Gå til innhold

Tenåring som døgner - ok eller ei?

Anbefalte innlegg

Gutt på 13 år insisterer på å få lov til å døgne hver lørdag natt til søndag. Han spiller om natten med vennene sine på nettet. Enslig forestatte mener dette er greit da lørdag jo er hans "fridag". Foresatte vil ikke innskrenke hans frihet og utfoldelse.

Fra tid til annen er han trøtt mandag morgen. Da hender det at han får hvile ut hjemme.

Jeg har kommet med innvendinger da jeg jo har fått med meg hva forskning viser omkring viktigheten av søvn for blant annet den kognitive utviklingen.

Hva tenker dere om alt dette?  Hva gjør de av dere som har tenåringer i huset? Hvordan argumenterer jeg overfor dette familiemedlemmet for å få frem at dette kanskje ikke er bra for tenåringens utvikling og livsstil?

Takk for eventuelle svar :o)

Anonymkode: 73db4...74e

Fortsetter under...

Jeg syns ikke dette er greit, i hvertfall ikke fast. Forskning viser jo at man helst skal legge seg og stå opp til samme tidspunkt, selv i helger. Klart gutten er trøtt på mandag om han døgner natt til søndag. 

http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/dette-skjer-når-du-ikke-sover-en-hel-natt-38452

Står ikke mye om ungdom og prestasjon i skolen, men var det jeg fant i farta.

Endret av Maw87
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Gutt på 13 år insisterer på å få lov til å døgne hver lørdag natt til søndag. Han spiller om natten med vennene sine på nettet. Enslig foresatte mener dette er greit da lørdag jo er hans "fridag". Foresatte vil ikke innskrenke hans frihet og utfoldelse.

2) Fra tid til annen er han trøtt mandag morgen. Da hender det at han får hvile ut hjemme.

Jeg har kommet med innvendinger da jeg jo har fått med meg hva forskning viser omkring viktigheten av søvn for blant annet den kognitive utviklingen.

3) Hva tenker dere om alt dette?  Hva gjør de av dere som har tenåringer i huset? Hvordan argumenterer jeg overfor dette familiemedlemmet for å få frem at dette kanskje ikke er bra for tenåringens utvikling og livsstil?

1) Foresatte for tenåringer er som regel nødt til å sette visse rammer, selv om de kan betraktes som "innskrenkning i frihet og utfoldelse".  Sånn er det bare.  Det finnes typer utfoldelse som man ikke ønsker at ungdommer skal bedrive.

2) Jeg synes dette er det mest forkastelige.  Skal han få være hjemme på mandager når han går på vgs og har vært på fest i helgen også? 

3) Jeg har for tiden min andre tenåring.  Jeg er ikke så streng når det gjelder inne- og leggetider, men jeg er ufravikelig på at de må komme seg opp og av gårde selv, på mandager som andre dager.  Jeg tror ikke man får tenåringer til å ha samme døgnrytme hverdag og helg, og de fleste av dem blir OK voksne allikevel, men jeg synes det er feil å ha "døgning" som en fast vane. 

Men det er vel tvilsomt om du kommer noen vei med å legge deg opp i foreldrenes oppdragelse (er du en av foreldrenes nye partner, eller hvilken rolle har du?), hvis de selv er enige og ikke ber om råd.  Jeg har i hvert fall ingen tro på å komme med forskning og eksperter, det er kanskje lettere å vise litt bekymring for gutten (går han glipp av mange mandager, ser han sliten ut, følger han opp skole og fritidsaktiviteter, osv.?).

Takk Laban for gode refleksjoner...as usual :o)

Jeg er ikke partner men i svært nær familie. Jeg er ikke bedt om råd, og skjønner at en egentlig ikke skal blande seg i andres oppdragelse. Gutten følger opp skole og fritidsaktiviteter, virker heller ikke sliten, men jeg antar at han må virke sliten de mandagene han får sove ut hjemme.

Jeg reagerer, i likhet med laban, mest på villigheten til å la ungen være hjemme fra skolen på mandagen for å hvile ut. Det hører ikke hjemme noe sted.

Når det gjelder døgning som 13-åring har jeg mine motforestillinger. Jeg har nemlig norsk i klassen min i første økt på mandag, og elevene er som zombier. Ufattelig irriterende.

Det er fullstendig uaktuelt hos oss. Som et unntak hvis det hadde vært noe helt spesielt som skjedde - overnatting hos/av venner, tur eller liknende ja - men ikke jevnlig og som en vane. Snart 13-åringen vår er stuptrøtt når klokka bikker 22, så hun hadde aldri klart å døgne. 15-åringen hadde sikkert kunne holde ut til 3-4, men vært pottesur dagen etter. Greit nok det som et unntak, men det er klart hun måtte da pent stille på skolen mandag morgen. Eldstemann har hatt noen netter med forberedelser til skolen (innleveringer, foredrag og lesing) med minimalt med søvn. Han takler et døgn med lite søvn, men kan da helt av seg selv legge seg klokka 19-20 dagen etter.

Når det er sagt, så døgnet jeg noen ganger som ungdom når det var noe spesielt som skjedde, og det er jo gøy det da, hvis en er sammen med greie folk! Men jeg kan jo aldri huske at det var snakk om å droppe skolen på mandag for det!

Annonse

Da mine var 13 år måtte de legge seg kl 23 i helgene såvidt jeg husker, 22 på ukedager om jeg ikke husker helt feil. At en så ung tenåring skal døgne hver helg hadde ikke vært aktuelt her og å gi fri på mandag fordi ungen er for trøtt?! Hører ingensteds hjemme! Jeg slapp fri leggetider kun i lengre ferier, men døgnet på den måten har de aldri gjort og det var først på vgs at jeg ikke legger meg opp i når de går til sengs på hverdager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...