Gå til innhold

Bordkort konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om 2 uker skal min første sønn konfirmeres. Alt er i boks utenom bordplassering. Min mann er fra Asia og der gjør dem det annerledes enn her. Her har vi bordkort, sånn at alle har tildelt plass. Min manns tradisjon er at det er bordkort for konfirmanten, far, mor,søsken, besteforeldre og faddere. Sånn at disse sitter i nærheten av konfirmanten og så får resten av de inviterte sitte hvor de vil. Jeg synes det er rart men bør vel kanskje ha noen av hans tradisjoner med også?  Eller hva? 

Vanskelig dette 

Anonymkode: 7fd6f...463

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411405-bordkort-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 2 uker skal min første sønn konfirmeres. Alt er i boks utenom bordplassering. Min mann er fra Asia og der gjør dem det annerledes enn her. Her har vi bordkort, sånn at alle har tildelt plass. Min manns tradisjon er at det er bordkort for konfirmanten, far, mor,søsken, besteforeldre og faddere. Sånn at disse sitter i nærheten av konfirmanten og så får resten av de inviterte sitte hvor de vil. Jeg synes det er rart men bør vel kanskje ha noen av hans tradisjoner med også?  Eller hva? 

Vanskelig dette 

Hva sier konfirmanten selv? Hvis han har en mening om det synes jeg den skal telle sterkest. :) 

Hvorfor ikke prøve noe nytt og gå for din manns tradisjon? Hvis konfirmanten synes det er ok. Det er fordeler med å la folk velge sitteplass selv også. De som synes sosiale sammenkomster og mange ukjente mennesker er skremmende vil sikkert sette pris på å få sitte med noen de kjenner :)

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være vanskelig. Bruker man bordkort, så kjører man konsekvent det. Ikke noe "kaos" når folk skal sette seg til bords. Dere kan sammen planlegge hvor dere ønsker at folk skal sitte. 

Anonymkode: 10655...a27

34 minutter siden, tonie skrev:

Hvorfor ikke prøve noe nytt og gå for din manns tradisjon? Hvis konfirmanten synes det er ok. Det er fordeler med å la folk velge sitteplass selv også. De som synes sosiale sammenkomster og mange ukjente mennesker er skremmende vil sikkert sette pris på å få sitte med noen de kjenner :)

Det er da ikke noe i veien for å sette par sammen selv om man bruker bordkort? Som oftest kjenner man jo gjestene så godt at man vet hvem som gjerne sitter med noen ukjente og hvem som helst vil sitte sammen med minst en de kjenner godt.

14 minutes ago, Lillemus said:

Det er da ikke noe i veien for å sette par sammen selv om man bruker bordkort? Som oftest kjenner man jo gjestene så godt at man vet hvem som gjerne sitter med noen ukjente og hvem som helst vil sitte sammen med minst en de kjenner godt.

De fleste er vel hensynsfulle sånn, men enkelte er opphengt i at alle skal bli kjent med nye folk og at den bør bli kjent med den osv.

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig dette 

Hei!

Jeg syns tradisjonen til din manns familie er god.

Da sørger man for at hovedpersonen og de nærmeste sitter sammen, men ellers gir man de øvrige gjester frihet til å sette seg hvor de vil, vi har brukt denne varianten i konfirmasjon og vellykket:-)

AnonymBruker
49 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg syns tradisjonen til din manns familie er god.

Da sørger man for at hovedpersonen og de nærmeste sitter sammen, men ellers gir man de øvrige gjester frihet til å sette seg hvor de vil, vi har brukt denne varianten i konfirmasjon og vellykket:-)

Hei.  

Jeg tror kanskje at vi gjør det sånn ja. Hvem hadde bordkort hos dere? Konfirmanten?  Mor og far? Og søsken?  Besteforeldre?  Faddere og deres familie? 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.  

Jeg tror kanskje at vi gjør det sånn ja. Hvem hadde bordkort hos dere? Konfirmanten?  Mor og far? Og søsken?  Besteforeldre?  Faddere og deres familie? 

Hei!

Ja nesten sånn:-)

Det var konfirmanten, far og jeg, søsken, besteforeldre og fadderne som hadde bordkort og satt på vårt langbord.

Så hadde vi mange mindre bord, og på to av disse satte jeg faddernes familier, tenkte kjekt for dem å sitte sammen siden de har små barn enda, det var mer tanken, ellers var det fritt til å sette seg hvor man ville. 

Det fungerte utmerket. 

Har også hatt selskaper med bordkort til alle, men varianten med kun bordkort til de nærmeste var absolutt like kjekk:-)

Lykke til med planleggingen:-)

Jeg synes egentlig den beste løsningen er å ha bordkort til alle, slik at man kan påvirke hvem som sitter sammen. Høres veldig greit ut å velge selv hvem man skal sitte sammen med, men det vil bestandig være noen som ikke kjenner så mange og som kanskje synes det er greit å bli plassert. Litt kjedelig om en stor gruppe kjenner hverandre og blir sittende samlet; de øvrige kan da føle seg litt utenfor.

Men jeg har ikke så sterke følelser rundt dette at jeg ville trumfet det gjennom om meningene i hjemmet var delte. Antar mye rundt konfirmasjonen vil følge dine og norske tradisjoner, og jeg tenker at dere godt kan ordne bordplasseringen på din manns måte. Altså ikke fordi jeg synes måten er best, men fordi det skaper bedre balanse ved at han er med å bestemme.

15 timer siden, tonie skrev:

Dette var veldig omtenksomt. Jeg liker ikke at det er bordkort og det ender med at jeg blir sittende ved siden av folk jeg ikke kjenner. Man må liksom prate for høflighetens skyld, men så har man ikke noe å si. Så må man late som at man hører det de prater om, mens man egentlig ikke får med seg en dritt. Så bare sitter man der med et kunstig, påklistret smil, mens man egentlig har det helt jævlig. I stede kunne man satt seg ved siden av noen man klarer å prate med og hvor man ikke trenger kunstige smil.

15 timer siden, Lillemus skrev:

Ikke alle kommer i par. De fleste selskaper jeg har vært i som er av det omfang at bordkort blir brukt, har jeg bare kjent et fåtall av de andre gjestene.

19 minutter siden, Trine skrev:

Ikke alle kommer i par. De fleste selskaper jeg har vært i som er av det omfang at bordkort blir brukt, har jeg bare kjent et fåtall av de andre gjestene.

Det er sant, i de to konfirmasjonene vi har hatt har vi passet på at de single får sitte sammen med noen vi er ganske sikre på at de kommer overens med hva small-talk angår. :) Vi gikk på en bom i den første konfirmasjonen, men rettet det opp i den andre.

Hos oss var det typisk i forkant at bonusmora og jeg tok et kjapt overblikk over gjestelisten og bordene og i løpet av 5 min hadde vi plassert alle. Så kom faren brummende og ba oss roe ned litt og satt en times tid og puslet, flyttet rundt, diskuterte med seg selv og endte opp med samme bordplassering som oss... Mannfolk ass. ;) 

1 time siden, Lillemus skrev:

Det er sant, i de to konfirmasjonene vi har hatt har vi passet på at de single får sitte sammen med noen vi er ganske sikre på at de kommer overens med hva small-talk angår. :) Vi gikk på en bom i den første konfirmasjonen, men rettet det opp i den andre.

Hos oss var det typisk i forkant at bonusmora og jeg tok et kjapt overblikk over gjestelisten og bordene og i løpet av 5 min hadde vi plassert alle. Så kom faren brummende og ba oss roe ned litt og satt en times tid og puslet, flyttet rundt, diskuterte med seg selv og endte opp med samme bordplassering som oss... Mannfolk ass. ;) 

Jeg har ikke vært i så mange konfirmasjoner. Har mer "traumer" etter besteforeldre som skal ha store selskaper på alle runde dager. De er ikke alltid så flinke til å tenke på hvem som bør sitte ved siden av hvem. De skravler jo like godt med alle ;)

Haha...den faren høres ut som pappa. Han bryr seg ikke om bordplasseringer, men kan bruke evigheter på å tenke igjennom og diskutere med seg selv, ting som tar 5 min å komme fram til :)

Annonse

43 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har ikke vært i så mange konfirmasjoner. Har mer "traumer" etter besteforeldre som skal ha store selskaper på alle runde dager. De er ikke alltid så flinke til å tenke på hvem som bør sitte ved siden av hvem. De skravler jo like godt med alle ;)

Jeg hater selskaper der man blir plassert sammen med folk man ikke kjenner, jeg suger på small-talk.... Verste jeg vet.

51 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hater selskaper der man blir plassert sammen med folk man ikke kjenner, jeg suger på small-talk.... Verste jeg vet.

Jeg hater selskaper generelt, men spesielt disse hvor man blir plassert de hvor jeg må sitte ved  siden av noen jeg ikke kjenner. Men slekta mi på den siden hvor sånne selskaper dukker opp, de har så lett for å skravle at de nok ikke klarer forstå at ikke alle har det sånn. Small-talk er vanskelig. Og det er helt døden med den generasjonen som var voksne da jeg var en liten fis. De forteller om andre som om det skulle være en selvfølge at jeg vet hvem det er. Nei, jeg kjenner ikke broren til faren til søsteren til onkelen til naboen til..... som jeg hilste på en gang da jeg var 10 :wacko:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...