Gå til innhold

mageproblemer

Gjest tralle

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 21 år og har et ganske plagsomt problem. Magen min er ikke særlig samarbeidsvillig. Jeg er mye plaget av luftansamlinger i tarmen, og kan ofte gå noen dager uten avføring. Magen min er veldig hard, og det er mildt sagt ubehagelig. Hva kan dette komme av? Spiser jeg for lite fiber? Jeg er også vegetarianer, og har vært det i over 5 år. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

du vet vel selv best hvor mye fiber du spiser? skulle egntlig ikke tro at en vegetarianer fikk for lite fiber. Men du kan prøve minifom. Det er tabletter som fåes kjøpt på apoteket, de hjelper mot gassdannelser. Jeg fikk de anbefalt av legen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Tralle,

Matvarer som ofte gir luftplager er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål, brokkoli), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol.

Som vegetarianer regner jeg med at du spiser rikelig med frukt, grønnsaker, grove kornprodukter og belgfrukter. Disse matvarene vil hjelpe mot forstoppelse og hard mage, selv om noen av dem kan samtidig være luftdannende. Siden du i tillegg til luft har hard mage, bør du få i deg nok av disse fiberrike matvarene. Du kan evt også prøve svisker/sviskesaft for å regulere magen. For luftansamlingene kan du gjøre som Motisaz sier – prøve minifom. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...