Gå til innhold

Omega 3/giftstoffer/vitamin d og variert kost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser laks nesten hver dag, og ønsker å spise det hver dag, i tillegg har jeg planer om å adde makrell i tomat noen dager på brødskiven eller hver dag. Bør jeg ta tran i tillegg (med tanke på vitamin d)? Får jeg i meg for mye giftstoffer ved å spise laks hver dag pluss makrell i tomat?

Spiser også egg, har hørt at dette inneholder vitamin d. 

Er mørk i huden, så har hørt at vi får mindre vitamin d av sollys. 

 

Jeg er usikker på om jeg får for mye vitamin d og disse giftstoffene jeg har hørt som finnes i fet fisk. I tillegg så er jeg vel litt usikker for at det blir for mye av det samme/lite variert kost, selv om jeg liker det og ønsker å være sunn. Spiser laksen med brun ris (10 min risen) og grønnsaksblandingen (brokoli, blomkål og gullerøtter)

Brød spises alltid grovt. Også spiser jeg mandariner/appelsiner og banan.

Tenker også å adde spinatblader til makrel i tomaten

 

Er det noe jeg bør endre her?

 

Takk for svar

Anonymkode: 265e4...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om jeg får for mye vitamin d og disse giftstoffene jeg har hørt som finnes i fet fisk. I tillegg så er jeg vel litt usikker for at det blir for mye av det samme/lite variert kost, selv om jeg liker det og ønsker å være sunn. Spiser laksen med brun ris (10 min risen) og grønnsaksblandingen (brokoli, blomkål og gullerøtter)

Anonymkode: 265e4...27f

http://www.dagbladet.no/2013/11/28/nyheter/okonomi/hegnarno/laks/oppdrettslaks/30564312/

Ifølge denne lenka bør man ikke spise mer enn 900 gram oppdrettslaks i uka (det er oppdrettslaks som er i de fleste pakkene i butikken vil jeg tro), for meg vil det si en sånn laksebit på 125 gram om dagen, en sånn er nok til ett måltid for meg. :) Du trenger jo ikke spise det hver dag og i tillegg spise makrell i tomat på flere brødmåltider om dagen, det sies at en brødskive med makrell i tomat dekker dagsbehovet for omega3? Jeg spiser en boks om gangen jeg da, det smaker jo pjuk om det står bare en kort stund etter åpning. Når det gjelder d-vitamin inneholder både laks og makrell i tomat så mye at 100 g dekker dagsbehovet ditt ifølge norske anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...