Gå til innhold

Farlig situasjon - hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Har en kaffekopp som det står verdens beste onkel på, og den er jeg veldig glad i. Så ser jo ut som om de setter pris på meg, i alle fall.... Du bor i Kristiansand du ? Forferdelig å oppleve noe sånt i nærområdet

Ja, jeg bor i Kristiansand.  Et stykke fra der drapene skjedde, men to av ungdommene mine er i det området flere ganger i uka i forbindelse med trening. Snakket masse med ungene mine om dette i går. 

Men nå må jeg ut et ærend. Takk for praten! Ha en fin dag!

12 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg lurer på hva som egentlig foregikk. Jeg er ikke helt klar for å synes synd på 15 åringen enda. Denne saken er litt for vanskelig å forstå for meg.

Enig, jeg har så store problemer med å tro dette at jeg er villig til å tro at han tar på seg skylden for å beskytte (eller i redsel for annen straff?) noen andre. Guttene var på samme fotballag leste jeg i dag. Det er så ufattelig grusomt. Jeg har jo også unger i den alderen og kan ikke på noen måte se for meg at de eller noen av vennene deres skulle være i nærheten av å finne på noe slikt. Her må det jo ligge noe bak?

Annonse

Forferdelig tragisk sak, på alle måter! 

Og til startinnleggets spørsmål om man ville grepet inn: Det er iallfall mye mer forståelig at kvinnen grep inn, om det var det hun gjorde, når det gjelder barn både på angriper- og offersiden. Jeg vil tro at for de fleste av oss ville en slik situasjon økt sjansene for intervensjon. 

Mer generelt til temaet vil jeg si at også ellers vil nok min reaksjon avhenge veldig av hvordan situasjonen fremstår, hvem, hva, hvor, hvordan. Herunder tidsaspektet. 

Jeg har klart å holde meg rolig både ved skadet barn som måtte på sykehus og hotellbrann på en ferie i utlandet. Men i denne situasjonen rakk jeg bare å stivne og forstumme: Jeg gikk på et fortau i Oslo midt på lyse formiddagen da det helt uten forvarsel kom løpende to karer og den ene la den andre i bakken bare 2-3 m foran meg. Det gikk veldig fort og jeg fikk helt sjokk. En tredje mann kom løpende fra andre siden og ropte for å få 'angriperen' til å gi seg. Men da trakk angriperen fram politiskiltet... 

3 timer siden, Gargamel skrev:

Det har nå kommet frem at Tone (48-åringen) ble drept fordi hun prøvde å gripe inn. Hun burde altså latt være, sett i etterpåklokskapens lys.

Åpenbart. Samtidig er det menneskelig å ønske å grip inn når barn angripes. 

5 minutter siden, morsan skrev:

Åpenbart. Samtidig er det menneskelig å ønske å grip inn når barn angripes. 

Ja  Jeg tror at jeg, i alle fall før denne hendelsen, hadde instinktivt prøvd å gripe inn. Synes dette er så grusomt. Kjenner så veldig på at det kunne vært meg...

Dattera mi på 15 er veldig oppskaket og opprørt over det som har skjedd. Han på 17 distanserer seg mer. 

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Ja  Jeg tror at jeg, i alle fall før denne hendelsen, hadde instinktivt prøvd å gripe inn. Synes dette er så grusomt. Kjenner så veldig på at det kunne vært meg...

Dattera mi på 15 er veldig oppskaket og opprørt over det som har skjedd. Han på 17 distanserer seg mer. 

Ja, det er ufattelig tragisk på alle måter - et barn blir drept, en tilfeldig voksen som prøvde å hjelpe blir drept, og drapspersonen viser seg også å være et barn. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...