Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste noe i legevakthåndboken ang pasienter som oppsøkte legevakten med panikkanfall.

Disse pasientene kunne tilbys Atarax. 

Er det noen av dere som kjenner til dette preparatet?

Jeg har Sobril, som jeg bruker 2-8 ganger i mnd. Men jeg sovner alltid av dem.

Jeg ønsker et alternativ, som er angstdempende, men som gjør at jeg kan utføre mine daglige gjøremål...

I følge Felleskatalogen er ikke Atarax vanedannende, så da kan det kanskje være et alternativ til Sobril? 

Noen av dere som har erfaringer? 

Fortsetter under...

Skrevet

Du blir trøtt av Atarax også. Etter min mening er det en dårlig medisin. Virker ikke stort på angst, gir sløvhet om du bruker den på dagen og har risiko for QT-forlengelse og farlige hjerterytmeforstyrrelser. 

Ville da heller forsøkt buspiron fast eller en liten dose Seroquel eller lignende, hvis Sobril har bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutes ago, issomethingwrong said:

Du blir trøtt av Atarax også. Etter min mening er det en dårlig medisin. Virker ikke stort på angst, gir sløvhet om du bruker den på dagen og har risiko for QT-forlengelse og farlige hjerterytmeforstyrrelser. 

Ville da heller forsøkt buspiron fast eller en liten dose Seroquel eller lignende, hvis Sobril har bivirkninger.

"Jeg opplever ganske god effekt av Atarax på angsten min (betydelig mer enn jeg forventet). Jeg tar 1-2 tabl (a 10 mg) 2-3 ganger om dagen. Legen min har sagt at jeg bare må øke ved behov.

(...)

Jeg opplever absolutt ingen sederende effekt av Atarax (og etter å ha brukt Remeron i lang tid vet jeg hvordan et sederende antihistamin føles..). Det eneste jeg merker er at tvangstankene ikke utløser så mye angst, hvilket er behagelig."

"Personlig synes jeg Atarax er en fin medisin som hjelper meg mot angst :) "

Anonymkode: 188ed...087

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg opplever ganske god effekt av Atarax på angsten min (betydelig mer enn jeg forventet). Jeg tar 1-2 tabl (a 10 mg) 2-3 ganger om dagen. Legen min har sagt at jeg bare må øke ved behov.

(...)

Jeg opplever absolutt ingen sederende effekt av Atarax (og etter å ha brukt Remeron i lang tid vet jeg hvordan et sederende antihistamin føles..). Det eneste jeg merker er at tvangstankene ikke utløser så mye angst, hvilket er behagelig."

"Personlig synes jeg Atarax er en fin medisin som hjelper meg mot angst :) "

Husker det, men det ga seg fort. Dessuten ble mitt syn på Atarax ganske forandret da nyheten om QT-tid kom. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, issomethingwrong said:

Husker det, men det ga seg fort. Dessuten ble mitt syn på Atarax ganske forandret da nyheten om QT-tid kom. 

Her mistenker jeg noe trollings, vel.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her mistenker jeg noe trollings, vel.

Jeg ble ofte ganske positivt overrasket over en medisin i starten, og Atarax var ikke noe unntak da. Men etterhvert blir jeg lei, spesielt når bivirkningene kommer og effekten uteblir.

Og jo, hvis du ikke er vant med antihistamineffekten (som jeg var tilvendt med Remeron) så blir du trøtt.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
Just now, issomethingwrong said:

Jeg ble ofte ganske positivt overrasket over en medisin i starten, og Atarax var ikke noe unntak da. Men etterhvert blir jeg lei, spesielt når bivirkningene kommer og effekten uteblir.

Og jo, hvis du ikke er vant med antihistamineffekten (som jeg var tilvendt med Remeron) så blir du trøtt.

Man blir zombie av det uansett. Antipsykotika generelt er min erfaring. Er det bare å bøtte nedpå med kaffe og cola da?

AnonymBruker
Skrevet

Atarax brukes ofte som sovemedisin, så ville ikke brukt den om man skal fungere om dagen. Da er Buspiron bedre. 

Anonymkode: e0968...523

Skrevet

Oi, nå ble jeg ganske urolig, bruker 20mg atarax for å sove er det skadelig for hjertet?.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Angstlei skrev:

Oi, nå ble jeg ganske urolig, bruker 20mg atarax for å sove er det skadelig for hjertet?.

Det er utallige medisiner som kan påvirke QT-tiden. Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle med alvorlig rytmeforstyrrelse eller død som følge av dette. (Det er vel igjen som med GUD. Alle har hørt om henne, men ingen har sett henne :-)

FjellOgDalar
Skrevet

Nix null effekt på meg selv ved 50mg. Da er benzo mer virksomt. Før fantes det et preparat som het Esucos (eldre antipsyk.), som jeg syntes var veldig effektivt. Dessverre er ikke dette på norsk marked mer, men jeg vet ikke om man kanskje kan få det i utlandet (?). Mange har god effekt av Truxal, men denne kan og forårsake hjertearytmier om man er disponert eller går på andre medisiner som påvirker hjerterytmen (i følge min psykiater), men slikt må selvsagt vurderes individuelt. Quetiapin (Seroquel) er vel kanskje det beste alternativet å prøve som alternativ til b-preparater med tanke på bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...