Gå til innhold

Leggsmerter etter løping


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Hei!

Jeg har trent mye løping i år. Hadde et ok treningsgrunnlag før jeg begynte å trene mer systematisk i februar i år. Begynte med å løpe 4 km, og har sakte trappet opp treningen slik at jeg de siste få mnd har trent slik pr uke: 1 økt med 4X4-intervaller, en rolig langkjøring (1-2 mil), en økt med tempotrening (6-7 km), en økt med bakkeintervaller, en "vanlig joggetur ut fra dagsform), og en økt med løpsspesifikk styrketrening. Alle øktene på hver side dager. 

I løpet av året har jeg ikke hatt noe smerter i det hele tatt, hverken før eller etter trening. Ingen tegn til slitasje eler belastningsskader. Treningen har gått kjempebra! - Men i går skjedde det noe jeg er litt bekymret for. Jeg har bipolar 1, og var veldig hyper i går, hvilket gjorde at jeg løp på restitusjonsdagen min. De to dagene før hadde jeg løpt 2,5 mil til sammen, så beina mine var slitne etter disse øktene. Dessuten var det kaldt ute, pluss vind, så beina mine var stive og kalde selv etter oppvarming. Joggeturen i går var rolig, og med litt dårlig teknikk og holdning, da muskulaturen var sliten. I begynnelsen av økta hadde jeg ingen vondter. Etter å ha jogget ca. 4 km kom det et "stikk" i nedre del av leggen. Absolutt ingen uutholdelig smerte, men en sånn type negativt vondt man får når noe er galt. 

Jeg har ikke fått noen åpenbar skade. Merka ikke selv at jeg snubla, eller strakk noe. Jeg løp forresten på forfoten, og i ulendt terreng (steiner og røtter i skogen). Etter at vondten kom, sluttet jeg å løpe, og gikk hjem. Det virket som om løping på forforten forverret smerten, kontra når jeg prøvde å holde foten i en nøytral posisjon. Har hele tiden hatt vondt, ingen endring siden i går. Ikke vondere eller stivere i dag. Det gjør vondest når jeg skyver fra med beinet jeg har vondt i, som når jeg tar et skritt. Det kjenner ut som om jeg har vondt i hele området fra gastrocnemius og 12-14 cm nedover, men når jeg klemmer på leggen, er det kun soleus (tror jeg) på medialsiden av leggen som er øm. Rimelig sikker på at det ikke er akilles. 

Lurer litt på hva som kan ha skjedd. Kan det være en liten strekk, eller kan det være en betennelse eller belastninsskade/irritasjon som plutselig oppsto? Treningen er utrolig viktig for meg, særlig med den sykdommen jeg har, så jeg er nå veldig redd for å gjøre noe feil i forhold til denne smerten. Skal jeg trene på tross av den? Eller bare gå rolige turer? Eller slappe helt av i en uke? Setter stor pris på råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Skader i akilles-senen er typisk for løping med sko uten demping/forfotløping. Intuitivt skulle man tro mangel på demping gikk ut over knærne pga hard landing, men faktisk er det leggen det går ut over.

Her er en link, men du finner samme info over alt.

http://mobile.reuters.com/article/idUSBREA081CS20140109

Jeg tror problemet er at du droppet restitusjonsdagen og løp mer enn du pleier. Jeg foreslår at du tar en pause på noen dager i første omgang og tar en kort, rolig tur for å se hvordan det føles.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som overbelastning. Ingen vei utenom enn hviledager og å føle deg forsiktig fram ifht hvor mye belastning du tåler. Ev trene alternativt en periode, feks svømming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
4 timer siden, Gargamel skrev:

Skader i akilles-senen er typisk for løping med sko uten demping/forfotløping. Intuitivt skulle man tro mangel på demping gikk ut over knærne pga hard landing, men faktisk er det leggen det går ut over.

Her er en link, men du finner samme info over alt.

http://mobile.reuters.com/article/idUSBREA081CS20140109

Jeg tror problemet er at du droppet restitusjonsdagen og løp mer enn du pleier. Jeg foreslår at du tar en pause på noen dager i første omgang og tar en kort, rolig tur for å se hvordan det føles.

Takk for svar.

Jeg løper med helt vanlige sko, selv om jeg for det meste løper på forfoten, type Asics Gel Kayano. De har god demping, vil jeg si. I skogen er det heller ikke så hardt underlag. Tror som sagt ikke plagene kommer fra akilles. 

Tror du har rett i at smertene kom pga at jeg droppet restutusjonsdagen. I dag har jeg prøvd å gå litt, og da blir det vondere med en gang. Er ganske hyper, så jeg blir veldig frustrert over å ikke kunne løpe. - Men jeg får prøve å være litt tålmodig. Skulle gjerne likt å vite om det er en strekk, om det er betennelse eller noe annet. Regner med at det er greit å gå rolige turer i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Takk for svar.

Jeg løper med helt vanlige sko, selv om jeg for det meste løper på forfoten, type Asics Gel Kayano. De har god demping, vil jeg si. I skogen er det heller ikke så hardt underlag. Tror som sagt ikke plagene kommer fra akilles. 

Tror du har rett i at smertene kom pga at jeg droppet restutusjonsdagen. I dag har jeg prøvd å gå litt, og da blir det vondere med en gang. Er ganske hyper, så jeg blir veldig frustrert over å ikke kunne løpe. - Men jeg får prøve å være litt tålmodig. Skulle gjerne likt å vite om det er en strekk, om det er betennelse eller noe annet. Regner med at det er greit å gå rolige turer i alle fall...

 

12 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Takk for svar.

Jeg løper med helt vanlige sko, selv om jeg for det meste løper på forfoten, type Asics Gel Kayano. De har god demping, vil jeg si. I skogen er det heller ikke så hardt underlag. Tror som sagt ikke plagene kommer fra akilles. 

Tror du har rett i at smertene kom pga at jeg droppet restutusjonsdagen. I dag har jeg prøvd å gå litt, og da blir det vondere med en gang. Er ganske hyper, så jeg blir veldig frustrert over å ikke kunne løpe. - Men jeg får prøve å være litt tålmodig. Skulle gjerne likt å vite om det er en strekk, om det er betennelse eller noe annet. Regner med at det er greit å gå rolige turer i alle fall...

Når du lander på tåa er det leggmuskelen som fungerer som fjær, og jeg regner med støttemusklene er med på det. Dermed virker det logisk at du kjente det mer når du løp på forfoten, (uten at det betyr at det er noe feil med verken skoene eller forfotløping i seg selv)

Vi får håpe det blir bra av seg selv bare du hviler. Hvis ikke får du spørre en lege e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...