Gå til innhold

Ufrivillig barnløs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 40 og ufrivillig barnløs. Det har ikke lykkes for oss. Jeg synes dette er veldig vanskelig, men opplever at ingen vil snakke med meg om dette, heller ikke psykologen min. Alle jeg prøver å snakke med det om sier en eller annen variant av "men du kan jo enda få barn", "dere kan jo bare adoptere" (det kan vi dessverre ikke) eller "dere kan jo bli fosterforeldre" (det kan vi heller ikke). Det er absolutt ingen som vil snakke med meg om den bunnløse sorgen jeg opplever. Det virker helle ikke som om noen forstår hva slags sorg dette er for meg. Jeg føler det griper inn i hele livet. Jeg ser barn og foreldre overalt. Mine venninner snakker ikke om noe annet enn barna sine. På jobb går pausene med til at alle snakker om barn. I familieselskaper det samme. Det er så vanskelig! Men ingen vil høre på meg. Derfor skriver jeg her, men venter vel egentlig ikke noen svar her heller. 

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er 40 og ufrivillig barnløs. Det har ikke lykkes for oss. Jeg synes dette er veldig vanskelig, men opplever at ingen vil snakke med meg om dette, heller ikke psykologen min. Alle jeg prøver å snakke med det om sier en eller annen variant av "men du kan jo enda få barn", "dere kan jo bare adoptere" (det kan vi dessverre ikke) eller "dere kan jo bli fosterforeldre" (det kan vi heller ikke). Det er absolutt ingen som vil snakke med meg om den bunnløse sorgen jeg opplever. Det virker helle ikke som om noen forstår hva slags sorg dette er for meg. Jeg føler det griper inn i hele livet. Jeg ser barn og foreldre overalt. Mine venninner snakker ikke om noe annet enn barna sine. På jobb går pausene med til at alle snakker om barn. I familieselskaper det samme. Det er så vanskelig! Men ingen vil høre på meg. Derfor skriver jeg her, men venter vel egentlig ikke noen svar her heller. 

Anonymkode: 47ad5...e10

Er du virkelig sikker på at folk er så motvillig til å prate om det som du skal ha det til? Virker som du har litt lite tro på folk siden du skriver at du venter ingen svar her heller..

Anonymkode: 30fed...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere gjort "alt" for å kunne få det til? Tenker IVF, evt donor o.l

Har vært der du er, og det er virkelig en bunnløs sorg. 😔

Anonymkode: 6fa95...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er også 40 og barnløs. Jeg tror for min del at jeg er ferdig med å ønske meg barn nå. Men, jeg har også ønsket meg veldig barn. Min mann og jeg var sammen i ti år, og det ble aldri slik at vi fikk barn. Nå er det forholdet over, og jeg ønsker ikke å gå inn i et nytt, så sånn sett er jeg litt beskyttet fra en slik lengsel og sorg per nå, uansett.

Det er ikke det at folk ikke forstår, tror jeg. Andre som har barn ønsker som regel at andre igjen skal få oppleve det å bli foreldre, så en forståelse for hvor smertefullt det er å ikke ha barn når man ønsker seg det, tror jeg egentlig det er. Slike ja, men du kan jo adoptere/bli fosterforeldre er silverlining. Folk er ikke så gode på å trøste egentlig. 

 

Anonymkode: ff906...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstra kjipt å være barnløs når alt damer på 40 år evner å snakke om  er barn, barn og barn. 

Anonymkode: 04772...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er 40 og ufrivillig barnløs. Det har ikke lykkes for oss. Jeg synes dette er veldig vanskelig, men opplever at ingen vil snakke med meg om dette, heller ikke psykologen min. Alle jeg prøver å snakke med det om sier en eller annen variant av "men du kan jo enda få barn", "dere kan jo bare adoptere" (det kan vi dessverre ikke) eller "dere kan jo bli fosterforeldre" (det kan vi heller ikke). Det er absolutt ingen som vil snakke med meg om den bunnløse sorgen jeg opplever. Det virker helle ikke som om noen forstår hva slags sorg dette er for meg. Jeg føler det griper inn i hele livet. Jeg ser barn og foreldre overalt. Mine venninner snakker ikke om noe annet enn barna sine. På jobb går pausene med til at alle snakker om barn. I familieselskaper det samme. Det er så vanskelig! Men ingen vil høre på meg. Derfor skriver jeg her, men venter vel egentlig ikke noen svar her heller. 

Anonymkode: 47ad5...e10

Folk prøver å hjelpe eller trøste, men du ønsker noe annet. Hva vil du? At folk bare lytter? At folk bekrefter at du er i en tragisk situasjon? Det siste tror jeg ikke ligger i vår natur eller kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor dere ikke kan bli fosterforeldre?

Anonymkode: 4454e...833

Jeg har ikke lyst til å dele det her, men vi har en god grunn. 

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ekstra kjipt å være barnløs når alt damer på 40 år evner å snakke om  er barn, barn og barn. 

Anonymkode: 04772...7dc

Løsningen må jo være å holde seg unna damer på 40. ;) 

Anonymkode: fdc83...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig sikker på at folk er så motvillig til å prate om det som du skal ha det til? Virker som du har litt lite tro på folk siden du skriver at du venter ingen svar her heller..

Anonymkode: 30fed...6e3

Jeg har prøvd å snakke om det lenge, til venner og familie, samt til psykologen min. Det er ikke det at jeg ikke har prøvd, men begynner vel heller å innse jeg må være ensom med akkurat dette problemet. Andre problemer snakker folk villigere om med meg.

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gargamel skrev:

Folk prøver å hjelpe eller trøste, men du ønsker noe annet. Hva vil du? At folk bare lytter? At folk bekrefter at du er i en tragisk situasjon? Det siste tror jeg ikke ligger i vår natur eller kultur.

Jeg ønsker å snakke om nettopp det at jeg ikke har fått barn og vil forbli barnløs. Altså at det er et faktum og at det er en stor sorg. Men ingen ønsker det, de vil gi meg håp om at det KAN gå, selv om jeg på alle måter forklarer hvorfor det altså ikke går.

 

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstra kjipt å være barnløs når alt damer på 40 år evner å snakke om  er barn, barn og barn. 

Anonymkode: 04772...7dc

Ja, det er det.

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere gjort "alt" for å kunne få det til? Tenker IVF, evt donor o.l

Har vært der du er, og det er virkelig en bunnløs sorg. 😔

Anonymkode: 6fa95...90d

Ja, vi har gjort alt.

Anonymkode: 47ad5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjlnner at dte kan bli en stor sorg og sikkert litt altoppslukende. Selv er jeg på motsatt ende av skalaen; jeg er snart 40 år og barnfri. Jeg har pga både psykiske og fysiske sykdommer valgt å ikke fø barn, men grunnen til at jeg skriver fri, er at jeg heller egentlig aldri har hatt lyst på barn. Jeg har tenkt at jeg burde få lyst, men alltid følt en veldog motstand og angst for det. Kanskje kommer det også av en dårlig oppvekst. 

Om jeg skal gi et råd er det å dele med psykologen din opplevelse av å ikke bli hørt når det kommer til denne sorgen. Om di fremdeles ikke blir hørt, så kanskje vurder å bytte terapeut. 

Ellers tror jeg det er viktig å erstatte tomrommet man føler ette barn med noe annet, noe givende og meningsfylt. For det er ikke alt i livet man kan gjøre noe med, og man får ikke alltid det man ønsker seg. Det er ikke alltid livet blir slik man hadde sett for seg. Men det behøver ikke å være over av den grunn. Man kan velge å sørge over alt man ikke fikk, eller man kan bruke det man har til å bygge noe eget.

Det er mye man kan engasjere seg i eller dyrke av interesser. Tross alt har man en frihet når man ikke har barn, og selv om du kanskje ikke ønsket deg akkurat den friheten, så kanskje det er mulig å lære seg å verdsette den litt uansett. Det gjør jeg i alle fall. Jeg tror ikke nødvendigvis alle blir lykkelige av å få barn. Noen angrer til og med. 

Anonymkode: 9ff26...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å snakke om nettopp det at jeg ikke har fått barn og vil forbli barnløs. Altså at det er et faktum og at det er en stor sorg. Men ingen ønsker det, de vil gi meg håp om at det KAN gå, selv om jeg på alle måter forklarer hvorfor det altså ikke går.

 

Anonymkode: 47ad5...e10

Som sagt tror jeg folk automatisk vil komme med råd eller prøve å trøste når noen forteller om en stor sorg. Det føles unaturlig for de fleste å nøre opp under hvor ille og håpløst det er. Det betyr ikke at de ikke forstår. Det er mer et uttrykk for skikk og bruk, eller at vi mangler språk i situasjoner hvor ingen ting kan gjøres.

Du kan få et råd av meg også: Ikke bruk for mye energi på ting du ikke kan gjøre noe med. Du må etter hvert akseptere at du ikke kan få barn, og så gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen må jo være å holde seg unna damer på 40. ;) 

Anonymkode: fdc83...90d

Hehe, da blir det å henge med 20-åringer da? Eller bestemødre på 60? Heldigvis har jeg en fin bukett venner utenfor jobb som klarer å snakke om mye mer enn bare barn (hvis de har). På jobb derimot...

Anonymkode: 04772...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er en god regel i terapi at en snakker om enhver følelse som betyr mye for pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...