Gå til innhold

5 om dagen og tomater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis et eple veier mer enn 100 g (dvs. den spiselige delen), så kan man spare det til senere?

(For "5 om dagen" betyr jo 5 forskjellige.)

Anonymkode: 7027b...7f8

Om 1,5 porsjon av de 5 er et eple og du ellers spiser 3 hele og en halv porsjon av noe annet går helt fint. :) Så på grammet nøye er det tross alt ikke. Spis hele eplet du!

Ja, tror nesten jeg bare spiser opp hele eplet jeg. Og så tar jeg 4 av noe annet, helt uavhengig om eplet (den spiselige delen) veier mer enn 100 g. For det skader vel ikke å spise mer enn 5 om dagen heller, eller dvs. litt større porsjoner av hver - det er tross alt bare frukt/grønt.

Men hvis eplet (den spiselige delen) er under 100 g, så da må jeg nesten spise 2 epler for "den delen" av 5 om dagen, dvs. at 2 epler = 1 "ting"?

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror nesten jeg bare spiser opp hele eplet jeg. Og så tar jeg 4 av noe annet, helt uavhengig om eplet (den spiselige delen) veier mer enn 100 g. For det skader vel ikke å spise mer enn 5 om dagen heller, eller dvs. litt større porsjoner av hver - det er tross alt bare frukt/grønt.

Men hvis eplet (den spiselige delen) er under 100 g, så da må jeg nesten spise 2 epler for "den delen" av 5 om dagen, dvs. at 2 epler = 1 "ting"?

Tror ikke det er nødvendig å overkomplisere ting, vel. 

Anonymkode: 94555...990

5 om dagen betyr vel ikke at en må spise 100 gram av hver hver dag. Det betyr vel bare at maten det skal være variert og næringsrik med innslag av mye frukt og grønt.

Jeg hadde aldre greid å spise 500 gram frukt hver dag.

http://5omdagen.com/5-om-dagen/hvor-mye-skal-jeg-egentlig-spise/

Endret av Høstløv
1 time siden, Høstløv skrev:

5 om dagen betyr vel ikke at en må spise 100 gram av hver hver dag. Det betyr vel bare at maten det skal være variert og næringsrik med innslag av mye frukt og grønt.

Jeg hadde aldre greid å spise 500 gram frukt hver dag.

http://5omdagen.com/5-om-dagen/hvor-mye-skal-jeg-egentlig-spise/

Jo, det betyr at man totalt skal spise 500 gram med frukt og grønt daglig.

Annonse

14 timer siden, Anettina skrev:

Hvis du spiser en hel pakke eller boks med cherrytomater, så har du nok fylt opp kvota. Og det er jo friskt og godt!

Det skal helst ikke være 500 g av samme frukt/grønnsak. :) Men 5x100 gram av 5 ulike, hvorav ett lite glass juice kan være en porsjon. Og fordelingen skal vel være 2 frukt / 3 grønnsaker.

3 hours ago, Maw87 said:

Nååh. Jeg skriver ikke hva jeg mener en enhet er, men hva helsedirektoratet mener. En enhet er 100gram.

Det er nok bare en grov veileder. Det høres rimelig ut at en høy og kraftig bygget person trenger mer enn en liten person.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare en grov veileder. Det høres rimelig ut at en høy og kraftig bygget person trenger mer enn en liten person.

Er det så vanskelig å få med seg da?

Det er anbefalt av helsedirektoratet at at alle skal spise 500g med frukt og grønt hver dag. Liten som stor, også barn! Halvparten frukt og halvparten grønnsaker. (Poteter er ikke inkludert i denne beregningen) Det er på langt nær alle som måler og veier, så ca en håndfull pr porsjon fordelt på 5 porsjoner. Derfor den nye logoen dems også. (Ja, vi har fotskjellig størrelse på hender osv, vei om det er et problem!)

IMG_1008.JPG

Endret av Maw87
7 hours ago, Maw87 said:

Er det så vanskelig å få med seg da?

Det er anbefalt av helsedirektoratet at at alle skal spise 500g med frukt og grønt hver dag. Liten som stor, også barn! Halvparten frukt og halvparten grønnsaker. (Poteter er ikke inkludert i denne beregningen) Det er på langt nær alle som måler og veier, så ca en håndfull pr porsjon fordelt på 5 porsjoner. Derfor den nye logoen dems også. (Ja, vi har fotskjellig størrelse på hender osv, vei om det er et problem!)

IMG_1008.JPG

Tror du ikke en person på 1,95 trenger mer frukt og grønt enn en person på 1,60?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...