Gå til innhold

Ned i normalvekt sammen?


Villanda

Anbefalte innlegg

Noen med? Noen med noen kilo for mye som vil ned i normalvekt? Jobbe litt sammen? Støtte hverandre, motivere hverandre? Kanskje det er lettere hvis vi er sammen og deler med hverandre hvordan det går?

. Målet mitt er normal bmi med et par kg å gå på. Lenge siden jeg har vært på vekta..tipper  det blir rundt fem kg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Villanda skrev:

Noen med? Noen med noen kilo for mye som vil ned i normalvekt? Jobbe litt sammen? Støtte hverandre, motivere hverandre? Kanskje det er lettere hvis vi er sammen og deler med hverandre hvordan det går?

. Målet mitt er normal bmi med et par kg å gå på. Lenge siden jeg har vært på vekta..tipper  det blir rundt fem kg.

 

Heisann.  Jeg henger meg på.

Mitt mål er også en normal bmi .  Jeg hadde gått ned litt over 40 kg, men så ble jeg dårligere, gikk så opp 13 kg. Nå er jeg igang igjen og har begynt å tusle nedover. Har nå ca 16 kg for mye.

Jeg ser på dette som en livsstil endring, må bare greie å bli kvitt de store overspising periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Holder med å knipe inn en kilo om gangen over lang tid, og det funker for meg :-) Skrev en tråd om det i vår (april?), og jeg fikk mange gode tips der! Tidligere har jeg tenkt at jeg MÅ ned 5 eller 8 kilo - nå tenker jeg små mål omgangen i stedet, en halvkilo eller en kilo bare.

Det jeg har gjort av endringer siden april, er:

  • Byttet ut lettmelk/ekstra lett melk med skummet melk
  • Byttet fra Bremykt til Brelett hjemme + dropper smør på skivene på jobb
  • Kuttet drastisk ned på juice (nå går det to-tre uker mellom hver gang vi kjøper en kartong)
  • Kuttet drastisk ned på godteri - hadde en periode på to måneder der jeg ikke spiste noe godteri. Dette gjelder faktisk hele familien - vi har ikke så lyst på godteri lenger noen av oss!
  • Drikker veldig sjelden brus (kanskje et glass eller to en gang i måneden)
  • Har økt treningsmengde fra 1-2 ganger per uke til 3-4 ganger per uke.

Nå er jeg bare 800 gram fra "normalvekt" på BMI. Dersom jeg klarer dette + 2 kilo til, kommer jeg under 70 kilo, og da skal jeg si meg fornøyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er med! Holder med å knipe inn en kilo om gangen over lang tid, og det funker for meg :-) Skrev en tråd om det i vår (april?), og jeg fikk mange gode tips der! Tidligere har jeg tenkt at jeg MÅ ned 5 eller 8 kilo - nå tenker jeg små mål omgangen i stedet, en halvkilo eller en kilo bare.

Det jeg har gjort av endringer siden april, er:

  • Byttet ut lettmelk/ekstra lett melk med skummet melk
  • Byttet fra Bremykt til Brelett hjemme + dropper smør på skivene på jobb
  • Kuttet drastisk ned på juice (nå går det to-tre uker mellom hver gang vi kjøper en kartong)
  • Kuttet drastisk ned på godteri - hadde en periode på to måneder der jeg ikke spiste noe godteri. Dette gjelder faktisk hele familien - vi har ikke så lyst på godteri lenger noen av oss!
  • Drikker veldig sjelden brus (kanskje et glass eller to en gang i måneden)
  • Har økt treningsmengde fra 1-2 ganger per uke til 3-4 ganger per uke.

Nå er jeg bare 800 gram fra "normalvekt" på BMI. Dersom jeg klarer dette + 2 kilo til, kommer jeg under 70 kilo, og da skal jeg si meg fornøyd :-)

Supert! Høres ut som vi har samme mål: innenfor "grensen" for normalvekt og 2 kg. å gå på 😀. Du er nok littnærmere målet enn jeg. Se om jegfor veid meg i morgen.

Min største last i matveien er nok sjokolade og is. Smugspiser stadig på ungene sin nugatti som de bare får spise av på lørdager.. Generelt veldig glad i mat også da. Kunne sikkert spise litt mindre porsjoner til middag.

Har heller ikke store krav til tempo. Så lenge det går riktig vei er jeg fornøyd.

Gått på Grete Riede før. Det virka til jeg ble gravid  igjen. Tror det hadde funka nå også, men det er så dyrt, og  ettermiddagene er allerede ganske fullbooka.

Håper

Nå er jeg i alle fall klar til frokost: en porsjon AXA havregrøt med rosin og vanilje. Ganske godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Villanda skrev:

Supert! Høres ut som vi har samme mål: innenfor "grensen" for normalvekt og 2 kg. å gå på 😀. Du er nok littnærmere målet enn jeg. Se om jegfor veid meg i morgen.

Min største last i matveien er nok sjokolade og is. Smugspiser stadig på ungene sin nugatti som de bare får spise av på lørdager.. Generelt veldig glad i mat også da. Kunne sikkert spise litt mindre porsjoner til middag.

Har heller ikke store krav til tempo. Så lenge det går riktig vei er jeg fornøyd.

Gått på Grete Riede før. Det virka til jeg ble gravid  igjen. Tror det hadde funka nå også, men det er så dyrt, og  ettermiddagene er allerede ganske fullbooka.

Håper

Nå er jeg i alle fall klar til frokost: en porsjon AXA havregrøt med rosin og vanilje. Ganske godt!

Så bra :-) Da kan vi oppmuntre hverandre sammen!

Min største last var godteri (lakris, seige søte/sure ting og chips). Jeg kjøpte veldig ofte en liten ting i butikken (type Kick eller salte padder eller lignende), nå klarer jeg som regel å tenke at godteri ikke er aktuelt for meg, det inngå ikke i min meny.... Men det var faktisk enklere å være totalavholds på godteri enn som nå, når jeg "får lov"....

Min frokost består av en skive grovbrød (jeg baker selv) med Brelett og skinke/gulost/leverpostei på + ett glass skummet melk klokka 7.30. Det holder frem til jeg spiser på jobb 11.15. Da har jeg enten salat + to skiver grovbrød, eller en varmrett (ikke så ofte jeg tar det, fordi da blir det jo to middager på en dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer vekta konstant, skal ingenting til før det legger seg på sidebeina etter at jeg rundet 40-45 år gitt. :) Spiser lite godis, litt sjokolade i helgen av og til bare, og prøver å unngå kjeks og kaker (jeg er egentlig en søtmons av dimensjoner!), brus drikker jeg ikke mange gangene i året så det teller jeg ikke med engang. Om man skal begynne å begrense drikken til julemiddagen har det gått litt for langt synes jeg. :) Nå har vi spist vafler i flere dager (veldig god ide å lage en enorm porsjon røre og steke litt hver kveld... not...) og jeg har selvfølgelig lagt på meg en drøy halvkilo... Så da kjæresten i går kveld satt og funderte for seg selv - "Det er lenge siden vi har laget sånn god sjokoladekake nå.." så fikk han klar beskjed om at det blir lenge til også!

Vanlig frokost er 2 ryvita knekkebrød med kaviar og hvitost og det holder meg faktisk mett til lunsj (ca. 5-5,5 time). Samme til lunsj vanligvis, skjønt jeg har begynt å spise salat på tirsdager og onsdag har jeg seinvakt så da blir hele dagens måltidsoppsett et annet.

Jeg begynte å ta i bruk appen/nettsiden Myfitnesspal for en stund siden og det har funket fint for meg. La inn vekt og høyde og et eller annet datomål for ønsket vekt og fikk oppgitt antall kalorier jeg kunne spise på en dag. Om jeg trener (har lenket den til Endomondo, men du kan føre trening direkte i MFP også) så blir jeg tildelt noen flere kalorier den dagen. :) Gikk ned et par kilo da jeg begynte med den og nå satser jeg egentlig mest på å holde vekta, men om jeg rusler ned en kilo eller to til så gjør det ingenting for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, påskelilje skrev:

Så bra :-) Da kan vi oppmuntre hverandre sammen!

Min største last var godteri (lakris, seige søte/sure ting og chips). Jeg kjøpte veldig ofte en liten ting i butikken (type Kick eller salte padder eller lignende), nå klarer jeg som regel å tenke at godteri ikke er aktuelt for meg, det inngå ikke i min meny.... Men det var faktisk enklere å være totalavholds på godteri enn som nå, når jeg "får lov"....

Min frokost består av en skive grovbrød (jeg baker selv) med Brelett og skinke/gulost/leverpostei på + ett glass skummet melk klokka 7.30. Det holder frem til jeg spiser på jobb 11.15. Da har jeg enten salat + to skiver grovbrød, eller en varmrett (ikke så ofte jeg tar det, fordi da blir det jo to middager på en dag).

Målet mitt blir 68 kg. Kommer med vekt når jeg har vært på den , men har en greie med at det skal skje før frokost, så det blir ikke i dag 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dag begynner med havregrøt med masse blåbær, det holder godt til lunsj.  Lunsjen består vanligvis av en stor salat med enten tunfisk eller kylling. Middag blir gjerne noe med fisk og kveldsmat er vanligvis jordbær med 1 boks Cottage Cheese. 

Min store svakhet er sjokolade og is, det sklir ned i rekordfart. Har dessverre en spiseforstyrrelse, noen kaller det bulimi uten oppkast. Jeg kan ikke ha noe i hus.  Skal jeg ha noe utenom den vanlige maten, må det kjøpes inn samme dag som jeg skal spise det.

Har innsett at dette er noe jeg må forholde meg til resten av livet. Orker rett og slett ikke bli så tung som det  jeg var , så dette bare må jeg greie. Har det jo så mye bedre når jeg spiser sunt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 78,6 kg, må ned i 63 for å ha normalvekt

gikk ned fra 88 til 73, men gikk opp til 79 pga litium

men nå har jeg kuttet ut litium og tar kontroll over vekta og maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, November 21, 2016 den 15.16, kovakova skrev:

Jeg er 78,6 kg, må ned i 63 for å ha normalvekt

gikk ned fra 88 til 73, men gikk opp Har du en erstatning for lithium?

Håper det går bra uten lithium ellers også da! Erstatta den med noe? Bruker Tolvon, men vet ikke om jeg kan skylde min hunger på den med en dose på 10 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, November 21, 2016 den 10.13, Villanda skrev:

Målet mitt blir 68 kg. Kommer med vekt når jeg har vært på den , men har en greie med at det skal skje før frokost, så det blir ikke i dag 😉

Dagens vekt: 72,4. Så  4,4 kg to go.  Det kunne absolutt vært verre. Skal prøve veie meg en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Villanda skrev:
På 21.11.2016 den 15.16, kovakova skrev:

Jeg er 78,6 kg, må ned i 63 for å ha normalvekt

gikk ned fra 88 til 73, men gikk opp Har du en erstatning for lithium?

Håper det går bra uten lithium ellers også da! Erstatta den med noe? Bruker Tolvon, men vet ikke om jeg kan skylde min hunger på den med en dose på 10 mg.

Nei fins ingen erstatning for litium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier meg på mandagene, om morgenen.  Har nå 15,7 kg igjen før jeg er fornøyd. 

Jobber også med å slutte og røyke, greier derfor ikke å gå så hardt ut med maten (har vært røykfri i over 3 uker)  Blir fornøyd hvis jeg bare greier å gå sakte ned. Og at jeg kan greie å dempe alle følelsene som er knyttet opp mot maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, emilie321 skrev:

Veier meg på mandagene, om morgenen.  Har nå 15,7 kg igjen før jeg er fornøyd. 

Jobber også med å slutte og røyke, greier derfor ikke å gå så hardt ut med maten (har vært røykfri i over 3 uker)  Blir fornøyd hvis jeg bare greier å gå sakte ned. Og at jeg kan greie å dempe alle følelsene som er knyttet opp mot maten. 

Så flink du har vært med røyken! Også fornøyd om det ikke går fort.  Bare det går rett vei.

Får nok ikke til en fast veiedag. Vi er ofte hele familien på badet samtidig. Snakker aldri om slanking med barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villanda skrev:

Så flink du har vært med røyken! Også fornøyd om det ikke går fort.  Bare det går rett vei.

Får nok ikke til en fast veiedag. Vi er ofte hele familien på badet samtidig. Snakker aldri om slanking med barna

Takk for positive ord.

Har jobbet en stund nå med å snu om fra mye overspising og dårlige valg sånn matmessig . Opplever nå at det begynner å gå litt mer automatisk, det å ta gode valg. Buksa er ikke så utrolig stam som den var en stund, så det fungerer. 

Synes også at det hjelper litt å skrive her, får både støtte og tips. Det motiverer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka er jeg fornøyd med å stå på samme vekt som forrige mandag. Har vært på 3 sammenkomster denne uka som det har vært mye mat, kaker og konfekt. I tillegg har jeg en skade så jeg får heller ikke trent.  Er dessuten fortsatt røykfri, 4 uker idag. 

Trenger å jobbe mer med det å stoppe og spise. I hverdagen går det nå rimelig greit, men sliter i situasjoner hvor det er mye såkalt nei-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, emilie321 skrev:

Denne uka er jeg fornøyd med å stå på samme vekt som forrige mandag. Har vært på 3 sammenkomster denne uka som det har vært mye mat, kaker og konfekt. I tillegg har jeg en skade så jeg får heller ikke trent.  Er dessuten fortsatt røykfri, 4 uker idag. 

Trenger å jobbe mer med det å stoppe og spise. I hverdagen går det nå rimelig greit, men sliter i situasjoner hvor det er mye såkalt nei-mat.

Bra jobba! Både med røyk og mat. Ja er vanskelig i slike sammenkomster. Prøver veie meg i morgen. Innbiller meg at jeg har klart meg ganske bra siste uke. Mye på grunn av dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...