Gå til innhold

Lussekatter, tradisjoner og endringer

Anbefalte innlegg

Hei!

Som barna vokser til, følges noen tradisjoner, mens andre går litt enten i glemmeboken, eller jeg tenker at de, barna,  ikke lenger trenger det samme/ikke setter pris på akkurat det samme som da de var små, det er rart, men i år er det mange endringer, og hver endring krever mye tilvenning syns jeg....for min del.

Men lussekatter ble det i år også:-) og jeg var glad da de alle sa de gledet seg til lussekatter i dag:-)

Så selv om det meste er på plass, julestjerner, adventskalender, adventskrans og adventsfarger m.m., så er det første år ikke pepperkakehuset stod klart og pyntet til 1 desember, første år, ikke julebaksten hadde noen datoer, første år er det også, at jeg gir gave, alene, til barna...det er vemodig, men slik min mann ønsker det.

Jul og julegaver blir det likevel, og like glad er jeg i min mann, og en god jul får vi, selv om den blir annerledes.

Jeg liker ikke så godt endringer, jeg har måttet øve meg på endringer, hele sensommeren, og høsten, og jeg begynner greie det. ( det er vanskelig, det går gradvis, det gjør meg sliten, men det går sakte, men i riktig retning)

Det viser vel selv hvor tilpassningsdyktig en med autisme kan være, bare man er lykkelig innerst inne, og har en indre ro som gjør endring muli, , samt har plassert både noe om hvor stort og betydningsfult livet er for hvert enkelt menneske som vi er, men også hvor skjøre vi er, om enn på hver vår måte.

Hvilke endringer har dere gjort som dere syns er vemodige eller strevsomme?

Håper alle på dol har en så hyggelig desember og adventstid som mulig:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415362-lussekatter-tradisjoner-og-endringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Alt for lite, sannsynligvis :-) Samme hus, samme jobb og samme kone de siste 15 årene. Samme legning og kjønn også. Det kan være strevsomt nok det :-)

17 minutter siden, Madelenemie skrev:

I år er det ingen endringer egentlig, men den største endringen i mitt voksne liv var jo skilsmissen selvfølgelig. Men jeg har det jo utrolig mye bedre nå. :)

Prøver å ta det rolig og ikke stresse nå i adventstiden, men synes som vanlig at jeg ser for lite til både kjæresten og ungene, men sånn er det jo alltid.

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Alt for lite, sannsynligvis :-) Samme hus, samme jobb og samme kone de siste 15 årene. Samme legning og kjønn også. Det kan være strevsomt nok det :-)

Yepp:-)

Jeg hadde samme gode mann lenger enn du har hatt kone da;)

Jeg har aldri vært så lykkelig som jeg er nå, men heller ikke så sliten tidvis og urolig og jeg strever...alt i lykken...

Det er rart..... at man kan bytte forutsigbarhet og trygghet, kaste seg ut i , ja i stor grad av uvisshet, jeg er glad jeg våget mer enn jeg trodde jeg var i stand til, for det siste halve året har vist meg at det var et riktig valg, men absolutt ikke fritt for strev og bekymring, men glede og lykke gir påfyll i det strevsomme.

Enten vi velger det ene eller andre:-) ønsker jeg deg en god adventstid Gargamel.

Det er første gang jeg ikke skal feire julaften med dattera mi.  Det synes jeg faktisk er litt fælt enda hun er 31 år.  Men egentlg burde jeg vært veldig fornøyd for det er få jeg kjenner som har vært med noen av ungene sine så mange år.  Det er dog min tur til neste år og da er barnebarnet mitt blitt over ett år så antagelig er det mer stas enn i år.

Vi har vel en adventstid uten de store endringene. Har bare bakt pepperkaker, og de er allerde spist opp. Skal bake noe i morgen + på lørdag. Torsdag og fredag har vi konserter med koret. Er ikke så veldig begeistret i år, så jeg gleder meg til fredag kveld når det er over.

Her hjemme er det koselig med lilla farger, stearinlys, lukt av røkelse, gløgg og mandariner 😊

Jeg kjenner at jeg ikke akkurat ser frem til mange dager sammen med svigermor, men håper at det går sånn tålig greit denne ferien. Gleder meg til lille julaften, julaften, 1. on 2. Juledag - med rolige dager her hjemme.

Annonse

Nicklusheletida
7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Som barna vokser til, følges noen tradisjoner, mens andre går litt enten i glemmeboken, eller jeg tenker at de, barna,  ikke lenger trenger det samme/ikke setter pris på akkurat det samme som da de var små, det er rart, men i år er det mange endringer, og hver endring krever mye tilvenning syns jeg....for min del.

Men lussekatter ble det i år også:-) og jeg var glad da de alle sa de gledet seg til lussekatter i dag:-)

Så selv om det meste er på plass, julestjerner, adventskalender, adventskrans og adventsfarger m.m., så er det første år ikke pepperkakehuset stod klart og pyntet til 1 desember, første år, ikke julebaksten hadde noen datoer, første år er det også, at jeg gir gave, alene, til barna...det er vemodig, men slik min mann ønsker det.

Jul og julegaver blir det likevel, og like glad er jeg i min mann, og en god jul får vi, selv om den blir annerledes.

Jeg liker ikke så godt endringer, jeg har måttet øve meg på endringer, hele sensommeren, og høsten, og jeg begynner greie det. ( det er vanskelig, det går gradvis, det gjør meg sliten, men det går sakte, men i riktig retning)

Det viser vel selv hvor tilpassningsdyktig en med autisme kan være, bare man er lykkelig innerst inne, og har en indre ro som gjør endring muli, , samt har plassert både noe om hvor stort og betydningsfult livet er for hvert enkelt menneske som vi er, men også hvor skjøre vi er, om enn på hver vår måte.

Håper det går bra med dere alle :-)

Ja, mange endringer har det vært her også det siste året og mest vedmodig er det rundt juletider, men det går seg til :) Jeg og far til ungene gir også gave hver for oss og kjæresten gir egen gave til ungene.

I år insisterte yngstejenta på at kjæresten skulle komme til oss og være med på pepperkakebakinga. Hun har blitt så glad i han og det gleder mitt hjerte og se hvor godt de to liker hverandre :)

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Vi har vel en adventstid uten de store endringene. Har bare bakt pepperkaker, og de er allerde spist opp. Skal bake noe i morgen + på lørdag. Torsdag og fredag har vi konserter med koret. Er ikke så veldig begeistret i år, så jeg gleder meg til fredag kveld når det er over.

Her hjemme er det koselig med lilla farger, stearinlys, lukt av røkelse, gløgg og mandariner 😊

Jeg kjenner at jeg ikke akkurat ser frem til mange dager sammen med svigermor, men håper at det går sånn tålig greit denne ferien. Gleder meg til lille julaften, julaften, 1. on 2. Juledag - med rolige dager her hjemme.

Er du sammen med svigermora de i absolutt alle ferier du ? Skal si du er tålmodig.

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er du sammen med svigermora de i absolutt alle ferier du ? Skal si du er tålmodig.

Nei, jeg og hun minste ble hjemme i høstferien, så nå har jeg ikke vært sammen med svigermor siden i sommer. 

Men det blir en del nå ja. Først 3-4 dager her, så 4 dager der. Med en eller to dager i mellom. Blir sånn når vi vil ha annenhver jul her og hun ikke har andre å feire jul med, pluss at alle ungene synes at det hører med med en tur dit i jula.

Men det går bedre nå enn for noen år siden. Vi har snakket mye om det , både vi voksne og med barna.

Den største overgangen har nok vært at datteren min flyttet ut og etter hvert var mindre sammen med oss i høytidsdagene.  Nå har hun i tillegg flyttet til en annen del av landet pga. jobb, men hun kommer hit til jul.

Det var selvfølgelig også litt spesielt med jul noen måneder etter at moren min døde, det er tre år siden nå.  Men det var nok verst for faren min.  Det blir nok en tydeligere overgang når søsteren min og jeg ikke har noen foreldre å ta oss av lenger, samtidig som barna våre er voksne.  (Faren vår er nærmere 100 enn 90, så det er ikke noe stygt eller dramatisk ved å anta at han ikke får oppleve så mange flere juler.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...