Gå til innhold

Bør jeg la 15-åringen min få lov til dette på nyttårsaften ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

I fjor var hun sammen med meg og kjæresten min , 2 stk andre voksne og deres tenåringsdatter.

Vi hadde tenkt å ta en reprise på dette i år ,men yngstejenta mi vil det annerledes i år. Hun vil feire nyttårsaften sammen med sine klassevenniner.

Hun lurer på om hun kan få låne leiligheten min ( jeg blir ikke hjemme, noen km unna ) og be 5 ,6 venninner dit. Hun vil lage middag til dem alene.

Min første reaksjon var : - Nei, kommer ikke på tale. Det er du alt for ung til. Det kan komme til flere, det kan bli drikking og fest ute av kontroll. 

Min andre reaksjon var : Tja kanskje. Det er jo trist om de ikke har noe sted å være. Kanskje bli gående bare å tråkke utendørs på nyttårsaften. Jeg forstår henne jo. Har ikke helt glemt hvordan det var å være ung. Hun er ei ordentlig jente, men er de andre det ? Jeg kjenner ikke jentene godt nok og jeg selv har tenkt å drikke vin til maten på nyttårsaften og kanskje baylies til kaffen. Jeg kan ikke bare sette meg i bilen, hvis noe oppstår.

Jeg kjenner ikke naboene. Bor i blokk og kan ikke alliere meg med dem heller.

Jeg har lyst til å la henne få lov, ringe foreldrene til venninnene og avtale felles innetid.

Da skulle det vel gå problemfritt. Hva synes dere ?

Endret av Nicklusheletida
.

Fortsetter under...

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I fjor var hun sammen med meg og kjæresten min , 2 stk andre voksne og deres tenåringsdatter.

Vi hadde tenkt å ta en reprise på dette i år ,men yngstejenta mi vil det annerledes i år. Hun vil feire nyttårsaften sammen med sine klassevenniner.

Hun lurer på om hun kan få låne leiligheten min ( jeg blir ikke hjemme, noen km unna ) og be 5 ,6 venninner dit. Hun vil lage middag til dem alene.

Min første reaksjon var : - Nei, kommer ikke på tale. Det er du alt for ung til. Det kan komme til flere, det kan bli drikking og fest ute av kontroll. 

Min andre reaksjon var : Tja kanskje. Det er jo trist om de ikke har noe sted å være. Kanskje bli gående bare å tråkke utendørs på nyttårsaften. Jeg forstår henne jo. Har ikke helt glemt hvordan det var å være ung. Hun er ei ordentlig jente, men er de andre det ? Jeg kjenner ikke jentene godt nok og jeg selv har tenkt å drikke vin til maten på nyttårsaften og kanskje baylies til kaffen. Jeg kan ikke bare sette meg i bilen, hvis noe oppstår.

Jeg har lyst til å la henne få lov, ringe foreldrene til venninnene og avtale felles innetid.

Synes ikke dette er problemfritt hvis det ikke finnes en edru voksen som kan rykke ut om det blir trøbbel!

Anonymkode: 8081f...1e9

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke dette er problemfritt hvis det ikke finnes en edru voksen som kan rykke ut om det blir trøbbel!

Anonymkode: 8081f...1e9

Jeg tenkte å ta en samtale med foredrene først. Jeg ser poenget.

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hei!

Jeg er litt i samme situasjon.... ikke nyttårsaften, men spørsmål, om å få ha hjemme-alene-fest. (samme alder)

Jeg sa, ja, men jeg ga noen formaninger, om at kun de som er invitert, får komme inn på festen. (jenter og gutter)

Da dette, for jeg hører på politiets erfaringer og anbefalninger, likevel, kan medføre at huset inntas av fremmede barn og ungdom også (da rykter om fest fort går, i følge politiet), bestemte jeg å alliere meg med naboen, samt eldre ungdom, den ansvarlige ungdommen, er noe eldre, men i kategorien, kul og langt fra forelder. Dennne ungdommen har hovedansvar, mens naboen, holder et øye og er informert, samt har mitt nr, informasjon om fest, det hele er da duket for en hyggelig fest for ungdommen, uten overvåking av voksne, men likevel, under ansvar av voksne, og dermed et godt utgangspunkt for at festen får forbli en fest og ikke ødelagt av inntrengere.

Det er ekstremt viktig at det holdes internt, altså at ingen av disse 5-6-7 jentene røper at de skal feire nyttår i en leilighet uten voksne.  Snakk med både datteren din og venninnenes foreldre om dette.  Det er mange ungdommer i samme situasjon, altså som er på leting etter et "lokale" uten foreldre, og i våre dager kan sånt bli spredd fortere enn ild i tørt gress.  

Jeg synes også at det er viktig at de har en voksen de kan tilkalle hvis noe går galt.  Er det én av de andre foreldrene du kan be  om å ta det ansvaret?  Jeg mener ikke at h*n skal sitte i trappa, men at de vet hvem de skal ringe dersom de plutselig får 10 stk på døra eller det skjer noe annet de trenger hjelp til. 

Nicklusheletida
4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg er litt i samme situasjon.... ikke nyttårsaften, men spørsmål, om å få ha hjemme-alene-fest. (samme alder)

Jeg sa, ja, men jeg ga noen formaninger, om at kun de som er invitert, får komme inn på festen. (jenter og gutter)

Da dette, for jeg hører på politiets erfaringer og anbefalninger, likevel, kan medføre at huset inntas av fremmede barn og ungdom også (da rykter om fest fort går, i følge politiet), bestemte jeg å alliere meg med naboen, samt eldre ungdom, den ansvarlige ungdommen, er noe eldre, men i kategorien, kul og langt fra forelder. Dennne ungdommen har hovedansvar, mens naboen, holder et øye og er informert, samt har mitt nr, informasjon om fest, det hele er da duket for en hyggelig fest for ungdommen, uten overvåking av voksne, men likevel, under ansvar av voksne, og dermed et godt utgangspunkt for at festen får forbli en fest og ikke ødelagt av inntrengere.

Ja, det er slike ting jeg ser for meg. Eldstedatteren som nå er 25 opplevde dette en gang. Ikke hjemme hos oss, men hos ei venninne. Det strømmet på med folk og det var helt ute av kontroll.

Eldstedatteren er ei med veldig bein i nesa og ropte ut i forsamlingen. Nå har vi ringt både politi og foreldrene som er på vei, så det er bare å pelle seg ut ! :D

Da forsvant de. Hun ble igjen hos venninnen og hjalp henne med å rydde. Da ble jeg litt stolt av henne :)

Annonse

Nicklusheletida
9 minutter siden, laban skrev:

Det er ekstremt viktig at det holdes internt, altså at ingen av disse 5-6-7 jentene røper at de skal feire nyttår i en leilighet uten voksne.  Snakk med både datteren din og venninnenes foreldre om dette.  Det er mange ungdommer i samme situasjon, altså som er på leting etter et "lokale" uten foreldre, og i våre dager kan sånt bli spredd fortere enn ild i tørt gress.  

Jeg synes også at det er viktig at de har en voksen de kan tilkalle hvis noe går galt.  Er det én av de andre foreldrene du kan be  om å ta det ansvaret?  Jeg mener ikke at h*n skal sitte i trappa, men at de vet hvem de skal ringe dersom de plutselig får 10 stk på døra eller det skjer noe annet de trenger hjelp til. 

Har tenkt litt mens jeg skrev innlegget. Jeg kan jo la være med å ta den vinen og bayliesen selv, slik at jeg selv er klar til å hoppe i bilen. Da blir det ikke helt den nyttårsaften jeg selv hadde sett for meg, men det får gå :)

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg kan jo la være med å ta den vinen og bayliesen selv, slik at jeg selv er klar til å hoppe i bilen.

Det er kanskje mindre styr på den måten.  Du kan jo ta litt når hun har meldt fra om at alt har gått fint og venninnene har dratt hjem ;)

Lemmings1365380847
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg kjenner ikke jentene godt nok og jeg selv har tenkt å drikke vin til maten på nyttårsaften og kanskje baylies til kaffen. Jeg kan ikke bare sette meg i bilen, hvis noe oppstår.

Må du drikke alkohol selv denne kvelden?  Når barna er i denne alderen er et som du selv sier mye som kan skje, både når det gjelder ubudne gjester, og drikking.  Da er det viktig å være tilgjengelig dersom noe skulle oppstå.  Det er viktig å la dem få prøve seg.  Mine barn er litt eldre, men jeg avtalte alltid at vi skulle ha kontakt på telefon, ble enige om at de skulle ringe meg, de syns nemlig det var flaut hvis jeg ringte for å sjekke.  Jeg passet på å aldri være lenger unna enn at jeg kunne nå fort hjem dersom noe skulle oppstå, og holdt meg unna alkohol.  Noe må man ofre når man har ungdommer.  Jeg har alltid vært den som har kjørt og hentet,, uansett hvor sent det ble.  Til å begynne med syns de det var flaut, men når de oppdaget av vennene syns jeg var kul som orket å kjøre, så ble det greit.  Jeg har alltid fortalt dem at uansett hvilken tilstand de er i etter en fest, eller på byen, så kan de ringe meg og jeg skal ikke bli sint.  Det har de også gjort, har hatt spyposer med meg i bilen og hentet ungdommer som hadde fått litt for mye. De er bedre å få dem trygt hjem om enn litt beruset, enn at de ligger døddrukken i en grøft et sted. De var da riktignok litt eldre enn din datter, men det er så forskjellig hvilken alder de begynner å teste ut alkohol, og jeg tror det er viktig å snakke sammen om det, og gi dem frihet under ansvar.  Hvis du ikke kjenner venninnene kan du jo be henne invitere dem hjem så du får treffe dem.  Det går sikkert bra, hun høres jo ut som en fornuftig jente, og vi foreldre har ofte en tendens til å se for oss det verste.  Derfor er det viktig å ha en god dialog, vis at du stoler på henne, men gjør det klart at du ikke godtar noe tull. Og vær tilgjengelig, iallefall de første gangene, etterhvert vil du jo se om de er til å stole på, og sikkert slappe mer av i forhold til det.  Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...