Gå til innhold

Jeg ble ufør på min 18-årsdag

Anbefalte innlegg

Jeg ble ufør så fort jeg fylte 18. Men jeg har jo ikke egentlig noe alvorlig, jeg har bare asperger, sterk sosial angst, depresjon og ocd, med andre ord jeg kan/kunne jo faktisk jobba.. altså viss jeg faktisk ønsket det, men jeg er glad for at jeg fikk trygd for den gangen da jeg var ung viste jeg ikke at det fantes noe sånt en gang og jeg planla at når jeg ble 18 måtte jeg rett og slett enten sulte ihjel eller leve som kriminell. Det var planen.

Men er det ikke litt rart? jeg hadde da aldri vært på noe møter med nav, snakket med dem, aldri prøvd å jobba, hatt aap eller noen ting, også får jeg bare uføretrygd med en gang en blir voksen.. ikke misforstå, jeg er veldig glad jeg ble det, for som sagt så hadde det neppe endt godt uten.

Anonymkode: 8e21f...3ac

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ufør så fort jeg fylte 18. Men jeg har jo ikke egentlig noe alvorlig, jeg har bare asperger, sterk sosial angst, depresjon og ocd, med andre ord jeg kan/kunne jo faktisk jobba.. altså viss jeg faktisk ønsket det, men jeg er glad for at jeg fikk trygd for den gangen da jeg var ung viste jeg ikke at det fantes noe sånt en gang og jeg planla at når jeg ble 18 måtte jeg rett og slett enten sulte ihjel eller leve som kriminell. Det var planen.

Men er det ikke litt rart? jeg hadde da aldri vært på noe møter med nav, snakket med dem, aldri prøvd å jobba, hatt aap eller noen ting, også får jeg bare uføretrygd med en gang en blir voksen.. ikke misforstå, jeg er veldig glad jeg ble det, for som sagt så hadde det neppe endt godt uten.

Hvordan fungerer du i hverdagen?

Anonymkode: 66c9a...96d

14 timer siden, Jokke89 skrev:

Rart du "bare" blei ufør, det er ikke normalen. Men du har jo så mange diagnoser at NAV mener at du etter all sannsynlighet ikke ville fungert noe særlig i arbeidslivet..

Ja, det er rart. Veldig rart at de bare slenger trygda etter en så fort retten melder seg, uten å en gang møte vedkommende.. altså hadde det stått downs på papiret hadde det ikke vært noe rart, men med mine diagnoser er det faktisk mange/de fleste som jobber eller kan jobbe.

16 timer siden, Maw87 skrev:

Hvor lenge siden er dette snakk om?

Dette er 3 år siden og jeg har aldri vært hos nav, altså blitt innkalt til møte hos de siden den gang. Bortsett fra den gangen jeg ønsket å jobbe en dag eller to uken på en "vernet arbeidsplass", men dette dro jeg til nav og spurte om på eget intiativ.

Annonse

2 timer siden, slabbedask skrev:

Mellom 80 og 98% står utenfor arbeidslivet hevdes det her: http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=94

Dette er en 8 år gammel artikkel uten noen holdepunkter overhodet når det gjelder prosentandelen som det vises til i teksten.

3 minutter siden, Maw87 skrev:

Dette er en 8 år gammel artikkel uten noen holdepunkter overhodet når det gjelder prosentandelen som det vises til i teksten.

Tallet er estimert basert både på tall fra utlandet og tall fra NAV. Om artikkelen er 8 år gammel har ingen betydning. Det har neppe skjedd noen stor endring disse årene.

Akkurat nå, slabbedask skrev:

Tallet er estimert basert både på tall fra utlandet og tall fra NAV. Om artikkelen er 8 år gammel har ingen betydning. Det har neppe skjedd noen stor endring disse årene.

Tallet er gjettet vil nå heller jeg si. Står også at feilmarginen kan være stor.

Annonse

Akkurat nå, Maw87 skrev:

Tallet er gjettet vil nå heller jeg si. Står også at feilmarginen kan være stor.

Da foreslår jeg at du selv finner frem til bedre tall hvis du ikke er fornøyd med hva AS-eksperter som Tony Attwood, Gail Hawkins og Lynne Moxon estimerer. 

1 minutt siden, slabbedask skrev:

Da foreslår jeg at du selv finner frem til bedre tall hvis du ikke er fornøyd med hva AS-eksperter som Tony Attwood, Gail Hawkins og Lynne Moxon estimerer. 

Tåler du ikke at noen ikke er enig i kilden din? Det er ikke dermed sagt at jeg skal finne frem til en ny! Og siden 2008 har det skjedd mye på IA (Inkluderende arbeidsliv) fronten. 

I linken du linket til står det- "Det skulle tilsi at mellom 80 og 98% av personer med Asperger Syndrom er uten arbeid. Tallene er nok usikre ettersom det er mange udiagnostiserte personer der ute, og feilmarginene er nok store."

51 minutter siden, Maw87 skrev:

Tåler du ikke at noen ikke er enig i kilden din? Det er ikke dermed sagt at jeg skal finne frem til en ny! Og siden 2008 har det skjedd mye på IA (Inkluderende arbeidsliv) fronten. 

I linken du linket til står det- "Det skulle tilsi at mellom 80 og 98% av personer med Asperger Syndrom er uten arbeid. Tallene er nok usikre ettersom det er mange udiagnostiserte personer der ute, og feilmarginene er nok store."

Påstanden om at de færreste med AS er i jobb er ihvertfall bedre dokumentert enn påstanden til anonym om at de fleste er i jobb ;)  Eksakte tall finnes ikke.

11 minutter siden, slabbedask skrev:

Så lenge du ikke har andre tall forholder vi oss til de talle som finnes.

Dette var dagens morsomste. Selvom det finnes lite eller ingen eksakte tall, så betyr ikke det at man skal være ukritisk til tall som ikke er godt dokumentert og er 8 år gamle. Det er fortsatt ikke min jobb å komme med andre tall/kilder selvom det er jeg som er kritisk til tallene du la ut.

Aspergers Inc.
På 12/7/2016 den 18.14, Maw87 skrev:

Selvom det finnes lite eller ingen eksakte tall, så betyr ikke det at man skal være ukritisk til tall som ikke er godt dokumentert og er 8 år gamle. 

Nei nei nei. Det er ikke mulig å ta deg alvorlig siden du bare kommer med faktaløs personlig synsing.

Og om tallene er 8 år gamle spiller liten rolle, antall funksjonshemmede som står utenfor arbeidslivet  økt de seneste årene.

Sånn er det bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...