Gå til innhold

SKAM (NB: Inneholder Spoilere)

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Madelenemie skrev:

Grunnene til at jeg ikke har sett skam er:

Jeg tenkte det var en serie myntet på tenåringer

Hva er så viktig med at voksne ikke "kan" se serie som er hovedsaklig tenkt til ungdom?

Jeg tenker, "noe skal ungdom ha for seg selv", av den grunn krysser jeg også av, alt, min datter har vært inne på, når jeg går inn på en av mine laptoper, tenker det vil være en smuktitting inn i hennes privatliv, om jeg skal lese hva hun er opptatt av.

Mener du her at du smugtitter i din datters privatliv om du ser på en serie som hun også ser?

Videre oppdaget jeg for en stund siden at min mann ser Skam, samtidig, at jentene syns det er, kleint og teit,at pappa ser Skam (og det kunne jeg forstå dem på, selv om vi aldri har snakket om det , jeg overhørte bare en diskusjon mellom jentene og far)

"Alt" ved foreldre i tenårene er teit og kleint. Du velger selvfølgelig hva du vil se eller ikke, og hvorfor. Men siden du skrev dette i denne tråden valgte jeg å  svare deg. Mulig jeg misforsto deg, derfor spørsmålene over.

Endret av Maw87

Fortsetter under...

9 minutter siden, Maw87 skrev:

Hei!

Du gjorde noe feil med sitat-funksjonen, på den måten du gjorde det, kan det se ut som jeg skrev det du markerte i teksten "min", jeg vet ikke hvordan du fikk til dette, men over til det du spør om:

Til det første du markerte:

Jeg mente, jeg som voksen tenåringsmor har andre interesser, tenårene er såå lenge siden, at de er ikke på noen agenda for meg. Greier ikke sette meg inn i nåtidens tenåringstid, når jeg ikke greide det for 30 år siden.

Også er tidskabalen, eller muligens min dårlige planlegging av tid...sånn at jeg har andre serier, jeg lenge før tenåringsserier vil se.

Til avsnitt to, som du markerer, er min oppfatning, JA, jeg syns det er en merkelig "smugtitting", som jeg verken forstår ønske om, eller hensikten med. (jeg syns viktigst at ungdom, har sitt privatliv, og at vi, voksne, gjør våre ting, og lar de yngre ha sin egen arena.

Muligens lett for meg å si, da jeg generelt, sett livet under ett, har interessert meg mindre enn normalt for de mellommenneskelige rellasjoner.

Til tredje avsnitt du skrev, min mann blir mer sett på som teit og klein enn meg, her i vår familie, jeg føler det kan ha noe med at jeg lever mitt voksenliv, der  ansvaret for barn forhåpenligvis kommer først, men jeg blander meg ikke inn i Tenåringskulturens kjerne, jeg lar de ordne opp i deres liv, og får altså en form for annerledes respekt, for at jeg lar Skam og andre tenårinsgfenomener, forbli deres.

Dette er muligens en ikke fullgod forklaring, men den er basert på erfaring, samt, forsøkt på å forklare, pluss egentlig fra start, kun et ønske om å svare trådstarter på hvorfor jeg ikke har kommentert Skam.

Håper du forstår mitt svar, og grunnene for dette.

Takk for dine spørsmål.

16 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Du gjorde noe feil med sitat-funksjonen, på den måten du gjorde det, kan det se ut som jeg skrev det du markerte i teksten "min", jeg vet ikke hvordan du fikk til dette, men over til det du spør om:

Til det første du markerte:

Jeg mente, jeg som voksen tenåringsmor har andre interesser, tenårene er såå lenge siden, at de er ikke på noen agenda for meg. Greier ikke sette meg inn i nåtidens tenåringstid, når jeg ikke greide det for 30 år siden.

Også er tidskabalen, eller muligens min dårlige planlegging av tid...sånn at jeg har andre serier, jeg lenge før tenåringsserier vil se.

Til avsnitt to, som du markerer, er min oppfatning, JA, jeg syns det er en merkelig "smugtitting", som jeg verken forstår ønske om, eller hensikten med. (jeg syns viktigst at ungdom, har sitt privatliv, og at vi, voksne, gjør våre ting, og lar de yngre ha sin egen arena.

Muligens lett for meg å si, da jeg generelt, sett livet under ett, har interessert meg mindre enn normalt for de mellommenneskelige rellasjoner.

Til tredje avsnitt du skrev, min mann blir mer sett på som teit og klein enn meg, her i vår familie, jeg føler det kan ha noe med at jeg lever mitt voksenliv, der  ansvaret for barn forhåpenligvis kommer først, men jeg blander meg ikke inn i Tenåringskulturens kjerne, jeg lar de ordne opp i deres liv, og får altså en form for annerledes respekt, for at jeg lar Skam og andre tenårinsgfenomener, forbli deres.

Dette er muligens en ikke fullgod forklaring, men den er basert på erfaring, samt, forsøkt på å forklare, pluss egentlig fra start, kun et ønske om å svare trådstarter på hvorfor jeg ikke har kommentert Skam.

Håper du forstår mitt svar, og grunnene for dette.

Takk for dine spørsmål.

Ja guri, ikke spør meg hvordan jeg fikk til det med å sitere deg 🙈

Forsto mer nå, og respekterer deg for det synet selvom jeg er uenig i noe. Men vi er heldigvis ulike 😊

46 minutter siden, Maw87 skrev:

Ja guri, ikke spør meg hvordan jeg fikk til det med å sitere deg 🙈

Forsto mer nå, og respekterer deg for det synet selvom jeg er uenig i noe. Men vi er heldigvis ulike 😊

:)

Ja det er for det meste til det beste, sett helheltlig på fenomenet, som uenighet, at fenomenet eksisterer og lever, det utvikler våre systemer og endrer på en god måte vår tenkning, men jeg tror kun i de tilfeller, virker det til det bedre, på en måte mer effektivt og tydelig, når man tar uenighet med den form for ro og fatning, som jeg merker meg her at du gjør.

Jeg liker det!

Det kjennes forståelig, , utviklende på sikt for samfunnet med dets mennesker i, og de muligheter vi har bare vi greier la uenighet, få utfolde seg slik at dets grunnleggende funksjon får virke.

Takk for dine spørsmål, dine ønsker om bedre ønske om grunnleggende forståelse, og at mine svar medførte at du faktisk fikk svar:-)

Så fint å se at det er flere som følger med og liker. 
Og nå må alle gå inn og se det nyeste, finfine klippet som kom i dag.  

http://skam.p3.no/2016/12/06/klikka/#comments

Når jeg leser kommentarfeltet under håper jeg at alle med bipolar sykdom leser der også.  Så mye kjærlighet.

Annonse

På 5.12.2016 den 13.32, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har aldri sett skam, men leser ditt innlegg kun fordi du generelt er seriøs og i mitt hode, av de godhjertede mennesker jeg finner interessante på dol.

Grunnene til at jeg ikke har sett skam er:

Jeg tenkte det var en serie myntet på tenåringer, jeg har enda ikke sett serier jeg vil se på HBO (dette pga av lite tid)

Jeg tenker, "noe skal ungdom ha for seg selv", av den grunn krysser jeg også av, alt, min datter har vært inne på, når jeg går inn på en av mine laptoper, tenker det vil være en smuktitting inn i hennes privatliv, om jeg skal lese hva hun er opptatt av.

Jeg er milevis fra tenåringstid, og opptatt av helt andre ting. Og den lille fritid jeg har, bruker jeg på alt fra lære bonsai, lese om dette, til å slappe av med mine voksenprogrammer:-)

Videre oppdaget jeg for en stund siden at min mann ser Skam, samtidig, at jentene syns det er, kleint og teit,at pappa ser Skam (og det kunne jeg forstå dem på, selv om vi aldri har snakket om det , jeg overhørte bare en diskusjon mellom jentene og far)

Av den grunn, kunne jeg jo ikke kommentere noe slik du etterspør, så da vet du hvorfor, for min del:-)

Tusen takk for fine ord!  Det er gjensidig.

Den er myntet på tenåringer, det er riktig det.  Målgruppen er helt spesifikt 16-åringer.   
Så har det vist seg at den også passer for alle som har vært tenåringer. Det er jo en kunst. 

På 5.12.2016 den 12.39, kovakova skrev:

Hvor vanlig er det at man går naken offentlig ved mani? Har gjort det selv så var så godt å se den episoden!!

Det vet jeg ikke, men siden de har brukt det i serien er det nok ikke helt uvanlig.   

Jeg mener å ha sett et par til som nevner det i kommentarfeltet under de to siste episodene.  Det kommentarfeltet er forresten et av få på internett det er verdt å lese.  95% kjærlighet. 

http://skam.p3.no/2016/12/03/life-is-good/#comments

1 time siden, Kalevaala skrev:

Så fint å se at det er flere som følger med og liker. 
Og nå må alle gå inn og se det nyeste, finfine klippet som kom i dag.  

http://skam.p3.no/2016/12/06/klikka/#comments

Når jeg leser kommentarfeltet under håper jeg at alle med bipolar sykdom leser der også.  Så mye kjærlighet.

Etter snutten i dag har jeg begynt å lure på om tvisten i sesong 3 er at Sonja, eksen til Even, er den som sliter (mest) psykisk jeg? Slik hun er framstilt kan hun feks godt ha en tvangspreget personlighetsforstyrrelse eller noe sånt?

Endret av Kayia
10 timer siden, Kayia skrev:

Etter snutten i dag har jeg begynt å lure på om tvisten i sesong 3 er at Sonja, eksen til Even, er den som sliter (mest) psykisk jeg? Slik hun er framstilt kan hun feks godt ha en tvangspreget personlighetsforstyrrelse eller noe sånt?

Jeg tror ikke hun har det. Hun er nok den som vet mest om hvordan manien påvirker Even, og føler et enormt ansvar for ham. Det er nok vanskelig for henne å slippe dette ansvaret/kontrollen, og kanskje vil hun oppleve en tomhet i livet sitt når hun ikke lenger kan fylle det med ansvar for Even.

Jeg håper på å få Sana eller Vilde i neste sesong! 

11 timer siden, Kalevaala skrev:

Det vet jeg ikke, men siden de har brukt det i serien er det nok ikke helt uvanlig.   

Jeg mener å ha sett et par til som nevner det i kommentarfeltet under de to siste episodene.  Det kommentarfeltet er forresten et av få på internett det er verdt å lese.  95% kjærlighet. 

http://skam.p3.no/2016/12/03/life-is-good/#comments

Veldig fint å lese!

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg tror ikke hun har det. Hun er nok den som vet mest om hvordan manien påvirker Even, og føler et enormt ansvar for ham. Det er nok vanskelig for henne å slippe dette ansvaret/kontrollen, og kanskje vil hun oppleve en tomhet i livet sitt når hun ikke lenger kan fylle det med ansvar for Even.

Jeg håper på å få Sana eller Vilde i neste sesong! 

Enig i alt :-)

Annonse

2 timer siden, Maw87 skrev:

Hvis de fortsetter den veien de har gjort med sesong 3, så blir det nok Sana i neste sesong. Hennes religion og bruk av hijab er veldig samfunnsrelatert i forhold til dagens holdninger, inkludering og aksept. 

Det tror jeg også. Trodde egentlig hun ville bli hovedperson i sesong 3 jeg... :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...