, hvor mange blir dere? Det der er kaker nok til å fø en hel bataljon! Du trenger da vitterlig ikke så mange kaker!

Prøv å slappe av, dette kommer til å gå helt fint! Klem.

Det ble kanskje litt mange... Kan kanskje kutte ut en av dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699976
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Neida! Hvis jeg forstår deg rett så blir det 8 kaker, en gjærbakst (kringlen?) og et fruktfat? Kjør på! Dere blir jo 35 stykker! Med mindre du vet med sikkerhet at 20 av dem ikke spiser kake overhodet da... ;) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699979
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Neida! Hvis jeg forstår deg rett så blir det 8 kaker, en gjærbakst (kringlen?) og et fruktfat? Kjør på! Dere blir jo 35 stykker! Med mindre du vet med sikkerhet at 20 av dem ikke spiser kake overhodet da... ;) 

Dere er gale..... Jeg ville tenkt tre kaker til en slik forsamling, kanskje pluss boller eller noe sånt. Men vet jeg er i motsatt ende av skalaen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699980
Del på andre sider

22 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg ville droppet iskaken og marengskaken.  Hvis det er varmt, vil alle ha iskake, og da blir den fort for liten, dessuten skaper den lett mer søl enn andre kaketyper.  Siden du har fruktfat, synes jeg marengskake med frukt kan utgå. 

Men dette er altså bare synsing.  Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411365-hvor-mange-kaker/#findComment-3699987
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...